07 Jan
07Jan

לא רבים מכירים את הטַרְטִיפְלֶט, שהינו מאכל אופייני ומפנק באזור סָבוּאָה שבאלפים ובהרי הווֹז' שבצפון-מזרח צרפת. אהוב בעיקר על הגולשים באתרי הסקי. התבשיל עשוי מתפוחי-אדמה, גבינת רֶבְּלוֹשׁוֹן, לָרְדוֹן (קוביות קטנות של בייקון) ובצלים. 

לתפריט המובא כאן, אנו נחליף את הבֵּייקוֹן בפטריות - ואת גבינת הרֶבְּלֹוֹשׁוֹן בגבינת גְרוּיֶיר או אֶמֶנְטַל. 

המיצרכים (לכ-4 מנות): 

1 קילו תפוחי-אדמה מבושלים בקליפתם

מעט עירית קצוצה או בצל ירוק

250 גרם גבינת גְּרוּיֶיר מרוסקת

1 וחצי כוסות יין לבן יבש

2 בצלים גדולים קצוצים דק

חצי כוס שמנת מתוקה כפית חמאה

כף שמן זית לטיגון

מעט אגוז מוסקט

מלח ופלפל

חצי צרור פטרוזיליה קצוצה

כ-350 גרם פטריות שמפיניון או/ו פּוֹרְצִ'ינִי פרוסות, לא דק מידי.

ההכנה: 

מקלפים את תפוחי האדמה המבושלים ופורסים לפרוסות בעובי של כ- 2 ס"מ. מטגנים את הבצל במחבת עם מעט שמן זית וחמאה, עד שמזהיב, מוסיפים את הפטריות ומערבבים קלות, מטגנים כ-5 דקות. מוסיפים יין, שמנת מתוקה, מלח פלפל ומוסקט ולבסוף פטרוזיליה. 

מבשלים עד שמסמיך, על אש בינונית. 

מסירים מהאש.

משמנים תבנית חסינת אש. מסדרים 1/3 מפרוסות תפוחי אדמה על הקרקעית, על זה יוצקים חצי מכמות הבצל והפטריות, עליהם מסדרים שוב 1/3 מתפוחי האדמה. 

יוצקים את שארית התערובת על תפוחי האדמה ושוב מסדרים שכבת תפוחי אדמה ואת העירית. מפזרים מעל את הגבינה ואופים בתנור שחומם ל-190 מעלות כ-20 דקות או עד שהגבינה נמסה.


הבה נצא למסע וירטואלי קסום ומרתק, בחבל סָבוּאָה באזור "עוטף גְרֵנוֹבְּל" ונמצא לנו את הטַרְטִיפְלֶט המושלם ! 

LES DEUX ALPS 

מעלית חדשה שבנייתה תושלם ב-2021, תהפוך אתר סקי זה לגדול ביותר בעולם ! 

לֶה דֶז אַלְפְּ אינו כפר או עיירה, אלא אתר סקי נחשק, שנמצא בין 2 כפרים שאין כביש ביניהם אך הוא  מחובר אליהם באמצעות מעליות: בצפון, מוֹנְט דֶה לָאנְס MONT DE LANS ובדרום וֵונוֹסְק VENOSC. האתר, שנמצא 71 ק"מ מזרחית לגְרֵנוֹבְּל, נחשב לשני הכי ותיק בצרפת אחרי שָׁאמוּנִי. 

קרחון לגלישת סקי הגדול באירופה, המסלול האנכי הזמין הארוך ביותר בעולם, 96 ק"מ של מסלולי גלישה, מתוכם 62 מסלולים קלים (ירוקים וכחולים) ו-59 מעליות שונות, מהווים את ייחודו של האתר שתחומי הגלישה בו נעים בין גובה 1650 ל-3600 מ'.

MUSEE DES MINERAUX ET DE LA FAUNE DES ALPS

לחובבי מינרולוגיה, גֶמולוגיה וזואולוגיה, בעיירה קטנה, מזרחית לגְרֵנוֹבְּל, ששמה בצרפת בּוּרְג ד'אוֹאַסַנְס BOURG D'OISANS, ממוקם מוזיאון מיוחד זה, שחלקו האחד מציג עושר רב ומגוון רחב של אבני חן שנמצאו במחצבים באזור האלפים.  

חלקו השני מוקדש לעולם החי שבאזור האלפים ומציג כ-150 פוחלצים של בעלי חיים  ובעלי כנף שהאלפים הם בית הגידול וסביבתם הטבעית.

LA COTE SAINT ANDRE  

חובבי המוסיקה הקלאסית-רומנטית, ישמחו לסור לעיירה זו, ממערב לגְרֵנוֹבְּל, ולבקר בביתו ומקום הולדתו (שהפך למוזיאון) של הקומפוזיטור והמנצח הֶקְטוֹר בֶּרְלִיוֹז, 1803-1869, שם יוכלו להתרווח על כורסאות ולהאזין למיטב יצירותיו כמו: הסימפוניה הפנטסטית והרֶקְוִויאֶם. 

הנהלת הכפר כיבדה אותו בפסטיבל שנקרא על שמו, ומתקיים מידי שנה בטירה המקומית שַׁאטוֹ דֶה לָה קוֹט-סנט-אַנְדְרֶה.

         בית ומוזיאון הקטור ברליוז
הכיכר המרכזית בלה-קוט-סנט-אנדרההקטור ברליוז

PARC NATUREL REGIONAL DU VERCORS

שמורת הטבע פארק וֶרְקוֹר, נמצאת דרומה ומערבה מהעיר גְרֵנוֹבְּל ומאופיינת כאזור גבוה יחסית, שופע יערות-עד, נהרות ומעיינות רבים, ערוצי נחלים וקניונים. הטבע בשיא יופיו וצבעיו. 

האזור מהווה יעד פופולרי בשל רשת מסלולים לטיולים רגליים (טְרֶקים) ולרכיבה על אופניים. אך לא רק. ענפי ספורט אקסטרמיסטי רבים, מצאו כאן כרי פעילות נוחים, מרתקים ומפנקים: טיפוס למצוקים, גלישה ממצוקים, קפיצות בָּאנְגִ'י, רָאפְטינג בנהרות הסוערים וכמובן, סקי. 

הפארק מנוקד במאות מונומנטים של הנצחה, בשל מערות רבות ששימשו למסתור לתנועת ההתנגדות הצרפתית, הרֶזִיסְטַאנְס, בתקופת מלחמת העולם ה-2.

PONT-EN-ROYANS 

כפר קטן בן 800 תושבים בלבד, יושב על מפגש שני נהרות ומציג בניינים מהמאה ה-16, חלקם "מבנים תלויים" מעל לנהר (ראו תמונה). הכפר מתהדר ב: 

מוזיאון מים המכוון למחקר נושא המים, ומאפשר טעימות מים מכל העולם.

מערות שׁוֹרַאנְש CHORANCHE עם נטיפים וזקיפים, ומיני דו-חיים מתקופות קדומות.

קניון הנהר בּוּרְן BOURNE המחבר בינה לבין העיירה וִוילַאר-דֶה-לָאנְס, המקבל 3 כוכבים במדריך מישְלֶן.

מערות שׁוֹרַנְשׁבתים תלויים בכפר פּוֹנְט-אֶן-רוֹיָאן
הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.