07 Jun
07Jun

מקורה של עוגה זו באזור פִּיקָרְדִי שבצפון צרפת, באזור העיר אַמְיֶין, אי-שם במאה ה-13. 

מדובר בסוג של טארט ממולא בחביצה שיוצקים על שכבה דקה ומעודנת של בצק פריך וחמאתי, מעין בצק סַבְּלֶה. ולמרות שאינה עוגה מרהיבה, היא עדיין אחד הקינוחים העממיים הפופולריים ביותר בפריז ובצרפת, בעיקר במאפיות שכונתיות קטנות. 

רבים מזמינים אותה לצד הקפה כארוחת בוקר במקום הקרואסון ! 

וכעת, אמרו לליאורה'לה שלנו "פְלָאן פַּטִיסְיֶיר", ותוך שניות יש לכם מתכון להכנה !

המיצרכים לקרם הפלאן:

3 ביצים

120 גרם סוכר

1 שקית סוכר וניל

120 גרם קורנפלור

600 מ"ל חלב

150 מ"ל שמנת מתוקה 

מעט תמצית וניל 

המיצרכים לבצק:

125 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות

125 גרם אבקת סוכר

250 גרם קמח

1/4 כפית אבקת אפיה

1 ביצה 

הכנת הבצק: 

מערבבים קמח, אבקת אפיה וסוכר. מוסיפים את קוביות החמאה ומערבבים בידיים עד שנוצר בצק במירקם פירורי. מוסיפים את הביצה, יוצרים מהבצק כדור, עוטפים אותו ומקררים כחצי שעה לפחות במקרר. 

מרדדים את הבצק ומרפדים בו תבנית בקוטר 24 ס"מ. 

הכנת הפלאן: 

מביאים לרתיחה חלב עם חצי מכמות הסוכר (60 גרם). מקציפים ביצים עם שאר הסוכר, סוכר וניל, תמצית וניל וקורנפלור במהירות גדולה במשך כדקה. 

מוסיפים בהדרגה את השמנת ולאט ובהדרגה גם את החלב החם. מערבבים כל הזמן ללא הפסקה. את התערובת יוצקים לסיר ומחממים על אש בינונית תוך ערבוב נמרץ, כדי שלא ייווצרו גושים. מבשלים עד שהנוזל מסמיך ומתקבל קרם חלק. 

מעבירים ומשקיעים את הסיר על תכולתו מיד לקערה גדולה עם מים קרים כדי לצנן את התערובת ולעצור את הבישול. יוצקים את הקרם על הבצק המרופד בתבנית, מעבירים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות ואופים 40-45 דקות עד שהבצק מזהיב ומעטה הפלאן שרוף קלות. 

מצננים כחצי שעה בטמפ' החדר ואחר-כך מעבירים לשעתיים במקרר. אפשר לקצר את העבודה ולהחליף את הבצק הפריך בבצק עלים מרודד, מוכן. 

מגישים קר או בטמפרטורת החדר.

העיר אַמְיֶין AMIENS, רק שעה נסיעה ברכבת מפריז (ברכב קצת פחות משעתיים), בלב אזור כפרי ירוק, שקט ורגוע, על מפגש הנהרות סוֹם SOMME ואַבְר AVRE מצדיקה ביקור של יום-יומיים, בשל אתרים מעניינים והתרחשויות מרתקות. 

שכרנו רכב, אַמְיֶין, ובעוד שעתיים, אצלך !

CATHEDRALE NOTRE-DAME D'AMIENS 

עם אורך של 145 מ' ועל שטח של 7000 מ"ר, קתדרלת נוֹטְרֶה-דַאם ד'אַמְיֶין, הינה אחת הגדולות בעולם, יצירת מופת של ארכיטקטורה גותית מושלמת, שנבנתה לאורך 68 שנים, במאה ה-12, ומרשימה בעיקר ב-3 הדלתות שבחזיתה, בהשפעת קתדרלת נוטרה-דאם מפריז. למעשה, זו הכנסיה הגותית הגדולה בעולם !

TOUR PERRET 

במרחק קצר ממרכז העיר, מתנוסס לו מגדל פֶּרֶט, שבנייתו החלה בשנת 1949 והסתיימה ב-1952, בהכרזה כי זהו "גורד השחקים הגבוה באירופה" !

ולא בכדי. 30 קומות נשאו אותו לגובה של כ-110 מ', ולכן, באותם ימים, היה זה המגדל הגבוה באירופה. בשנת 2005 עבר שיפוץ מאסיבי, והוא משמש למגורים ומשרדים, אגב, עם שתי מעליות בלבד ! 

