16 Jun
16Jun

בבית מלון קטן בעיירה פְּרִיבָס PRIVAS שבחבל אַרְדֶשׁ, עת ירדנו באחד מביקורינו באזור לארוחת בוקר, לא מצאנו ריבות על השולחן, לא דבש ולא חמאה. מה שכן מצאנו זה קרם ערמונים מתוק וטעים, ומבעלת המלון למדנו, שהמקור/מוצא למאכל הזה הוא כאן, באזור זה. 

ומסתבר שלליאורה'לה שלנו, יש הרבה נסיון בנושא זה ! 

קרם ערמונים ניתן להשיג באירופה בצנצנות מוכנות או בקופסאות פח. יש המעדיפים את הקרם הזה על ריבות. הוא נאכל על טוסטים, יוגורט או פרומאז' בלאן (גבינה לבנה). 

הקרם משמש כמובן לעוגת ה"מון בלאן", מאפה צרפתי קלאסי, עם ערימה דמויית ספגטי של קרם ערמונים מעל !!! או כמלית לעוגות, אקלרים וטארטים. מכינים מהקרם גם גלידות ממכרות ועוד. 

יש הגורסים שאין כמו להכין ממרח ערמונים בבית ונהנים מתהליך ארוך ומסורבל של קליית הערמונים, קילופם בעודם חמים והתמודדות עם כוויות קלות באצבעות הידיים. 

כיום ניתן להשיג ערמונים קלופים בשקיות. אני זוכרת עדיין את התקופה שלא ניתן היה להשיג ערמונים בואקום ובכל נסיעה שלי לצרפת הייתי מצטיידת במלאי לשנה שלמה !

המיצרכים:

500 גרם ערמונים קלופים, מוכנים 

כוס וחצי סוכר מעורבב עם כוס מים

1 כף תמצית וניל 

קורט מלח 

ההכנה: 

את המים עם הסוכר מבשלים על אש נמוכה עד שהסוכר נמס. 

טוחנים את הערמונים עם 4-5 כפות ממי הסוכר עד לקבלת מירקם חלק. 

מעבירים את המחית לסיר עם מי הסוכר. מוסיפים וניל ומלח ומבשלים על אש נמוכה תוך ערבוב מידי פעם עד שמסמיך. 

אם רוצים את הממרח חלק יותר מעבירים דרך מסננת. שומרים במקרר. 

משדרגים את הממרח עם כל מאפה מתוק. נסו פנקייקס עם ממרח ערמונים, מלאו חביתיות בממרח הזה, או אִכלו עם כפית ! יאמי !

תודה לליאורה, ומכאן, הבה נראה באם לפְּרִיבָס יש מה להציע בנושא תיירות בנוסף לערמונים.

PRIVAS 

"בירת הערמונים" נחשבת לחמישית בגודלה בחבל אַרְדֶשׁ, יושבת מצפון לנהר אוֹבֶז OUVEZE ומונה כ-8500 תושבים, רבים מהם קשורים לתעשיית הערמונים המזוגגים וקרם הערמונים, ולתיירות מקומית, כמובן. 

בעבר, העיירה היתה מרכז לתעשיית משי (נכחדה בשל מגיפה) ולכרייה של עפרות ברזל. בשנים האחרונות, ניכרת נטיה לעסוק יותר ויותר בענף התיירות, הן בשל הגישות הנוחות אל עמק נהר הרוֹן, ערוצי וקניון הנהר אַרְדֶשׁ, ריבוי מערות תת-קרקעיות מסקרנות, שופעות נטיפים ומאובנים, המהוות מקור משיכה לתיירים, וכמובן, תרבות הפנאי שכוללת בעיקר פעילות מיימית (סירות קאנו וקאייקים בנהר האַרְדֶשׁ).

LA ROUTE DES SAVEURS 

"דרך הטעמים" הינו מוסד מקומי בעיר פְּרִיבָס ששמו הולך לפניו ! 

ריחות, טעמים, בשמים, וניחוחות של חליטות תה מכל העולם, מכל הסוגים והטעמים: וניל, מורינגה, מנגו, פאפאיה, ורדים ועוד, ממלאים את חלל החנות. ובחדר התה המיוחד שבמקום, מבחר עוגיות ותופינים בשלל צבעים. חגיגה לעיניים ! 

