15 Apr
15Apr

נוּגַט הינו ממתק העשוי מסוכר או מדבש, אגוזים קלויים, שקדים או פיסטוקים וחלבון מוקצף. 

כבר במאה ה-16 הפכה העיירה מוֹנְטֶלִימַר MONTELIMAR, היושבת על גדת נהר הרוֹן, בין וַואלַאנְס לאָבִינְיוֹן, לבירת הנוּגַט העולמי. 

מקור השם הוא בביטוי הצרפתי tu nous gates שמשמעותו "אתה מפנק אותנו". 

ולפיכך, נניח לליאורה לפנק אותנו במתכון מעניין !

לפני שמכינים את הנוגט, צריך להצטייד במדחום סוכר, משקל וגם משטח מסיליקון לא יזיק. יש לשקול את החומרים לפני תחילת ההכנה. 

המיצרכים:

250 גרם שקדים לבנים חצויים קלויים

100 גרם פיסטוק קלוף וקלוי

340 גרם סוכר

110 מ"ל מים

60 גרם גלוקוזה

200 גרם דבש

2 חלבונים מביצים גדולות

4 גרם אבקת חלבון (להשיג בחנויות המתמחות לחומרי אפיה)

30 גרם סוכר מעורב עם 10 גרם אבקת וניל 

אפשר להוסיף גם מעט פרחי לבנדר מיובשים לקראת הסוף 

ההכנה:

בסיר קטן נביא מים וסוכר לרתיחה. בינתיים נחמם את הגלוקוזה 30 שניות במיקרוגל. נוסיף למים שרתחו את הגלוקוזה המחוממת ונבשל עד שהתערובת תגיע ל-145 מעלות. 

כשהתערובת מגיע ל-125 מעלות מתחילים לחמם את הדבש בסיר אחר עד שהוא מגיע ל-115 מעלות.

במקביל יש להקציף חלבון יחד עם הסוכר ואבקת החלבון כ-10 דקות במהירות גבוהה עד שמתקבל קצף נוקשה. כשהדבש מגיע ל-115 מעלות יוצקים אותו על החלבונים וממשיכים להקציף במהירות גבוהה. 

כשתערובת הסוכרים מגיעה ל-145 מעלות יוצקים אותה על הדבש והחלבונים וממשיכים להקציף כ-10 דקות עד שמתקבלת תערובת סמיכה, דביקה וקשה. נוסיף את האגוזים הקלויים ואבקת הוניל ונקציף במהירות נמוכה כ-3 דקות עד שהאגוזים ניטמעים בתערובת. 

על מישטח סיליקון משטחים את התערובת ומחלקים בעזרת מערוך שמרטיבים אותו קלות. נשהה ל-4 שעות בטמפ' החדר. 

נחתוך לגודל הרצוי ונעטוף בנייר צלופן כדי למנוע חדירת לחות.


ובאם אתם בדרככם מפריז לאזור הריביירה ו/או הפרובנס, או בדרככם חזרה, מומלץ לעצור ליממה באזור מוֹנְטֶלִימַר וליהנות ממה שיש לעיירה מקסימה זו להציע.

MUSEE EUROPEEN DE L'AVIATION DE CHASSE 

ליד שדה התעופה של מֹוֹנְטֶלִימַר, מצפון לעיר, רק כמה דקות נסיעה ממרכזה, על שטח של כ-25000 מ"ר, כולל 5000 מ"ר מקוּרים, ממוקם מוזיאון ייחודי זה המציג 66 מטוסי קרב ישנים מדגמים שונים, דגמי מטוסים נוספים צבאיים ואזרחיים, מודלים מיניאטוריים, תאי טייס, אולפן שידורים ומושבי טיס. 

המוזיאון שהוקם בשנת 1985 הינו האתר החשוב ביותר לשימור מורשת התעופה האווירית בדרום צרפת. בין המטוסים המוכרים לנו כישראלים: פַלְקוֹן, אוּרַגָן, מִירַאז', פוּגָה, נוֹרְד, מִיסְטֶר וסוּפֶּר מִיסְטֶר. 

ובזמן שתטיילו בין המטוסים השונים, מדריכים מיוחדים יעסיקו את ילדיכם, ויקנו להם ערכים ראשונים מענף התעופה.

PALAIS DE BONBONS & NOUGAT  

אין מצב שתגיעו למוֹנְטֶלִימַר ולא תגיעו לאתר ה"סופר תיירותי" הזה, שנפתח ביוני 2005 ואשר מוקדש כולו לעולם הילדות הזכרונות והמזכרות, או לאתר המתחרה, בכל קנה מידה אפשרי.

MUSEE DU NOUGAT FABRIQUE ARNAUD SOUBEYRAN 

כ-150000 מבקרים מידי שנה, לא טועים, כי המקום מקרב בין המבקרים בו – לעולם הסוכריות ודברי המתיקה – בכלל, ולנוגט – בפרט, תוך שימוש אינטראקטיבי במשחקים, חידות, ריחות של ממתקים לנחש, תחרויות, צעצועים, נקודות צילום, פסלונים, בובות ותצוגות שונות. חוויה להורים – כלילדים !

