30 Dec
30Dec

פאט-א-שו    PATE-A-CHOUX 

פַּאט-אַ-שׁוּ (בָּצֵק רָבוּך) בא לעולם אי-שם באמצע המאה ה-16, פרי המצאתם של קונדיטורים-שפים איטלקים, שהיוו חלק מפמלייתה הרחבה של קָתֶרִין דֶה-מֵדִיצִ'י, ילידת פירנצה שבאיטליה, אימם של 3 המלכים האחרונים לבית וָולוּאָה.

כי בנוסף לאמנות, להדר האיטלקי, לאופנה, לבלט ולארכיטקטורה (אגף בלוּבְר, ארמון טְיוּלֶרִי, שיפוץ ארמונות בֶּלוּאָה ושֶׁנוֹנְסוֹ בעמק הלוּאַר), שהביאה עימה מאיטליה, חבורה זו הטמיעה מאכלי תאווה במטבח הצרפתי, הנחשב כאחד מהטובים בעולם.

קָתֶרִין דֶה-מֵדִיצִ'י היתה אישה כריזמטית, אך לא יפה כלל. לעומתה ליאורה'לה שלנו, גם יפה - וגם אופה ! קבלו בבקשה מתכון ממנה להכנת פַּאט-אַ-שׁוּ

בצק רבוך משמש בעיקר להכנת פחזניות. מהבצק המוזלף לכדורים קטנים מכינים פרופיטרולים, אפשר גם להכין מהפרופיטרולים את הקינוח המפורסם פריז-ברסט (פרופיטרולים המוזלפים בעיגול כמו גלגל), או אלה המוזלפים בצורה מאורכת הנקראים אקלרים. 

המיצרכים:

1/2 כוס מים

1/2 כוס חלב

110 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות

1/4 כפית מלח

1/2 כפית סוכר

150 גרם קמח

4 ביצים טרופות גדולות 

לזיגוג:

1 ביצה מעורבבת עם כפית מים

ההכנה: 

מחממים תנור ל-200 מעלות בסיר בינוני מביאים לרתיחה חלב, מים, חמאה, סוכר ומלח. מערבבים ומסירים מהאש. מוסיפים קמח בבת אחת תוך בחישה מהירה וחזקה בכף עץ עד לקבלת מירקם אחיד. מחזירים את הסיר לאש ומערבבים עד שהבצק נפרד מדפנות הסיר.  

מסירים מהאש. ממתינים 2-3 דקות ומוסיפים את הביצים, תוך בחישה במטרפה, אחת-אחת. את הבצק מעבירים לשקית זילוף ומזלפים על התבנית. 

מברישים בביצה טרופה במים. 

אופים כ-15 דקות עד להשחמה. מנמיכים את הטמפ' ל-150 מעלות, מעבירים את התנור למצב טורבו ומניחים לפחזניות להיאפות עוד כ-5 דקות. מצננים לגמרי לפני שממלאים וחוצים.

במהלך 30 שנות שלטונה של קָתֶרִין דֶה-מֵדִיצִ'י בצרפת, באמצעות 3 בניה (הוכרה כ"עוֹצֶרֶת" בשל גילם הצעיר), חילקה את זמנה בין פריז לארמונות עמק הלוּאַר, ובאחד מהם, ארמון בֶּלוּאָה, אף נפטרה. 

ולפיכך, נייחד את החלק התיירותי של כתבה זו לעיר זו, שכבר בנסיעה בכביש המהיר 10-A החוצה את עמק הלוּאַר, ניתן לראות את צריחי כנסיותיה, טירותיה ומגדליה היפים. אין ספק, זו אחת הערים היפות והמעניינות ביותר בצרפת, ולכן, והפעם, לא נרבה במילים, אלא ניתן לתמונות לדבר בעד עצמן ! 

ESCALIER DENIS PAPIN 

גרם מדרגות אבן שמחבר את חלקה העליון של העיר בְּלוּאָה לגדת נהר הלוּאָר שבתחתיתה. הנוף של עמק הלוּאָר הנשקף מראשית המדרגות - עוצר נשימה. 

פרוייקט זה נבנה בהשראת יצירותיו של הַאוּסְמָן בפריז בין השנים 1862 ו-1865, ומאז שנת 2013 פושט ולובש יצירות שונות (ראו בתמונות) לרגל אירועים מקומיים מרכזיים.

