05 Nov
05Nov

פּוֹט-אוֹ-פֶה, אַלְזַאס      POT-AU-FEU, ALSACE

"סיר על האש" זה התרגום לעברית של המאכל המנחם הזה. ייחודו בכך שיש בו הכל: מרק סמיך וכהה, שמגישים אותו עם בגט קלוי בחמאה וגבינת גרוּיֶיר, ואחר-כך מנת בשר נימוח מוקף בירקות שורש ריחניים.

גירסאות רבות יש לפּוֹט-אוֹ-פֶה הצרפתי: יש הכוללים בשר עוף לצד הבקר, אחרים מוסיפים אווז ושומן אווזים. כל בשר מתאים לתבשיל הזה ומאד קשה להיכשל בהכנתו.

במקור, המאכל הזה מתבשל שעות רבות על האש וכשהוא מוכן לא מסירים את הסיר מהאש אלא רק כשהוא מתרוקן !

אנחנו נכין אותו כך:

המיצרכים ל-6 סועדים:                                                                                        

1+1/2 קילו בשר בקר, שריר או שפונדרה, חתוך לקוביות גדולות

3 פרוסות אוסובוקו שמנות עם העצם

זנב שור ו-2-3 עצמות עם מח

4 גזרים חתוכים ל-2

שום שלם

3 בצלים קטנים חצויים

3 לפתות קטנות

3 כרישות חתוכות לחתיכות גדולות

8 תפוחי אדמה קטנים

ראש סלרי קלוף וחתוך ל-4

שורש פטרוזיליה קלוף וחתוך לכמה פרוסות

2 בצלי שאלוט שנעוץ בכל אחד מהם מסמר ציפורן

2 צרורות שמיר, פטרוזיליה וטימין קשורים בחוט

3 עלי דפנה וקורנית

1 כף גרגרי פלפל שלמים

מלח גס

ההכנה:

בסיר גדול וכבד נניח בשר חתוך לנתחים גדולים, פרוסות אוסובוקו שלמות עם העצם, עצמות וזנב שור, מלח ופלפל. 

נוסיף מים: כ-12 כוסות, ועל להבה בינונית נביא לרתיחה. נסיר את הקצף ונמשיך לבשל. נוסיף את הירקות. נביא לרתיחה שנית, נוסיף שום, קורנית ועלי דפנה. 

ננמיך את האש ונבשל על אש מאד קטנה בסיר מכוסה, כ-4 שעות.            

נבדוק מידי פעם את מידת הנוזל בסיר, כי הבשר והירקות חייבים להיות מכוסים בנוזל. נוציא את עלי הדפנה והטימין. נטעם את המרק ונוסיף לו מלח במידת הצורך.

רצוי לאכול למחרת, לאחר שהטעמים ייספגו ויעשירו את התבשיל.


מאכל זה מקורו באזור אַלְזַאס שבצפון-מזרח צרפת, שם הוא מאד פופולרי וזמין במסעדות.

במרחק של פחות משעת נסיעה, בין אם אתם בחופשה משפחתית באזור הווֹז', בסט. דְיֶיה, בז'ֶרַארְמֵר, בשטרסבורג, בקוֹלְמַאר או בלָה בְּרֶס, ישנו פתרון מיידי לבעיה שמתעוררת לפעמים אצל הילדים או הנכדים ושמה: מְ שַׁ עֲ מֵ ם   לִ י  !!!

קִינְצְהַיים KINTZHEIM. כפר קטן מזרחית לעיר סֶלֶסְטָה SELESTAT, מכיל בסביבתו 3 אתרים אטרקטיבים, במיוחד לילדים – ולא רק. זהו המקום האידיאלי לטיולי סבא ונכדו. סבוש וסבתוש עם נכדיהם, וממש, אבל ממש, אין צורך "לבלוע" את 3 האתרים האלה ביום אחד, אפשר לחלק זאת לפעמיים: ביום אחד לבקר בהר הקופים לפני הצהריים, ובנשריה, אחר הצהריים. וכעבור מספר ימים, לחזור אל הסִיגוֹלֶנְד, שיש בו פעילויות שיכולות להעסיק את הילדודס כל היום ו...יותר !


הר הקוֹפִים    LA MONTAGNE DES SINGES PARK

מה אוכלים קופי המַקוֹק ? מדוע הם ישנים בצמרות העצים ? האם הם חיים בקבוצות, בזוגות או לבד ? איך הם מסתדרים בחורף, בשלג ? והאם קוף נחשב לחיית מחמד ?

