18 Sep
18Sep

קוֹק-אוֹ-וַאן    COQ-AU-VIN

קוֹק-אוֹ-וַאן (תרנגול/ת ביין), הינה אחת המנות הותיקות והאהובות, המסמלת את המטבח הצרפתי – בכלל, ואת אזור מזרח צרפת – בפרט. מנה זו מכילה עוף, רצוי מאזור בְּרֶס BRESSE, המבושל ביין אדום (לרוב מאזור בורגונדי), שום ופטריות.

את תבשילי העוף הצרפתיים, נהגו הכפריים לבשל בסירי חרס על להבה קטנטנה, וגם היום, תבשילי העוף או הבשר המתבשלים על אש קטנה, יוצאים הכי ארומתיים, רכים ועסיסיים כשהם מתבשלים בסירים כבדים, עכשויים, מצופים באמאייל שאפשר להגיש בהם ישר לשולחן.

וזה המתכון החגיגי שלנו, המתאים במיוחד לעונת החגים, לתבשיל עוף ביין:

נשרה 6 כרעיים (6 ירכיים ו-6 שוקיים) בבקבוק יין אדום מאיכות משובחת (ואנחנו כמובן נבחר ביין ישראלי משובח), כמה ענפי טימין קשורים בחוט ו6 שיני שום קלופות וחצויות כדי שנרגיש את הטעם. נשאיר את חלקי העוף במישרה כ-3 שעות.

נוציא את חלקי העוף מהמישרה ונשאיר בצד.

ההכנה:

נטגן ב-3 כפות שמן זית 3 כרישות פרוסות, 6 בצלצלי שאלוט קלופים וחצויים, בצל לבן פרוס לפרוסות, 3 ענפי סלרי קצוצים ו-2 סלסלות של פטריות שמפיניון פרוסות. 

נטגן עד הזהבה. נוסיף גם 2 גזרים חתוכים לכ-3-4 מיקטעים. 

זה הזמן להכניס את חלקי העוף. 

נערבב ונוסיף 1 כוס ציר עוף, 2 כפות קוניאק, כף דבש או סילאן (מוסיף המון), עוד כמה ענפי טימין, 3 שיני שום, 2 עלי דפנה, את היין שהשרינו בו את העוף ועוד חצי כוס יין נוספת. נביא לרתיחה, נקטין את האש, נתבל במלח ופלפל גרוס ונבשל על להבה נמוכה, בסיר מכוסה כשעה וחצי. אפשר גם יותר.

נגיש עם תפוחי אדמה קטנים, אורז, פּולנטה, פירה וכל שילוב שייראה חגיגי ומרגש !


אזור בְּרֶס, נכלל השנה בקטע ה-19 של הטור דה פראנס, שיש בו הכל מכל: החל מהזינוק במישורי אזור העיר בּוּרְג-אַן-בְּרֶס, בירת התרנגולות, המשך בגבעות ובכרמים של שַׁאטוֹ שַׁאלוֹן המזוהה עם היין הצהוב, וכלה בעיירה שַׁמְפָּנְיוֹל "הפנינה של הז'וּרָה" בלב רמת הז'וּרָה ההררית. יוצאים לדרך.


BOURG-EN-BRESSE

עיר שלווה במרכז האזור המזרחי של צרפת, ממזרח לאזור בורגונדי, כ-70 ק"מ מצפון ללִיוֹן. שמה הולך לפניה, כפי שכבר צויין בשל היותה בירת האזור בו מגודלות התרנגולות המאובסות בגרגרי תירס ומהוות מעדן בכל מטבח.

בשנת 2007 העיר היתה נקודת הסיום של קטע מס' 6 בטור דה פראנס, ותחילת קטע מס' 7. ולידיעת הגרגרנים: ז'וֹרְז' בְּלָאן, השף המהולל מהמסעדה בכפר VONNAS נולד בעיר זו.

