24 Feb
24Feb

פרק ב' בסידרה בת 3 פרקים אודות העיר לימוז' ומאכליה האופייניים 

מוצאו של מרק זה באזור העיר לִימוֹז' שבמרכז צרפת. איכרי האזור נהגו לפתוח את ארוחתם באכילת מרק זה, עשוי מכרוב, כרישה, תפוחי-אדמה, לפת ובייקון (מומס בשלב מוקדם יותר), מבושל באופן מסורתי בסיר ברזל יצוק תלוי על מִיתלה מעל האש באח, בחורף בעיקר, כלומר, בין אוקטובר למרץ.

הבְּרֵז'וֹד דומה קצת לשני מאכלים שפרסמנו בעבר: הפּוֹט-אוֹ-פֶה והגַרְבּוּר, כשהמשותף לכולם הוא הליך קולינרי-קדמוני-מסורתי בתום אכילתו שנקרא שַׁאבְּרוֹט CHABROT, של מהילת יין לבן במרק, בדרך כלל מאזורי היין של עמק הלוּאַר, פּוּי-דֶה-דוֹם, אוֹּבֶרְן או אָלִיֶיה

קבלנו מליאורה'לה מתכון לפּוֹט-אוֹ-פֶה ! קבלנו ממנה גם מתכון לגַרְבּוּר ! מתבקש אם כך מיד, ליאורה'לה מתכון לבְּרֵז'וֹד 

המיצרכים:

300 גרם בשר מעושן, חתוך לפרוסות (במתכון המקורי משתמשים בבשר חזיר שמנוני)

2 כרישות חתוכות לפרוסות

4 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות

2 לפתות חתוכות לקוביות

3 גזרים חתוכים לקוביות

1 כרוב ירוק קטן, חתוך גס לרבעים קטנים

2 שיני שום חתוכות 

צרור טימין

2 כפות מרק עוף/ירקות/בשר 

פרוסות לחם לא טרי 

מלח ופלפל 

שמן זית

ההכנה: 

מאדים את הכרישה ב-­3 כפות שמן זית, מטגנים קלות את הבשר המעושן, מוסיפים את הירקות, מכסים במים ומוסיפים 2 כפות מרק עוף/בשר/ירקות, ומבשלים כשעה על אש נמוכה. 

להגשה, מרפדים כל צלחת בפרוסת לחם יבש, יוצקים מרק, מוסיפים פרוסות בשר, ומסדרים את הירקות על כל צלחת. לפני ההגשה טוחנים פלפל שחור מעל כל מנה.

 

מה את אומרת, ליאורה'לה, נטייל קצת אחרי שאכלנו ושבענו ? 

קדימה לעיר לִימוֹז', בירת הפורצלן, וסביבתה.

MUSEE DE LA RESISTANCE 

מוזיאוני התנגדות לכיבוש ולגירוש, קמו ברחבי צרפת, לאחר מלחמת העולם השניה, ומוזיאון זה אח למוזיאונים בפריז, לִיוֹן, טוּלוּז, פּאוֹ, גרנובל, שמפִּיניי-סוּר-מָארְן שליד פריז, וַאסְיֶיה VASSIEUX שבפארק וֶרְקוֹר VERCORS , טֵרְנִיֶיה TERGNIER שבפִּיקָארְדִי וסט.-מַרְסֶל שבבְּרֵטָאנִי

ממוקם במנזר אחיות לשעבר, מהמאה ה-17, ומציע/מציג תיעוד של מסע המשחזר בקפדנות את העובדות ההיסטוריות הקשורות בהתנגדות, בכיבוש ובגירוש שבמהלך מלחמת העולם השניה, ומוקדש לכל אלה שהקריבו עצמם כדי להגן על ערכי היסוד האזרחיים והפגינו סולידריות עם ההתנגדות. 

במוזיאון חדרי תצוגה, אולם חינוכי מותאם לפעילויות בתי ספר, וכמובן, מרכז תיעוד הפתוח והנגיש לחוקרים למיניהם.

