11 Feb
11Feb

המאכל פִיסֶל פִּיקָארְד הומצא בעיר אַמְיֵין AMIENS שבצפון צרפת, במסגרת ארוחה לידועי שם, במהלכה נתבקשו השפים להכין תפריט יצירתי ומקורי. המנה שהכין השף מַרְסֶל לֶפֶבְרֶה, זכתה במקום הראשון והפכה למנה האזורית הפופולרית ביותר במסעדות באזור פִּיקָארְדִי שבצפון צרפת, העשיר בשמנת, גבינות וקרמים. למעשה מדובר בקְרֶפְּ מלוח (חביתית), במילוי פטריות ונקניק, ברוטב שמנת או ברוטב בשמל וגבינה השומר על הקְרֶפְּ. מאכל פשוט וקל להכנה, במיוחד בימי החורף הקרים והגשומים.

אז קדימה, לעבודה. הנה המתכון ! 

המיצרכים ל-8 פיסלים:

2 כוסות קמח

4 ביצים

2 כוסות חלב

1 כף חמאה מומסת ועוד מעט חמאה לשימון המחבת. 

למלית הפטריות:

600 גרם פטריות שמפיניון

8 כפות חמאה

5 בצלצלי שאלוט

1/4 כוס יין לבן 

מעט מלח ופלפל לבן

400 גרם גבינת גְרוּיֶיר מגוררת    

ההכנה:

נקצוץ דק דק את הפטריות והשאלוטים. במחבת כבדה נמיס את החמאה, נזהיב בתחילה את השאלוטים ואחר כך נוסיף גם את הפטריות ונבשל כ-20 דקות עד שהנוזלים יתאדו וייספגו. בשלב הזה נוסיף את היין הלבן ונבשל עד שגם היין ייספג. 

נתבל במלח ופלפל ונוסיף את הקרם פרש, תוך ערבוב. נסיר מהאש. נערבב את כל חומרי החביתיות ונכין מהבלילה 8 חביתיות דקות. 

להכנת המנה: 

במתכון המסורתי נהוג להניח על כל חביתית פרוסת נקניק, עליה שמים את הפטריות ומגלגלים. אנחנו נדלג על שלב הנקניק: נשים על כל חביתית 2-3 כפות מהמלית ונגלגל את החביתית.  

נכין תבנית חסינת אש משומנת קלות ונניח את החביתיות זו ליד זו. נפזר מעליהן גבינת גְרוּיֶיר מגוררת ונכניס לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות. נאפה כ-6-8 דקות או עד שהגבינה תשחים. 

נגיש חם.

LES HORTILLONNAGES D'AMIENS

אין עוד מקום יחודי שכזה בעולם ! ביקור – חובה ! 

בלב העיר אַמְיֵין שבצפון צרפת, כמה מאות מטרים מהקתדרלה הגותית המרשימה מהיפות בצרפת, מונח לו פארק זה, מעין לַבִּירִינְת של תעלות ואיים צפים, בתוך רשת נתיבי מים באורך כולל של כ-65 מ'. 

בעבר הרחוק, בתקופה הגאלו-רומאית היה זה מערך של ביצות ואיים כחלק מהנהר סוֹם. עם השנים הוברר הפוטנציאל התיירותי של המקום. התעלות נוקו, ונמלאו בסירות תיירים השוטפים את עיניהם משלל הצמחיה, הפרחים וגינות הירק השתולים באיים הצפים. ואיך אפשר בלי אירועים/פסטיבלים כשוק מים צף, מכירת ירקות, סדנאות לימוד לגידול הירקות והפרחים, מסגרות חינוך לילדי בתי הספר, ו....תיירות. הרבה תיירות !

BEAUVAIS CATHEDRAL

אחת הקתדרלות הגבוהות והמרשימות ביותר בצרפת ! נועדה להיות הגדולה מכולן, אך לאורך השנים חוותה בעיות רבות והתמוטטויות מבניות, מה שהביא לה את הכינוי "הכנסיה הבלתי-גמורה".

בנייתה החלה במאה ה-13, בסגנון רומן-קתולי, וחזיתה הדרומית מציגה את כל העושר של הסגנון הגותי המאוחר. יש בה שעון אסטרונומי (ראו בהמשך) ושטיחי קיר גדולים מהמאות ה-15 וה-17. אך אוצרותיה האמיתיים של הכנסיה הם חלונות הויטראז' מהמאות ה-13 וה-16, מעשי ידיו של אמן הרנסנס הדגול אנגראנד לה פרינס.

HORLOGE ASTRONOMIQUE DE BEAUVAIS  

שעון אסטרונומי זה, אחד המרשימים ביותר מסוגו בעולם, שנבנה על ידי לוּסְיֵין אוֹגוּסְט וֶרִיטֶה בין השנים 1865 ל-1868, ממוקם בתוך הקתדרלה של בּוּבֵה BEAUVAIS. גובהו 12 מ' ורוחבו 6 מ'. 52 מחוגים מראים את זמני השמש והירח, בעליה ובשקיעה, את מיקום כוכבי הלכת, את השעה הנוכחית ב-18 ערים שונות בעולם ואת זמני השפל והגיאות. 

השעות והדקות מוצגות בפנים הגדולות והמרכזיות המתארות את ישו ו-12 שליחיו.

PARC MARCEL DASSAULT

פארק על שם מָרְסֶל דַאסוֹ (1892-1986) מי שהיה מגדולי וחלוצי התעשיה האווירית של צרפת. נולד להורים יהודים בשם בְּלוֹך, אך בשנת 1950 שינה את שם משפחתו לדָאסוֹ והתנצר. 

הפארק הכולל שטחי גינון מעוצבים ומושלמים מכל היבט אסתטי, מהווה "ריאה ירוקה" בלב הכרך הסואן של בּוּבֵה BEAUVAIS, מעין מקום מפלט להירגעות.

GERBEROY

עוד כפר קטן ציורי ויפהפה, קצת צפונה-מערבה מהעיר בּוּבֶה BEAUVAIS, שנבחר כבר פעמים רבות לסידרת "50 הכפרים היפים ביותר בצרפת". זהו כפר עתיק עם בתי עץ ושארית של טירה ימי-ביניימית. 

גֶרְבֶּרוּאָה מכונה גם "הכפר של 1000 שיחי הורדים", ואכן, לבאים בשעריו, אוהבי ורדים ושלל פרחים, מצפה חגיגה של ורדים מטפסים, ויסטריות, גרניום וחינניות, בתוך סימטאות מרוצפות באבנים, עם בתי קוביות עתיקים עם עבודות עץ צבעוניות מהמאות ה-17 וה-18.

בכל סוף שבוע ראשון של חודש יוני בשנה, מתקיים בכפר "פסטיבל ורדים", אירוע יוצא דופן עם אוירה חגיגית ורומנטית.

                                                                   איור: ליאורה קרן

LE PLAN D'EAU DU CANADA

מצפון לעיר בּוּבֶה BEAUVAIS, בשטח של 36 דונם שוכן אתר יוצא דופן זה ! 

חוף ים, אתר דיג, מיתחם שחיה וצליחת האגם, שבילים באורך 294 ק"מ להולכי רגל ורוכבי אופניים, שיט בסירות מפרש, קאנוּ, סירות קטמרן ופדלים, גלשני-רוח, גלשני מצנח, פארק הרפתקאות בלב היער (קָארִי ווּד), קורסים בפעילות ימית ועוד שלל תעסוקות לכל הגילאים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.