04 Feb
04Feb

אוֹגוּסְט אֶסְקוֹפְיֶיה (אותו כבר הזכרנו בכתבה על הקְרוֹקֶטִים), שף ממציא מתכונים ומְפַתֵּח המטבח הצרפתי, הוא השם העומד מאחורי הקינוח פֶּשׁ מֶלְבִָּה. מי שכבר מגיל 12 עסק בבישול במסעדת דודו בעיר נִיס, ולימים נהיה השף של מלון רִיץ בפריז ולאחר מכן, במלון קַרְלְטוֹן בלונדון. 

בשנת 1892, עת כיהן כשף במלון סָבוֹי בלונדון, התארחה בעיר זמרת הסופרנו האוסטרלית נֶלִי מֶלְבָּה, ולאחר הופעתה הבלתי נשכחת בקוֹבֶנְט גַארְדֶן, הדוכס מאוֹרְלֵיאָן ארגן ארוחה במלון על מנת לחגוג את הישגה. כמנה אחרונה עיצב אֶסְקוֹפְיֶיה פסל ברבור מקרח, עליו הונח אפרסק רך ובשל, כשמתחתיו מצע של גלידת וניל ופִּירֶה של פטל מְסוּכָּר וקרא לה "פֶּשׁ מֶלְבָּה".

מנה זו היא אולי אחת המנות המזוהות ביותר עם השף אוגוסט אסקופייה – אבי המטבח הצרפתי! 

כה פשוט להכנה: 

נבשל 12 אפרסקים מוצקים, בסירופ שנכין מראש, שעשוי מ-600 גרם סוכר, 4 וחצי כוסות מים וכמה מקלות וניל שחוצים אותם ומגרדים את הגרגרים שבתוך המקלות.  

כשהסירופ רותח מכניסים את האפרסקים ומבשלים על אש קטנה כחצי שעה או עד שסכין תיכנס בקלות לתוך האפרסק. זה הזמן להוריד את הסיר מהאש. מניחים לאפרסקים להתקרר בתוך הרוטב. באמצעות סכין קטנה קולפים אחר כך בזהירות את קליפת האפרסקים בדומה לקילוף עגבניות מבושלות. הקליפה יורדת בקלות.  

נחצה כל אפרסק ונוציא את הגלעין. נחזיר את האפרסקים הקלופים חזרה לסירופ. (את האפרסקים האלה ניתן לשמור בצנצנת מעוקרת בקירור למשך כחודש ימים). 

בינתיים נכין את מחית הפטל: 

נערבב 100 גרם מחית פטל קפוא שהפשרנו עם כף סוכר ונשמור בצד. נכין קצפת בקערה נפרדת על ידי הקצפת מיכל שמנת מתוקה עם 2 כפות סוכר. 

להגשה: בתחתית קערית הגשה אישית, שמים מעט מרוטב הפטל. מניחים מעל 2 חצאי אפרסק ומעטרים בקצפת. מגישים לצד קערת גלידת וניל משובחת.

אֶסְקוֹפְיֶיה נולד ונפטר בכפר וִוילְנֶב-לוּבֶּה VILLENEUVE-LOUBET , שבין הערים נִיס וקַאן שעל חוף הריביירה הצרפתית. ביתו אגב, משמש כיום כמוזיאון לאמנות הבישול (ראו בהמשך הכתבה). 

ולפיכך, נתמקד בחלק התיירותי של כתבה זו באזור זה של הריביירה הצרפתית והפרובנס.

MUSEE PICASSO 

מוזיאון פִּיקַאסוֹ בעיר אַנְטִיב שבריביירה הצרפתית, על חוף הים התיכון, שוכן בתוך מה שהיה עד שנת 1966 "טירת גָרִימַלְדִי". בשנה זו הפכה הטירה – למוזיאון. בעבר הרחוק, היה המבנה חלק מהעיר היוונית העתיקה אַנְטִיפּוֹלִיס.

