24 Aug
24Aug

רָטָטוּי    RATATOUILLE

רטטוי פירושו "להקפיץ את האוכל". מנה צרפתית כפרית, קלילה, היכולה להיחשב כתוספת או כמנה עיקרית עם אורז, קוסקוס או לחם טרי למשל. מנה שמקורה בפרובנס שבדרום צרפת, אזור שמזכיר את האקלים שלנו ואת סוגי הירקות האהובים עלינו, מיטב ירקות הקיץ הכי פשוטים שיש: עגבניות אדמדמות, קישואים בכמה צבעים, פלפלים אדומים וצהובים, חצילים מבהיקים, שומים ובצלים !

הבה ונכין לנו רטטוי, עם טאצ' של ליאורה !

המיצרכים ל-4 מנות מהירות הכנה:

1 בצל בינוני

שיני שום קצוצות

4 עגבניות תמר

4 קישואים/זוקיני

1 כף עלי טימין קצוצים

4 פלפלים בצבעים שונים

5 כפות שמן זית

ההכנה:

חותכים את כל הירקות לקוביות בגודל בינוני.

מחממים שמן במחבת ומטגנים את קוביות הבצל עד לריכוך. מוסיפים את החצילים ומטגנים עד שהבצל נהיה חום. מוסיפים את הפלפלים ומטגנים עד שמתרככים. לבסוף מכניסים את הקישואים, העגבניות, השום והטימין. מתבלים במלח ופלפל. מערבבים, מכסים את הסיר ומבשלים כרבע שעה עד לריכוך הירקות.

ואפשר גם להכין רטטוי בתנור – ולהגישו כמנה מפתה לאורחים.

משמנים תבנית פיירקס עגולה. חותכים טבעות די דקות מ-2 קישואים, חציל אחד ארוך ומוצק 2-3 עגבניות תמר. מסדרים במעגלים את טבעות הירקות, כמו קלפים בשיפוע, לפי הסדר: פרוסת קישוא, עגבניה וחציל ושוב חוזרים על הסדר הזה. מטפטפים שמן זית, בוזקים מלח גס, מפזרים עלעלי טימין ומכניסים לתנור שחומם ל-180 מעלות, עד שמזהיב.

ומי שרוצה לחטוא ממש, שיוסיף גם טבעות פרוסות של גבינת עיזים, לפי סדר זה !


או.קיי, למדנו להכין רטטוי וכעת נצא לסייר במחוזותיו, במוצאותיו באזור הפרובנס, בחלק הצפוני-מזרחי שלו, בכפרים הקטנים מהיפים ביותר בצרפת, עטורי היסטוריה, ארכיאולוגיה ונופים פראיים, כמו שרק הפרובנס יודע להציע.

BANON

ספריה בשם לֶה בְּלֶאוּאֶט LE BLEUET מהגדולות ביותר בכל צרפת, המכילה מעל ל-100000 ספרים, מהווה מקור משיכה לחובבי עולם הספר, אל כפר נידח זה, בן כ-1000 תושבים, בגובה 760 מ', בנוי על גבעה החולשת על סביבה עטופה בשדות לבנדר סגולים.

אך לא רק ספרים יש בבָּנוֹן, אלא גם, ובעיקר, גבינות עיזים, רכות, קשות, שסימן ההיכר המסחרי שלהן הוא העטיפה העשויה מעלי עץ הערמונים וקשורה ברפיה. יום שלישי הוא יום השוק בבָּנוֹן. חגיגה של צבעים וריחות.


SIMIANE-LA-ROTONDE

כפר קטן, מסידרת "הכפרים התלויים", בן כ-600 תושבים, מוקף בשדות לבנדר ונחצה על ידי הנהר קאלאוון CALAVON. סימטאות צרות, אדניות גדושות בפרחים. שלוה פסטורלית.


