17 Aug
17Aug

זִ'יגוֹ ד'אָנְיוֹ   GIGOT D'AGNEAU

שוק טלה בעברית, זהו אותו חלק בירך שקצהו התחתון מסתיים בברך. מאכל זה פופולרי בצרפת, באזור המעוין הכולל את חבל אַרְדֶשׁ בצפון, הסֶוֶון PARK NATIONAL DES CEVENNES שבמערב, נהר הרוֹן במזרח והעיר נִים NIMES בדרום.

אך זו מנה שמקובלת גם בארץ .אין ארוחת חג, בראש השנה או בפסח, שלא תוגש בה מנה חגיגית של שוק טלה עסיסי. לפעמים השוק ימולא בכל טוב, לפעמים יוגש מוקף בירקות שורש, ולפעמים יתובל בעשבי תיבול מקומיים או בלימון והרבה שום, או יבושל ביין לבן.

בשלב הראשון חייבים לתבל את השוק ולהשרות אותה כיממה ולשמור במקרר. ניתן אח"כ להוציא אותה מהמרינדה שלה, לשים בתבנית ולצרוב כ-20 דקות בתנור בחום של 200 מעלות ולהפוך מידי פעם. להוציא מהתנור, להרטיב במרינדה, לעטוף בנייר כסף ולהכניס לתנור לאפיה של שעתיים.

אחרי ניסיון של אין ספור הכנות של שוק טלה, אין כמו אפיה איטית וממושכת. מה עוד ששוק טלה שמבושל 7-6 שעות היא דוגמא קלאסית של בישול במטבח של חבל האַרְדֶשׁ. אז נכין ?

המיצרכים:

1 שוק טלה (ניתן לבקש מהקצב שישחרר את העצם , יחזיר למקום ויקשור ואז עם ההגשה החגיגית נוכל למשוך את העצם ולפרוס פרוסות יפות ).


למרינדה:

חצי כוס שמן זית   .   2 כפיות שום כתוש   .   10 שיני שום קלופות   .   5 ענפי טימין   .   ענף רוזמרין   .   2 ענפי נענע   .   עלי דפנה   .   כדורי פלפל שחור   .   מלח גס                                                                         

להכנת המנה: 4 כרישות   .   6 גזרים   .   2 שומר חצוי ל-2   .   10-12 תפוחי-אדמה בינוניים   .   4 בצלים חתוכים ל-4   .   1 ראש שום שלם לא מקולף   .   1/2 בקבוק יין לבן יבש   .   חופן עלי טימין   .   מלח גס ופלפל שחור גרוס


ההכנה:

מערבבים את השמן והשום הכתוש ומעסים את השוק מכל הצדדים, מכניסים לשקית אטומה את כל חמרי המישׁרה, סוגרים את השקית ושומרים במקרר למשך 12 שעות לפחות.

מחממים תנור ל-220 מעלות.

מניחים בתבנית מלבנית גבוהה את כל הירקות ועשבי התיבול. על שכבת הירקות מניחים את שוק הטלה ללא המישרה וצולים כחצי שעה. הופכים את השוק, מוסיפים מלח ופלפל, מעסים את השוק ואופים חצי שעה נוספת.

מוציאים את התבנית, מקטינים את החום ל-140 מעלות. יוצקים על השוק את היין הלבן, סוגרים בנייר כסף ומחזירים לתנור ל-5-6 שעות. בודקים פעם פעמיים מה מצב הירקות ואם יש צורך מקטינים או מגדילים את הטמפרטורה.

עם תום האפיה מעבירים לצלחת הגשה גדולה, מסדרים את הירקות מסביב ופורסים ליד השולחן.


אפשרויות התיירות באזור רבות, מרתקות ומרביתן קשורות לטבע. נצא לדרך ?

