22 Apr
22Apr

פרק שני מתוך חמישה המוקדשים ל"דרך היין של אלזאס" 


קוֹק-אוֹ-רִיזְלִינְג, הגירסה המסורתית של המטבח האלזאסי לקוֹק-אוֹ-וַאן COQ-AU-VIN כאשר יין ריזלינג מאלזאס הוא מרכיב חשוב ומרכזי בהכנתו. ומכאן, מקורו - אזור אלזאס. 21.7% הינם תרומת ענבי הריזלינג ל"אזור היין של אלזאס", ולכן יין זה מככב רבות במאכלים אלזאסיים נוספים. 

הבה נלמד מליאורה'לה כיצד להכינו !

המיצרכים:

50 גרם חמאה

1 כף שמן זית

2 בצלים קצוצים דק

125 גרם אווז מעושן

4 שיני שום חתוכים דק

4 ירכי עוף מחולקים

250 פטריות פורטובלו פרוסות

500 מ"ל יין ריזילנג

250 גרם שמנת מתוקה 

מלח ופלפל לטעם 

פטרוזיליה קצוצה להגשה 

ההכנה: 

בסיר רחב מטגנים את חלקי העוף בחמאה ושמן עד שמשחימים. מוציאים מהסיר. מוסיפים לסיר בצל ואווז מעושן ומטגנים עד שהאווז הופך פריך. 

מוסיפים את השום, הפטריות ומטגנים כ-5  דקות. מחזירים חזרה את חלקי העוף, מוסיפים את היין ומבשלים על אש בינונית כחצי שעה, בסיר מכוסה.  

מורידים את המכסה, מגבירים את הלהבה, מוסיפים את השמנת ומבשלים עוד רבע שעה. מוסיפים את הפטרוזיליה ומגישים לצד אורז או לחם פריך וטרי.

וכעת, משלמדנו אודות המאכל ואופן הכנתו, זה הזמן לצאת למרחבי אלזאס וליהנות ממנעמיה. 

בכתבה "אפרוח/עופיון מלָה וַואנְצֶנוּ", התייחסנו לקטע מ"דרך היין של אלזאס" המתחיל במוֹלְסְהַיים ונגמר באוֹבֶּרְנֵיי. היום נמשיך לנוע דרומה ונתחיל בבָּאר

BARR

כשהמועצה הלאומית לעיירות וכפרים העניקה לבָּאר את עיטור "שלושת הפרחים", איש מבין 7250 תושביה לא התרגש ולא קפץ משמחה. זה היה צפוי. כי בָּאר היא "בירת היין של אלזאסובה מתקיים מידי שנה יריד היין העתיק ביותר של אלזאס (מעל ל-100 שנה) וכמו כן "פסטיבל הקציר" ההיסטורי, מידי שנה בתחילת חודש אוקטובר. 

בָּאר שוכנת למרגלות מוֹנְט סט. אוֹדִיל בשיפולים המזרחיים של הרי הווז' ומהווה צומת דרכים חשובה. אפילו מסלול האופניים של הכרמים האלזאסיים ה-EUROVELO עובר במרכזה. בין אתריה הראויים לביקור: מוזיאון פוֹלִי מַרְקוֹ, באר וגת עתיקות במרכז העיירה, מפעל לתעשיית נעליים במבנה ישן מעוטר ואפילו בית כנסת עתיק.

MITTELBERGHEIM

תחנתנו הבאה, מִיטְלְבֶּרְגְהַיים, כפר קטן, רק 680 תושבים שזכה להיכלל במסלול טיולנו, בשל 3 סיבות: האחת, היותו מרכז יין (מאז ימי הביניים) והכפר שכרמיו וענביו מפיקים את אחד היינות הטובים ביותר באזור אלזאס, ה"גְרַנְד קְרוּ צוֹצֶנְבֶּרְג" GRAND CRU ZOTZENBERG

השניה, מיקומו המדהים ומורשתו האדריכלית הרנסנסית, שנמצאת במרכז תשומת הלב של תושביו ופרנסיו מסבירי הפנים, מה שגרם לו להיכלל מזה שנים ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת". 

והשלישית, היותו מרכז תיירותי וגסטרונומי בזכות מסעדות הגורמה הקיימות בו.