BIBLIOTEQUE FRANCOPHONE MULTIMEDIA 

כשהאדריכל פְּיֵיר רִיבּוֹלֶה קיבל לידיו לתכנן את הבניין של ה-BFM ספריית המולטימדיה הפרנקופונית, כל שראה מול עיניו היה חדר קריאה מלבני ענק, מוקף בקומת ביניים ובעמדות עבודה עשויות פסיפס. וכך אכן עיצב את המבנה המאד-מרשים הזה, העשוי משילוב של אבן גרניט וזכוכית, מסביב לאַטְרִיוּם שלו שכולו שריד לפסיפס גאלו-רומי. 

מדובר בספריה מרכזית, אחת מתוך 6 ספריות עירוניות, המכילות כ-700000 ספרים, 62000 מנויים שהם כ-30% מתושבי העיר והסביבה, 600000 מבקרים בשנה, כשמספר השאלות הספרים לשנה מגיע למיליון. 

המבנה המרשים שנחנך בספטמבר 1998, מואר בלילה, ומהווה את אחד ההישגים היוקרתיים ביותר של העיר לִימוֹז', אחת היחידות בצרפת, בה השאלת ספרים הינה – בחינם ! 

במקום גם ספריית וידיאו, ספריית אמנות, ספריה לעוורים, דיסקוטק, אודיטוריום, אולם ראשי מעוטר בשטיחים וחלל מולטימדיה.

BERNARDAUD 

אפשר בהחלט לומר, שאם לִימוֹז' היא עיר הבירה של הפורצלן, בֶּרְנַרְדוֹ, הוא "בית המקדש", או "היכל התהילה" של הפורצלן. כי מוסד זה, מאז היווסדו ב-1863, הינו אחד החשובים, הגדולים והמרכזיים ביותר בלימוז', שמשלב ידע, יצירתיות ומסורת - מחד, וחדשנות - מאידך. 

"בֵּית בֶּרְנַרְדוֹ" אינו רק מפעל לייצור, כלי אוכל והגשה, מנורות, חפצי נוי ותכשיטים. זהו גם בית למעצבים בתחום "אמנות האש", בו הם יכולים להביא לידי ביטוי את כישוריהם התמיכה מלאה של ה"מֵייזוֹן" הזה.

ארמונות, מסעדות יוקרה, בתי מלון ותעשית הקייטרינג, מהווים באמצעות הצלחות, הספלים, האגרטלים וחפצי החן, את הבמה לתצוגה מרשימה, שלאורך הזמן, מתפתחת ומפתחת טכנולוגיות חדשות. 

בהחלט שווה ביקור ! 

CHAPELLE SAINT-AURELIEN 

מבנה קטן יחסית ועתיק זה, מהמאה ה-15, של קפלת סט.-אוֹרֵלְיֵאן, הוכרז בינואר 1943 כמונומנט היסטורי, הן בשל חשיבותו ההיסטורית, הן בשל פריטי ריהוט ליתורגי הנמצאים בו והן בשל היות הקפלה עדיין מקום פולחן חשוב לתושבי רחוב ורובע הקצבים שבעיר.

EGLISE DES SAINTS ANGES 

כנסיית מלאכי השרת הקדושים נוסדה בשנת 1913, הורחבה בשנת 1928 וכך גם ב-1958 עת נוספו לה 2 קפלות צדדיות והקיבולת שלה עלתה ל-700 מקומות. 

אבל מה שמייחד אותה ומושך מבקרים, הם חלונות הויטראז' הרבים המעטרים אותה עם סיפורי קדושים למיניהם, מלאכי הכתובים וסצנות מהבשורה, חלקם מהמאה ה-19 וחלקם מהמאה ה-20.

PARC ZOO DU REYNOU 

כ-300 מיני בעלי חיים בשטח של מעל ל-100 דונם, הם סיבה מספקת לבקר בגן חיות זה, שבשל גודלו בעלי החיים בו חשים כמו בסביבה הטבעית. ברם, יש בו עוד: אפשרות לישון בבקתות בשטח הגן ולהתעורר למראה יענים וג'ירפות, ליטול חלק במשחקי הפארק ולגלות את משימותיו, להיות "רופא וטרינר", מעין "ד"ר דוליטל" ליום אחד ולהשתתף בצותא עם צוות הגן בטיפול בבעלי-החיים השונים, שמגיעים לכאן מ-6 היבשות המוכרות: ציפורים, חיות כיס, קופים, זוחלים, טורפים ומכרסמים למיניהם, כולל בעלי חיים שבסכנת הכחדה.