את כל התשובות ניתן לקבל בפארק זה, השוכן למרגלות מצודת הוֹט-קונִיגְסְבּורג שממערב לכפר קִינְצְהַיים, המהווה בית לכ-200 קופי מַקוֹק, החיים ביער הפארק בחופש מוחלט, בסביבה הזהה לזו לה הם רגילים, ברם, מוגנת. וזאת, לאחר שזן זה הוכרז לאחרונה כעל סף הכחדה. למרות היותו קוף אפריקאי, במדינות המגרב כמרוקו ואלג'יריה הוא נכחד לחלוטין. קופים אלה סְתַגְלנים לכל מזג אויר, כולל חורף ושלג, והפארק, המהווה גם מרכז מחקר בנושא מאז 1972, מהווה בית הולם לצרכיהם.

כל אורח בכניסה לפארק, מקבל לידיו שקית האכלה, פופקורן בדרך כלל, ובאפשרותו להתקרב אל הקופים עד כדי האכלתם מכף היד. בכל פינה ניצבים מדריכים המארגנים האכלות מסודרות כולל מתן הסברים ותשובות לכל שואל.


סִיגוֹלֶנְד       CIGOLAND

נאמר מיד: פארק זה נועד לגילאי 2-12, מלווים ע"י הוריהם או ע"י סבּוש וסבתוּש, כי מלבד לשמש בית לכמה מאות חסידות, המקום מהווה שילוב של לונה-פארק, גן-חיות, גן שעשועים ומרכז בידור לגילאים אלה.

כ-20 אטרקציות שונות בפארק: קרוסלות, רכבת מכרות, מונורייל, שיט אבובים וסירות קנוּ, בריכת כדורים, רכיבה על סוסים, קרטינג, מוזיאון ועוד כהנה וכהנה מתקני שעשועים.

וכמובן, גן חיות בית עם פינות ליטוף: חמורים, עיזים, תרנגולות, אווזים, לאמות, סוסי פוני, שפנים ועוד, לצד גן חיות בר כ: אילים ועופרים, טווסים, ברבורים ועגורים.

ולא שכחתי ! החסידה, שהיא מקור המשיכה העיקרי אל המקום. כי החסידה היא סמל באזור אַלְזַאס. בעלת כנף זו, הרגילה לקונן בראשי מגדלי פעמונים, בצריחי כנסיות, בצמרות עצים ואפילו בקצה עמודי חשמל, היא חלק מהנוף האַַלְְזַאסִִי.

ואכן, מאז שנת 1974, בה נחנך המקום הנמצא באמצע הדרך בין סֶלֶסְטָה לקִינְצְהַיים, משמש הוא כמרכז מחקר, גידול ושימור (בצד כל האטרקציות שנועדו למשוך אליו קהל רב ככל האפשר) בכל הקשור לחסידות.


הנִשְׁרִיָּה     LA VOLERIE DES AIGLES

למה קוראים להם עופות דורסים ? אילו הם דורסי יום ואילו דורסי לילה ? איך נבדיל בין עיטם, עקב, נשר, בז, עזניה, דיה, חיואי, זרון, רחם, שלך או פרס ? ומה אוכל כל אחד מהם ?

כל התשובות ב"נשריה" השוכנת במעבה היער למרגלות מצודת הוֹט-קונִיגְסְבּורְג. פארק נשרים זה שנוסד בשנת 1968, הינו יחיד מסוגו בצרפת, כי הוא מאכלס עופות דורסים בסכנת הכחדה.

וכך, בצל הטירה שמעל, מארח הפארק, ומאפשר הצצה אל חייהם של בעלי כנף אלה, ומציג מופע מחשמל של מעוף נשרים מעל ראשי הקהל, לקול צהלות הילדים. צוות מאלפים מפעיל אותם, ומפגין רמת אילוף ורמת משמעת, גבוהים במיוחד.

מופע זה מתקיים מספר פעמים ביום, ולכן רצוי לתאם את שעת הביקור לפי מועדי המופעים. כמו כן, מומלץ להגיע כחצי שעה קודם המופע בשל המרחק (לא גדול במיוחד) של ההליכה בתוך היער, בין מגרש החניה לפארק.



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.