03 Feb
03Feb

האיטלקים יאמרו לכם שמוצאו של המאכל הזה מתקופת המאה ה-13, בגנואה שבאיטליה. הצרפתים יתעקשו ויטענו, כי מקורו באזור הפרובנס שבדרום צרפת ביחוד בערים ניס, נים, טולון, מרסיי ואביניון. 

ומה אומרת ליאורה'לה שלנו ? 

מקובל להכין אותו מבצק שמרים אבל השימוש בבצק עלים עושה אותו לא פחות טעים ואולי קליל יותר וגם הרבה יותר קל להכנה. 

המיצרכים:

3 כפות שמן זית 

חצי קילו בצק עלים מופשר

1/2 קילו בצלים חתוכים דק 

טימין טרי מפורר

2 שיני שום קצוצות

20 זיתים שחורים מגולענים (מסוג קַלַמַטָה)

10-15 פילטים של אנשובי מסוננים משמן ומושרים חצי שעה במים כדי להוציא את המליחות

1 כפית סוכר 

פלפל שחור גרוס

ההכנה: 

מרדדים ומשטחים את בצק העלים בתבנית מלבנית גדולה. 

מחממים במחבת את השמן ומאדים בו את הבצלים והסוכר עד שמתרככים ונעשים שקופים. מוסיפים את השום והטימין, מעט מלח ופלפל ומסירים מהאש. מעבירים למסננת. 

מפזרים את תערובת הבצלים על הבצק בשכבה אחידה, מסננים את האנשובי ומסדרים בצורת שתי וערב מעל הבצלים, מוסיפים את הזיתים ומסדרים בצורה יפה.  

מטפטפים מעט שמן זית, מפזרים עוד מעט טימין ואופים בתנור בחום של 180 מעלות עד שפני המאפה שחומים ויפים. אפשר לפזר לפני ההגשה מעט פטרוזיליה קצוצה או גבינת גרוייר. 

מתאים לארוחת בוקר של שבת, לבראנץ' ולאירוח כיפי עם יין לבן צונן.

כתבנו כבר אודות מוצאו באזור הפרובנס, ולפיכך נמקד את החלק התיירותי של כתבה זו בעיר אביניון AVIGNON, זו שהיתה במאה ה-14 בירת האפיפיורים. 

העיר מוקפת באתרים תיירותיים מכל סוג: היסטוריים, ארכיאולוגיים, אתרי טבע, אזורי יין, כפרים מרשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת" ועוד כהנה וכהנה. אבל מכילה בתוכה מספיק אתרים אטרקטיביים כדי להישאר ולבלות בה יומיים-שלושה. 

ואין כמו הרכבת התיירותית הקטנה, היוצאת מרחבת ארמון האפיפיורים, כדי לקבל תמונה והתרשמות הוגנת על נפלאות העיר ושכיות החמדה שיש בה לרוב.

PALAIS DES PAPES 

המבנה הגותי הגדול ביותר באירופה, מימי הביניים, המרשים הזה, הינו אחד מסמליה של העיר אביניון ומושך אליו מידי שנה כ-700000 מבקרים, מה שמציב אותו ברשימת "10 האתרים המתויירים ביותר בצרפת". לא בכדי, הוא מסווג, החל משנת 1995, ביחד עם המרכז ההיסטורי של העיר, כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. 

נבנה במאה ה-13 ובתחילת המאה ה-14 שימש כמקום מגוריהם של האפיפיורים, כאשר הבחירות ל-6 מהם התקיימו בין כתליו.

כיום, הארמון מכיל מרכז כנסים גדול, ארכיון, מרכז תערוכות, מרכז להופעות במסגרת "פסטיבל אביניון" שמתקיים מידי שנה בחודש יולי ומרכז קונגרסים בינלאומי גדול. 

בנוסף, זכה הארמון להיכנס לעולם הספרות, האמנות, הקולנוע והמוסיקה, ואירח תערוכות של הגדולים ביותר כפיקאסו, בראק, מאטיס ומונדריאן.

PLACE DU PALAIS 

הרַחבָה/טיילת הזו, מרשימה מאד בגודלה, 240 מ' אורך ו-48 מ' רוחב, בחיי היום-יום, אך ביולי, עת נערכים בה אירועי "פסטיבל אביניון", היא מרשימה הרבה יותר. 

מוקפת במבנים היסטוריים דתיים, כארמון האפיפיורים וקתדרלת נוטרה-דאם דה דומס - ממזרח, גן ROCHER DES DOMS מצפון-מזרח, מוזיאון דו פטיט פלה – מצפון והוטל דה מונאייס ממערב, אליהם נתייחס בהמשך.

וכמובן, מסעדות, ביסטרו, קרפריות, בתי מלון, חנויות מזכרות וענתיקות, גלריות ו...תחנת יציאה של הרכבת התיירותית הקטנה.

