17 Aug
17Aug

גְרַאטַן דוֹפִינוּאַז    GRATIN DAUPHINOIS

אמרתם אזור דוֹפִינֶה – אמרתם גְרַאטַן דוֹפִינוּאַז. אמרתם גְרֶנוֹבְּל – אמרתם גראטן דופינואז. אמרתם חופשת סקי – אמרתם גראטן דופינואז. כי כאן, באזור האלפים שבדרום-מזרח צרפת, זה שמביא לעולם את הגבינות הצרפתיות המעולות בּוֹפוֹר, רֶבְּלוֹשׁוון, פִּיקוֹדָן וסט. מַרְסֶלָן, זהו "המאכל הלאומי", כתוספת למנה העיקרית, או כמאפה מרכזי במרכז השולחן שאפשר גם להגישו כמנה אישית שנאפתה בתנור, בכלים חסיני אש קטנים.

הגראטן הוא מאכל ממכר. ובכלל, תפוח אדמה ממכר בכל צורה: מטוגן עם בצל, בחמאה או בשמן זית, בתוספת פטריות או אווז מעושן, מוקרם, עם שמנת או גבינה...איך שתבחרו !

אם כך, לפני שנצא לתייר ולהכיר את אזור הדופינֶה, הנה מתכון קל להכנה:

המיצרכים:

6 תפוחי אדמה רצוי מזן דזירה, קלופים ופרוסים דק דק (במעבד מזון או במנדולינה)

כלי חסין אש מלבני או עגול                     

50-60 גרם חמאה              

כוס וחצי שמנת מתוקה                                    

חצי כוס חלב

מלח, פילפל,                                                   

אגוז מוסקט


ההכנה:

משמנים תבנית אפיה (רצוי מחרסינה או פיירקס) בכ-20 גרם חמאה. 

מסדרים במעגלים או בשורות-שורות צפופות את פרוסות תפוחי אדמה, בצורת קלפים נטויים.

יוצקים שמנת וחלב על תפוחי האדמה. בוזקים, מלח, פילפל ואבקת אגוז מוסקט.

מפזרים למעלה קוביות קטנות של החמאה הנותרת.

מכסים ברדיד אלומיניום ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות.

אופים כ-45 דקות. אחרי חצי שעה בודקים אם כל השמנת נספגה. אם יש צורך, יוצקים עוד חלב ומחזירים לתנור עד שיתרכך (בודקים בעזרת מזלג).

מסירים את נייר האלומינים ואופים עוד כרבע שעה, או עד שמשחים. 

בשלב זה, לאחר שהוסר הכיסוי, אפשר לפזר למעלה גבינת גרוייר מרוסקת, או אפילו גבינת קשקבל ולאפות עד שהיא נמסה ומשחימה.

גרנובל

העיר היפהפיה הזו, מוקפת בהרי האלפים, כאילו מונחת כפנינה בתוך הקונכיה. זהו הדימוי שלה, ולא בכדי הגדיר אותה סטנדאל, מגדולי סופריה של צרפת, שנולד בה בשנת 1783 כ"עיר שמאחורי כל בית בה, מסתתרים הרי האלפים".

גרנובל עשירה במוזיאונים (מוזיאון גרנובל, מוזיאון ארכיאולוגיה, מוזיאון דופינואז, מוזיאון סטנדל ועוד), מרכזי מחקר, אוניברסיטאות, פארקים כגן העיר JARDIN DE VILLE, כיכרות (כיכר ויקטור הוגו) ואתרים היסטוריים כמו מבצר הבסטיליה במרומי גבעה, מקושר לעיר בעזרת רכבל קרוניות עגולות.

העיר העתיקה על שלל סימטאותיה ומסעדותיה, מהווה מוקד משיכה לתיירים.


מחוץ לגרנובל

אזור הדופינה הינו מוקד משיכה למטיילים ולעוסקים בספורט אקסטרימי: שיט קנו מטורף בקניונים שבאזור פארק וֶורְקוֹר, קפיצות בנג'י, טיפוס מצוקים, רחיפה, וכמובן, מסלולים עם נופים מרתקים לרוכבי אופניים (כביש ושטח) ולהולכי רגל.

אתרי סקי

בכמה מאמרים בגוגל, אודות אתרי סקי באזור גרנובל, מצאתי איזכור של אתרים כשַׁאמוּנִי, קוּרְשֶׁבֶל, וַאל-ת'וֹרֶאנְס ומֶזֶ'ב. זו טעות או חוסר ידיעה, ויש לשים לב היטב, בעת תכנון חופשת הסקי ויעד הטיסה אליה (בתום עידן הקורונה).

ועל מנת לעשות סדר, ולדייק, אציין את 8 האתרים הסמוכים יחסית (במרביתם גלשתי), לעיר גרנובל (בחלקם יש גם מועדוני הים התיכון) ואלו הם:

ALPE D'HUEZ, LE DEUX ALPES, SERRE CHEVALIER, LA TOUSSUIRE, VILLARD DE LANS, CHAMROUSSE, ST. JEAN DE MAURIENNE, VALLOIRE.

אַלְפְּ ד'אוּאֶז


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.