03 Jun
03Jun

מקורה של עוגת בּוּשׁ-דֶה-נוֹאֵל, אי-שם במאה ה-19 באזור הפרובנס שבדרום צרפת, והיא נקראת כך על שם המנהג להדליק בחג המולד, באח הבית, גזע עץ שכינויו "גזע חג המולד". 

מדובר בקינוח מסורתי המוגש בחג זה, בצרפת ובמדינות דוברות צרפתית (כולל אזור קוויבק שבקנדה). העוגה היא ספוגית מגולגלת בצורת רולדה, ממולאת בקרם חמאה בטעם שוקולד, ומצופה בקרם זה על מנת לשוות לה מירקם וצורה של גזע עץ. לעיתים אף מפזרים עליה אבקת סוכר מעל, כאילו מדובר בשלג, או באגוזי לוז, קוקוס או שבבי שוקולד. 

עוד ראוי לציין, כי את הרולדה הזו, אפשר להכין בכל עת, לא רק בחג המולד, ובתוספות ואילתורים – היא תמיד תהיה כייפית !

קדימה ליאורה'לה, פנקי אותנו במתכון ראוי ! 

המיצרכים לעוגה:

6 ביצים גדולות מופרדות

1/2 כוס קמח רגיל

1/4 כוס אבקת קקאו

3/4 כוס אבקת סוכר 

בזיקת מלח 

ההכנה: מרפדים תבנית בנייר אפיה ומרססים בשמן. מחממים תנור ל-180 מעלות. מערבבים בקערה קטנה קמח, אבקת קקאו ומלח. בקערה אחרת מקציפים חלמונים תוך כדי הוספת 1/2 כוס סוכר. מוסיפים את תערובת הקמח-קקאו לתערובת החלמונים. 

בקערת מיקסר מקציפים את 6 החלבונים עם הסוכר שנותר, עד שנוצר קצף בוהק ויציב. מקפלים בזהירות את תערובת החלמונים אל הקצף, בזהירות. את כל הבלילה מעבירים לתבנית המרופדת ומשטחים לשכבה אחידה ואופים כ-12 דקות עד להזהבה או עד שלחיצה עדינה באצבע תהיה קפיצית למגע. 

מאבקים מגבת מטבח נקיה במעט אבקת סוכר והופכים את משטח העוגה על המגבת (כך שנייר האפיה יהיה למעלה). קולפים בזהירות את נייר האפיה ומגלגלים את העוגה אל תוך המגבת. משאירים מגולגל במגבת עד שהעוגה מתקררת לחלוטין.

המיצרכים למילוי:

1 ורבע כוסות שמנת מתוקה

1/4 כוס אבקת סוכר

מעט תמצית וניל

(אפשר להוסיף להקצפה מעט ריבה אדומה או אבקת קפה, או להשאיר לבנה)

ההכנה: 

מקציפים עד שהשמנת מתקשה. פותחים את המגבת. מורחים את הקצפת על גבי משטח העוגה, מגלגלים בחזרה ומהדקים. מכניסים למקרר. 

המיצרכים לציפוי:

250 מ"ל שמנת מתוקה

200 גרם שוקולד מריר לפחות מ-60 מוצקי קקאו

100 מ"ל שמנת מתוקה, בנוסף לנ"ל 

ההכנה: 

מחממים 250 מ"ל שמנת מתוקה. שוברים את השוקולד לקוביות קטנות ושמים בקערה. שופכים את השמנת החמה על קוביות השוקולד ומערבבים בעזרת כף עץ עד שהשוקולד נמס. 

כשהתערובת חלקה, מכניסים למקרר לשעתיים. כשהתערובת קשה, מוסיפים עוד 100 מ"ל שמנת מתוקה ומקציפים עד שנוצר ציפוי יציב. 

מצפים את הרולדה מכל הצדדים וחורצים פסים לאורכה בעזרת מזלג. בחג המולד מקשטים בדובדבנים אדומים מסוכרים ובעלי רוזמרין.

נחשפתי ל"בּוּשׁ-דֶה-נוֹאֵל" במסעדה קטנה בעיר אַפְּט APT שבחבל ווֹקְלוּז באזור הפרובנס, ולפיכך נייחד לה את החלק התיירותי של כתבה זו. כי מעצם היותה חלק מהפרובנס, יש לה הרבה מה להציע בתחום התיירות, הטבע, האירועים והגסטרונומיה. יוצאים לדרך !

