07 Dec
07Dec

תבשיל אַלְזַאסִי (צפון-מזרח צרפת) מסורתי, המכיל בסיר אחד כמה סוגי בשר שהושרו במרינדה, ירקות, תפוחי אדמה ויין לבן. הכל נאפה בסיר אחד, בתנור למשך כמה שעות. נהוג לאטום את הקדירה בבצק סביב המכסה כדי שהמאפה ייאטם לחלוטין.

אנחנו מצאנו דרך קלילה ופשוטה יותר להכנת הקדירה המסורתית הזו. 

המיצרכים:

3/4 קילו בשר טלה, 

קוביות גדולות 3/4 קילו בשר אונטר-ריב, חתוך לקוביות 

2 בצלים בינוניים, 

2 כרישה, החלק הלבן בלבד, טבעות 

2 גזרים חתוכים לקוביות 

3 שיני שום 

2 עלי דפנה

2 כפיות עלי טימין 

3 כפות עלי פטרוזיליה קצוצים 

3 ספלים יין לבן יבש 

מלח ופלפל 

1 כף שמן 

10 תפוחי אדמה בינוניים לבנים קלופים

כלים להכנת בקהוף

ההכנה: 

בשקית פלסטיק גדולה שמים את כל הירקות, הבשר, התבלינים והיין היבש. קושרים היטב ומניחים את השקית בקערה גדולה. שומרים במקרר 24 שעות ופעם בכמה שעות הופכים את השקית או מנערים בעדינות. 

משמנים קרקעית של סיר גדול בעל תחתית עבה. פורסים את תפוחי האדמה לפרוסות דקיקות בעזרת מנדולינה או מעבד מזון. מרפדים את קרקעית הסיר המשומנת במחצית מפרוסות תפוחי האדמה. מוציאים את הבשר והירקות מהמרינדה ומסדרים על בסיס תפוחי האדמה. 

יוצקים את רוטב המרינדה. יוצרים עוד שכבה מפרוסות תפוחי האדמה. מפזרים מעל קוביות אווז מעושן ומוסיפים עוד מעט יין ומים עד לגובה השכבה האחרונה. 

מחממים תנור ל-180 מעלות. מכסים את הסיר בנייר כסף ומעליו מהדקים את המכסה. אופים כ-3 וחצי שעות. 

מגישים עם הסיר לשולחן.


חבל אַלְזַאס ידוע במאכליו וביינותיו, אך גם באתרי התיירות שבו, מאתרי טבע, דרך אתרי מורשת והיסטוריה ועד לאטרקציות לילדים ולמשפחות. הנה כמה דוגמאות:

נהר הסלעים     CHAMP DE ROCHES 

באחד מביכורי באזור הווֹז', לקחתי עימי את נכדי הבכור, אוֹר, ובבוקר שטוף שמש אחד, הצעתי לו כי נלך לשחות בנהר. קח איתך בגד-ים, אמרתי לו, ולשאלתו האם ללבוש אותו מיד, עניתי, כי יוכל לעשות זאת בבוא העת לכך, בשטח.

ממזרח לכפר VOLOGNE-SUR-GRANGES היושב על נהר ה-VOLOGNE, זורם נהר נוסף, שאורכו 400 מ' ורוחבו מגיע עד 40 מ', ברם, מים חיים לא זורמים בו, אלא.....סלעים. סלעי בזלת

תופעה גיאולוגית זו אינה מוסברת ולכן מהווה המקום אטרקציה תיירותית, ואין כמראה עיניים להבין זאת. בבואנו למקום, משנגלה המראה המדהים של הנהר, הסתכלתי על נכדי, והתקשיתי להחליט, האם מאוכזב הוא – או מופתע. לשמחתי ענה לי תשובה חכמה ומספקת: גם – וגם !


בּוֹל ד'אֵייר - לעוף, לרחף, לדאות ולחוש את יפי הטבע   BOL D'AIR LA BRESSE  

אחת האטרקציות המרתקות ביותר באזור הווֹז' הינו מיתחם ההרפתקאות הזה, שניבנה מחוץ לעיירה לָה בְּרֶס, בלב יער קסום, כשבמרכזו עובר הנהר מוֹזֶלוֹט, על מימיו הגועשים ורעש מפליו. זהו מקום בילוי לכולם: לילדים, למשפחה, לזוגות, לקבוצות, לבתי ספר, חוגים ומועדונים, ואפילו לבני גיל הזהב. 

זה המקום שנכנסים אליו בבוקר, ובסוף היום אין כלל חשק להיפרד ממנו. קפיצות בָּנְגִ'י מעל הנהר, רחיפה באויר באזור הבָּלוֹן-דֶה-ווֹז', מסלולי אומגות ישירות ועקלקלות, קפיצות ממגדל אל משטחים ריקים, בניית מגדלים וגשרים, מגורים בתוך קַבָּן CABANE (צריפון קטן הבנוי על צמרות העצים), ועוד שפע של פעילויות אקסטרימיות. 

כבר במגרש החניה הסמוך למיתחם, ניתן לשמוע את צרחות ההתרגשות, בעיקר של הילדים הקופצים/צונחים מגובה רב אל התהום המפחידה, אך המרופדת היטב.

