25 Feb
25Feb

כשבֶּנוּאָה לַאזַאר וארוסתו קַתֶּרִין פְרִיבּוּרְג, שני קונדיטורים מהעיירה בּוּלַאי שבחבל לוֹרֶן בצפון-מזרח צרפת, הסתכלו על העוגיות שהוצאו מהתנור על ידם, אחרי שנאפו על פי הזמנה ועל פי מירשם ומינון שנקבעו מראש, לא שיערו לעצמם כי מכאן יצא מעדן הספציאליטה של העיירה, LES MACARONS DE BOULAY

כך עלתה העיירה האלמונית בּוּלַאי על מפת הגסטרונומיה הצרפתית ושמו של המעדן המתוק הזה, העשוי מחלבוני ביצה מוקצפים, סוכר, אגוזים, שקדים וקוקוס - הלך לפניו.

אבל הולדתו של המַקָרוֹן (מהמילה האיטלקית MACCARONE שפירושה: בצק) היא בכלל אי-שם בימי הביניים בתקופת הנרי ה-2 מלך צרפת ואשתו קָתֶרִינָה דִי מֶדִיצִ'י שהביאה עימה שפים מאיטליה שלמדו להכין עוגיות אלה מנזירים מקומיים. 

בתחילת המאה ה-20 פְּיֵיר דֶפוֹנְטֵיין, הקונדיטור הראשי של מעדניית לַאדוּרֶה בפריז, יצר את העוגיות הנוכחיות, שונות לגמרי מקודמתן, מורכבות מ-2 פרוסות וביניהן סוגים שונים של מילוי כמו קרם, ריבה וכו'. שמן נקבע ל-MACARONS PARISIENNE

בישראל מקובלות עוגיות אלה על בסיס קוקוס בעיקר, ונמכרות ככשרות בתקופת הפסח. 

מסביב למקרונים נרקמו כמה מיתוסים כאילו הם קשים מאד להכנה. אך אם מדייקים בכמויות ובחום הנדרש לאפיה, אין סיבה שלא יצליח לכם. 

בואו נכין ! 

המיצרכים ל"עוגיות מקרון מבּוּלַאיי":

200 גרם אבקת שקדים

200 גרם אבקת סוכר

2 חלבונים

אחת וחצי כפות מים

ההכנה:

נחמם תנור ל-175 מעלות. נערבב את אבקת השקדים עם החלבונים.

נשים 50 גרם אבקת סוכר בסיר עם כף וחצי מים ונחמם כדקה ונערבב. נקרר דקותיים ונשפוך את הסירופ לתערובת החלבונים עם אבקת השקדים. זה הזמן להוסיף תוך ערבוב את שארית אבקת הסוכר.

על תבנית אפיה מכוסה בנייר אפייה, ניצור ערימות בצק קטנות, בעזרת כף. נשאיר בטמפ' החדר כרבע שעה ואז נכניס לתנור המחומם ונאפה 15 דקות. 

המיצרכים ל"מקרונים פריזאיים-ישראליים" בטעם תפוז-חלבה:

110 גרם אבקת שקדים טחונים דק דק, איכותית ביותר, לבנה וטריה

200 גרם אבקת סוכר

50 גרם סוכר לבן, רצוי דק

3 חלבונים בטמפ' החדר

1 כפית גרידת תפוז דקיקה

צבע מאכל כתום

ההכנה:                                                                                                        

נשרטט עיגולים שווים בקוטר של כ-3 ס"מ ובמרווח של כ-1 ס"מ על נייר אפיה. (כדאי להכין כמה גליונות משורטטים כאלה ולאחר אפיית הראשונות להמשיך ולאפות את הבאות). נניח את הנייר על תבנית אפיה.

נערבב יחד את אבקת השקדים עם אבקת הסוכר וננפה: זה חשוב !

נקציף חלבונים עם הסוכר לקצף יציב. לקראת סוף ההקצפה נטפטף כ-2-3 טיפות צבע מאכל ונמשיך להקציף עד להטמעת הצבע בקצף.

נוסיף בהדרגה את תערובת השקדים עם אבקת הסוכר תוך תנועות קיפול עדינות וגם את גרידת התפוז עד להטמעה.

איורים: ליאורה קרן

נעביר לשק זילוף עם צנטר בקוטר 1 ס"מ. נזלף עיגולים ונשאיר לכ-40 דקות בטמפ' החדר, לפני שנכניס לתנור. זה הזמן לחמם תנור ל-150 מעלות. נאפה כ-15 דקות או מעט יותר עד להתייצבות. נצנן לחלוטין לפני שנסיר את העוגיות מהתבנית. את העוגיות היבשות ללא המילוי אפשר לשמור בקופסא אטומה כשבועיים ולמלא בכל עת. 

