17 Mar
17Mar

פרק ב' (מתןך שניים) אודות נפלאות העיר אָרַאס שבמחוז פיקארדי בצפון-צרפת 


"צלחת בקר" זו באה לעולם רק לאחרונה, בשנת 2009, עת נחנכה מסעדה חדשה בשם זה, כחלוצה, ברשת מסעדות מתפתחת, בעיר אָרַאס, שבמחוז פִּיקָָארְדִי בצפון-צרפת. פתיחת המסעדה לוותה בתפיסה חדשה: תפריט חדש ומגוון, מסגרת אירוח חדשה ושונה, מקורות אספקה חדשים לגמרי ודקורציה מעניינת.

אך לפני שנשלים את ביקורנו בעיר מעניינת זו, ניתן לליאורה'לה שלנו, לפנק אותנו במתכון מעניין ומסחרר ! 

מה בעצם צריך לדעת כדי להכין מנת בקר טעימה ומרשימה כמו באָרַאס ?

בשר איכותי, טרי בלבד, שנקנה באותו יום או לכל היותר יום קודם. סטייק איכותי קלאסי שניתן לפרוס לפרוסות הוא לרוב מנתח אנטריקוט או סינטה או כמובן פילה !

אני הייתי בוחרת למנה שלנו נתח אנטריקוט, שהוא העסיסי ביותר ! 

סטייק טוב לא צריך שום תבלינים, מבחינתי, התבלין היחיד שהייתי מוסיפה לסטייק הוא מלח אטלנטי, ומתמקדת ברוטב ממכר, כמו במסעדות באָרַאס !

מניחים את הנתח על מחבת חמה, מחוממת היטב, משומנת במעט חמאה או שמן זית, רצוי מחבת פסים. זמן הצלייה תלוי בעובי הסטייק, כמובן.

סטייק עבה צולים על צד אחד כ-4  דקות עד שרואים שהחלק התחתון שלו מתחיל להשחים בצדדים. כשהסטייק נפרד מהמחבת הופכים לצד השני ל-3 דקות. סטייק בדרגת מדיום הטמפרטורה המומלצת, אם תכניסו מד חום למרכז, היא 55 מעלות. רק אומרת !

עושים בסטייק, כשהוא על צידו השני, חתך קטן ובודקים אם מדמם מאד או ורדרד...

מוציאים על קרש. ממתינים דקותיים ופורסים לפרוסות. יוצקים רוטב על הצלחת, מניחים את פרוסות הסטייק על הרוטב ובצד מגישים תפוחי אדמה, בכל צורת עשייה שתיבחרו. 

המיצרכים לרוטב פלפל-שמנת ממכר:

50 גרם חמאה

1 בצל שאלוט חתוך דק דק

100 מ"ל שמנת מתוקה

חצי כוס מים

כפית שטוחה פלפל שחור גרוס

1 כפית חרדל דיז'ון

2-3 כפות ברנדי

לטעום, ובאם יש צורך, ניתן להוסיף מלח 

ההכנה:

בסיר קטן ממיסים חמאה ומטגנים את השאלוט על אש בינונית. מוסיפים שמנת מתוקה כשהשאלוט שקוף ולא מטוגן מידי. מוסיפים גם מים, ואת יתר החומרים. 

מבשלים כרבע שעה תוך ערבוב מידי פעם עד שמתקבל רוטב סמיך מאד ומרוכז. כשמגיעים לדרגת הסמיכות הרצויה, מסירים מהאש וטועמים.

BEFFROI D'ARRAS

 מגדל הפעמונים שב"כיכר הגיבורים" שבאָָרַאס, נבנה בסגנון גותי ראוותני בשנת 1554 על מנת שצלצולי פעמוניו, יסמנו את פתיחת וסגירת שערי העיר. ומכאן חשיבותו הרבה, ולא בכדי הוא נחשב כאתר היסטורי של אונסק"ו, וכבניין הגבוה ביותר בעיר. 

המגדל ניזוק בעבר פעמיים ונזקק לשיפוצים, בפעם ה-1 בשנת 1840 ובפעם השניה, מיד לאחר הנזקים שספג במלחמת העולם ה-1. 

ניתן לעלות לפסגתו באמצעות מעלית, ולהמשיך לטפס בעזרת 40 מדרגות לולייניות לקצהו ממש, משם, בגובה של 75 מ', נשקף נוף נהדר של העיר וסביבתה. 

גם אירועים של ממש מתקיימים בו: מופעי פירוטכניקה מרשימים, תחרויות סנפלינג וקונצרטים.

GRANDE-PLACE

כיכר מרשימה, ההיסטורית והמרכזית של אָרַאס, מוקפת ב-155 בתים בסגנון בארוקי-היספני-פלמי, שנראית כאילו לקוחה מעיר בבלגיה או בהולנד, ומחוברת לפלאס דה הרוס "כיכר הגיבורים" באמצעות Rue de la Taillerie

הכיכר משמשת לאירועים מיוחדים, כמו שוק חג המולד מסוף חודש נובמבר עד סוף דצמבר ואף כרקע לסרטים. בקיץ, חלק מהכיכר נראה כחוף ים (לאחר שכולו מכוסה בחול מיובא) והוא מהווה מגרש משחקים למטקות, כדור-עף ולמשחקי ילדים.

