07 Oct
07Oct

כתבה מס' 137 

מס' 2 מתוך 4 אודות העיר נִים וסביבתה (היסטוריה, אמנות וכיכרות)   

כבר במאה ה-18 הפאטה הזה הפך לסמל של העיר נִים, אולי הודות לפְרֶדֶרִיק בּוּיסוֹן, דור שמיני למשפחת אופים מאז 1812, או אולי הודות לאופה המאפים דֶלְקָאסוֹ-וֵרְנֶה שהמציא את הפַּאט-פַּאטֶה הזה במאה ה-19, ואולי בכלל יש לתת את הקרדיט לשַׁארְל דוּרַאנְד מי שהיה שף צרפתי ידוע, שטוען כי הוא שהמציא מאפה זה במאה ה-20. 

מדובר במאפה-פאטה בשר אישי קטן, עשוי במקור מבשר עגל ובשר חזיר ועטוף בבצק שאחרי האפיה מקבל צורת פטריה. 

מעביר את המקלדת לליאורה'לה, היא כבר תפנק אתכם במתכון קליל. 


אנחנו נכין אותו כך: 

המצרכים ל-12 מאפים:  

350 גרם בשר טלה טחון גס 

1 בצל קצוץ מאודה 

2 כפות ברנדי 

מלח ופלפל  

אפשר להוסיף מעט אגוז מוסקט, ואפילו מעט צימוקים לתערובת או זיתים, או פטרוזיליה, או שום, אבל כך אנו מתרחקים מהמקור !

בצק עלים מוכן 

תבניות מאפינס קטנות

ההכנה: 

מערבבים את הבשר ושאר המיצרכים. 

קורצים 12 עיגולים מהבצק בקוטר פני השקעים ועוד 12 עיגולים גדולים בכ-3 ס"מ מקוטר השקעים. 

מרפדים בעיגולים הגדולים את התבניות. בעזרת כף ממלאים את השקעים במלית הבשר המתובל. מכסים בעיגול הקטן ומהדקים. מברישים את פני המאפה בביצה טרופה. 

אופים בתנור שחומם ל-200 מעלות כחצי שעה עד שהם מזהיבים.

בכתבה מס' 136 הקודמת אודות העיר נִים, התמקדנו בחלק התיירותי שלה, בנושאי היסטוריה וארכיאולוגיה. הפעם, בנוסף להיסטוריה, נעסוק גם באמנות ובכיכרות העיר.

MAISON CARREE 

מקדש רומי קלאסי עתיק, השמור ביותר בעולם, בצותא עם הפנתיאון ברומא, ומהווה אנדרטה מפוארת לאדריכלות הרומית העתיקה ! 

נבנה שנים ספורות לפני תחילת המאה ה-1 עבור הקיסר אוגוסטוס, על מנת לפאר את 2 נכדיו לוציוס וקאיוס יוליוס. במשך מאות שנים שימש כמקדש, לאחר מכן ככנסיה, כבית מגורים, כאורווה וכמוזיאון לאמנויות עתיקות.

 נחשב למונומנט היסטורי מאז שנת 1840. בשנים 2006 עד 2008 סתתי אבן מומחים ביצעו בו עבודות שיפוץ ושחזור. 

כיום, חלקו הפנימי של המבנה, מהווה רקע למצגת מולטימדיה אודות ההיסטוריה של נִים.

CAREE D'ART JEAN BOUSQUET

קָארֵה ד'אַרְט הינו משכנה של האמנות העכשווית והספריה העירונית, בנִים. היה זה זַ'אן בּוּסְקֶט, ראש עיריית נִים, שיזם מיכרז בשנת 1984, לבניית מרכז תרבות זה על חורבות תיאטרון ניאו-קלאסי שנבנה בשלהי המאה ה-18, ממנו נשארו רק העמודים בכניסה. במיכרז נטלו חלק גדולי האדריכלים בעולם באותם ימים, כפרנק גרי, סזאר פלי וז'אן נובל, אך מי שזכה בו לבסוף היה נורמן פוסטר הבריטי, שהצעתו כללה 2 אופציות: עם ובלי העמודים. לבסוף הוחלט להקימו בלעדיהם. 

שילוב מעניין בין בטון, זכוכית ופלדה, בניגוד מוחלט ל"מֵייזוֹן קָארֵה" הרומי העתיק שניצב בדיוק ממול ! 