ואחרי שנים שפסגתו היתה נעולה, היא נפתחה מחדש, והנוף הנשקף ממנה – מדהים !

THEATRE DE MARIONNETTES CHES CABOTANS D'AMIENS 

חוויה אמיתית לילדים ולמשפחות ! 

תיאטרון בובות מסורתיות המכונות "קַבּוֹטָנִים", עשויות עץ ובד בלבד, ממשיך מסורת בת כ-200 שנה של אזור פִּיקָרְדִי והעיר אַמְיֶין. אוסף של מעל 200 בובות, המופעלות ע"י משולשי עץ וחוטים, מביא לקהל את ההיסטוריה וההווי המקומי, בתוספת הצגות קלאסיות כ"הנזל וגרטל", "שלושת החזירונים", "פיטר והזאב", "כיפה אדומה" ועוד.

שני מבני דת ראויים לתשומת לב. הראשון ABBAYE ROYALE DE SAINT RIQUIER מנזר היסטורי מרשים בשל האדריכלות הגותית היפה שלו, שנבנה בשנת 625, אך קיבל את עיצובו הנוכחי במאה ה-12. כיום, המנזר משמש אכסניה הולמת לאירועי תרבות: תערוכות, הצגות תיאטרון מחול ומוזיקה, קונצרטים, מופעי ג'אז, סמינרים וסדנאות. מרוחק אמנם כ-40 ק"מ מאַמְיֶין, אך מצדיק ביקור. 

המבנה השני ABBATIALE SAINT PIERRE DE CORBIE, הינו כנסיית מנזר בעיירה קוֹרְבִּי, כ-17 ק"מ מאַמְיֶין, המרשימה באדריכלות הגותית המעוטרת שלה, ומצדיקה ביקור בה גם בשל 2 המגדלים שלה, המתנשאים לגובה של 55 מ'. שווה בהחלט לעלות לפסגת המגדל הדרומי ולצפות על נוף נהר הסוֹם

נבנתה בשנת 657 ומהווה כיום אנדרטה היסטורית חשובה בעלת אוצרות רבים.

ABBATIALE SAINT PIERRE DE CORBIE       ABBAYE ROYALE DE SAINT-RIQUIER     

MAISON DE JULES VERNE 

הבית המיוחד באַמְיֶין בו התגורר הסופר והממציא ז'וּל וֶרְן במשך 18 שנים (1882-1900), נבנה 40 שנה קודם לכן, מלבנים אדומות ומשקופי אבן גיר לבנים. 

כאן נולדו יותר מ-30 ספרים מפרי עטו. מאז 1980 המבנה משמש כמוזיאון המספר את חייו, עבודתו ועשייתו הציבורית. 

שווה להציץ בבית של מי שכתב את "עשרים אלף מייל מתחת למים", "מסביב לעולם ב-80 יום", "מהארץ לירח" ו"מסע לבטן האדמה".

CIRQUE JULES VERNE 

הקרקס העירוני של אַמְיֶין נבנה ב-1889 עם 1700 מקומות ישיבה, ברם, ב-2003 הורחב ל-3100 מושבים ושמו הוסב ל"קרקס ז'וּל וֶרְן", על שם הסופר הידוע, ש-18 שנים מחייו, גר, חי ופעל בעיר זו. 

והחל משנה זו, מציע הקרקס, מידי שנה, עונה שלמה של אומנויות הקרקס, מופעים חיים אחרים, הופעות אמנים, קונצרטים, מופעי ג'אז וכו'.

MAISON DE LA CULTURE D'AMIENS

"בית התרבות של אַמְיֶין" הינו מרכז אירופאי ליצירה תרבותית-אמנותית כמופעי תיאטרון ומחול, קונצרטים, קולנוע, ותערוכות של אמנות עכשווית. 

נחנך ב-1966 בסיועו של אַנְדְרֵה מַלְרוֹ, שר התרבות הצרפתי דאז, ומארח כיום כ-120000 איש בשנה.

מאז דצמבר 1999 מקשטת את חזית הבנין, יצירה זוהרת וססגונית של סיבים אופטיים, המייצגת את חזונו ודמיונו העשיר, של תושב העיר בעבר, הסופר ז'וּל וֶרְן

כ-60 מופעים שונים מועלים מידי שנה בחלליו השונים: תיאטרון גדול עם 1068 מקומות ישיבה, תיאטרון קטן עם 301 מושבים, אולם נוסף לאירועים מיוחדים עם 120 מושבים ו-300 מקומות עמידה, אולם קולנוע עם 180 מושבים וחללי תצוגה נוספים. 

