15 Sep
15Sep

כתבה מס' 136

מס' 1 מתוך 4 אודות העיר נִים וסביבתה

לערים רבות בצרפת, יש את הממתק המייחד אותן: פָּוֶוה-דֶה-לָאוֹן בלָאוֹן, קָלִיסוֹן באֵייקס-אן-פרובנס, נוּגַט במוֹנְטֶלִימָר, פירות מסוכרים באַפְּט, פַּסְטִיל בוִישִׁי ועוד. 

קְרוֹקַנְט וִילָארֶט הינו מוצר בלעדי של העיר נִים, שהומצא בה בשנת 1775ומיוצר בהתמחות מיוחדת המנציחה מסורת ייצור ישנה. מדובר בסוג של ביסקויט יבש בצורת מקלון קטן, עם חתיכות שקדים וניחוח של פריחת הדרים.

ניסיתי להתקיל את ליאורה'לה שלנו, עם מתכון לממתק הזה, אבל ליאורה'לה היא אחת ויחידה, ויש לה מתכון להכל. 

מה זה קרוקנט ? מין עוגית ביסקויט קטנה ופריכה עם חתיכות שקדים בתוכה. משהו בפשטות של העוגיות האלה כובש ! אולי בגלל הניגוד בין היובש שלהן - לבין עושר הטעמים, בין הטעם הנפלא - לשבריריות ולעדינות.  

אם תשאלו אותי: צנצנת גדולה של עוגיות קרוקנט על השיש במטבח, זה הדבר הכי ביתי והכי פוטוגני שיש.

 עוגיות קרוקנט מוכרות גם בשם "קרוקה" באלג'יר, "מנדלברויט" בגרמניה, ביסקוטי באיטליה. כיף לטבול אותן במשקה חם ולא להסתכן בשבירת איזושהי שן. 

וזוהי הגירסא הצרפתית :

המיצרכים: 

500 גרם קמח רגיל 

350 גרם אבקת סוכר 

350 גרם שקדים שלמים 

5 ביצים שלמות, טרופות 

2 כפות מיץ תפוזים, או מי זהר 

ההכנה: 

מחממים תנור ל-180 מעלות. מערבבים סוכר וקמח בקערה. מוסיפים את הביצים הטרופות ואת מיץ התפוזים. את השקדים מוסיפים בהדרגה תוך ערבוב. 

יוצרים מהבצק שני נחשים–נקניקים באורך תבנית האפיה, שמים את שני הבצקים במירווח אחד מהשני ואופים בין 15 ל-20 דקות. 

מוציאים מהתנור. מצננים וחותכים בסכין חדה לפרוסות דקות. את הפרוסות מניחים על תבנית האפיה וממשיכים לאפות עוד כ-10 דקות עד שהעוגיות יבשות ומתחילות להזהיב. 

לא אופים אותן יתר על המידה ! 

מניחים להתקרר. העוגיות מתקשות כשהן מתקררות. 

ניתן להוסיף לשקדים גם קוביות מישמש יבש, לתבל בהל או בציפורן או כיד הדימיון שלכם.

קְרוֹקַאנְט וִילָארֶט הינו מאכל מסורתי-מקומי-אופייני של העיר נִים שבדרום-צרפת, והראשון בסידרה בת 4 כתבות אודות מאכלים מסורתיים-מקומיים-אופייניים נוספים של עיר זו, שהחלק התיירותי בה – לא פחות מעניין-מרתק-מושך.

 והחלק הראשון, ההיסטורי-ארכיאולוגי. הבה נתחיל.

LES ARENES 

אמפיתיאטרון רומי שנבנה בשנות ה-90 לספירה, והוא ללא ספק השמור ביותר בעולם, מסוגו. נועד בתחילה לבידור תושבי העיר נֵמֵאוֹסוּס (שמה הרומי הקודם של נִים), אך ברבות השנים, הפך לכפר מבוצר ששימש מקלט לתושביו. במאה ה-19 פונה החלל המרכזי והפך לזירת אירועים, כמו מלחמות שוורים, מירוצים, קונצרטים, הופעות ושחזור אירועים היסטוריים כמו המשחקים הרומאיים. 

מרשים מאד הוא גם פסלו של המטאדור נִימְניוֹ השני בחזית המבנה. 

אמנים רבים זכו להופיע בארנה זו, ביניהם: בוב דילן, סטיבי וונדר, אלטון ג'ון, דיזי גילספי, ריי צ'ארלס, ביורק, פינק, טינה טרנר, להקות מטליקה, פוליס, דפש מוד ורדיוהד. ובין תחרויות הספורט שארח המקום: אליפות העולם בסיף, תחרויות גביע דייויס בטניס, משחקים במסגרת אליפות אירופה בכדור-יד ואליפות העולם בירי חץ וקשת. 

