26 Sep
26Sep

קִישׁ לוֹרֵן או קִישׁ כָּשֵׁר ?       QUICHE LORRAINE

הפשטידה הזו, או בעצם הַטַארְט המלוח הזה, מקורו בחבל לוֹרֶן שבצפון-מזרח צרפת, ממערב לחבל אַלְזַאס. המאפה העגול, מבוסס על תחתית של בצק פריך, ומעליה תערובת של ביצים, ירק, גבינות וחתיכות בֵּייקוֹן. לעומתו קיים גם הקִישׁ השכן "קִישׁ אַלְזַאסִי" שבנוסף לכל אלה מכיל גם בצל. אכן, מנה מושלמת לארוחה קלילה, ובתוספת סלט ירוק וכוס יין, תהפוך לארוחה שתשמח כל אחד.

אבל אנחנו כאן בישראל, הולכים על "קִישׁ כָּשֵׁר", והנה גירסה קלה ודי פשוטה, עשויה מבצק עלים מוכן.

המיצרכים (לתבנית בקוטר 27-28 ס"מ):

יריעת בצק עלים מוכן, עם חמאה

3 פרוסות סלמון מעושן, חתוך לריבועים קטנים

מעט פירורי לחם

בלילה מ-3 ביצים שלמות ועוד 2 חלמונים

250 מ"ל שמנת מתוקה

200 גרם גבינה קשה מגוררת כמו: גרוייר/אמנטל/גאודה/אדם, או כל גבינה איכותית אחרת.

1 כפית שטוחה קמח תופח

1 כפית עירית קצוצה

מלח ופלפל שחור גרוס

מעט אבקת אגוז מוסקט

ההכנה:

על משטח מקומח קלות, מרדדים ריבוע בצק שיתאים לגודל קוטר התבנית. מרפדים את התבנית והדפנות. מפזרים מעט פירורי לחם על התחתית, עליהם מפזרים חצי מכמות הגבינה המגוררת, עליה מפזרים את חתיכות הסלמון המעושן, שוב מפזרים את שארית הגבינה המגוררת. 

בקערה קטנה מערבבים את הביצים והשמנת, מוסיפים את הקמח, העירית, מלח, פלפל ומוסקט, מערבבים היטב ויוצקים את התערובת לתבנית מעל הגבינות והסלמון.

אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-40 דקות או עד שפני הקיש מזהיבים ותופחים.

מגישים פושר. אפשר לקשט מעל, עם מעט עלי מרווה. 


חבל לוֹרֵן הינו חבל גדול, ואת ה"קִישׁ לוֹרֵן" הזה אוכלים בכל העולם, אבל ישנם אתרי תיירות בחבל זה, שאין דוגמתם במקומות אחרים, ובחרתי להציג בפניכם שלושה כאלה.


טוּר דֶה-לָה-לִיבֶּרְטֶה (מגדל החופש) בסט. דְיֶיה

לציון מלאת 200 שנה למהפכה הצרפתית, בשנת 1979, נבנה "מגדל החופש" והוצב בפריז, בגני טיוּלֶרִי, וכעבור כעשור, הועתק למקומו הנוכחי במרכז העיר סט. דְיֶיה SAINT DIE, שבלב אזור הווֹז'.

1400 טון של מתכות, כבלים וזכוכית, חברו בצוותא להקים את המגדל המרשים הזה המתנשא לגובה של 36 מ', משם נשקף נופה של העיר ונהר המֶוּרְט MEURTHE החוצה אותה, והרי הווֹז' שמסביב.


מעלית הסירות בסט. לוּאִיס-אַרְצְוִוילֶר

שיט תעלות בצרפת מוכר כאמצעי תחבורה ותובלה יעיל, הן לשינוע סחורות והן למטרת נופש ותיירות. מי התעלות מגיעים מהנהרות הסמוכים, ולצורך גישור בין 2 תעלות שיש ביניהן הפרשי גובה, נדרשת הקמת מִינְעָלִים, אֶקְלוּז בצרפתית.

