21 Oct
21Oct

כתבה מס' 138 

מס' 3 מתוך 4 אודות העיר נִים וסביבתה (גנים, שווקים, פינות חמד ואירועים)

מאכל מסורתי אופייני לאזורים הדרומיים של צרפת כאַקִיטֶן, לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן ופְּרוֹבַנְס, המשמש כחותמת לעיר נִים וסביבתה, שמרכיבו העיקרי הינו דג בַּקָלָה יבש ומלוח. 

וליאורה'לה שלנו, כבר מוכנה עם המתכון. 

יש המבשלים אותו ומכינים ממנו מחית, עם חלב חם ושמן זית, הנאכלת בדרכים שונות. אנחנו נכין ממנו מאפה ונשדרג במה שנבחר.  

המיצרכים: 

חצי קילו בקלה יבש, מלוח

חצי קילו תפוחי אדמה

כפית שום מעוך

מלח ופלפל

חצי כוס שמן זית

פטרוזיליה

ההכנה: 

משרים את הבקלה היבשה והמומלחת כ-48 שעות ומידי פעם מחליפים את המים. 

מבשלים את תפוחי האדמה ומועכים לפירה. שמים את הבקלה בסיר מים, מביאים לרתיחה ומבשלים עד 5 דקות. סוחטים את הבקלה, מפוררים ומוסיפים לפירה.  

מוסיפים כפית שום כתוש, מעט פטרוזיליה קצוצה, חצי כוס שמן זית, פלפל שחור וטועמים. אם יש צורך, אפילו מוסיפים מלח. מערבבים הכל בעדינות. משמנים כלי מלבני חסין אש ומעבירים את התערובת לתבנית. אופים כ-20 דקות בחום בינוני. 

ואם תירצו להתפרע: רפדו תבנית פאי בבצק, העבירו את המלית, אפו עד להזהבה – והרי לכם קיש בקלה ! 

יש המוסיפים חלמון ביצה לתערובת ואחרים משדרגים עם גבינה קשה, פיקנטית מרוסקת. 

בארץ ניתן למצוא בקלה מיובשת בחנויות דגים ומעדניות מיוחדות, בעיקר בדרום תל אביב. לדג המיובש יש ריח חזק אשר נעלם אחרי ההשריה והחלפת המים.

בשתי הכתבות הקודמות אודות העיר נִים ואתרי התיירות שבה התמקדנו בנושאים כאמנות, היסטוריה, ארכיאולוגיה וכיכרות. היום נתמקד בגנים, שווקים, אירועים ופינות חמד. 

JARDINES DE LA FONTAINE 

"גני המיזרקה" (בתרגום חופשי) הינם פארק ציבורי, מהראשונים באירופה, בלב העיר נִים, בין המיזרקה לפורום, שתחילתו בתקופה הגאלו-רומית, ונחשב גם כיום כאחד מהמדהימים ביותר ביופיים בכל אירופה ומסווג כמונומנט היסטורי מאז 1840.

הפארק במתכונתו הנוכחית, קיבל את עיצובו בין השנים 1745 ו-1755, על בסיס הגן הקדום ושרידיו, סביב מקור המים של העיר העתיקה תוך מתן דגש לשני מונומנטים חשובים: מִקְדָשׁ דִיאָנָה ומִגְדָל מַאגְנָה. 

3 שערי ברזל גדולים, מוזהבים, קבועים בכניסות לפארק, שלצידי שביליו נטועים עצי דולב, ערמונים, אורנים וארזים, כמו גם מינים רבים של צמחים ים-תיכוניים. 

וכתוספת, מעטרים את הפארק מעקות מלכותיות, גרמי מדרגות רחבים, 10 אגרטלים מסוג מֵדִיצִ'י ו-8 פסלי שיש, שהובאו למקום מטירה בעיר מוֹנְפֶּלְיֶיה במאה ה-17.

LES HALLES DE NIMES

בשר ועופות, דגים, רכיכות ופירות-ים, מאפים ודברי מתיקה, פירות וירקות, זיתים ותבלינים, שמנים ופרחים, פסטות ודבש, גבינות וסושי, יינות ואלכוהולים, ומה בעצם לא ? 

