14 Apr
14Apr

טוּרְטְיֶיר הינו מאכל פופולרי שניתן למצוא באַרְנָאק-פּוֹמְפָּדוּר, כפר קטן בחבל קוֹרֶז שבדרום-צרפת, אך מוכר בצרפת כ"עיר הסוסים", כי במשך 160 ימים בשנה, מתקיימים בה אירועים שונים, השייכים לעולם הסוסים.

ומה יש לליאורה'לה שלנו לתרום בנושא זה ? 

מדובר בפשטידת בשר צרפתית, דשנה, משביעה וקלה להכנה ומתאימה כמנה עיקרית מרשימה וחגיגית. עשויה כמאפה עגול עם בסיס בצק פריך, או בצק עלים, מלית בשר טחון, בצל, תבלינים ושכבת בצק עליון. בדרך כלל משתמשים למלית בבשר חזיר אבל אפשר כמובן להכינה מבשר ציד, בשר אווזים או ברווזים ואפילו בשר יונים.  

אנו נשתמש בבצק עלים מרודד ומופשר.

המיצרכים למלית:

2 קילו בשר טחון, אפשרי מ-2 סוגים

1 תפוח אדמה אדום קלוף וחתוך לרבעים, מבושל במים מומלחים עד לריכוך 

כף שמן או חמאה 

בצל גדול קצוץ 

כפית מלח + כפית פלפל שחור + כפית טימין יבש

4 שיני שום כתושות 

חצי כוס גבעולי סלרי קצוצים 

כוס מי בישול של תפוחי האדמה או יותר

1/2 כפית מרווה מיובשת

1/2 כפית קינמון

1/2 כפית ג'ינג'ר טחון

1/4 כפית אגוז מוסקט מגורר  +  1/4 כפית אבקת חרדל 

בזיקה של ציפורן טחון

ההכנה: 

מטגנים בצל בחמאה או שמן. מוסיפים שום וסלריו את כל התבלינים, ממשיכים ומוסיפים בשר טחון. בסיר נפרד מבשלים את תפוח האדמה עד לריכוך, שומרים את מי הבישול ומכינים פירה מתפוח האדמה. 

לתערובת הבשר והתבלינים יוצקים כ-3/4 כוס מנוזל תפוחי האדמה המבושלים. מבשלים תוך ערבוב עד שהבשר מתרכך והנוזל מתאדה. 

מערבבים פנימה את הפירה מסירים מהאש ומצננים לטמפ' החדר. 

מחממים תנור ל-180 מעלות. 

מרדדים מבצק העלים 2 עיגולים. מרפדים תבנית בשכבת בצק עלים. על זה מסדרים את תערובת הבשר ומעליה מכסים בצורה יפה בעיגול את הבצק השני. מכווצים את שולי הבצק העליון והתחתון כך שיסגרו היטב את המילוי. מברישים את הבצק בביצה ויוצרים חריצים קטנים בבצק העליון כדי לאפשר לאדים לצאת. 

מכניסים לתנור חם ואופים עד להשחמה יפה, כ ש ע ה.


וכעת, זה הזמן לקצת תיירות מרתקת בכפר אַרְנָאק פֹּומְפָּדוּר ובסביבתו המרתקת !


 CHATEAU DE POMPADOUR 

טירת פּוֹמְפָּדוּר, שנבנתה ב-1026 כמבצר, נשרפה בשנת 1200 אך שוקמה מחדש במאה ה-15, מוכרת בעולם מ-3 סיבות:

ראשית, הטירה עצמה גדולה, עשירה, מפוארת ומקרינה על סביבתה. ואכן, משנת 1926 מוכרת כמונומנט היסטורי. 

שנית, זו הטירה שהעניק המלך לואי ה-15 לאהובתו זַ'אן לֶנוֹרְמַנְד ד'אֶטִיוֹל, היא המרקיזה דֶה פּוֹמְפָּדוֹר המפורסמת. 

ולבסוף, הטירה ידועה בצרפת ובעולם כולו כ"חוות הרבעה לאומית" (השניה בגודלה בצרפת), כמקום יצירת גזע הסוס האנגלי-ערבי, וכמרכז גדול לאירועי רכיבה על סוסים, תחרויות ומופעים.

CHATEAU DE BONNEVAL 

המיוחד בטירה מרשימה זו, שניצבת כ-15 דקות נסיעה צפונה מאַרְנָאק-פּוֹמְפָּדוּר, היא עובדת השתייכותה לאותה משפחה, בּוֹנֵבָל, מאז בנייתה, בשנת 930, ברם, עיצובה הנוכחי בוצע במאה ה-14, כולל שינויים ושיפוצים במאות ה18 וה-19. 

מרוהטת בפריטים מתקופת הרנסנס, ויש בה שטיחי קיר מבתי היוצר היוקרתיים של אוֹבּוּסוֹן ופוֹנְטֵיינְבְּלוֹ

מאז 1960 נחשבת למונומנט היסטורי, וסיורים מודרכים בה, מתקיימים מסוף יוני ועד אמצע ספטמבר.

LE GORGES DE VEZERE 

הטבע במלוא יופיו ! 

