19 Apr
19Apr

פרק ראשון מתוך חמישה העוסקים ב"דרך היין של אלזאס" 

כתבה זו מוקדשת לחברי הטובים, אֶוֶולִין ואַנְדְרֶה מוֹאִיז, עת ארחו אותי בביתם שבעיר מֵֵץ, בצפון-מזרח צרפת, וחשפו בפני מאכל זה, במסעדה כפרית מחוץ לעיר. 

המאכל "פּוּסַאן (אפרוח/עופיון בעברית) מהכפר וַואנֶצֶנוּ" (12 ק"מ מצפון-מזרח לשטרסבורג) בא לעולמנו בשנת 1904 עת הופיע לראשונה על תפריטים, במסעדות באזור שטרסבורג. 

מסתבר שבאותם ימים, מישהוא בכפר החליט שהתחרות בנושא ביצים לא לרוחו, ולכן שינה כוון, גידל ופיטם אפרוחים (בשיטה מיוחדת) במשך 6 שבועות, או אז מכר אותם בשוק בשטרסבורג הסמוכה, לבעלי המסעדות בעיר. עד מהרה, חלק ניכר מלולני הכפר הלכו בעקבותיו. 

וכיצד מכינים מאכל זה ? רשות הכתיבה לליאורה ! 

המיצרכים:

6 עופיונים

3 עגבניות פרוסות

2-3 בצלים חתוכים לפרוסות

2 שיני שום

1/4 כוס יין לבן

1/4 כוס מרק עוף

למילוי:

2 בצלים גדולים קצוצים דק

2 שיני שום פרוסות

300 גרם בשר טחון, בקר או הודו 

עגבניה חתוכה לקוביות 

4 כפות צנוברים קלויים

1 כף פטרוזיליה קצוצה

1 כף כוסברה קצוצה 

פלפל שחור 

מעט קינמון והל (בזיקה קלה)

1 כוס אורז לבן מבושל 

הכנת המילוי: 

מטגנים את הבצל והשום במעט שמן עד להזהבה. מוסיפים את הבשר הטחון ומטגנים עד שהוא עשוי חלקית. 

מוסיפים את האורז המבושל ושאר חמרי המילוי ומערבבים. מסירים מהאש ומצננים. ממלאים את העופיונים במילוי וסוגרים בעזרת קיסמים. 

בתבנית אפיה מניחים בצל, שום ועגבניה קצוצה. מעליהם מניחים את העופיונים הממולאים. מורחים אותם במעט שמן ואופים רבע שעה ב-180 מעלות מכוסים בנייר כסף. 

מסירים את הכיסוי, מוסיפים את היין והמרק ואופים עוד כחצי שעה.

וכעת – קצת תיירות. אזור אַלְזַאס נמצא על מפת התיירות העולמית. בואו נטעם ממנו קמעא ! 

LA WANTZENAU

הכפר לָה וַואנְצֶנוּ שנוסד במאה ה-8, שוכן על גדת הנהר אִיל ILL, הנשפך לנהר הריין ממש לידו. בראשית המאה ה-17, כתוצאה ממלחמת 30 השנים, נמחק כליל. גם במהלך 2 מלחמות העולם ה-1 וה-2 נפגע קשות. במקומות שונים בשטחו, במיוחד ביער וַואנְצֶנוּ שלידו, ניתן למצוא בונקרים, שרידי קַו מַזִ'ינוֹ המפורסם. 

כ-73% מתושבי הכפר עובדים בשטרסבורג. כתוצאה מרשת קווי אוטובוסים ורכבת זמינים, הוא נחשב ל"חדר השינה" של הכרך הגדול. 

הכפר גם מפורסם בשלל מסעדותיו המשובחות, כמו רִילֶה-דֶה-לָה-פּוֹסְט ו-מוּלַאן-דֶה-לָה-וַואנְצֶנוּ.

MM PARK 

פארק המוזיאון המיליטארי (הצבאי) של צרפת, ממוקם בכפר לָה וַואנְצֶנוּ, על שטח של כ-7000 מ"ר, הינו אחד המוזיאונים הגדולים והחשובים ביותר באירופה המוקדשים למלחמת העולם השניה.