SAIGNON

חויה אישית: שמעתי על יופיו של הכפר הזה, על מיקומו הנישא ועל חשיבותו בעולם הנצרות. אך שום דבר לא הכין אותי לרגע בו החנינו את רכבנו ברחבה שבחזית הכנסיה המקומית, ובו בזמן, בקעה מהרדיו שירת מקהלת העבדים היהודים של נבוקו, שהדביקה אותנו למקומותינו בעוצמתה. זה היה רגע משמים, בעיתוי מושלם ובמיקום מושלם !

מסתבר שכנסיה זו NOTRE DAME DE PITIE מהווה תחנת מעבר לצליינים בדרכם לרומא או לסנטייגו-די-קומפוסטלה שבספרד והיא מקום עצירה בדרך/מסלול בשם VIA DOMITIA שבין שני המקומות האלה.

980 תושביה גרים על גבעה החולשת על ערוץ נהר הקאלאוון CALAVON, כ-4 ק"מ מהעיר אפט APT, ונהנים מנופים עוצרי נשימה.


LOURMARIN

פיטר מייל היה עיתונאי-סופר אנגלי, חי ופעל בלונדון, אך יום אחד נכנס לו ג'וק לראש, לקח את משפחתו, עקר לאזור הפרובנס, התמקם (בתחילה) בכפר מֶנֶרְבְּ MENERBES מזרחית לאביניון, שם כתב ב-1989 את ספרו הראשון "שנה בפרובנס", המתאר ב-12 פרקים את חווית קליטתו ומגוריו באזור.

ומיום שפורסם הספר, ובהמשך סרט וסידרת טלוויזיה, מיליוני קוראים/תיירים החלו לפקוד את האזור והפכו אותו למבוקש ביותר. ספר נוסף שלו "שנה מופלאה" A GOOD YEAR צולם בכפר הסמוך CUCURON בבימויו של רידלי סקוט ובכיכובם של ראסל קרואו, מריון קוטיאר ואלברט פיני. בינואר 2018 נפטר, לאחר שאת כל שנותיו האחרונות חי בכפר לוּרְמַרָאן.

ולא בכדי בחר הסופר לבלות בו את שארית ימיו. כי כפר זה, הנחשב ל"אחד מ-50 הכפרים היפים ביותר בצרפת", שוכן בלב אזור של כרמים, מטעי זיתים ושקדיות, כחלק מפסיפס צבעוני עשיר של אזור הלוברון, בסמוך לנהר הדוראנס. עוד בכפר טירה מימי הרנסנס וכנסיות קתוליות ופרוטסטנטיות.


CUCURON

הכפר קוּקוּרוֹן שוכן בצד הדרומי של רכס הלוּבֶּרוֹן, מוקף בכרמים ועצי זית, וכ-1800 תושביו נהנים מסמיכות לאגם LA BONDE, המשמש לדיג, שחיה ונופש. רקע פסטורלי שכזה, מושך מפיקים, ולראיה, הסרט "שנה מופלאה" שצולם בו, כפי שכבר סופר. סרט נוסף בכיכובם של ז'ולייט בינוש ואוליבייה מרטינז, "איש הסוסים על הגג"  THE HORSEMAN ON THE ROOF, צולם גם כן בכפר יפהפה זה.


ANSOUIS

עוד כפר בסידרת "הכפרים היפים ביותר בצרפת". שוכן מדרום לקוקורון, סמוך לנהר הדוראנס. 1000 תושביו נהנים מתנאי מחייה טובים ונוחים, כי הכפר נבנה על צלע דרומית-מזרחית של גבעה, ולפיכך, מוגן מרוחות המיסטרל.

שתי אטרקציות בכפר זה: הראשונה MUSEE EXTRAORDINAIRE, מוזיאון שמוקדש לעולם הים. היזם, ג'ורג' מאזוייר, צייר ופיסל את קירות המקום ואף יצר מערה תת-מיימית, להנאת והפתעת המבקרים. והשניה, מוזיאון לאמנות המוקדש כולו לכלים בתעשיית היין וההליכים לייצורו. מעל ל-3000 מוצגים במוזיאון שממוקם בטירת שאטו-דה-טורקאן CHATEAU DE TURCAN.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.