וכעת, נצא לנו קצת לביקור ב-3 מקומות, מחוץ לכרך הגדול של לימוז' !

BOURGANEUF

כפר גדול, בן כ-2500 תושבים, מצפון-מזרח ללִימוֹז', טובל באזור חקלאי ומיוער, שראוי לביקור בשל העובדה כי היה המקום ה-3 בכל צרפת, שסופק לו חשמל באמצעים הידרו-אלקטריים. המהנדס הצרפתי מַרְסֶל דֶפְרֵז, רתם את מפלי הנהר וֶרְזֶ'ר VERGER, החוצה את הכפר בתוך קניון עמוק, להאיר את הרחובות, בנין העירייה, החנויות ובתי הקפה. 

שיטוט בכפר מגלה את כנסיית סט. פְּיֵיר מהמאה ה-12, כנסיית סט. זַ'אן מהמאה ה-15, שרידי טירה מהמאה ה-12, מוזיאון ארכיאולוגי, מוזיאון החשמל ומפל זַ'ארוֹדְס שבקניון הנהר.

AIXE-SUR-VIENNE 

עיירה קטנה ומנומנמת, כ-5900 תושבים, על שתי גדות הנהר וְיֵין VIENNE, עשר דקות נסיעה ממערב ללִימוֹז', אך בעלת מורשת ארכיטקטונית מרשימה ומסקרנת. הטיול בין רחובותיה חושף בתים ימי-ביניימים שלכל אחד מהם, סיפור משלו. 

למקום גם חשיבות דתית רבה, בשל הימצאו על מסלול העליה לרגל לסַנְטִיַאגוֹ-דִי-קוֹמְפּוֹסְטֶלָה ולכן נמצא בו מוסדות דת רבים ואמצעי לינה (לא יקרים) עבור אותם צליינים. 

ובאשר לבילויים, אין ספק ששיט על הנהר, טיול רגלי לאורך גדותיו או ביערות הרבים שמסביב, הם-הם החביבים ביותר.

AUBUSSON 

השנה היא שנת 1580 לספירה, וקבוצת אורגים מחבל פלנדריה שבצפון בלגיה, במסגרת חיפושיה אחר מקלט, מגיעה למרכז צרפת, ומתיישבת באַלְבּוּקוֹנִיס, לימים אוֹבּוּסוֹן. כאן החלה דרכו של המושג "שטיחי אוֹבּוּסוון" ששמם הולך לפניהם בכל העולם. 

בתחילה, סצינות השטיחים כללו נופים ירוקים, ובהמשך, סצינות ציד. המהפכה הצרפתית והופעת הטפטים, קצת פגעו במותג, אך בשנות ה-30 של המאה הקודמת, הוזמנו גדולי האמנים לאובוסון, כפיקאסו, דאלי, דופי, קאלדר, בראק וקוקטו, על מנת לבוא לביטוי באמצעות הצמר. "שטיחי אוֹבּוּסוֹן" עדיין פופולריים ביום, ומשמרים מגוון רחב של מיומנויות מסורתיות. ניתן לראותם במוזיאון נִיסִים דֶה קַמוּנְדוּ שבפריז (בתמונה, למטה, מימין) ו-7 מהם בבית העירייה בוַואלוֹן-פּוֹנְט-ד'אַרְק שבחבל אַרְדֶשׁ.

3500 תושבי העיירה גאים ב"מוזיאון השטיחים" שהוקם ב-1981 ובו מוצגים שטיחים שנארגו לאורך כ-600 שנים, וב"בית השטיחים" בו מוצגת תערוכת קבע המספרת את ההיסטוריה והמסורות של שטיחי קיר ורהיטים עתיקים.

מיקומה של אוֹבּוּסוֹן במפגש 3 נהרות: LA BEAUZE, LA ROZEILLE , ו- LA CREUSE שם אותה ברשימת אתרי התיירות המבוקשים ביותר באזור לִימוֹזַאן, בנוסף לאזור העיר העתיקה, מגדל השעון, כנסיית סט.-קְרוּאָה ושרידי הטירה הקדומה שהיתה במקום.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.