מייסדו, אֶרִיק קָאוּפְמַן, חנך אותו במרץ 2017, כ-7 שנים לאחר תחילת השקתו, ולאחר כ-20 שנות מחקר, חיפושים ובעיקר איסוף פריטים, כולל מטוס, וטנק סובייטי מיוחד. 

בקומה הראשונה, מעל ל-120 רכבים משוריינים, פארק פנאי ומסעדה, ואילו בקומה העליונה, נמצאים כל כלי הנשק, מוקשים ומדים. וכל זה מוצג לקהל הרחב למטרת הנאה וחינוך. 

הנהלת המוזיאון העמידה גם אולמות וחדרים לאנשי מקצוע למטרת כנסים, קורסים, סדנאות והרצאות. אגב, למוזיאון יש סדנאות שיקום משלו.

LA ROUTE DU VIN D'ALSACE 

"דרך היין של אַלְזַאס" משתרכת לאורך כ-120 ק"מ, על פני 103 עיירות וכפרים החל מהכפר LEIMBACH שבדרום ועד לכפר MARLENHEIM שבצפון. האזור נהנה ממיקום ומתנאים אידיאלים לגידול ענבי יין: ממערב הרי הווֹז' החוסמים את הרוחות מכוון זה, וממזרח שפלת נהר הרַיין ושיפולי הגבעות בהם נטועים הכרמים המקבלים את קרני השמש בבוקר, אדמה מתאימה וכמות מישקעים סבירה. 

מיליוני תיירים פוקדים מידי שנה אזור יין זה, השלישי בחשיבותו בצרפת, אחרי אזורי בורדו ובורגונדי. ממש חוויה לטייל ברכב או ברגל בינות לכרמים או להציץ ממרומי הגבעות על כפרי האזור הנחבאים בגיאיות שביניהן. 

ספרי ומדריכי התיירות למיניהם גדושים בהמלצות, מתי לנסוע, לאן, כיצד, מה לאכול ולשתות. 

לקוראים היקרים הנמצאים בעיר שטרסבורג או בסביבתה, הרוצים לטעום את דרך היין הזו, אמליץ על קטע, שמשכו יום שלם אחד בלבד, היוצא מאזור שטרסבורג – מערבה, מתחיל בעיירה היפה מוֹלְסְהַיים ומסתיים בעיירה הגדולה אוֹבֵּרְנֵיי

טרם היציאה, כדאי להכיר את סוגי הענבים מהם מייצרים את היינות הנפלאים של אַלְזַאס. מ-7 מהם מפיקים יינות לבנים ורק מענבי פִּינוֹ נוּאַר מפיקים את יינות הרוזה, הוורודים.

RieslingGewurztraminerKlevanerMuscat
  Pinot blanc       
Pinot gris  Pinot noir  SylvanerTokayAuxerrois blanc

ומשהכרנו את הענבים בשמותיהם, אפשר לצאת לדרך ! 

תחנתנו הראשונה העיירה מוֹלְסְהַיים MOLSHEIM, המהווה את ביתו של מפעל תעשית הרכב בּוֹגָאטִי מאז 2005. אזור העיר העתיקה שמור היטב ומכיל מספר לא מבוטל של מבני ציבור ישנים עם אדריכלות אלזאסית טיפוסית ,ככנסיית אֶגְלִיז דֶה זֶ'סְוִויטס (בשל גודלה המיוחד שיכל לאכלס בקרבו את כל תושבי המקום בעת בנייתו) ומנזר לה שַׁארְטְרוּז, בו שוכן כיום המוזיאון המקומי. 

יורדים דרומה 7 ק"מ לעיירה רוֹסְהַיים ROSHEIM, שנבנתה בשנת 778 ובמאה ה-12 היתה עיר קיסרית של האימפריה הרומית.כיום נותרו בה בתי אבן/עץ שהשתמרו היטב מהמאה ה-16, ארבעה שערי מגדל מבוצרים מהמאה ה-13 ובאר עתיקה מהמאה ה-17.

אוֹטְרוֹט OTTROTT היא תחנתנו הבאה והיא מוכרת כמקום היחידי, כמעט, באַלְזַאס, בו מפיקים מענבי פִּינוֹ נוּאַר את היין רוּז' ד'אוֹטְרוֹט. במאה ה-13 נבנו בה מספר לא קטן של טירות שאת שרידי 9 מהן, כמו זו של שַׁאטוֹ בִּירְקֶנְפֶלְס, שנשתמרה היטב, ניתן לראות עד היום.