במשכן מוצגות תערוכות זמניות בשיתוף פעולה מלא עם מרכז פּוֹמְפִּידוּ שבפריז, לצד אוסף קבוע של כ-600 יצירות אמנות עכשווית, משנות ה-60 של המאה הקודמת – ועד היום. בנוסף, קיים בו גם מרכז תיעוד לאמנות העכשווית וחנות ספרים.

MUSEE DES BEAUX-ARTS 

מוזיאון האמנויות היפות של נים, הינו מהגדולים ביותר בדרום-צרפת, ומכיל כ-3600 יצירות פרי עבודתם של אמנים הולנדים, פלמים, גרמנים, איטלקים, ספרדים, וכמובן, צרפתים. 

במבנה המוזיאון הניאו-קלאסי הזה, שניבנה בשנת 1907 קיימת אטרקציה נוספת: בחלק האטריום של קומת הקרקע, מצויה רצפת פסיפס רומי עתיקה גדולה, באורך 8.80 מ' וברוחב של כ-6 מ', המתארת את חתונת אדמטוס, יצירה מדהימה שהתגלתה במקרה בשנת 1883 באתר השוק המקומי.

'MUSEE DE LA ROMANITE 

במוזיאון זה, להיסטוריה רומית, מהגדולים והחשובים בכל צרפת, חושף ומתעד באמצעות כ-5000 חפצים, את המורשת הרומית שמזה כ-2000 שנה מסרבת להיעלם מחיי היום-יום של העיר נִים

מספר תגליות ארכיאולוגיות מהשנים 2006 ו-2007, הביאו להחלטה להקים מוזיאון חשוב זה שאכן נחנך בשנת 2018, במבנה אולטרה-מודרני דמוי טוגה מתקפלת, בצמוד לאָרֶנָה. אך גם יצירות פרה-היסטוריות מצויות בו כעבודות קרמיקה, מטבעות, מנורות, כלי שולחן, כדים קטעי פסיפס ופרטי לבוש. 

המקום משמש, באמצעות מצגות 65 מכשירי מולטימדיה חדישים, כמרכז חינוכי. יש בו חנות ספרים, בית קפה, מסעדה ומרפסת גג המשקיפה על נוף פנורמי מדהים של אתרי העיר נִים ושל הגן הארכיאולגי של המוזיאון, הכולל צמחיה ים-תיכונית עשירה, מעוצבת על פני 3 מיפלסים המייצגים 3 תקופות בהיסטוריה הרומית: קדם-רומית, רומית קלאסית ופוסט-רומית.

PLACE GABRIEL PERI 

גבריאל פרי (1902-1941) היה סופר, עיתונאי, פוליטיקאי וחבר הועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הצרפתית. נודע כלוחם בתנועת ההתנגדות לממשלת וישי, שנורה לבסוף כבן-ערובה על ידי הגרמנים. 

שמו מופיע על לוח הנצחה בפנתיאון בפריז, וכמו כן הונצח בצורת קריאת רחובות או כיכרות על שמו בטוּלוֹן עיר מולדתו, לִיוֹן, מַרְסֵיי, סן-דֶנִי, בֵּזְיֵיר, טוּלוּז, קְלֶרְמוֹן-פֵרָאן, סיינט-פְּרִיסְט,  אָרְגֶ'נְטְוִויל וכמובן, נִים

הכיכר המרשימה שוכנת בקצה העיר העתיקה, בצמוד לכנסיית סט. בּוֹדִיל היפה ולשרידי שער אוֹגוּסְט, אחד השערים הראשיים של חומת המגן הרומית העתיקה מסביב לעיר.

PLACE D'ASSAS 

כיכר מסקרנת בלב העיר נִים, שתוכננה בשנת 1989 על ידי הצייר-אמן-פסל מרְטְיַאל רַייס, ובה שני מונומנטים חשובים: בריכת מעיין, נֵמְאוֹסָה, שמהווה את מקור העיר, ופסלו של האל נֵמְאוֹסוּס, המסמל את כוחה הגברי של העיר. וביניהם, תעלת מים זורמים.

בעבר, היה זה אזור של מרחצאות, ובשעת הריסתן לצורך הקמת בתים פרטיים, קם קול צעקה של התושבים, ובסופו של יום הוחלט להנציח את המקום, כציבורי.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.