VIEUX BLOIS

מבוך של סימטאות תלולות המחוברות ביניהן באמצעות גרמי מדרגות, מאפיינים את העיר העתיקה של בְּלוּאָה, על שלל צבעיה המסורתיים: גגות כחולים, חזיתות לבנות וארובות בנויות מלבנים אדומות. 

כעיר ששימשה את מלכי צרפת, באמצע הדרך שבין אוֹרְלֵיאָן לטוּר, הצליחה בְּלוּאָה לשמר את עצמה ואת חזותה.

MAISON DE LA MAGIE 

"בֵּית הַקֶּסֶם" של בְּלוּאָה, נחנך ביוני 1998 בבנין בורגני שנבנה בשנת 1856, שממוקם מול שַׁאטוֹ רוֹיַאל (הטירה המלכותית) של בְּלוּאָה

בחזית המבנה, 6 ראשי דרקון המבליחים מתוך החלונות, מידי חצי שעה. ובפנים, ב-5 מיפלסים המשתרעים על כ-2000 מ"ר, ניתן לגלות את ההיסטוריה של הקסם, ללמוד על חייו ויצירתו של הרב-מג רוֹבֶּרְט הוֹדִין, תצוגות ותערוכות, מפגני אשליות אופטיות, הדגמות של קסמים, חוגים ושלל פעילויות למגוון רחב של קהל. ובמסגרת הביקור, נערכים גם סיורים מודרכים והופעות של קוסמים המגישים מופעים ויזואליים מהולים בקסם הומוריסטי ואפקטים מיוחדים.

CHATEAUX 

עמק הלוּאָר משופע בטירות – בכלל והעיר בְּלוּאָה – בפרט. הגדולה והמרשימה ביותר מביניהן היא CHATEAU ROYAL DE BLOIS. הטירה שנבנתה במאה ה-13 קשורה להיסטוריה של צרפת כי מלכים ומלכות נהגו להתגורר בה. בשל האירועים הרבים שפקדו אותה, היא נפגעה ושוקמה, ולכן, ניתן לזהות בה היום גילום של 4 תקופות אדריכלות שונות: ימי-ביניים, אגף גותי, אגף רנסנסי ואגף קלאסי. 

בטירה קיים "מוזיאון דה פראנס" המכיל אוסף של מעל ל-35000 יצירות ומעל ל-1000 חפצים. בנוסף, באגף בקומה ה-1 קיים מוזיאון לאומנויות יפות, ובעונות האביב והקיץ מתקיים בטירה מופע אור-קולי עשיר באפקטים. 

CHATEAU DE CHAUMONT נבנתה במאה ה-19 על ידי אוֹדוֹ, רוזן בְּלוּאָה, אך נהרסה במאה ה-11 בעקבות מריבות פנימיות, ונבנתה מחדש במאה ה-15 על ידי שארל ה-1. 

ב-1550 נרכשה על ידי קָתֶרִין דֶה מֵדִיצִ'י, שארחה בו אושיות מפורסמות, ביניהן האסטרולוג נוסטרדאמוס, והחל מ-1840 הטירה נחשבת למונומנט היסטורי. 

כיום היא מהווה מוזיאון פתוח לקהל הרחב, ומידי שנה, מחודש אפריל ועד אוקטובר, מתקיים בה פסטיבל גנים בהשתתפות מעצבי גנים מכל העולם.

Chateau Royal de BloisChateau de chaumont

CHATEAU DE CHEVERNY שנבנתה במאה ה-13 עברה ידיים רבות, אך כיום היא נחשבת לאטרקציה תיירותית מובילה (המלכה אליזבת האם התארחה בה), הידועה בחללי פנים מרהיבים שבה, באוסף הרהיטים, שטיחי קיר וחפצי אמנות.  

אך בעיקר, מפורסמת בשל להקת כלבי הציד שלה, המתוחזקת בכלביות בשטחי הטירה, כאשר פעמיים בשבוע, היא יוצאת לציד.

הסופר הבלגי הֶרְזֶ'ה 'HERGE השתמש בטירה כרקע לספרי "הרפתקאותיו של טִינְטִין". 