ANDLAU 

אַנְדְלָאוּ חייבת את שמה ל"מִנְזָר אַנְדְלַאוּ" שהוקם בשטחה בשנת 880 לספירה. העיירה, 1750 תושבים, יחסית גבוהה לשאר העיירות שב"דרך היין". יש בה פסגות המתנשאות לגובה של 700 ואפילו ל-800 מ', כחלק מהשיפולים המזרחיים של הרי הווז' שבמערבה. ולפיכך, יש לה אופי ווֹזִ'י, בעיקר בשל מבניה. 

כבר מימיה הראשונים היתה אַנְדְלַאוּ מרכז לגידול יין ויעד למטיילים. הנהר אַנְדְלַאוּ החוצה אותה, מתחיל את דרכו בהרי הווֹז', ולאחר כ-45 ק"מ, נשפך לנהר אִיל שבעמק הריין שבמזרח. 

העיירה מוקפת ביערות ובכרמים ויש בה שרידים של טירות, כמו "טִירַת אַנְדְלַאוּּ", מוסדות דת רבים ושרידים של טחנות רוח שהיו בה במאה ה-19.

CHATENOIS

שַׁטֶנוּאָה, עיירה קטנה ושלוה, 4200 תושבים, הבולטת במורשת האדריכלית שלה, ומציגה לראווה את כנסיית סט. ג'וֹרְג', בית העירייה העתיק, ואת גולת הכותרת שלה "מגדל המכשפות" מבנה מימי הביניים הממוסגר כולו בעץ ואשר שימש במאה ה-17 כבית כלא לאנשים שהואשמו בכישופים. דלתו היא אחת היפות ביותר בכל אזור אלזאס. 

שַׁטֶנוּאָה נהרסה כליל במאה ה-19 בעקבות שריפה שכילתה את מרבית מבניה, ברם, שוקמה במהרה.

KIENTZHEIM 

קִינְצְהַיים בולטת ביופיה בעיקר בשל מיקומה: מוצנעת בין גבעות מצפון ומדרום ונשלטת ממערב ע"י טירת הוֹט-קוֹנִיגְסְבּוּרְג. מרבית תושביה עוסקים בגידול הענבים, בתעשית היין ובתיירות שמסביב לכך, וכמובן, מתהדרת ביין המקומי הנודע בשם "גְרַנְד קְרוּ פְּרַלֶטֶנְבּוּרְג", אותו ניתן לטעום במרתפי היין המקומיים – ולהתרשם.

אני מכיר לפחות 3 סיבות נוספות להגיע לקינצהיים

במרחק של פחות משעת נסיעה, בין אם אתם בחופשה משפחתית באזור הווֹז', בסט. דְיֶיה, בז'ֶרַארְמֵר או בלָה בְּרֶס, ישנו פתרון מיידי לבעיה שמתעוררת לפעמים אצל ילדינו או נכדינו ושמה: מְ שַׁ עֲ מֵ ם   לִ י  !!! 

קִינְצְהַיים, מכיל בסביבתו 3 אתרים אטרקטיבים, במיוחד לילדים – ולא רק. זהו המקום האידיאלי לטיולי סבא ונכדו. סבוש וסבתוש עם נכדיהם, וממש, אבל ממש, אין צורך "לבלוע" את 3 האתרים האלה ביום אחד, אפשר לחלק זאת לפעמיים: ביום אחד לבקר בהר הקופים לפני הצהריים, ובנשריה, אחר הצהריים. וכעבור יומיים, לחזור אל הסִיגוֹלֶנְד, שיש בו פעילויות שיכולות להעסיק את הילדודס כל היום ו...יותר ! 

הר הקוֹפִים   LA MONTAGNE DES SINGES PARK

מה אוכלים קופי המַקוֹק ? מדוע הם ישנים בצמרות העצים ? האם הם חיים בקבוצות, בזוגות או לבד ? איך הם מסתדרים בחורף, בשלג ? והאם קוף נחשב לחיית מחמד ? 