CHATEAU DE ADHEMAR 

טירה בסגנון רנסנסי, על גבעה במרכז העיר מוֹנְטֶלִימַר. נבנתה במה ה-11 על ידי הרוזן מטוּלוּז, נקנתה על ידי משפחת אַדֵהמַר במאה ה-12, נלקחה לשרות האפיפיור במאה ה-14, במהלכה הועברה לשליטת ממלכת צרפת. מלחמות דת אלה, פגעו בטירה וגרמו לה לנזקים כבדים. במאה ה-15 שימשה כבית כלא ובמאה ה-16 קיבלה את צורתה הרנסנסית.

במהלך המהפכה הצרפתית, בשלהי המאה ה-17, נהרסה חלקית, ושוב שימשה כבית כלא. ב-1889 הוכרזה כמונומנט היסטורי צרפתי ומאז שנת 2000 הטירה משמשת כמרכז לאמנות עכשווית, בצותא עם הטירות הסמוכות שבגְרִִִינְיַאן GRIGNAN ובסוּז-לָה-רוּס SUZE-LA-ROUSSE וקוימו בה עד כה מעל ל-50 תערוכות, כשמטרת המרכז (כולל 3 הטירות) להתאים את היצירה העכשווית – למורשת התרבותית.

LES PASSARELLES HIMALAYENNES

אטרקציה ייחודית לכל אירופה ! 

כשעה נסיעה מזרחה ממוֹנְטֶלִימַר, בלב פארק וֶרְקוֹר VERCORS, שני גישרונים עוברים מעל האגם המלאכותי מוֹנְטִינַארְד MONTEYNARD, ומאפשרים חווית צפיה על הנופים המרהיבים של האגם, כולל פסגות האלפים למרחוק.

אפשר לנסוע לגשרון אחד, לחצות את האגם, להמשיך בשיט בסירה לגשרון השני, לחצות את האגם ולשוב לרכב. 

גשר דְרָאק DRAC, אורכו 220 מ' וגשר אֶבְּרוֹן EBRON, רק 180מ', אך שניהם ברוחב 1.20 מ' ונישאים בגובה של עד 85 מ' מעל פני המים.


ובאם כבר יצאנו מהכרך הגדול, מן הראוי לפקוד 3 כפרים יפהפיים הנמצאים ברשימה המכובדת של "הכפרים היפים ביותר בצרפת", שלושתם בקירבת העיר מוֹנְטֶלִימַר בטווח נסיעה של כחצי שעה.

LA GARDE ADHEMAR

כפר ימי-ביניימי מדרום למוֹנְטֶלִימַר, עם המון קסם פרובנסאלי: בתים עם חזיתות אבן לבנות ושלל סימטאות ציוריות. בלב הכפר, כנסית סט. מיכאל המרשימה, בסגנון רומנסקי, עם מגדל פעמונים מתומן. 

מן הראוי לבקר בנוסף במכון הספא LES BAINS DE LA GARDE, ביקב ובחנות לרכישת יינות ומתנות LE DOME D'ELYSSAS ובגן הצמחים JARDIN DES HERBES הכולל צמחים ארומטיים ורפואיים, ומציע נוף מרהיב על אזור טְרִיקַסְטַאן TRICASTIN.

GRIGNAN 

כפר בן 1600 תושבים, על ראש גבעה ובמרכזו טירה גדולה, שנבנתה במאה ה-12, שופצה במאה ה-15 והפכה לארמון רנסנס מפואר במאה ה-16. בתחילת המאה ה-20 שופצה שוב עך ידי מאדאם פוֹנְטֵיין שהשקיעה בה את כל הונה. כיום הטירה שייכת למינהלת אזור דְרוֹם DROME ומהווה מוקד משיכה תיירותי מרכזי. 

תושבי הכפר עוסקים בעיקר בגידולי הלבנדר, החיטה והחמניות, בליקוט פטריות הכמהין, קצת בתעשיית היין וקצת בתיירות.

LA POET LAVAL 

"כפר תלוי" VILLE PERCHE, שנבנה במאה ה-12, נישא גם הוא כקודמיו על ראש גבעה, ובולט בצורה מרהיבה על רקע הגבעות המיוערות העוטפות אותו. הכפר ידע מלחמות רבות, מלחמות דת, בעיקר, שלוו בביזות ומעשי שוד רבים. 

שנת 1926 סימנה את המיפנה ואת תחילת "תור הזהב" של הכפר, עת תושביו בעלי היכולת, לקחו את ניהול המקום לידיהם והחלו לדאוג לכפר, לסביבתו ובעיקר – לשימורו. 

כיום הוא מונה כ-950 תושבים. הטירה שבמרכזו, פתוחה לביקורים וסיורים לכל אורך השנה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.