PLACE DE L'HORLOGE 

אחד המקומות המרכזיים ביותר של העיר אביניון, ממש הלב של העיר, במיוחד בחודש יולי, עת מתקיימים בו אירועים רבים במסגרת "פסטיבל אביניון" כמופעי אמני רחוב, מצעדים, קבוצות תיאטרון המציגות בפינות שונות ומופעי קרקס, כשברקע ומסביב, מסעדות, מזללות וכל מה שמאפיין אזור תיירותי מבוקש ודחוס.

הכיכר כוללת גם את בית העירייה שנבנה במאה ה-15 בסגנון גותי ואשר כולל גם את השעון שבעטיו נקראת הכיכר בשמה הנוכחי, תיאטרון ד'אביניון עם פסלי מוֹלְיֵיר וקוֹרְנֵיי בכניסה, את התיאטרון העירוני שנקרא גם "אופרה דו גרנד אביניון" ואת "תיאטרון סִינֶווֹקְס".

PONT SAINT BENEZET

עוד אחד מסמליה ההיסטוריים של אביניון, שנחשב גם הוא, החל משנת 1995, כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. 

נבנה בשלהי המאה ה-12 מעל הנהר רון, ע"מ לגשר עם העיירה וִוילֶנֶב-לֵז-אביניון, מקום מגורי הקיץ והנופש של האפיפיורים באותן שנים. כעבור כ-40 שנה נחרב באחד מאותם מסעי צלב, אך נבנה מיד מחדש עם 22 קשתות מאבן, לאורך כ-900 מ', מתוכן נותרו כיום רק 4 בשל הצפות שנגרמו ממימי הנהר. וזה המצב גם כיום, כזכר לאותם ימים. 

גם הגשר הזה זכה להנצחות בעולם האמנות, ובעולמות התרבות והמוסיקה, והיווה מקור השראה לשיר הידוע SUR LE PONT D'AVIGNON.

ILE DE LA BARTHELASSE

אי-נהר, במרכזו של נהר הרון, המפריד בין העיר אביניון, לעיירה הסמוכה ווילנב-לז-אביניון, שנהנה מאדמת סחף דשנה, מה שמאפשר לגדל בו מטעי תפוחים, אגסים, משמשים, אפרסקים ודובדבנים. ועל מנת לשמור על אופיו ההיסטורי-חקלאי, אין בו מתחמים גדולים אלא ביתנים ואתרי קמפינג. 

בעבר, סבל האי משטפונות רבים, שגרמו לנזק בנפש וברכוש. תכניות רבות לבניית סוללות להגנה מפני השטפונות, לא הוצאו אל הפועל מסיבות שונות. 

כיום פועלת באי, בנוסף לגידולי המטעים, מזקקת ברנדי, מבשלת בירה ומיצי פירות אורגניים, חקלאות אורגנית וקואופרטיב יין, שוק איכרים, בתי מלון, מסעדות וחדרי הארחה רבים, מה שמושך למקום תיירים רבים, להנאת 1000 תושבי האי.

ROCHER DES DOMS 

גן אנגלי קסום, על גבעה בגובה של כ-30 מ', בצמוד לנהר הרון, המשקיפה על נוף מדהים הכולל את הנהר, העיירה ווילנב-לז-אביניון, גשר בֶּנֶזֶט, האי בַּארְטֵלַאס, עמק הנהר רון והרחק מזרחה עד למוֹנְט וֶנְטוּ

במהלך המאה ה-18 המקום הפך לאתר טיולים רגליים, ואכן במאה ה-19 הושקעה באתר עבודת נטיעה נרחבת, הקמת בריכות מים והצבת פסלי ידוענים. 

פינת חמד זו, ליד ארמון האפיפיורים, עם הנוף הנהדר הנשקף ממנה, מהווה מקור משיכה לזוגות, למשפחות ובעיקר לילדים.

LES HALLES D'AVIGNON 

בספרו "שנה בפרובנס" של הסופר-עיתונאי האנגלי פִּיטֶר מַיְיל, כותב הוא: "...לֶה הָאל, אחד משוקי האוכל הטובים ביותר שאפשר לקוות למצוא בצרפת או בכל מקום אחר...!". 

ולא בכדי, כי השוק המקורה של אביניון, המאגד כ-50 סוחרים, על סחורתו הטרייה וריחות הדגים, הירקות, הפרחים והתבלינים, הינו עוד סמל ותווית זיהוי גסטרונומית נעימה של העיר, המושכים אליו לקוחות ותיירים סקרנים, כאחד.

מאפים, גבינות, פירות וירקות, זיתים, יינות, שמנים, פרחים, דגים ובשרים ושלל מוצרים אורגניים, גודשים את המעדניות, הקצביות, דוכני הדגים והתבלינים. מידי שנה, בחודש יולי, נרתמים שפים ידועים, לבשל מאכל מסוים, כל אחד בנפרד, המורכב ממעדני השוק, להנאת התושבים והתיירים המזדמנים. 

