03 Nov
03Nov

כתבה מס' 139 

מס' 4 מתוך 4 אודות העיר נִים וסביבתה (היסטוריה, נופים וכיכרות)

תבשיל בשר שור אותנטי-מסורתי, המהווה התמחות קולינרית מסורתית של אזור העיר נִים שבדרום-צרפת ודרומה לה, כולל אזור הקַמָארְג

המתכון שיובא כאן על ידי ליאורה'לה שלנו, הינו מ ש ו ד ר ג  - ויעשה לכם חג !

המיצרכים למרינדת הבשר: 

קילו וחצי בשר שור חתוך לחתיכות גדולות

2 בצלים קטנים משובצים במסמר ציפורן

2 גזרים פרוסים לעיגולים 

גבעול סלרי  

ענף רוזמרין, טימין, עלה דפנה 

גרידת תפוז מתפוז אחד

2 בקבוקי יין אדום 

מלח ופלפל 

המיצרכים לתבשיל:

2 שיני שום קצוצות 

שמן זית לטיגון

8 פילה אנשובי בשמן זית 

7 זיתים שחורים מגולענים

1 כף פסטיס

4 ריבועי שוקולד מריר 

ההכנה: 

משרים את קוביות הבשר במרינדה למשך 48 שעות. 

מוציאים את קוביות הבשר מהמרינדה. מסננים.

שולפים את מסמרי הציפורן מהבצלים וחותכים את הבצלים לקוביות. 

בסיר גדול מאדים את הבצלים עם מעט שמן זית. מוסיפים שום ומטגנים מעט את קוביות הבשר עם הבצלים והשום. יוצקים את חומרי המרינדה, מוסיפים אנשובי, זיתים ופסטיס.  

מבשלים כ-3-4 שעות על אש קטנה, תוך ערבוב מידי פעם, עד שהבשר רך מאד, כמעט נמס. זה הזמן להוסיף את קוביות השוקולד וכשנמס, לערבב בעדינות. 

מגישים על אורז לבן. 


ומכאן, לחלק התיירותי, מס' 4 מתוך 4 כתבות אודות העיר נִים.

TEMPLE DE DIANE 

"מִקְדָשׁ דִיאַנָה", כחלק מ"גַן המִזְרָקָה" המפורסם שבמרכז העיר נִים, מהווה אנדרטה רומית שנבנתה במאה ה-1, והמקדש הוקדש למלך אוֹגוּסְטוּס, ושימש מקור להשראה לרומנטיקנים רבים. 

המבנה השתמר כנראה משום שהיווה מנזר לאורך שנים רבות. החל משנת 1840 הוא מהווה מונומנט היסטורי.

LA CATHEDRALE NOTRE DAME 

מלחמות הדת בצרפת במאות ה-16 וה-17, לא היטיבו עם הקתדרלה של נִים, שעברה גלגולים רבים, ממקדש רומי שנבנה והוקדש למלך אוֹגוּסְטוּס במאה ה-1, דרך קשתות בחזית שנבנו במאה ה-11, ואתר קבורה במאה ה-12, ועד מבנה בסגנון ניאו-גותי במאה ה-19 שקיבל בחלקו הפנימי חזות ניאו-ביזנטית. 

שתי אטרקציות ממתינות לביקורכם: העוגב שנבנה בשנת 1643, ו-9 פעמונים שלכל אחד מהם יש כינוי/שם, 8 מתוכם ממוקמים במגדל הפעמונים ואילו התשיעי מוצב מעל אזור המקהלה.

ABBAYE ST.- ROMAN 

מנזר הטְרוֹגְלוֹדִיטִים (שוכני מערות פרה-היסטוריים פראים) המדהים, מחוץ לעיר נִים, שנחפר כולו בסלע במאה ה-5, הינו ייחודי באירופה כולה ומהווה מונומנט מדהים שמחייב ביקור. 

אפילו כיום, ניתן לראות שרידים של הקפלה, של המנהרות, של האולמות, בורות המים, החדרים ותאי המגורים. המקום ננטש במאה ה-16, לאחר מכן נבנתה במקום מצודה שפורקה במאה ה-18. 

ממרומי הגבעה נשקף נוף מדהים של עמק נהר הרוֹן, רכס האַלְפִּילִים וחבל הפְּרוֹבַאנְס.

TUNNEL ROMAIN DE SERNHAC

מנהרה של אמת-מים רומית, ממוקמת צפונית-מזרחית לעיר נִים, קרוב לאטרקציה בה"א הידיעה של האזור, פּונְט-דוּ-גָארְד PONT-DU-GARD

זו המנהרה שדרכה הגיעו המים מנהר הגָארְדוֹן שמצפון לעיר נִים, עד למרכזה, לנקודה שנקראת CASTELLUM SIVISORIUM, מעין "מרכזית מים" שממנה התפצלה הזנת המים לכל חלקי העיר נִים

ממנהרה זו שנחצבה כולה בסלע ושאורכה היה כ-52 ק"מ, נותרו 2 קטעים קצרים, שאחד מהם, שאורכו 74 מ' נמצא ליד הכפר סֶרְנָק SERNHAC והוא נגיש למטיילים ולשוחרי היסטוריה וארכיאולוגיה.

PLACE DE L'HORLOGE 

"כיכר השעון" במרכז ההיסטורי של העיר נִים, עם המגדל שלו בגובה 31 מ', שנבנה מחדש במאה ה-18, במקום מגדל פעמונים ישן מהמאה ה-15, מהווה נקודת מפגש מרכזית בעיר. 

מזרקה, ריצוף עכשווי ותאורה מסונכרנת של אור וצבע, שהותקנו במסגרת שיפוצים במקום בשנת 2003, משכו לכאן קהל תיירים רב, בנוסף למקומיים, ונפתחו מספר ברים ובתי קפה.

LUSSAN

מהכפרים היותר יפים בדרום-צרפת, ולא בכדי נכלל ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת". 

כפר מבוצר מוקף חומה, כיום בן כ-500 תושבים, בנוי על גבעה נישאת וחולש על סביבתו. ממזרח נראה למרחוק הר וַנְטוּ, כשמאחוריו מתנשאות פסגות האלפים. מצפון – גבעות אזור האַרְדֶשׁ, וממערב, אזור הסֶבֶן.

ובתוך הכפר, 2 טירות (שאחת מהן מהווה משרדי המועצה המקומית), מגדל פעמונים, שעון גדול ורחובות צרים, סימטאות עם בתי אבן קטנים. בעבר, היה הכפר מרכז לתעשיית משי עם "מפעלים קטנים" בעליות הגגות של הבתים, שם תולעי משי טוו את האריג היקר ! 

כמו כן, היה בעבר מרכז יריד כבשים מפורסם באזור דרום-צרפת, 6 פעמים בשנה !

אחת האטרקציות היותר תיירותיות של הכפר, הינו ערוץ הנהר קוֹנְקְלוּס CONCLUSES הזורם בתוך קניון עם קירות תלולים, כ-5 ק"מ ממרכז הכפר. טיול רגלי מקסים ששווה את המאמץ !!

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.