MONTGOLFIERE VOL-TERRE

שמו של אזור הפרובנס הולך לפניו בכל העולם, ואנו מטיילים בו בדרך כלל ברכב או ברגל. דרך מקורית יותר להכיר חבל ארץ קסום זה היא באמצעות בלון פורח.

תמורת 450 יורו לזוג, תיהנו בנקודת המיפגש מקבלת פנים חמימה, במהלכה יוצג בפניכם צוות הבלון, שיעביר תדרוך כללי והצגת תכנית הטיסה. תראו במו עיניכם את הליכי ניפוח הבלון והקמתו, תרחפו כשעה מעל אזור הלוּבֶּרוֹן, תצלמו בטירוף את הנוף המדהים, ותקנחו בסיום בטכס מרשים, כולל כוס שמפניה והובלה לנקודת הזינוק. 

כדאי להצטייד בסוללה רזרבית למכשיר הסלולרי, כי המקורית תתרוקן מרוב צילומים בזמן הרחיפה.

VELOROUTE DU CALAVON

דרך נוספת להיוודע אל אתריה של אפט היא באמצעות האופניים. לשם כך פזורות בעיר חנויות השכרת אופניים רבות, ולחובבי ענף רכיבה זה ממתין "המסלול הירוק של קַאלַאוֹון", העובר ליד העיירה אַפְּט.

שכרו אופניים וצאו לדרך החוצה את עמק הלוּבֶּרוֹן, שטוף הכרמים ומטעי עצי זית ודובדבנים, והכירו את שווקי הפרובנס הריחניים והצבעוניים, "הכפרים התלויים" וֵונָאסְק וגוֹרְד, המיזרקות, הכנסיות העתיקות, הכיכרות, מחצבות האוקר של רוסיון, המורשת התרבותית והאדריכלות, כשמעל מטיל צק ענק הר וַנְטוּ MONT VENTOUX

זו ההזדמנות לטעום גבינות, יין ושמן, מאיזו מרפסת של ביסטרו ידידותי, המשקיף על נוף צבעוני.

אגב, בנוסף לאופניים רגילים, ניתן גם לשכור אופניים היברידיים או חשמליים.

LA MAISON DU FRUIT CONFIT 

פירות מסוכרים הינם הסמל המסחרי של אַפְּט, הידועה כ"בירת הפירות המסוכרים". לאן שתפנה תמצא חנויות לממכר ממתקים אלה. אפילו חנויות ביגוד ומזון מעטרות בהם את חלונות הראווה שלהם.

הרומאים היו הראשונים להכין פירות מסוכרים מצופים בדבש כדי לשמרם. טכנולוגית השימור התפתחה עם השנים, במהלך מסעי הצלב, ואיזור הפרובנס שטוף השמש עם האקלים הנוח ושפע השוהפירות הגדלים בו, מצא עצמו מוביל תעשייה זו, כאשר העיר אַפְּט, במרכזו, מובילה.

"בית הפירות המסוכרים" נמצא בכניסה לעיר, ולצד "חנות מפעל" וקונדיטוריה, מקיים אירועי גורמה וסדנאות קולינריות, ומתחזק מוזיאון, בו מתקיימות גם טעימות, ו"חדר תה". 

מוצרי החנות כוללים: פירות מזוגגים מסוכרים, פירות מסוכרים לאפיה ולקישוטים, ריבות ודבש, סירופים, קליסונים, נוגטים, מחית פירות, פרוסות הדרים מסוכרות, פירות נאגטס ולבבות ושלל מעדנים פרובנסליים. 

חוויה צבעונית ומתוקה !

LE MARCHE D'APT

השוק של אַפְּט פועל מידי שבת, מאז המאה ה-12, בכל עונות השנה, ונחשב לאחד השווקים היפים והצבעוניים ביותר בפרובנס. יותר מ-300 דוכנים מציגים לראווה את מרכולתם של סוחרי וחקלאי הסביבה.

והריחות – משכרים. מהגבינות, השמן והזיתים, דרך היינות, הירקות והפירות, ועד לפרחים, ללבנדר, לצמחים הארומטיים, למיטבלים, לתבלינים ולזרי הפרחים המיובשים. 