נסטה מעט מדרך היין, ונטפס קצת מערבה, כי יעדנו הבא הינו אחת מהטירות הללו, מוֹנְט סט. אוֹדִיל MONT ST. ODILE, על שם הקדושה אוֹדִיל, על ראש גבעה בגובה של 764 מ' המשקיפה על עמק נהר הרַיין, שם נבנה "מנזר הוֹהֶנְבּוּרְג" המוכר במדריכי התיירות בשל ביצורי האבן שמסביבו המכונים "החומה האלילית". 

זהו פרוייקט בניה ענק כי אורכה כ-10 ק"מ, גובהה כ-3 מ' ואילו עובייה 1.8 מ'. נבנתה ביחד עם המנזר במאה ה-7 לספירה, על מנת לשלוט על צירי התנועה באזור. 

בינואר 1992 פקד אסון את האזור עת מטוס מסוג איירבוס של חב' אֵייר אינטר, התרסק בצמוד להר. 87 איש נספו באסון זה ואילו 9 בלבד, ניצלו.

ממשיכים להדרים ליעד הבא, אוֹבֶּרְנֵיי OBERNAI. עיירה הגדולה יחסית, 11700 תושבים, אשר ממש בימים אלה, משחזרת את ימיה היפים מתקופת ימי הביניים, ומהווה מרכז חשוב ב-3 תחומים: יין, בירה ותיירות. חברות ענק בנושאי היין והבירה התמקמו בה ומספקים תעסוקה לתושבי העיירה והאזור. 

3 טירות מרשימות: גֵייל, אוֹבֶּרְקִירְשׁ ואֶל-בִּיאַר, מוזיאון הסוסים והכרכרות, מנזר, באר ישנה, מגדל שעון, שוק חיטה, ואפילו בית כנסת, שמו אותה על מפת התיירות במרכז דרך היין של אלזאס.

EUROPA PARK 

פארק השעשועים "אירופה פארק" בגרמניה, דרומה-מערבית לשטרסבורג, נפתח ביולי 1975 עם 250000 מבקרים בשנה הראשונה. בינתיים, חלפו להן 46 שנים והפארק הוא היום הגדול והחשוב ביותר בגרמניה, והשני בגודלו בכל אירופה, אחרי יורו-דיסני שליד פריז, עם 5750000 מבקרים בשנה.

72 אטרקציות שונות, 13 רכבות הרים, 11 טיולי מים, 5 בתי מלון מלון ועשרות מסעדות וברי חטיפים, יכולים לקלוט מידי יום כ-60000 מבקרים.

ולכן, בשל מיקומו, ליד הכפר רוּסְט RUST בגרמניה, לא רחוק מהעיר שטרסבורג, בין אם אתם זוג מבוגרים ובין אם אתם במהלך חופשה משפחתית עם הילדים באזור שטרסבורג,  ביקור ב"פארק אירופה" הוא בחזקת MUST !

RULANTICA 

פארק המים רוּלַנְטִיקָה נפתח בנובמבר 2019 לקהל הרחב, בצמוד ל"פארק אירופה", באותה בעלות. הפארק שמשתרע על שטח של כ-40000 מ"ר, פתוח כל השנה, אך הכניסה אליו אפשרית, למניעת צפיפות יתר, רק לאחר הזמנה מקוונת ליום מסוים.

כ-180 מיליון יורו הושקעו עד כה בפארק שמקבל את מימיו מבארות אגירה עצמאיות המוזנות ישירות ממי נהר הרַיין הסמוך. המוטו המרכזי של האתר הינו אי בדיוני בים הצפוני המחולק ל-9 אזורי-נושא כשכולם המאוכלסים ביצורים דמיוניים כבנות-ים, מפלצות-ים, טרולים וכו'. 

בין האטרקציות: 17 מגלשות שונות, בריכת גלים הגדולה ביותר בגרמניה, נהר פראי, נהר עצל, מספר זירות למשחקי-מים, שתי סאונות, אתר שנורקלינג חדש ומיוחד להצצה עצמית אל עולם המים, מפלים, אזורי מרגוע ומנוחה, 2 מסעדות, ברים, בית קפה ובית מלון גדול וחדש.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.