אגב, בקומה העליונה קיים "בר הָאַנְטְרַקְט" הפתוח בהפסקות ולאחר המופעים, מרוהט ומעוצב על ידי האמן פִילִיפּ סְטַארְק.

MUSEE DE PICARDIE 

"מוזיאון דֶה פִּיקָרְדִי" משלב בין אמנות וארכיאולוגיה, נחנך בשנת 1802, שינה ייעודו בהמשך, נבנה מחדש בין השנים 1855 ו-1867, ויועד לאכלס אוספים אזוריים של עתיקות ויצירות אמנות. זהו המוזיאון הראשון שנבנה מראש בצרפת, כמוזיאון לאמנויות יפות, ואכן בהמשך, שימש כמודל לערים אחרות. ובמאי 2012 סווג כמונומנט היסטורי.

האוספים הארכיאולוגים כוללים מוצגים מהתקופות הפליאוליתית, הניאוליתית, הברונזה, הברזל, עתיקות ממצרים, יוון ורומי, פסלים מימי הביניים, חפצים ליטורגיים ואלמנטים דקורטיביים. 

האוסף האמנותי מציג יצירות אמנים מאיטליה, ספרד, הולנד וצרפת. וכמובן, לא נפקד מקומם של אמני המאה ה-19, ביניהם: קוֹרוֹ, שַׁרְפֶּנְטְיֶיה, קוֹרְבֶּה, גֶ'רִיקוֹ, אַלְבֶּרְט מֵיינן ואוֹגוּסְט רוֹדֶן. את המאה ה-20 מייצגים חוּאַן מִירוֹ, בֵּייקוֹן, מוֹרְלֶט, פִַאבְלוֹ פִּיקַאסוֹ ואחרים.

QUARTIER SAINT LEU 

בעקבות התרחבות העיר אַמְיֶין, במאה ה-12, לכוון תעלות נהר הסוֹם שבצפונה, התפתח רובע סֶנְט-לְיוּ כמקום תעשיית בדים וצביעתם. לעומת זאת, במאה ה-20, השתנתה התמונה, והרובע הפך לאזור אקדמאי, אזור של השכלה גבוהה, לאחר שהוקמו בו בי"ס לבריאות, פקולטה למדעים מדוייקים וטבעיים, מרכז איזורי לתיעוד חינוכי ופקולטות למתימטיקה ומדעי המחשב.

הרובע נהיה יוקרתי ובשלהי המאה ה-20 אף שופץ בחלקו הגדול שמשני גדות הנהר סוֹם. כיום, יש לו חזות מעורבת: לצד רחובות מרוצפים ישנים בניצב לנהר ולתעלות – בתי בוץ, מחד, ובתי לבנים מסורתיות, מאידך, טחנת קמח ישנה, חורבות קַפֶּלָה, כנסיית סֶנְט-לְיוּ ופסל "המצוף" הניצב בדיוק במרכז הנהר.

MEDIEVAL CITE DE LUCHEUX

לוּשׁוּ הינו כפר עתיק, ימי-ביניימי, ציורי ורומנטי, שנמצא כחצי שעה נסיעה צפונה מאַמְיֶין. זהו הכפר היחידי באזור פִּיקָרְדִי, שהצליח לאורך השנים, לשמור ולשמר 3 מבנים סמליים של החברה הצרפתית, מימי הביניים: 

הטירה – מהמאה ה-11 שתפקידה לאורך 500 שנים היה להגן על גבול פיקרדי. 

מגדל הפעמונים – עם מרפסת הפעמונים היחידה כיום בכל צפון אירופה ! 

כנסיית סט.-ליגר – היחידה באזור צפון-צרפת עם מקהלה רומנסקית.

SAMARA PARK ARCHEOLOGIQUE 

פארק טבע פרהיסטורי ענק, השולח את מבקריו למסע בזמן, חזרה אל 600000 שנות היסטוריה אנושית, באמצעות שיחזור בתי גידול ומגורים, ואינטרקציה בין האדם לטבע. 

הביקור בפארק עונה על שאלות רבות: כיצד הבעירו אש ? כיצד הטילו חניתות ? כיצד חתכו סלעים ?כיצד יצרו כלי מתכת וחימר ? כיצד התלבשו ובאיזה ציוד השתמשו לציד ולדיג ?

בביסטרו של הפארק, לֶה סֶזָאר, ניתן לטעום מאכלים מהמטבח הרומי והגאלי, ואילו בביצות שבשטח הפארק, ניתן לגלות צורות חיים שלא ידענו על קיומן. 

העונה המועדפת לביקור במקום היא הקיץ, במהלכו מתקיימים אירועים רבים אודותם ניתן להתעדכן באתר הפארק.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.