אטרקציה נוספת, היא "הקיר הירוק" בשטח של כ-600 מ"ר, על החזית הצפונית של המבנה, שתוכנן על ידי הבוטנאי פטריק בלאן בשנת 2005, כשבכל מטר רבוע משובצים כ-20 צמחים בתוספת עשירה של פרחים צבעוניים. 

כל הקיר מרושת בצינורות ושסתומים, דרכם מוזרמת תמיסה תזונתית המכילה את היסודות הנדרשים. והצמחים נבחרים לאור יכולתם לגדול ולהתקיים על משטח ורטיקלי כזה.

RUE DES TEINTURIERS 

רחוב ימי-ביניימי מרוצף, בצמוד לערוץ של נהר הסוֹרְג SORGUE, שופע בתי קפה ומסעדות, במיוחד בקיץ, ועוד יותר במיוחד בתקופת "פסטיבל אביניון", במהלכו המוני תיירים גודשים רחוב זה, ונהנים מצל עצי השקמים המלכותיים הותיקים וקרירות מי הנהר.

משמעותו "רחוב גלגלי המים" מעידה על תעשיית טכסטיל עניפה שהתקיימה בו ובסביבתו בין המאות ה-14 וה-19. זה המקום ללגום קפה ולטעום ממעדני האזור בשעה שלפני הכניסה למופע תיאטרון זה או אחר.

BASILIQUE SAINT PIERRE D'AVIGNON 

בזיליקת פטרוס הקדוש, הינה בזיליקה קתולית בסגנון גותי, שנבנתה במאה ה-7 ושוחזרה במאה ה-13, ממוקמת ממש בלב העיר ומתהדרת במגדל פעמונים, עיטורים בחזית, 2 צריחים מרשימים, דלתות עשויות מעץ אגוז, 6 קפלות, מזבח מפואר, קבר מעוצב של משפחת גליאני ועוגב גדול ומרשים שנבנה בשנת 1862.

אביניון הינה עיר של תרבות, אמנות, תערוכות ופסטיבלים, ומטבע הדברים, קיימים בה מוזיאונים רבים וגלריות רבות. לאן שנלך, לאן שנפנה, ניתקל במוזיאון זה או אחר או בגלריה. 

קצרה היריעה מלהתייחס לכולם, אך נזכיר את החשובים שבהם.

COLLECTION LAMBERT D'AVIGNON 

אוסף לַמְבֶּרְט נוסד בשנת 2000 ע"י אִיבוֹן לַמְבֶּרְט במטרה לקרב את אוסף היצירות של האמנות העכשווית שברשותו, לציבור הרחב., לאחר שנתרם לממשלת צרפת. מיטב מייצגי האמנות העכשווית, האמנות המינימלית והאמנות הקונספטואלית מככבים בו.

MUSEE CALVET 

מוזיאון קַלְבֶט הינו המוזיאון הראשי בעיר. משתרע על פני שני מבנים ואוספיו כוללים שטיחי קיר, ציורים, עבודות ברזל, פסלים, עבודות זהב, עיטורים, עבודות פורצלן ואמנויות דקורטיביות אחרות, כולל ממצאי ארכיאולוגיה אסייתיים, אפריקאים ואוקינוגרפים. 

בין האמנים המציגים ניתן למצוא עבודות של אלפרד סיסלי, ז'אק-לואי דוד, קמיל קורו, חיים סוטין, פייר בונאר, וולמינק, דירר, יאן ברויגל, פיטר ברויגל, קמיל קלודל, ואטו, רודן, דומייה, בודאן, לוטרק, מוריסו, פול סזאן, רנואר, רואו, מארק שאגאל, ורונזה, טינטורטו ומודליאני. 

אין ספק – מוזיאון עשיר באוצרות, המחייב ביקור !


COLLECTION LAMBERT
MUSEE CALVET

MUSEE ANGLADON 

מוזיאון אַנְגְלָדוֹן הוקם בשנת 1996 על ידי זַ'אן ופּוֹלֶט אַנְגְלָדוֹן, יורשי אלמנתו של איש האופנה הפריזאי זַ'אק דוּסֶט (1853-1929) שקבע את בסיסו ב-RUE DE LA PAIX, שם אגר יצירות אמנות מהמאה ה-18 ועד למאה ה-20. 

בין האמנים שיצירותיהם מוצגות במוזיאון: דופואה, דומייה, פול סזאן, ואן-גוך, אדוארד מאנה, אלפרד סיסלי, אדגר דגה, רדון, ויאר, פאבלו פיקאסו, אמדאו מודליאני  ויוג'ין קארייר.

MUSEE ANGLADON

נציין לסיום, את קיומם של מוזיאונים חשובים נוספים כ: MUSEE DU PETIT PALAIS, MUSEE REQUIEN, MUSEE LOUIS VOULAND, MUSEE DU MONT DE PIERRE, CLOITRE SAINT LOUIS EXPOSITIONS. 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.