את כל התשובות ניתן לקבל בפארק זה, השוכן למרגלות מצודת הוֹט-קונִיגְסְבּורג שממערב לכפר קִינְצְהַיים, המהווה בית לכ-200 קופי מַקוֹק, החיים ביער הפארק בחופש מוחלט, בסביבה הזהה לזו לה הם רגילים, ברם, מוגנת. וזאת, לאחר שזן זה הוכרז לאחרונה כעל סף הכחדה. למרות היותו קוף אפריקאי, במדינות המגרב כמרוקו ואלג'יריה הוא נכחד לחלוטין. 

קופים אלה סְתַגְלנים לכל מזג אויר, כולל חורף ושלג, והפארק, המהווה גם מרכז מחקר בנושא מאז 1972, מהווה בית הולם לצרכיהם. כל אורח בכניסה לפארק, מקבל לידיו שקית האכלה, פופקורן בדרך כלל, ובאפשרותו להתקרב אל הקופים עד כדי האכלתם מכף היד. בכל פינה ניצבים מדריכים המארגנים האכלות מסודרות כולל מתן הסברים ותשובות לכל שואל.

הנִשְׁרִיָּה    LA VOLERIE DES AIGLES 

למה קוראים להם עופות דורסים ? אילו הם דורסי יום ואילו דורסי לילה ? איך נבדיל בין עֵיטָם, עַקָב, נֶשֶׁר, בַּז, עָזְנִיָה, דַיָה, חִיוָאִי, זֵרוֹן, רַחַם, שָׁלָך או פֶּרֶס ? ומה אוכל כל אחד מהם ? 

כל התשובות ב"נִשְׁרִיָה" השוכנת במעבה היער למרגלות מצודת הוֹט-קונִיגְסְבּורְג. פארק נשרים זה שנוסד ב-1968, הינו יחיד מסוגו בצרפת, כי הוא מאכלס עופות דורסים בסכנת הכחדה. 

וכך, בצל הטירה שמעל, מארח הפארק, ומאפשר הצצה אל חייהם של בעלי כנף אלה, ומציג מופע מחשמל של מעוף נשרים מעל ראשי הקהל, לקול צהלות הילדים. צוות מאלפים מפעיל אותם, ומפגין רמת אילוף ורמת משמעת, גבוהים במיוחד. 

מופע זה מתקיים מספר פעמים ביום, ולכן רצוי לתאם את שעת הביקור לפי מועדי המופעים. כמו כן, מומלץ להגיע כחצי שעה קודם המופע בשל המרחק (לא גדול במיוחד) של ההליכה בתוך היער, בין מגרש החניה לפארק.

סִיגוֹלֶנְד    CIGOLAND 

נאמר מיד: פארק זה נועד לגילאי 2-12, מלווים ע"י הוריהם או ע"י סבּוש וסבתוּש, כי מלבד לשמש בית לכמה מאות חסידות, המקום מהווה שילוב של לונה-פארק, גן-חיות, גן שעשועים ומרכז בידור לגילאים אלה. 

כ-20 אטרקציות שונות בפארק: קרוסלות, רכבת מכרות, מונורֵייל, שיט אבובים וסירות קנוּ, בריכת כדורים, רכיבה על סוסים, קַרטינג, מוזיאון ועוד כהנה וכהנה מתקני שעשועים. 

וכמובן, גן חיות בית עם פינות ליטוף: חמורים, עיזים, תרנגולות, אווזים, לַאמות, סוסי פוני, שפנים ועוד, לצד גן חיות בר כ: אילים ועופרים, טווסים, ברבורים ועגורים. 

ולא שכחתי ! החסידה, שהיא מקור המשיכה העיקרי אל המקום. כי החסידה היא סמל באזור אַלְזַאס. בעלת כנף זו, הרגילה לקונן בראשי מגדלי פעמונים, בצריחי כנסיות, בצמרות עצים ואפילו בקצה עמודי חשמל, היא חלק מהנוף האַַלְְזַאסִִי. 

ואכן, מאז שנת 1974, בה נחנך המקום הנמצא באמצע הדרך בין סֶלֶסְטָה לקִינְצְהַיים, משמש הוא כמרכז מחקר, גידול ושימור (בצד כל האטרקציות שנועדו למשוך אליו קהל רב ככל האפשר) בכל הקשור לחסידות.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.