MUSEE DES BEAUX-ARTS

המוזיאון לאמנות יפה של אָרַאס, ממוקם מזה כ-200 שנה במנזר הבנדיקטיני סט. וַאסְט המפואר, והוא עמוס בחפצי אמנות מימי הביניים – מחד, אך גם ביצירות של אמנים פלמים, הולנדים וצרפתים מהמאות ה-16 וה-17 כמו רובנס, שמפיין, ויניון, לברון, ברויגל וניקולס מיי - מאידך. 

אך לא רק. במוזיאון, על פני שטחי תצוגה של כ-6000 מ"ר, קיים אוסף של יותר מ-32000 חפצים והוא מעניק הצצות לתחומים נוספים כצילום, תולדות הטבע, אקזוטיקה, אתנוגרפיה, גרפיקה, חותמות, מטבעות ועוד. 

המוזיאון מקדיש גם חלק נכבד להיסטוריה של העיר אָרַאס ואזור צפון-צרפת, ועורך מידי פעם תערוכות מתחלפות, כמו התערוכה משנת 2017 "נפוליאון. תמונות האגדה" שזכתה להצלחה רבה וסחפה אליה מבקרים רבים.

SITES DE LA PREMIERE GUERRE MONDIALE

רבע שעה נסיעה צפונה מאָרַאס, לוקחת את התיירים 105 שנים אחורה, לימי מלחמת העולם הראשונה, שהשאירה באזור צלקות רבות: בתי קברות, אתרי הנצחה ואפילו שדות מוקשים מכותרים, מגודרים ומוגבלים בגישה אליהם. מן הראוי להתייחס ולבקר בשני אתרים. 

"טבעת הזכרון" (בתמונה מימין), שנמצאת בנוֹטְרֶה-דַאם-דֶה-לוֹרֶט, עליה חקוקים שמות 580000 החיילים שאבדו את חייהם בחזית זו, ובתחומה קבורים 40000 מהם, הפכה לאנדרטה מרכזית בשבילי הזכרון למלחמה ובעיצובה המיוחד, מהווה סמל לשלום בינלאומי. 

"וִימִי רִידְג' מֵמוֹרִיאַל", אנדרטת וִימִי הלאומית הקנדית (בתמונה משמאל), הוקמה ליד כפר בשם זה, כמחווה לחיילים הקנדיים ששירתו במלחמה זו, לאלה שקפדו את חייהם ולאלה שמקום קבורתם לא נודע. 

המקום נבחר בקפידה, כי כאן, בנקודה הגבוהה ביותר של רכס הרי וִימִי, ב-9 באפריל 1917 הוכרע למעשה "קרב אָרַאס" המפורסם בו השיגו כוחות בנות הברית נצחון טקטי גדול על הגרמנים.

MAIN SQUARE FESTIVAL

פסטיבל מוסיקה שנתי, בינלאומי, מולטי-ייחודי, מהגדולים והחשובים בצרפת, שהחל בשנת 2004, שמארח מידי שנה כ-125000 צופים מכל העולם ב"גראנד פלאס" של אָרַאס, שנראה כמו מתחם אדריכלי אידיאלי לפסטיבלים מסוג זה, ומופיעים בו מיטב האמנים ! 

לכל המתעניינים, השנה יתקיים "פסטיבל הכיכר הראשית" באָרַאס החל מיום חמישי ה-30 ביוני ועד ליום א' ה-3 ביולי 2022. ביום ו', ה-1 ביולי, בין המופיעים: סְ טִ י נְ ג  ! 

בשנים קודמות הופיעו בו להקות כמו דפש מוד, מיוז, סלין דיון, רדיוהד, קולדפליי, לני קרביץ, פרל ג'אם, מובי, פרינס, סטינג, איגי פופ ורבים טובים אחרים.


הכיכר הראשית באראס במהלך הופעת להקת "קולדפליי"

LA MAISON DE ROBESPIERRE

 "בית רוֹבֵּסְפְּיֵיר" באָרַאס, בית מגוריו של מקסימיליאן רוֹבֵּסְפְּיֵיר (1758-1794) עורך הדין הפוליטיקאי והמהפכן, שוכן בסמטה קטנה, לא הרחק מהתיאטרון, במרכז הישן של העיר. 

כאן נולד, ובבית זה שנבנה ב-1730, התגורר עם אחותו שָׁרְלוֹט ואחיו אוֹגוּסְטִין בשנים 1987 עד 1989, שנים בהן כתב את המסמכים השונים לקראת המהפכה הצרפתית, שהיה אחד ממנהיגיה הידועים, כאישיות המזוהה עם הטרור.

 התערוכה הקבועה שבמקום מלמדת על חזונו הרפובליקאי של חייו.

BARAMOUSSE

נשנושי בשרים, כמו "אַסְיֵיט-אוֹ-בֶּף", נקניקיות וגבינות, בלווית מבחר ענק של בירות, מבלגיה בעיקר, אך גם מתוצרת בעלי הבר, כשברקע מוסיקה שמיימית, זה מה שמייחד כל כך את המקום "המדליק" הזה, וזה מה ש"יעשה לכם את היום" לאחר שיטוט בין ה"גראנד פלאס" ל"פלאס דֶה הֵרוֹס", ובין המוזיאון לאמנויות יפות, למינהרות שב"עיר שמתחת לעיר".

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.