את העין מושכים במיוחד, דוכני הפירות המסוכרים, הבדים בגווניהם השונים, הענתיקות, כלי החרס, הכובעים והתכשיטים. חוויה לעיניים !

DISTILLERIE DE LAVANDE LES COULETS 

בכתבות קודמות הופיעו המלצות לביקורים במפעלים לייצור גבינות, נוגטים, סוכריות, בירות, יינות ועוד. הפעם סיורנו שונה ומיוחד: ביקור במזקקה להפקת מוצרים מפרחי הלבנדר, אותם פרחים סגלגלים המעטרים את נופי דרום צרפת.

"מִזְקֶקֶת לֶה קוֹלֶט" שבאַפְּט, משמרת שיטות מסורתיות לשימושים שונים בלבנדר, אך תופתעו, גם במַרְוָוה.

בעלי החווה נהנים לארח ולהסביר את הליכי הייצור של המוצרים השונים, ובחנות החווה ניתן לרכוש אותם במחירים מוזלים: סבונים, תמרוקים מוצרי בישום, פרחים מיובשים, ועוד.

MINES DE BRUOUX 

"מִכְרוֹת בְּרוּאוֹ" נמצאים 15 דקות נסיעה, צפונה-מערבה לאַפְּט. מדובר באתר כרייה של אדמת אוֹקְר לשימוש בתעשיית הצבעים והציפויים.

השימוש באוֹקְר החל בשנת 1785 אך רק ב-1848 הוחל בניצול התעשייתי של המכרה. לאורך השנים הכורים חצבו מנהרות וגלריות שלמות שגובהן בין 5 ל-12 מ'. בשנת 2009 המקום הפך למוזיאון ולאתר תיירות מושך, והביקור בו מתנהל, בטמפרטורות שבין 5 ל-12 מעלות (גם בקיץ) בין חודשים מרץ לנובמבר, בקבוצות, ויש להזמין זאת מראש. 

מחוץ למכרה, מצפים למבקרים גן מטופח, טיילת, שבילי הליכה ותיאטרון פתוח לאירועי קיץ. 


לא נפסח על החלק ההיסטורי (טירה), החלק הדתי (קתדרלה) והחלק האמנותי (מוזיאונים).

CHATEAU ST. SATURNIN LES APT

טירה זו נבנתה במאה ה-11 על גבעה רמה במרכז הכפר, מוגנת מפני רוחות המיסטרל. מיקומה המיוחד מושך תיירים רבים הנהנים מנוף פנורמי מהמם, המשקיף על שרידי הכפר הקטן סט. סַטוּרְנִין לֶז אַפְּט ועל האגם הקטן שלמרגלות הטירה.


CATHEDRALE ST.  ANNE 

כנסיית סט. אַן שבאַפְּט, מהווה את האנדרטה ההיסטורית המדהימה ביותר בעיר, שכן, היא נבנתה על תשתיות רומאיות, בין השנים 1795 ו-1810 ומאגדת לאורך כ-1000 שנים שלבים אדריכליים עוקבים, החל מרומנסק וכלה בבארוק, והיתה במהלך השנים גם מקום מושבו של הבישוף של אַפְּט.

FONDATION BLACHERE

זַ'אן-פּוֹל בְּלַאשֶׁר, בעל חברה מובילה בעולם בתחום התאורה העירונית, הוא מקימה של "קרן בְּלַאשֶׁר", שהצליח ביוזמות שלו, לשלב בין שתי תשוקות גדולות שלו: אמנות ואפריקה.

ואכן, מדובר במוזיאון מפתיע ובלתי צפוי, עם גן פסלים אפריקאיים, שלא תראו בשום מקום אחר.

MUSEE D'APT 

"מוזיאון אַפְּט" מתמקד בהיבטים העיקריים של התעשיות והמלאכות המסורתיות בעיר אַפְּט, המאופיינים ב-3 מקורות מתנה מהטבע, שהם "כרטיסי הביקור" של העיר: אדמת אוקר לייצור צבעים, ציפויים ושאר פיגמנטים צבעוניים, בחימר ליצירת כלי חרס, ובגידול פירות לאכילה ולתעשיית הפירות המסוכרים.

מוזיאון זה, לאמנות ותרבות, לתעשיה ומלאכת-יד, לטכניקות ומדעים, ממוקם במרכז העיר, במפעל פירות מסוכרים לשעבר, כיום, בנין העירייה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.