ערוץ הנהר וֶזֶר VEZERE מעניק למטיילים חוויות מכל סוג: שיט קאיאקים וקאנו, אופני הרים, גלישת צוקים, דיג וטיולי נוף מרהיבים, בין תחנות תצפית ושולחנות התמצאות, ועד למפגש מרתק עם סכר הידרו-אלקטרי. 

הנהר מתחיל את דרכו באזור המָאסִיף סֶנְטְרַל, מרכז צרפת ההררי, חופר גיאיות בדרכו הפתלתלה דרומה, עד שחובר אל נהר הדוֹרְדוֹן, לא לפני מפגש עם הגשר הימי-ביניימי ליד הכפר לֶה סַאיַאנְט  LE SAILLANT המוכר יותר בשל כנסית נוטרה-דאם עם 6 חלונות ויטראז' מעשה ידיו של האמן היהודי מיודענו, מַארְק שַׁאגַאל.

PAPETERIE DE VAUX 

מערבית לאַרְנָאק-פֹּוֹמְפָּדוּר, בכפר פַּאזְיַאק, נמצאת "טחנת נייר" זו, על גדת הנהר אוֹבְזֶר AUVZERE שהוקמה במאה ה-17, אחד השרידים האחרונים מסוגה באירופה. שיני הזמן לא גרמו לשינוי בתהליך ייצור הנייר, נהפוך הוא: בעלי המקום ראו לנכון לשמר מסורת זו, ואפילו להעבירה לידיעת הדורות הבאים. 

סיור מודרך במקום מוליך בתחילה אל קומת הקרקע של כלי הכתיבה ואבני הריחיים, אשר עסוקות בהכנת העיסה לייצור הנייר. בקומה שמעל – צפיה בהליך בדוודים ובשאיבת המים מהנהר לצורך הפיכת העיסה, לנייר. 

בעלי המקום מקיימים סדנאות הדרכה וקורסים בנושא תעשיית הנייר, כולל כנסים וקונצרטים.

LA POMME DU LIMOUSIN AOP

תושבי נוֹרְמַנְדִי שבצפון, מתהדרים בצדק, בתפוחי העץ שלהם ובתעשיית הסַיידֶר וליקר הקַלְבָאדוֹס, אך ייאמר מיידית למען האמת: אלו תפוחי-עץ למטרות תעשייה, ופחות למאכל. 

לעומתם, תפוחי-עץ מאזור לִימוֹזִין (כולל אזורי קוֹרֶז, קְרוּז, הוֹט-וְיֵין וצפון-מזרח הדוֹרְדוֹן) מהווים את הגְרַנְד-קְרוּ בתחום התפוחים. הם עסיסיים, פריכים ומעט חומציים, וההצלחה של גידולם נמצאת במורשת בת מאה השנים של המגדלים.

וכמו שהכרנו את דרכי היין באזורי אַלְזָאס, בּוֹרְדוֹ ובּוּרְגוּנְדִי, נא להכיר את דרך התפוחים של לִימוֹזִין, ובה 180 מגדלים הקוטפים בכל שנה כ-80000 טון תפוחים ! 

ותפוח זה, בהדרגה חדר גם אל העולם הגסטרונומי של חבל לימוזין, ובמטבחים ובמסעדות נוכל למצוא צלי ברווז עם תפוחי לימוזין קלויים ברוטב סיידר, שוק צלוי עם תפוחי לימוזין ועוגת פלאן עם תפוחי לימוזין וחמוציות.

SENTEURS ET GOURMANDISES 

אחד מכרטיסי הביקור של אַרְנָאק-פּוֹמְפָּדוּר הינו המקום הזה המהווה מיפגש מרתק בין מעדנים, טעמים וריחות, המייצגים את הכפר וסביבתו הקרובה: יין אגוזים ואפריטיפים אחרים ממזקקה מהכפר טוּרֶן, ג'לי פטל וקרם ערמונים מהכפר סט. סוּרְנִין, סיידר תפוחים מהעיירה אוּזֶרְשׁ, חרדל סגול מהעיר בְּרִיב, ריבות זעפרן מוִיז'וֹאַז ודבש קוֹרֶזְיֵין מכוורות האזור. 

לא לדלג !

AYEN 

כ-20 ק"מ צפונה-מערבה מבְּרִיב, שוכן לו הכפר הקטן והיפהפה אַיֵין, על 700 תושביו, שיודעים לספר כי הכפר והטירה שבמרכזו, נכבשו במאה ה-15 על ידי ריצ'רד לב-ארי וחייליו, במהלך מסלול לחימתם דרומה.

מומלץ לטייל בין סימטאות הכפר, על גדת הנהר רוֹזִיקְס ROSEIX ולקנח בגן הבוטני המקסים ARBORETUM DE LA TUILLIERE.  

LE TOUR DE MASSERET 

צפונה מבְּרִיב-לָה-גָאיַיארְד, במחצית הדרך ללִימוֹז', ניצב מגדל התמצאות חדש יחסית זה, שנבנה באמצע המאה ה-20 עם בעל מראה ימי-ביניימי, במקום מבצר ישן, כדי לאגור מים, עם נוף מרהיב מערבה לאזור פֶּרִיגוֹר, ומזרחה, לכוון הרי הגעש הכבויים של אזור אוֹבֶרְן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.