PONT D'ARC

אחד האתרים המרתקים והמושכים ביותר בדרום צרפת ! מי הנהר אַרְדֶשׁ ARDECHE חצבו לאורך שנים פתח קשתי בתוך ההר, בדרכם דרומה להתמזג עם נהר הרוֹן. הזרימה האיטית הביאה המוני למקום חובבי שיט סירות מסוג קָאנוּ וקַאיַאקים שנהנים משיוט בנופים עוצרי נשימה, לאורך 7 ק"מ – המסלול הקצר, או 24 ק"מ, הארוך. וכמי שחתר לאורך המסלול הארוך אוכל להעיד, כי לא פעם החסרתי פעימה לנוכח יופיו ועוצמתו של המקום.

מספר גדול של תחנות להשכרת הציוד נמצא במקום, ברם, בעונת הקיץ המקום די עמוס, אבל עדיין שווה את המאמץ להגיע לכאן.


GORGES DE L'ARDECHE

בעולם הוא ידוע כ"גראנד קניון של אירופה", ולא בכדי מגיעים אליו כמיליון תיירים בשנה,ומתפרסים לאורך 30 הק"מ שלו, נעצרים בעשרות עמדות תצפית לאורך הכביש העילי וצופים בהוד והיופי של הטבע.

מעניינת ומרתקת האפשרות לצפות בנוף מלמטה במהלך שיט, ומעל בנסיעה ברכב.

זהו אזור לא רק בעל חשיבות היסטורית וארכיאולוגית (מערות פרהיסטוריות, ראו בהמשך), אלא גם כמקור למקצועות ספורט אקסטרימיים כמו טיפוס על מצוקים, קפיצות למים ממרומי המצוקים, רחיפה וקפיצות בנג'י.


PARC FLORAL LES CAMELLIAS DE PRAIRIE, ALES

העיר אָלֶס ALES, היושבת על נהר הגָארְדוֹן GARDON, נחשבת לבירת אזור הסֶוֶון CEVENNES. זהו אזור עתיר יערות-עד עם אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים.

בעיר עצמה, רובע עתיק, קתדרלת סט. זַ'אן בַּפְּטִיסְט ופארק בּוטאני חשוב וייחודי לפרח הקָמֶלְיָיה, מעין "מרכז חינוכי פרחוני". במקום מתקיימים סמינרים, תערוכות וסיורים מודרכים.


AVEN D'ORNAC

כבר ציינתי כי באזור זה מערות רבות, חלקן סגורות למבקרים, אך חלקן פתוח ואחת מהן היא אַוֶון ד'אוֹרְנָק שהתגלתה בשנת 1935 ונפתחה לקהל המבקרים ב- 1939. זהו אחד האתרים המתויירים ביותר באזור האַרְדֶשׁ בפרט, ובדרום צרפת בכלל. ציורים וכתובות מתקופות קדומות משרים אוירה פרהיסטורית על המבקרים, כמו גם הנטיפים והזקיפים.

במקום מתקיימים סיורים מודרכים, הפעלות, פעילויות מערה חינוכיות, תערוכות ותצוגת "העיר הפרהיסטורית".


GROTTE ST. MARCEL

המערה התגלתה כקודמתה בשנת 1934 בצמוד לכפר SAINT-MARCEL D'ARDECHE ובמשך השנים בוצעו בה עבודות לשיפור הנגישות ולמשיכת מבקרים.

כך למשל ניתן לקבל בכניסה, בתשלום, מכשיר GPS לניווט בתוך עולם החי והצומח של מערות אַרְדֶש, כולל צפיה על גֵבֵי מים, נחל זורם, דולמנים ומֶנְהִירִים. נחשבת למונומנט היסטורי.


GROTTE DE LA COCALIERE

אורכה של מערה זו, שהתגלתה ליד הכפר קוּרִי COURRY, כ- 14.5 ק"מ, ולכן חלק מהביקור בה הוא בנסיעה ברכבת מיניאטורית-תיירותית, עם תחנות עצירה להתבוננות בנטיפים, בציורי הקיר ובצורות השונות שהטבע פיסל על קירותיה.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.