CHATEAU DE FOUGERES-SUR-BIEVRE נבנתה במאה ה-11, ובמאה ה-15 נבנתה מחדש תוך שמירה על אמצעי ההגנה עליה: חפיר, חרכי ירי לתותחים, חומת מעקב לפִּטרול וכו'. 

החל משנת 1912 היא מהווה אנדרטה היסטורית וב-1932 הפכה לנחלת המדינה. למבקרים בטירה נחשף דימוי של טירה מבוצרת מסוף ימי הביניים, כולל כל העיטורים שנוספו בתקופת הרנסנס.

Chateau de ChevernyChateau de Fougeres-sur-Bievre 

LES EGLISES 

בְּלוּאָה משופעת בטירות, אך גם בכנסיות, שכפי שכבר נכתב, צריחיהן נישאים ונראים למרחוק. מומלץ לבקר ב-4 מהן.

 EGLISE SAINT-VINCENT-DE-PAUL מהמרשימות שביניהן, נבנתה במאה ה-16 כשבמהלך השנים, בוצעו בה עבודות פיתוח ועיטור נוספות. החל מ-1917 נחשבת כמונומנט היסטורי. 

EGLISE SAINT-NICOLAS בנייתה החלה במאה ה-12 והושלמה במאה ה-13. בתקופת ימי הביניים היוותה מקום עליה לרגל חשוב, ואכן, עד היום השתמרו בה מספר שרידים כמו שבר של הצלב של ישו. 

CATHEDRALE SAINT-LOUIS התחילה את דרכה במאה ה-12 ככנסיה קולגיאלית בסגנון גותי, אך רק שרידים מועטים נותרו מאז. בשנת 1678 נהרסה כליל בסופת הוריקן והשחזור באותו סגנון גותי הושלם רק בשנת 1700. החל משנת 1906 הינה מונומנט היסטורי. 

EGLISE SAINT-SATURNIN עברה גלגולים רבים מאז התחלת בנייתה במאהה-10: מלחמות דת, שריפות וסופות רעמים שגרמו להריסתה ולשיקומה פעמים מספר. כתוצאה מכך יש בה סגנונות אדריכליים שונים. 

היוותה אתר פולחן חשוב גם בשל העובדה שניצבה על מסלולם של העולים לרגל לסנט ז'אק דה קומפוסטלה.

  Cathedrale Saint-Louis Eglise Saint-Vincent-de-PaulEglise Saint-Nicolas


Eglise Saint-Saturnin

FONDATION DU DOUTE

מוזיאון לאמנות עכשווית זה, פתוח לכל הצורות ולכל האפשרויות, כל עוד הן מפתיעות, מצחיקות, או תואמות בדיוק את שאמר האמן רוֹבֶּרְט פִילְיוֹ (1987-1926): "אמנות היא מה שהופך את החיים למעניינים יותר מ...אמנות". 

בנוסף ל-50 אמנים המציגים כ-300 עבודות על פני כ-1500 מ"ר, המקום הוא מקום למידה שהוקם בתוך מרכז חינוכי אמנותי (בי"ס לאמנות, קונסרבטוריון למוזיקה ותיאטרון), שבחזונו רוצה לפתח נקודות מבט מחקריות חדשות, פדגוגיה של הקשבה, חילופי דברים ופעולות.

MUSEE DES BEAUX ARTS

המוזיאון לאמנויות יפות שוכן באגף לואי ה-12 של שאטו רויאל דה בלואה ומציג אוספים של עבודות ציור, פיסול ואומנויות שונות, כאריגת שטיחים ובניית קמינים. 

בחדריו השונים של המוזיאון מוצגות יצירות מתקופת הרנסנס ועד המאה ה-19 של שארל מרטין, מרטן דה ווס, אדולף ללייר, קורניי דה ליון, אנטואן קארון, ז'אק סטלה ואחרים.

JARDIN DE PLANTES MEDICINALES 

גן קטן יחסית, מוקף חומה, ממוקם במרכז העיר שנושאו המרכזי הינו צמחי מרפא. המבקרים מוזמנים לענג את חושיהם השונים, הריח, המישוש, הטעם והראיה. הכניסה – חינם !

NAVIGATION SUR LA LOIRE

ולקינוח מומלץ לתפוס שלוה ואויר טוב, על סירה, ולשוט בנהר הלואר, וליהנות מנוף העמק המיוחד בו משובצות כפנינים זוהרות טירות עתיקות.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.