01 Mar
01Mar

אוֹגוּסְט אֶסְקוֹפְיֶיה, שף ממציא מתכונים ומפתח המטבח הצרפתי, הוא השם הגדול העומד מאחורי המצאת הסוּפְּרִים-דֶה-ווֹלַאיי. 

מי שכבר מגיל 12 עסק בבישול במסעדת דודו בעיר נִיס, ולימים נהיה השף של מלון רִיץ בפריז ולאחר מכן, במלון קַרְלְטוֹן בלונדון. אֶסְקוֹפְיֶיה נולד ונפטר בכפר וִוילְנֶב-לוּבֶּה VILLENEUVE-LOUBET, שבין הערים נִיס וקַאן שעל חוף הריביירה הצרפתית. 

ביתו אגב, משמש כיום כמוזיאון לאמנות הבישול. 

ומשכך, נייחד את החלק התיירותי שבכתבה זו – לאזור זה. וראשית דבר - למתכון !

המיצרכים: 

4 חזות עוף (ללא עור ועצמות) 

1/2 כפית מיץ לימון 

1/4 כפית מלח 

מעט פלפל לבן 

5 כפות חמאה 

כף בצל ירוק קצוץ 

250 גרם פטריות שׁמפיניון פרוסות דק 

לרוטב: 

1/4 כוס ציר עוף 

כוס שמנת מתוקה 

1/4 כוס יין מדֵירה או וֶרמוּט לבן יבש או יין לבן יבש

ההכנה: 

מטפטפים מיץ לימון על חזות העוף ובוזקים מלח. מחממים תנור ל-180 מעלות. בתבנית חסינת אש שמים את החמאה ואת הפטריות, מכניסים לתנור עד שהפטריות מתרככות אך לא נצרבות או משחימות. מניחים את חזות העוף על החמאה והפטריות. 

מכסים בנייר אפיה ואופים כמה דקות. בודקים אם העוף עדיין רך מידי ומחזירים לתנור עד שהבשר מתקשה מעט. 

מכינים רוטב משמנת מתוקה יין, ציר עוף ובצל ירוק קצוץ. יוצקים לתבנית על חזות העוף, אופים מספר דקות עד שהרוטב מסמיך מעט ומגישים בתבנית לשולחן. 

מצויין עם תפוחי אדמה קטנים או אורז לבן. מקשטים בפטרוזיליה קצוצה.


ומגרגרנות – לתיירות !

FONDATION MAEGHT

אחד המוזיאונים לאמנות מודרנית החשובים ביותר בצרפת, שהוקם ב-1964 על ידי מַרְגָרִיט ואֵיימֶה מֶגְט, השוכן על גבעה ממערב לעיירה סט-פּוֹל-דֶה-וַונְס, כ-25 ק"מ ממערב לעיר נִיס, ומנוהל על ידי קרן משפחתית באופן עצמאי לחלוטין, ללא תמיכה ממשלתית.

מבקרים בו כ-200000 איש מידי שנה, הנחשפים לכ-12000 יצירות כציורים, פסלים, עבודות קרמיקה, קולאז'ים ועוד, של מיטב האמנים החשובים של המאה העשרים כזַ'אן אַרְפְּ, אַלֶכְּסַנְדֶר קַלְדֶר, פְּיֵיר בּוֹנָאר, ז'וֹרְז' בְּרָאק, פֶרְנַנְד לֶזֶ'ה, מַארְק שַׁאגַאל, סֶם פְרַנְסִיס, אַלְבֶּרְטוֹ גִ'יאַקוֹמֶטִי, וָסִילִי קַנְדִינְסְקִי, חוּאַן מִירוֹ ורבים אחרים.

מרשים ביותר הוא גן הפסלים שמסביב למבנה המיוחד של המוזיאון, שתוכנן על ידי הארכיטקט הספרדי ז'וֹזֶף לוּאִיס סֶרְט.