בּוּרְג-אַן-בְּרֶס מתהדרת במספר רב של מונומנטים, אך החשובים והמרשימים באמת הם:

Monastery royal de Brou Maison Gorrevod       Parc de loisir de Bouvent


VIADUC DE CIZE-BOLOZON

גשר דו-קומתי מרשים זה (רכבות למעלה, רכבים למטה) מעל לקניון הנהר אֵין AIN, בין הכפרים סִיז CIZE ובּוֹלוֹזוֹן BOLOZON, נבנה לראשונה ב-1875 אך נהרס בהפצצות במהלך מלחמת העולם השניה.

קו הרכבות בן 65 הק"מ העובר בו, מקשר בין בּוּרְג-אַן-בְּרָס לעיר בֶּלְגָארְד BELLEGARDE שליד ז'נבה, ומאפשר בכך קו רכבות מהיר TGV בין ז'נבה לפריז.


LONS LE SAUNIER

לוֹנְס לֶה סוֹנְיֶיה הינה עיר הבירה של מחוז הז'וּרָה, שבצפון-מזרח צרפת, שקנתה את שמה בזכות המפעל הגדול המייצר את הגבינה הפופולרית "הפרה הצוחקת" LA VACHE QUI RIT.

המפעל נוסד אמנם בעיירה זו ב-1921 אך ב-2009, נחנך בה מוזיאון הפרה הצוחקת, או בשמו LA MAISON DE LA VACHE QUI RIT, המוקדש כולו לגבינה המפורסמת כשהוא שופע בתצוגות ובפעילויות אינטראקטיביות לילדים, במיוחד. חוויה !

  


CHATEAU CHALON

בעוד היינות האדומים בצרפת מזוהים עם אזורי בּורְדוֹ ובּוּרְגוּנְדִי, הלבנים עם אזורי אַלְזַאס והמוֹזֶל, והוורודים (רוֹזֶה) עם הפּרוֹבנס ולַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן, אזור הכרמים שמסביב לכפרים שַׁאטוֹ שַׁאלוֹן, פּוֹלִינִי POLIGNY ואַרְבּוּאָה ARBOIS מוכר בעולם כולו כאזור היינות הצהובים, בבקבוקים הייחודיים ליין זה. 

אקלים יבשתי נוח, למרות לילות קרים במיוחד בחורף, מאפשרים בציר ענבי הסָבָנִין SAVAGNIN (זן שגדל רק באזור הז'וּרָה) כשהם בשיאם, ממש ברגע האחרון, שלב אחד לפני תחילת הריקבון, לקראת סוף חודש אוקטובר.

הכפר שַׁאטוֹ שַׁאלוֹן נבחר מספר פעמים ל"אחד מ-50 הכפרים היפים ביותר בצרפת". יקבים רבים הפזורים באזור יין קטן יחסית זה, מאפשרים ביקורים וטעימות. 



LA MAISON DE LOUIS PASTEUR, ARBOIS

לוּאִי פַּסְטֶר 1822-1895 בילה את מרבית שנות חייו בבית שבאַרְבּואָה ARBOIS. בית זה כיום, השוכן בצמוד לגדת הנהר קוּיסָאנְס CUISANCE הינו מוזיאון המוקדש לזכרו ואף הוכרז ב-1937 כמונומנט היסטורי. הבית והמוזיאון פתוחים למבקרים.

לוּאִי פַּסְטֶר היה כימאי וביולוג שנודע בזכות תרומתו לעקרונות החיסון, התסיסה והפּיסְטוּר, ובחקר מחלות ומניעתן. מחקריו, שהצילו חיי אדם רבים, הצליחו אף להציל את תעשיית היין בצרפת בגלותו כי השמרים, הם שמייצרים את האלכוהול.

לוּאִי פַּסְטֶר היה מייסדו ומנהלו במשך שנים של "מכון פַּסְטֶר" בפריז, שעמד בחזית המאבק נגד מחלות מידבקות, שם הומצא גם החיסון נגד כלבת.

בית לואי פסטר בארבּוּאה
פסל לואי פסטר במרכז ארבּוּאה
הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.