גם בין נהר הרַיין שבצפון-מזרח צרפת, לנהר המַארְן שבמרכזה, היתה תעלה שאורכה היה אמנם רק 4 ק"מ, ברם, היו בה 17 מינעלים. ומי שהפעיל אותם היו המינעלן, האֶקְלוּזְיֶיה, שגר בד"כ בבית סמוך, השייך למדינה, ועליו להיות זמין 7 ימים בשבוע, 12 שעות ביממה.

תפקידו, לאפשר את תנועת הסירות, להשגיח ולשמור על ציוד ההפעלה ולתחזק אותו במידת הצורך.

סידור זה לא תמיד היה נוח לבעלי הסירות, כי לא תמיד הן הגיעו בשעות ההפעלה. אבל לכל בעיה יש פתרון. וכך, תמורת רכישת ירקות או פירות שהאֶקְלוּזְיֶיה היה מגדל בגינה שליד ביתו, היה ניאות להפעיל את המינעל.

וכדי לחסוך זאת , נבנה מיזם, בין העיירות סט. לוּאִיס ואַרְצְוִוילֶר שבמחוז מוֹזֶל, צפון-מערבה מהעיר שטרסבורג, לא רחוק מהעיירה סֶבֶרְן, ונחנך בשנת 1969. המיזם כולל מעלית, שהיא בעצם מיכל ענק, באורך 41.5 מ', ברוחב 5.5 מ', ובעומק 3.2 מ', מה שמאפשר הורדת/העלאת 3 סירות בבת אחת. המעלית שמשקלה (ביחד עם המים כ-900 טון) מחוברת ל-14 כבלי מתכת, כשבצד השני 2 קוביות בטון ענקיות במשקל 450 טון כ"א מחוברות ל-2 וִינְצִ'ים, כַּנָנוֹת הרמה (מערכות מינוף, קשירה ושינוע.

כאן נכנסים לתמונה חוקי נְיוּטוֹן (כוח הכבידה) ואַרְכִימֶדֶס (כוח הציפה).

ובכן, 2 סירות שהגיעו בתעלת הרַיין, וחפצות לעלות ולהמשיך לשוט בתעלת המַארְן, נכנסות לתוך המעלית. הדלתות נסגרות. חלק מהמים מוצאים ממנה, וכך משקלה נהיה נמוך יותר ממשקלן של 2 הקוביות שנמצאות בחלק העליון של המיזם, ולכן, בכוח הכבידה הן יורדות אל תחתית המיזם, ובכך גורמות למעלית עם הסירות לעלות למעלה. בהגיען, מתמלאת המעלית במים שמשווים את גובה פניהם לגובה מי תעלת המַארְן, הדלתות נפתחות, והסירות יוצאות לדרכן. התהליך הוא הפוך, כשבכוונת הסירות לרדת

מתקן/מיזם זה הינו יחידי מסוגו באירופה, ולכן הפך גם לאתר תיירות, עם מרפסות לתצפית על כל התהליך. הכניסה בתשלום, כמובן.


בַּקָרָה, בירת הקריסטלים     LA VILLE DU CRISTAL

עיירה קטנה, בת 4600 תושבים, בצפון אזור הווֹז', בין סט. דְיֶיה ללוּנֵוִויל שליד נַנְסִי, יושבת על הנהר מֶוּרְט, ונקראת בשם זה כי מרבית תושביה עוסקים מסביב לעבודות ייצור ועיצוב הקריסטלים, מאז ימי לואי ה-15.

במוזיאון הקריסטל המקומי מתקיימות תצוגות, תערוכות ואירועים בנושא טכניקות הייצור של אבני החן, ויצירות של תכשיטים, מנורות, אגרטלים, צלחות, כוסות, גביעים, עיטורים ועוד.

ובכנסיית סַן-רֶמִי שבעיירה, חלונות עשויים מ-20000 חלקים שונים ב-50 צבעים שונים המתארים את בריאת העולם.

בקרה למעשה, היא המובילה בצרפת בתחום הקריסטלים. 20 מטובי אמני הזכוכית בצרפת מועסקים בה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.