הארנה פתוחה לביקורים מאורגנים בקבוצות, כמעט בכל שטחה, כולל ב-2 מוזיאונים: מוזיאון השור ומלתחות הגלדיאטורים.

LA TOUR MAGNE 

מבנה גאלו-רומי שהיווה חלק בלתי ניפרד מהחומות שהקיפו בזמנו את העיר נִים, וממוקם בלב הזַ'ארְדַן-דֶה-לָה-פוֹנְטֵיין, שבחלק הצפון-מערבי של העיר העתיקה. 

גובהו כיום כ-32 מ' ונועד לשמש כאמצעי הגנה תצפית ושמירה על העיר וכנראה גם כמגדל איתות. 

המגדל, ממנו נשקף נוף מדהים של העיר נִים וסביבתה, היווה מקור השראה ליוצרים ואמנים כז'ורז' ברסאנס, ויקטור הוגו, מארק מונייה, גיום אפולינר ועוד.

PONT DU GARD 

אין ספק שזו אחת האטרקציות התיירותיות ביותר בצרפת ! 

מדובר בגשר בו 3 מיפלסים שניבנה במאה ה-1 במשך 5 שנים, שתפקידו היה לספק מים לעיר נִים, ולא בכדי נחשב כמונומנט היסטורי, נכלל ברשימת המורשת העולמית של אונסק"ו, מהווה סמל לגאונות המדעית וההנדסית הרומית ומארח מעל למיליון וחצי תיירים בשנה. 

הגשר מהווה חלק של אמת מים שאורכה כ-52 ק"מ, שלוקחת את מימיה מ-2 מקורות: נהר אָלְזוֹן ALZON שליד העיירה אוּזֶס UZES, וממעיין מוֹנְט-בּוּקֶה MONT-BOUQUET שליד העיירה אָלֶס ALES. בדרכה, חוצה אמת המים את הנהר גָרְדוֹן, באמצעות הגשר/אקוודוקט הזה.

אורכו של הגשר בקומתו ה-3 הוא 275 מ', ובשניה – 242 מ'. גובהו 48 מ', והוא עשוי מאבנים שנחצבו במחצבות רומיות באזור. 

לאחר שלאורך השנים הוא ניזוק ובוצעו בו עבודות שיקום מרובות, ממשלת צרפת החליטה להשקיע באתר, וכך, הורחקו מגרשי החנייה מהגשר שהונגש להולכי רגל בלבד, וניבנה במקום מוזיאון. 

המונומנט המרהיב הזה, זכה להנצחות בעולם הספרות, בקולנוע ובהנפקות של בולים.

CASTELLUM DIVISORIUM 

למדנו על מקורות המים של העיר נִים ועל דרך הבאתם למקום, בסיומה, התנקזו המים לבריכה מרכזית, שממנה הסתעפו 10 צינורות עשויים מעופרת, דרכם זרמו המים אל כל חלקי העיר: לבתים הפרטיים כמו גם למרחצאות ולמיזרקות הציבוריות.


מבנה מרכזיית-מים זה הינו בקוטר של כ-6 מ' ובעומק של כ-1.40 מ', מהווה עוד הוכחה לגאונות ההנדסית הרומית, ובכל העולם נשתמרו לגמרי שניים כאלה בלבד: כאן ובפומפיי שליד נאפולי, באיטליה. 

המבנה נמצא בצמוד לשרידי חומה של מצודה מהמאה ה-17, ניזוק במהלך השנים, אך שוקם ושופץ לאחרונה בשנת 1995. 

ROMAN GATES 

מספר שערים רומיים היו בעבר לעיר נִים, אך בשל מלחמות ואסונות שרדו שניים בשלמותם. הנה הם:

PORTE DE FRANCE 

פּוֹרְט דֶה פְרַאנְס ניבנה המאה ה-1 לספירה כחלק מהחומה הרומית שהקיפה את העיר נִים. השער לא היה מהחשובים והראשיים של העיר, ברם, כיום הוא נחשב כמונומנט היסטורי מאז שנת 1840, אך ורק בשל העובדה כי נשתמר בשלמותו ללא נזקים משמעותיים.

PORTE D'AUGUSTE

"שער אוֹגוּסְטוּס" נבנה בשנת 16 לפנ"הס כחלק מאמצעי ההגנה על העיר, והיווה במשך שנים שער כניסה מרכזי לעיר נִים, כמו גם חלק מהחומה שהקיפה אותה. החל משנת 1840, נחשב למונומנט היסטורי. 

השער, שכותרתו מפארת את אוגוסטוס, מחולק ל-4 מעברים: 2 גדולים למעבר כלי רכב ועוד 2 קטנים למעבר הולכי רגל.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.