המיצרכים למלית:                                                                                               

175 גרם שוקולד לבן קצוץ

75 מ"ל שמנת מתוקה

25 גרם חמאה                                                                                                      

2 כפות קרם חלבה או חלבה מפוררת בטעם וניל

1 כפית גרידת תפוז

ההכנה: נחמם שוקולד, שמנת מתוקה וחלבה, תוך ערבוב, בסיר קטן על אש נמוכה עד שנוצרת תערובת חלקה. נוסיף את החמאה תוך כדי ערבוב, ונצנן. 

נעביר לשק זילוף. נזלף מהמלית על עוגיה אחת ונכסה בשניה וכך עם כל היתר.

Macarons Parisienne


חוויה אישית: בּולַאיי אינה נמצאת על מפת התיירות, ומעט התיירים הפוקדים אותה, הם אותם סקרנים וחובבי מכרות למיניהם. באזור זה נמצאים מכרות פחם רבים, ובאחד מהם ביקרתי לפני כמה שנים. טרם הירידה, הולבשנו במעילים כנגד הרטיבות ובקסדות. הירידה לעומק כ-1000 מ' התבצעה במעלית, ובמעבה האדמה שמחנו לפגוש כורים מפוייחים אך מחוייכים, מסבירי פנים, למרות שלא זוכים לראות אור יום בשל עבודתם. אגב, למרות העומק, צינורות מיוחדים מזרימים חמצן למעמקים אלה. 

20 דקות נסיעה דרומה-מערבה מבּולַאיי, שוכנת העיר מֵץ METZ, על גדת מפגש שני הנהרות סֵיי ומוֹזֶל, והיא יעד התיירות שלנו, כי למרות שאינה נהנית מהפופולריות של פריז, הפרובנס או האלפים, אך בגלל שיש בה מעל 50 אתרים מונומנטליים, יש לה הרבה מה להציע. 

ונתחיל במרכז פומפידו החדש, יחסית, CENTRE POMPIDOU, שנחנך לפני 10 שנים בדיוק, ובו תערוכות חצי-קבועות ומתחלפות, סדנאות וסיורים מודרכים. מרכז ששינה את חיי התרבות והאמנות בחלק צפוני-מזרחי זה של צרפת. מיטב אמני צרפת כבר זכו להתארח באכסניה זו.

LA CATHEDRALE SAINT-ETIENNE DE METZנחשבת לאחת המרשימות, החשובות, היפות והגדולות ביותר בצרפת. היא גם הקתדרלה ה-3 בגובהה בצרפת. נבנתה במשך 300 שנה בין 1220 ל-1520. מבחינתנו היא מעניינת בשל חלק מהויטראז'ים של מַארְק שַׁאגַאל.

מוזיאון קוּר דְ'אוֹר MUSEE COUR D'OR, הינו שילוב של כמה מוזיאונים בכמה מבנים בסגנון הגָאלוֹ-רוֹמִי המאפשרים חלון הצצה לתקופות הימי-ביניימיות המוקדמות כמו גם המאוחרות. 

גשר הטירה המפואר PORTE DES ALLEMANDES מהווה את אחד הביצורים הישנים של העיר מֵץ, שעדיין נותרו שלמים על תילם כולל שתי קבוצות המגדלים, העגולים והקוניים, והוא בעצם התחנה האחרונה באחד מהסיורים המודרכים על חומות העיר.

MUSEE COUR D'ORPORTE DES ALLEMANDES

כיכר סט. לואיס PLACE SAINT LOUIS היתה פעם מעוז מגוריהם של הבנקאים במֵץ. בתים בסגנון הרנסנס וירק ופרחים בשטחים הציבוריים, הפכו את הכיכר למרכזית ביותר בעיר, שיש בה בתי קפה ומסעדות לרוב. הכיכר נמצאת ממש ליד אזור המדרחוב LA PETITE ROUELLE רחוב צר שבעבר הלא-רחוק היה מלא בחנויות בגדים ובוטיקים של יהודים.

LE TEMPLE NEUF, אחד המונומנטים היותר יפים בעיר, שריד מתקופת שלטון הגרמנים, יושב על גדת הנהר, בסמוך לכיכר התרבות הראשית של העיר PLACE DE LA COMEDIE.

PLACE SAINT LOUISLE TEMPLE NEUF
הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.