רכב מיוחד מעלה את גולשי האומגות אל מעלה ההר, שם צוות מיומן מבצע את הקשירה וכל הבדיקות הבטחוניות, ו...קדימה לריחוף בין שמים וארץ. 

במקום קיימת מסעדה, מודיעין, חנות מזכרות ומתנות. וכמובן, ישנם במקום בונגלוס להארחה, בתיאום מראש כמובן. בקיץ המקום קצת עמוס, ברם, חודשי הסתיו והאביב הם הזמן המתאים ביותר לבילוי בלתי נשכח, הכי קרוב לטבע שאפשר. בילוי נעים !

מגדל ומפל מֶרֶל      LA TOUR ET LE CASCADE DE MERELLE 

ממרכזו הדרומי של כביש עוטף אגם זֶ'רַארְמֶר GERARDMER, מטפסת דרך עפר משולטת המוליכה אל מגרש החניה, ממנו מוביל שביל לאורך כ-150 מ' אל המגדל. 

השהות על המגדל מוגבלת ל-4 איש בלבד, והטיפוס לחלקו העליון הינו באמצעות גרם מדרגות לולייניות. אבל הטירחה שווה המאמץ. כי הנוף נגלה הינו מהמם ביופיו וצבעיו הירוקים ותכלת השמים והאגם. 

ממזרח נשקפים מסלולי הסקי של LA MAUSELAINE ו-GROUVLINE, מצפון האגם ומצפון-מערב הכפר LIEZEY. ומדרום הרכס המסתיר את עמק רוֹשֶׁסוֹן ROCHESON.

מפל ומגדל מרל, אגם ז'ררמר והעיירה ז'ררמר

ובחזרה למגרש החניה, ממנו יוצא שביל צר מערבה לכוון המעיין RUISSEAU DE MERELLE ואל המפל CASCADE DE MERELLE. השילוב האולטימטיבי: אחד חוזר לרכב ואילו השאר ממשיכים לרדת בשביל מהמפל לאגם, לצידו הדרום-מערבי שם נפגשים כולם.

חוות הלָאמוֹת והאַלְפָּקוֹת              LA MONTAGNE DE LAMAS ET ALPAGAS

כביש מס' 34D שנקרא ROUTE DES PLANOIS, מוביל מהעיירה לָה בְּרֶס LA BRESSE, כעבור כ-7 דקות נסיעה מערבה, אל כפר קטן בשם LA BASSE DES FEIGNESממנו עולה דרך פתלתלה המובילה תוך 3 דקות נסיעה אל חוות הלָאמוֹת והאַלְפָּקוֹת לֶה קוּשֶׁטָה LE COUCHETAT

אין ספק שביקור במקום זה, שמשכו כשעה ומחצה, הינו חוויה לכל המשפחה ובמיוחד לילדים. לאחר סדנת הדרכה וסרט רקע מקיף, יוצאות הקבוצות לפעילות בשטח הפתוח בלווית מדריך, הכוללת פינות ליטוף, האכלה וצילומים, תוך מתן הסבר מפורט.

הנוף הנשקף מחוות הלאמות והאלפקות

בחווה כ-50 פרטים, לַאמוֹת ואַלְפָּקוֹת, והמדריך אף מסביר את ההבדלים ביניהן. עדר זה הובא למקום מהרי האַנְדִים שבפֶּרוּ, כי החווה, שנמצאת בגובה 900 מ' מע"פ הים, וסביבתה הטבעית והאקלימית, הולמת את התנאים בהרי האַנְדִים שבפֶּרוּ ובּוֹלִיבְיָה. חיה ידידותית זו, בויתה לפני אלפי שנים ע"י תושבי ההרים במדינות אלו, והיא שימשה לצרכי מזון, לתעשית העורות ולתעשית הצמר. 

בצמוד לחווה מגרש חניה גדול, בית מלון, מסעדה וחנות למזכרות ממדינות אלו. אגב, הכניסה לכלבים – אסורה !

מה אני, עֵעֵעֵעֵז ?ביקור ב-LA CHEVRERIE DU BRABANT

התחנה הבאה, לאחר ביקור בחוות הפרות, היא ביקור בדיר העיזים LA CHEVRERIE אשר נמצא מדרום מערב לעיירה לָה בְּרֶס LA BRESSE, בלב אזור של סקי חורף LE BRABANT, שם בגובה 1000 מ', מתמחה המשק בגידול עיזים חומות, בריבוי ובחליבה. הביקור המהווה אטרקציה למשפחה, אך בעיקר לילדים, מתחיל בד"כ בשעה 14.30, בירידה אל שדה המרעה, בליווי הרועה, ובחזרה תוך כדי טיפוס על ההר, אל הדיר.

בשלב הבא מתכנסים המבקרים בתוך הדיר וצופים בסרטון בלווית הסבר אחד המדריכים. או אז, מוזמנות העיזים אל במת החליבה, והילדים מוזמנים להצמיד לעטיניהן את בקבוקי שאיבת החלב. בשלב זה ההתרגשות רבה והתלהבות הילדים מפעילות זו, מעלה חיוכים ע"פ הוריהם. מכאן עוברים כולם אל תאי הגדיים הקטנים, למטרת ליטוף, האכלה בגרעיני תירס ובצילומים.

הביקור מסתיים (כמובן) בחנות החווה, שם ניתן לקנות גבינות צאן, רכות-קשות-יבשות, ויוגורט.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.