18 Feb
18Feb

הקְרוֹקֶט הוא מין חטיף, סוג של מאכל בצורת גלילה, מעין קציצה מאורכת, עשויה מפִּירֶה תפוחי אדמה, או בשר טחון, ירקות, גבינות או דגים. הקְרוֹקֶט מצופה בפירורי לחם ומטוגן בשמן עמוק. מקור השם מצרפתית מהפועל CROQUER, לכרסם. ילדים אוהבים קְרוֹקֶטִים, מבוגרים מנשנשים אותו עם בירה ואפשר לשדרג ולהכין סוגים שונים עם רטבים או מיטבלים. 

אנחנו נכין קְרוֹקֶטִים מתפוחי אדמה. ואגב, ניתן לנצל שאריות פִּירֶה ותפוחי אדמה להכנת קְרוֹקֶטִים בשילוב של דג, פטריות או ירקות. 

המיצרכים:

 5 תפוחי-אדמה

 1/2 כוס חלב פושר

 2 ביצים + 2 חלמונים

 1 כף חרדל דיז'ון 

מלח, פלפל 

קצת קמח וקצת פירורי לחם

ההכנה: 

נבשל 5 תפוחי אדמה בינוניים, קלופים וחתוכים לקוביות , עד לריכוך. נמעך בעזרת ממעך תפ"א לפירה, נוסיף 1/2 כוס חלב פושר ו-2 חלמונים, תוך כדי ערבוב ונתבל במלח ופלפל. (אפשר בשלב הזה לשדרג את המלית בפרוסות דקות של סלמון מעושן, פטריות קצוצות ומטוגנות, בצל מטוגן או עשבי תיבול). 

בקערה נפרדת נערבב 2 ביצים עם כף חרדל דיז'ון חלק, ובצלחת אחרת נשים קמח ובשלישית פירורי לחם. נרטיב את הידיים וניצור מעין קציצות מאורכות. נגלגל כל קציצה בקמח, נטבול בבלילת הביצים ונעבור לציפוי בפירורי הלחם. בסיר רחב נחמם שמן לטיגון עמוק. 

כשהשמן חם דיו נכניס את הקציצות ונטגן עד שיקבלו צבע זהוב עמוק. 

להגשה: מיטבל שמנת חמוצה עם עירית קצוצה וקליפת לימון מגוררת, או סלסת עגבניות מרוסקות עם מעט שמן זית מתובלים במלח ופלפל. 


אוֹגוּסְט אֶסְקוֹפְיֶיה, שף ממציא מתכונים ומפתח המטבח הצרפתי, הוא השם העומד מאחורי המצאת הקְרוֹקֶט. מי שכבר מגיל 12 עסק בבישול במסעדת דודו בעיר נִיס, ולימים נהיה השף של מלון רִיץ בפריז ולאחר מכן, במלון קַרְלְטוֹן בלונדון. 

אֶסְקוֹפְיֶיה נולד ונפטר בכפר וִוילֶנֶב-לוּבֶּה VILLENEUVE-LOUBET , שבין הערים נִיס וקָאן שעל חוף הריביירה הצרפתית. ביתו אגב, משמש כיום כמוזיאון לאמנות הבישול. ומשכך, נייחד את החלק התיירותי שבכתבה זו – לאזור זה.

MUSEE RENOIR

מקום קסום, סוג של פינה שקטה בלב הריביירה הסואנת, על גבעה קטנה בלב הכפר קַאנְיֶיה-סוּר-מֶר CAGNE-SUR-MER עם תפאורה יפה וזוית מעניינת על חייו של האמן הנודע. 

מרשימים במיוחד הם הגן מסביב לבית וחדר עבודתו עם כן הציור ופלטת הצבעים שלו. לא לצפות למוזיאון גדול רב יצירות, כי הבית, ביתו של האמן, כולל כתריסר מיצירותיו, בתוספת מספר יצירות של אמנים אחרים, קולגות.

LA VERRERIE DE BIOT 

מפעל משפחתי זה לתעשית הזכוכית, נוסד ב-1956 ע"י אֶלוּאָה מוֹנוֹד, מי שהמציא את "הזכוכית המבעבעת". המפעל, בלב העיירה בִּיוֹ BIOT הינו גלריה בינלאומית וחלון ראוה ליצירותיהם של אמני הזכוכית מכל העולם.

המפעל מייצר כלי בית (כוסות, צלחות, גביעים, ספלים, קערות), קנקנים, אגרטלים, מאפרות, פמוטים, משקפיים, בקבוקים וכלי אחסון, הכל מזכוכית, ומהווה גם בית ספר ללימוד עבודות הזכוכית, וגם כסדנא, בה כל אחד יכול לבוא, ותמורת תשלום, לנפח זכוכיות ולעצב אותן כאוות נפשו.

כמי שהסתובב פעמיים במפעל מרתק זה, ועמד מקרוב על עבודת הניפוח, אוכל להעיד כי זו חווית יצירה מלהיבה.

הגלריה וחנות המוצרים מציגות שלל יצירות בצבעוניות מרשימה ומפתה – מחד, אך מעט יקרה – מאידך.

CASCADE DU SAUT DE LOUP & GORGES DU LOUP

מוצא הנהר לוּפּ LOUP הינו אי-שם ליד הכפר אַנְדוֹן ANDON שבאַלְפִּים-המַרִיטִיים. אורכו 45 ק"מ ולאחר זרימה בת כ-20 ק"מ לכוון מזרח, הנהר פונה דרומה ובקץ דרכו נשפך אל הים התיכון ליד וִוילֶנֶב-לוּבֶּה VILLENEUVE-LOUBET

בדרכו, יוצר הנהר מספר מפלים מרשימים כמו הסוֹט-דֶה-לוּפּ SAUT-DU-LOUP, וכמו מפל הקורְמֶה CASCADE DE COURMES. בקטע זה, זורם הנהר בתוך קניון, גוֹרְז'-דוּ-לוּפּ GORGES DU LOUP, שלאורכו עובר כביש מס' 6D המאפשר הצצה אל נבכי הקניון ונופיו המהממים, וכמובן, גם על פעילות סירות הקאנו והקאיאקים המתנהלת בו.

MUSEE DE LA TOUR

מוזיאון אתנולוגי זה, בלב העיר אַנְטִיבּ, הינו מוזיאון האומנויות והמסורות העממיות, המציע למבקריו הזדמנות, לגלות היבטים שונים של החיים באַנְטִיבּ, במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20. 

מוצגים בו חפצים רבים כציורים, תלבושות ופרטי ריהוט של אזור הפרובנס, כלים, כתבי-יד, צילומים, מסמכים, ציוד דיג, כלי בית וחפצים בשימוש יום-יומי, אשר יאפשרו למבקרים לחיות מחדש את ההיסטוריה של העיר.

CIMETIERE DE SAINT PAUL DE VENCE

בית קברות קטן ציורי וצבעוני, היושב על גבעה נישאת, ומציע נוף נהדר של גבעות הפרובנס ויפי הריביירה הצרפתית, בצידו הדרומי של הכפר סט. פּוֹל דֶה וַונְס. 

אחד הקברים שבו, שמעניין אותנו כיהודים וכישראלים הינו קברו של האמן היהודי הנודע מַארְק שַׁאגַאל (1887-1985), שחי בכפר זה כ-20 שנה. אמנים נוספים קבורים בו וכן מָרְגָרִיט ואֵיימֶה מֶגְט, על שמם הגלריה הנודעה שבפאתי הכפר.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.