בשנת 1946 פִּיקַאסוֹ גר בטירה זו, ומשהפכה למוזיאון על שמו, תרם לה יצירות רבות, ובהמשך עשתה כן גם זַ'קְלִין פִּיקַאסוֹ אשתו, שליוותה אותו עד יום מותו.

בסך הכל מוצגות במוזיאון 245 מיצירותיו, ובמרפסת המבנה מוצגים פסלים של אמנים שונים כחוּאַן מִירוֹ, זֵ'רְמֵיין רִישְׁיֶיה, גִ'יאַקוֹמֶטִי ואחרים.

טִיפּ: 2 דקות הליכה מערבה מהמוזיאון נמצאת הגלידריה GELATERIA DEL PORTO, שיש טוענים רבים כי זו "הגלידה הכי טובה בעולם !". טעמתי ו...לקחתי עוד מנה !

MARCHE PROVENCAL 

שוק זה שבעיר אַנְטִיבּ ANTIBES (עיר תאומה עם אילת שלנו), הינו אחד הסמלים היותר צבעוניים של הקוֹט ד'אַזוּר. זו חגיגה של זהות מקומית, ששני עקרונות מלווים אותה: חווית קניה בידורית ומחיר הסחורה שהוא משני ! 

עם השנים, הפך השוק לאטרקציה תיירותית, כי הסחורה מגיעה מכל רחבי הפרובנס ודרום צרפת: מלונים מ-CAVAILLON, פירות מ-ST.-REMY-DE-PROVENCE, פירות מסוכרים מ-APT, ירקות מ-VAISON LA ROMAINE, זיתים מ-NYONS ושמן מ-BOLLENE, כלי חרס מ-AUBAGNE, פירות יבשים מ-RIEZ, תבלינים מ-RAMATUELLE, גבינות עיזים מ-BANON, מפות ומפיות מ-MALAUCENE, קליסונים (ממתק) מ-AIX-EN-PROVENCE, מוצרים מבוססי לבנדר ונוּגָטִים מ-SAULT, סבונים מ-GREOUX-LES-BAINS, פירות-ים ודגים מהנמלים שלאורך חוף הים התיכון, תות-שדה מ-CARPANTRAS, וכן הלאה שמיכות וכריות, כיסויי מיטות, בדים צבעוניים, קערות, קנקנים, כלי מטבח ועוד.

                                                                                          פרחי קישואים    FLEURS DE COURGETTES

MUSEE ESCOFFIER DE L'ART CULINAIRE

המוזיאון שוכן בלב כפר הולדתו של אֶסְקוֹפְיֶיה וִוילְנֶב-לוּבֶּה VILLENEUVE-LOUBET, שבין נִיס לקַאן. הבית, מהמאה ה-18 בסגנון פרובנסאלי אותנטי. 

הוקם ביוזמת חניכיו של אֶסְקוֹפְיֶיה בשנת 1966 והוא היחיד מסוגו בצרפת. המוזיאון, שמאפשר לגלות את עולם הגסטרונומיה של צרפת, משתרע על שטח של כ-300 מ"ר וכולל 10 חדרי תצוגה של כלי מטבח, תנורים ישנים, אוסף תפריטים וספרי בישול, פסלי סוכר ושוקולד, ריהוט מטבחי, צילומים, משרדים ומרחב אינטראקטיבי חינוכי לילדים. ובחוץ, גן ירק פרובנסאלי.

                                                                    איור: ליאורה קרן

AQUASPLASH

אַקְוָה-סְפְּלַאשׁ, זה המקום, בקיץ, להשאיר את הילדים, לכל מי שרוצה לספוג קצת תרבות מהמוזיאונים הרבים שבאזור עשיר בתרבות זה ! 

מדובר בפארק מים בצפון העיר אַנְטִיבּ, מהגדולים באירופה, הכולל אטרקציות רבות: תותח קשת, נהר העצלנים, לגונה, מסלול טוּרְבּוֹלנְס 100 מ' לשניים על מצוף, הרקדות לצלילי מוסיקה בבריכה הגדולה, מאבקי מים, מפגשים עם בעלי חיים, 4 מסעדות, ועוד כהנה וכהנה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.