22 Sep
22Sep

עוגיות מַדֶלֶן     MADELEINE 

המַדֶלֶן, מלכת העוגיות הצרפתיות !

זהובה וממכרת, בצורה של צדף, מין קונכיית סַן-זַ'אק תפוחה, עשירה בחמאה ומתוקה.

כה קל להכין אותה ובפרט כשהיא מכילה ארבעה חמרי גלם בסיסיים ופשוטים: חמאה וקמח, ביצים וסוכר. אך אפשר כמובן לשדרג את טעמה על ידי הוספת שוקולד, קקאו, פיסטוק, גרידת תפוז או לימון.

כאמור, בדרך כלל, עוגיות אלה מתוקות, אך אנו נפתיע אתכם בעוגיות מַדֶלֶן מ ל ו ח ו ת ! עם עשבי תיבול וגבינה ונוכל גם להוסיף זיתים קצוצים דק-דק ואפילו חרדל.

נצטייד בתבנית השקעים המיוחדת לעוגיות מַדֶלֶן, בצורת צדף. אפשר לאפות בצדפים של סיליקון או טפלון.

המיצרכים ל-16 עוגיות מַדֶלֶן לא גדולות:

2 ביצים

100 גרם חמאה, רצוי מלוחה

100 גרם גבינת פרמזן מרוסקת דק או כל גבינה מקבילה כמו גרוּייר למשל

1 ענף טימין, העלעלים בלבד

100 גרם קמח ועוד כפית

5 גרם אבקת אפיה

1/4 כפית מלח

1/4 כפית קליפת לימון מגוררת

 ההכנה:

ממיסים את החמאה במיקרו.

מקציפים את הביצים בקערה עד שהתערובת תופחת.

מוסיפים תוך ערבוב עדין קמח, אבקת אפיה, מלח, טימין, גבינה מרוסקת וגרידת לימון. מוסיפים את החמאה המומסת.

משמנים את התבניות בחמאה או בספריי. יוצקים מהתערובת לשקעים עד לגובה 3/4 מהשקע. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות ואופים כ-8 עד 10 דקות או עד שמזהיב ותופח. תנו לעוגיות להצטנן כ-3 דקות והיפכו אותן על משטח .

נהדר כתוספת למרק בצל או כל מרק אחר, לאירוח על בסיס גבינות או סתם לנישנוש.


מקורן של עוגיות מיוחדות אלה, בשתי עיירות קטנות בחבל לוֹרֶן, שבצפון-מזרח צרפת,  קוֹמֶרְסִי COMMERCY שליד העיר טוּל TOUL, ו-לִיבֶרְדָן LIVERDUN שעל שפת הנהר מוֹזֶל, מצפון לעיר נַנְסִי, ליד העיירה פּוֹמְפֵּיי, היושבת על מפגש שני הנהרות הגדולים, המוּרְט והמוֹזֶל, אליו מצטרפים בדרך, שני נהרות, המוֹזֶלוֹט והווֹלוֹנְיֶה.

ובמעבר לחלק התיירותי של הכתבה, נישאר בחבל לוֹרֶן, וניענה לבקשת קוראים אשר סקרנים לגבי המוצאות של הנהרות האלה. בכל אחד מהם ביקרתי, אישית, ווידאתי וצילמתי. הנה הם לפניכם !  צאו לטיול מרתק, חלקו ברכב, וחלקו הקטן, ברגל !


המוֹזֶל      LA SOURCE DE LA MOSELLE

המוֹזֶל נחשב לאחד הנהרות הגדולים והחשובים ביותר באירופה. מוצאו לצידי כביש 33N כ-2 ק"מ מזרחית לעיירה בּוּסַאנְג BUSSANG שבדרום הווֹז'.

דרכו הפתלתלה, לאורך 545 ק"מ עוברת דרך הערים נַנְסִי ומֵץ שבצרפת, לוּכְּסֶמְבּוּרְג, טְרִיֶיר שבגרמניה, ומסתיימת שם בשפך אל הנהר רַיין, ליד העיר קוֹבְּלֶנְץ.

עמק המוֹזֶל בקטעו הגרמני המוקף כרמים ירוקים, מהם מופק יין הרִיזְלִינְג, הינו מהיפים בעולם.


המוּרְט      LA SOURCE DE LA MEURTHE

נהר המֶוּרְט, שמוצאו לרגלי ההר HOHNECK ליד מעבר ההרים COL DE LA SCHLUCHT נשפך לנהר מוֹזֶל בצפון העיר הגדולה נַנְסִי, אותה הוא חוצה מדרום לצפון, כשאניות רבות שטות בו לאורכו ולרוחבו לצרכי תעבורה ותיירות. אורכו 161 ק"מ ובדרכו ניצבות הערים RAON L'ETAPE ,FRAISE, BACCARAT, LUNEVILLE, ST. DIEו -NANCYבקטעים מסויימים בעיר נַנְסִי רוחבו עולה על 100 מ' ויותר.



המוֹזֶלוֹט      LA SOURCE DE LA MOSELOTTE

מזרקת FONTAINE DE LA DUCHESSE שנמצאת על דרך הרכסים ROUTE DES CRETES למרגלות ה-HOHNECK, מהווה את תחילתו של המוֹזֶלוֹט. בדרכו הוא חוצה את LA BRESSE, CORNIMONT ,VAGNEY ו-ST. AME בואכה העיר REMIREMONT בה הוא נשפך, כשהוא בן 47 ק"מ, לנהר מוֹזֶל.


הווֹלוֹנְיֶה      LA SOURCE DE LA VOLOGNE

כמו אחיו התאום ה-MEURTHE כך גם הווֹלוֹנְיֶה, יוצא לדרך ממרגלות ה-HOHNECK שעל דרך הרכסים ROUTE DES CRETES בתוך גן בוטני יחודי LE JARDIN DE L'ALTITUDE HAUT CHITELET בגובה של 1240 מ'.

בדרכו חוצה את האגמים RETOURNEMER ו-LONGEMER, עוקף את העיר GERARDMER מצפונה, חוצה 18 ישובים שונים ולאחר 50 ק"מ נשפך לנהר המוֹזֶל ליד הכפר JARMENIL. שני מפלים יפים במהלכו: CHARLEMAGNE ו-SAUT DES CUVES.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.