21 Jan
21Jan

את מנת הקינוח המופלאה הזו והטעימה ביותר בפריז, מצאנו ב-LE TROQUET, ביסטרו קטן ואותנטי ברובע ה-15. שולחנות קטנים, מפות משובצות בורוד ותמונות על הקירות. מאד ביתי. משפחתי. מיועד כנראה לתושבי האזור, בעיקר.

                                                                    איור: ליאורה קרן

בעברית קוראים לקינוח הצרפתי הזה בשם "אי צף" או "ביצה בשלג", בגלל עננת המָרֶנְג הצפה מעדנות מעל רוטב שמנתי בטעם וניל. ומה יש לליאורה'לה שלנו לאמר בנושא זה ?

אגלה לכם סוד: כמעט ולא מגישים את הקינוח הזה במסעדות פריז הנחשבות, משום שהפך לבנאלי, אך במסעדות ביסטרו שכונתיות הקינוח הזה עדיין מככב. הצרפתים מגישים את הקצף מעל קרם אנגלז מסורתי. 

אנחנו נכין את הקינוח הזה בגירסה ישראלית !  

במקום קרם וניל או קרם אנגלז, נכין מרק אבטיח, או מלון, או סברס עם הרבה נענע ועליו נשיט את העננים הלבנבנים ! הרבה יותר מרשים, בולט ומעניין. האינכם סבורים כך ??

ההכנה (ל-4 מנות מרק אבטיח או מלון): 

נשים בבלנדר 8 פרוסות מלון בינוני, רצוי ירקרק או 20 קוביות אבטיח בינוניות. נוסיף 1 כפית סוכר או דבש, גרידת לימון, 1/2 כוס מים, 1/4 כוס עלי נענע. נערבל הכל עד לקבלת מירקם חצי נוזלי ומעט סמיך. 

אם לא יתקבל המירקם הרצוי, נוסיף עוד מים או אבטיח/מלון ונערבל עד לקבלת מירקם חלקלק. 

נשים בכד, נשמור בקירור ונתפנה להכין את עננת המרנג. 

נקציף 4 חלבונים עם 100 גרם סוכר וחצי כף מיץ לימון, עד שייווצר קצף נוקשה ומבהיק. נעביר את הקצף לתבנית אפיה לא עמוקה ונכניס לתנור שחומם מראש ל-140 מעלות. נאפה כשעה. 

נחלק את המרק הקר ל-4 קערות מרק לא עמוקות, עדיף בצלחות עם שוליים, כמו שפעם היו מגישים מרק. בעזרת כף גדולה או אפילו כף גלידה, נאסוף בתנועה סיבובית, כל פעם מנת מרנג, ונשים מעל המרק הצונן. 

אפשר לקשט בפיסטוקים מרוסקים או נענע.


ובמעבר לחלק התיירותי של הכתבה, נישאר ברובע ה-15 של פריז, בעיקר בחלקו המזרחי וניהנה מביקור ב-2 מוזיאונים, מגדל וגן קסום ומעניין.

MUSEE BOURDELLE

מוזיאון מעניין ומיוחד, שהיה גם ביתו לאורך כ-40 שנה של האמן הלא-כל-כך-מוכר אַנְטוּאַן בּוּרְדֶל (1861-1924), בלב אזור המוֹנְפַּרְנַאס, שהיה גם מרכז מושבם של אמנים ואנשי בוהמה פריזאיים כפַּאבְלוֹ פִּיקַאסוֹ, מוֹדֶלְיָאנִי, חוּאַן מִירוֹ וקַנְדִינְסְקִי, שחיו ופעלו כאן. 

היה תלמידו ולאחר מכן גם עוזרו של אוֹגוּסְט רוֹדֶן, ממנו הושפע רבות. בתוך המבנה ובגינת החצר, כ-900 פסלים שונים מחומרים שונים, אך בעיקר מברונזה, ביניהם פסלים גדולים ומרשימים.

TOUR MONTPARNASSE

ממרפסת הקומה ה-56 של גורד שחקים זה, ומהמסעדה הממוקמת שם, נשקף ביום בהיר, נוף פריזאי מרהיב למרחק של כ-40 ק"מ, ולכן, מצדיק המבנה, את הביקור בו. 

נבנה במשך 4 שנים, 1969-1973, בסיומן התמקמו בו משרדיהם של חברות ענק, ארגונים גדולים ומפלגות. עד שנת 2011 היה גורד שחקים זה, שגובהו 210 מ' ויש בו 59 קומות, הגבוה ביותר בצרפת, אך בשנה זו הסתיימה בנייתו לגובה של 231 מ' של TOUR FIRST ברובע לָה דֶפַאנְס, שבמערב העיר. 

נכון לפברואר 2020, זהו המבנה ה-14 בגובהו באירופה. קומת הקרקע הינה מרכז מסחרי שוקק ומתחתיו, תחנת מטרו.

אז מה היה לנו עד כה ? מוזיאון פסלים וגורד שחקים עם נוף מרהיב. מגיע לנו לנוח קצת בגינה ירוקה ולשאוב כוחות להמשך היום.

JARDIN ATLANTIQUE

בהחלט לא עוד גן ברשימת גני פריז, כי יש בו סיפור מיוחד, מחולק ל-3 חלקים. 

ראשית, הגן ניבנה/ניטע/נחנך בלב הרובע ה-15, בשנת 1994 על הגג שמעל פסי הרכבת ורציפי תחנת הרכבת מוֹנְפַּרְנַאס. 

שנית, הגן מתוחם על ידי 3 מבני משרדים גדולים שסוגרים עליו מ-3 צדדים, ומספר מגרשי טניס. 

ושלישית, יש בו 5 "גינות נושא" שונות, מטופחות ומתוחזקות בהקפדה: גינת צמחיה בצבעי כחול וסגול בלבד, גינת צמחי מים, גינת צמחים מתנודדים, גינה מבודדת למדיטציה וגינת צמחי חופים וגדות.

                                                                                                              איור: ליאורה קרן

MUSEE PASTEUR

מוזיאון היסטורי זה בתוך מיתחם "מכון פַּסְטֶר", נחנך ב-1935 בלב ברובע ה-15 בפריז ומוקדש לזכרו של המדען לוּאִי פַּסְטֶר, שגם התגורר כאן במשך 7 שנים. 

מוצגים כאן כ-1000 מכשירים מדעיים שנעשה בהם שימוש הן על ידו והן על ידי אנשי המכון. לוּאִי פַּסְטֶר היה כימאי וביולוג שנודע בזכות תרומתו לעקרונות החיסון, התסיסה והפּיסְטוּר, ובחקר מחלות ומניעתן. מחקריו, שהצילו חיי אדם רבים, הצליחו אף להציל את תעשיית היין בצרפת בגלותו כי השמרים, הם שמייצרים את האלכוהול. 

לוּאִי פַּסְטֶר היה מייסדו ומנהלו במשך שנים של מכון זה, שעמד בחזית המאבק נגד מחלות מידבקות, בו הומצא גם החיסון נגד כלבת. 

פַּסְטֶר קבור בקַפֶּלָה שבתוך המוזיאון.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.