MUSEE PEINET ET DU DESSIN HUMORISTIQUE

מוזיאון זה מוקדש ליצירותיו של רֵיימוֹנְד פּיינט (1908-1999), שהיה קריקטוריסט צרפתי ונודע כמי שעיצב את "זוג האוהבים" אותם הציג במדיומים רבים כקרמיקות, פוסטרים, תכשיטים, וחותמות דואר. 

כמו כן, מוקדש המוזיאון לציור ההומוריסטי, מהיותו פתוח לתצוגות של אמנים וקריקטוריסטים צרפתים, מידי פעם, וכן, לתערוכות רישומים בעקבות פסטיבלים הנערכים בעיר אַנְטִיבּ מידי שנה, בקיץ. 

האוסף העשיר שבמוזיאון כולל ליטוגרפיות, תחריטים, ציורי גואש, חרסינות, בובות ותכשיטים המשתרעים על פני 60 שנות עבודה.

HOTEL DU CAP EDEN ROC, ANTIBES

מלון יקר (מאד !) זה, השייך ומנוהל ע"י משפחת אוֹטקֶר, נבנה ב-1869 שוכן על שפת הים התיכון, בריביירה הצרפתית, ולאורך ההיסטוריה שלו התארחו בו מפורסמים רבים כמשפחת קֶנֶדִי, הדוכס והדוכסית מוינדזור, הסופרים סְקוט פיצ'גֶ'רַלד ואֶרְנְסְט הֵמינגוֵויי, וינסטון צֶ'רצ'יל, שַׁארל דה-גול, מַארק שַׁאגַאל, אליזבט טיילור וריצ'רד ברטון שבילו כאן את ירח הדבש שלהם, מַרלֶן דיטריך, אוֹרסוֹן וֶולס, ריטה הֵייווֹרט, עַלי חָאן ורבים אחרים. 

המלון מארח מידי שנה בחודש מאי, בדרך כלל, את כוכבי ואורחי פסטיבל הסרטים בעיר קַאן הסמוכה. 

בריכת השחיה של המלון, היא סיפור בפני עצמו, כי היא נחצבה כולה, בסלע חוף הים !!! 

טיפ: למשפחת אוֹטקֶר מלון נוסף, שַׁאטוֹ סט. מַרְטִין CHATEAU ST. MARTIN הנמצא על הגבעות שמעל לעיירה וַונס VENCE. ובשנים האחרונות, לכל מי שרכש חבילת נופש במלון זה (לא נורא יקר), העניקה יום פינוק במלון עֵדֶן רוֹק שכלל בונגאלו, ארוחת צהריים עשירה על מרפסת המלון וכניסה חופשית לבריכה המהממת !

ANTIBES

עיר נופש וקיט, הן בחורף ובוודאי בקיץ, שוכנת על חוף הים התיכון בריביירה הצרפתית, ונחלקת ל-4 אזורים: החוף המזרחי, העיר אַנְטִיבּ, קַאפ ד'אַנְטִיבּ וז'וּאַן-לַה-פַּאן. 

מתהדרת ב-5 מרינות עם כ-3200 מקומות עגינה, 48 חופים לאורך כ-25 ק"מ כולל החוף היפה והמושך ב-JUAN LES PINS, פארקים גדולים, 6 פסטיבלי ענק שונים לג'אז (ביולי), לשיט, לסירות עתיקות, למוסיקה ולסירות מפרש, באולם כדורסל המהווה את האולם הביתי של נבחרת צרפת בכדורסל, שוּק פרובנסאלי אזורי גדול ושלל מוזיאונים כמוזיאון הארכיאולוגיה, מוזיאון פיינט לעיצוב הומוריסטי, מוזיאון ימי, מוזיאון פיקאסו ומוזיאון האַבְּסִינְט.

MUSEE NATIONAL FERNAND LEGER

מוזיאון לאומי בעיירה בִּיוֹ BIOT שבלב הריביירה הצרפתית, מוקדש ליצירותיו של האמן בן המאה העשרים פֶרְנַנְד לֶזֶ'ה, שבשנת 1955 רכש וילה על גבעה בעיירה זו.

הנהלת המוזיאון מארגנת בו גם כנסים, ביקורים מודרכים וסדנאות למבוגרים ולילדים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.