השוק של נִים ממוקם בלב ההיסטורי של העיר. 3500 מ"ר מקורים וממוזגים מהווים נקודת מיפגש לריחות וטעמים, תרבויות גסטרונומיות ומסורות עם חילופים ותגליות.

600 מקומות חניה ב-2 חניונים צמודים, מבטיחים נגישות קלה וסביבת קניות נוחה. 

מומלץ להגיע בצהריים וליהנות משפע היצע בברים, כמו קַאסוֹלֶה, בְּרַנְדָד ואפילו פָּאֵיָיה.

PLACE AUX HERBES

מה שהיה פעם אזור של אסיפות, תהלוכות, חגיגות ואפילו של מלחמות דת ידועות לשמצה, במהלכן טבחו ההוגנוטים בשנת 1567 בכמרים ובנזירים, הפך לאזור שוקק חיים, עם בתי קפה, ברים, שוק פשפשים וגלידריות.

 מאחר והאזור צמוד לביה"ס לאמנויות יפות ולקונסרבטוריון למוסיקה, קיימת בו פעילות ותנועה של סטודנטים רבים שנראים בכל פינה ובכל סמטה. זהו אזור הנוחות שלהם.

ESPLANADE CHARLES-DE-GAULLE

טיילת שארל דה-גול, על שמו של המנהיג הדגול, ממוקמת בסמוך לאמפיתיאטרון, בגודל של כדונם, במרכז העיר, והמונומנט העיקרי שלה הינה המיזרקה, כשבראשה, על כן, ניצבת דמות אישה המייצגת את העיר נִים, בעוד 4 הדמויות שמתחתיה מייצגות את 4 מקורות המים של העיר: נהר הגָארְדוֹן, הנהר אוּר EURE, המעיין של נִים ונהר הרוֹן (באמצעות אמת מים). 

זה המקום לטייל ולהירגע, לעצור באחד מבתי הקפה שבמקום, או ליהנות ממנוחה בצילם של עצי הדולב.

BOIS DE ESPEISSES 

במרחק מה מהמרכז הסואן של העיר נִים, בקצה הצפוני-מערבי, ממוקם יער עבות זה, על שטח של כ-820 דונם, כש-560 מתוכם פתוחים לציבור ואילו היתר מהווים שטח מוגן וסגור לציבור. 

מסלולי הליכה בין 700 מ' ל-4800 מ', המיועדים לכל הקהלים, מאפשרים לגלות את הטבע והמגוון הביולוגי של היער, ההיסטוריה שלו, מורשת העץ, החי ומהלכי המים. בין המסלולים גם שניים המיועדים לנכים ובעלי מוגבלויות שונות. 

נקודות שתיה, מכשירי מתיחה וכושר גופני, שלטי התמצאות, שולחנות וספסלים לפיקניק ופינות למשחקים לילדים בכל הגילים, מצויים לרוב.

FETES ET EVENMENTS 

כמו תל-אביב שלנו, גם נִים הינה "עיר ללא הפסקה", "עיר של 24 שעות", עיר של אירועים, ירידים, מופעים ומסיבות לאורך כל השנה !

פסטיבל פלמנקו, קונצרטים הצגות ומופעי בידור בארנה, מחזות רומאיים בכיכרות, שווקי לילה FERIAS בימי חמישי בשדרות, דיסקוטקים וארועי מדרכות לרוב. בלשכת התיירות של העיר, ניתן להתעדכן בכל עת, אודות כל אירוע תרבות העומד להתרחש.

DEGUSTATION D'HUILE D'OLIVE

שמן זית הינו מרכיב חיוני בחיינו, הן בתרבות והן במטבח, מאז ימי קדם ועד היום. והיתרונות – ידועים. תלוי כמובן בסוג הזיתים (בצרפת קיימים יותר מ-100 סוגים של זיתים), באדמה בה נטועים העצים ובידע של היצרנים. 

כ-30000 מגדלי זיתים ויצרני שמן זית בדרום צרפת, מזמינים אתכם לסדנאות למידה, להעריך את מבנה השמן, להבחין בניחוחות, איך לבצע טעימה, כיצד לזהות פגמים, את אופי ועוצמת הזית. 

OLEOTUS שממוקם בצפון העיר נִים, הינו אחד מהמוסדות האלו, אך רצוי להירשם מראש ולברר פרטים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.