מוצרי קוסמטיקה, בישום וטיפוח היופי, ברובם אורגניים וטבעיים, לצד גאדג'טים (חפיצים), וכל מיני אקססוריז ומתנות, ימשכו את עיניכם. ולא שכחנו, כמובן, את מחלקת התבלינים הארומטיים שהגיעו לכאן מכל קצווי תבל.

MUSEE DU VIVARAIS PROTESTANT 

מוזיאון פרוטסטנטי  המהווה מונומנט היסטורי, שוכן בבית אבן מבוצר, מצפון לעיר פְּרִיבָס, שנבנה במאה ה-17, ומספר את סיפורו של הכומר פְּיֵיר דוּרַאנְד, שהיה משקם כנסיות רפורמיות, וניתלה בשנת 1732 בשל הפרת הוראות המלך, שאסרו פעילויות של הדת הפרוטסטנטית, שדגלה בהתנגדות לא אלימה לחוסר סבלנות, ולאחותו, מַארִי דוּרַאנְד, שסירבה לחזור בה מאמונתה בדת זו. 

המוזיאון מציג מסמכים רבים הקשורים בחייהם של האח והאחות, צילומים וחפצים שונים המשחזרים את חיי האיכרים בתקופה ההיא באזור זה.

CLEMENT FAUGIER 

שנת 1882 היוותה אירוע מכונן בחיי תושבי חבל אַרְדֶשׁ: ענף גידול תולעי משי עבר משבר בשל מגיפה קשה שפקדה את האזור. 3 שנים מאוחר יותר, צעיר מקומי בשם קְלֶמֶנְט פאוּזְ'יֵיר, בעל חזון, נטל יוזמה והקים מפעל ראשון באזור להכנת ערמונים מזוגגים MARRONS GLACES

תעוזה, חוצפה וחדשנות, לצד טיפוח ידע ושמירה על גסטרונומיה מסורתית, סללו את הדרך להצלחת העסק המשפחתי, שהביא לערמון הארדשי שם עולמי, הקשור בשלל מוצרים בנוסף לערמונים המזוגגים, כמו קרם ערמונים, ממרח האהוב בעיקר על ילדים. 

חנות המפעל בפְּרִיבָס, מציעה שלל מוצרים, כמו גם תצוגה של כלי עבודה להכנתם בליווי הדגמות וטעימות, לשמחתם של המבקרים, וכמובן, הילדים.

CENTRE AQUATIQUE CAP'AZUR 

פארק/מרכז מים חדש שנפתח ב-2019 ברובע התחנה הישנה שבלב העיירה פְּרִיבָס, שכולל מספר בריכות מקוּרות וחיצוניות, פנטגליס (מגלשת ענק) ומשטחי התזה, להנאתם של אוהבי פנאי ופעילויות מים. 

המקום מודרני, אלגנטי, פתוח לנוף ההררי שמסביב ומואר בשל קירותיו הזגוגיות.

TOUR DIANE DE POITIERS

מבנה רנסנסי טיפוסי טהור, עם מדרגות לולייניות ששימשו לכניסה לדירות של פקידי העירייה של פְּרִיבָס, שנבנה על ידי רוזני פּוּאַטְיֶיה, דוכסי וַלֶנְטִינוּאָה והברונים של פְּרִיבָס, בסוף המאה ה-15, בפינה של כיכר הרפובליק היפה שבמרכז העיר. 

הפרט היותר מעניין הוא שדִיאַן, הברונית הצעירה, כף רגלה מעולם לא דרכה במגדל שנקרא על שמה ! 

מהווה מונומנט היסטורי החל מ-1935.

CHATEAU DE BOULOGNE 

ממערב לפְּרִיבָס, על גבעה סלעית שמתנשאת בין שני נחלים, ניצבת חורבת טירה זו, שנבנתה במאה ה-11, כשמצד מזרח היא מוגנת על ידי חפיר. 

הטירה עברה תלאות רבות, מלחמות דת ואפילו נשדדה כליל בשנת 1820, לאחר שבתקופת הרנסנס, במאה ה-16 שימשה למגורים. חלקים מסויימים השתמרו בה כמו האורוות, חדר המשמר והכניסה. 

החל משנת 1915 מהווה הטירה מונומנט היסטורי.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.