26 Oct
26Oct

אַסְפָּרַגוּס מהוֹאֶרְט - בירת האַסְפָּרַגוּס     HOERDT, CAPITALE DE L'ASPERGE   

מסעדות מדורגות/מוקפדות, בצרפת בעיקר, שבתפריטן מופיעה מנה כלשהי, שיש בה אספרגוס, טורחות לציין כי מדובר באספרגוס מהוּאֶרְט ASPERGE D'HOERDT.

לבן, עבה, זקוף, רך בחלקו העליון, טעים, יקר. זהו האספּרגוס מ"בירת האספּרגוס", הכפר הוּאֶרְט, כ-15 דקות נסיעה צפונה מהעיר שטרסבורג, שבחבל אַלְזַאס, בצפון-מזרח צרפת.

מרבית תושבי הכפר והמשקים בסביבה, מתפרנסים מגידול ושיווק הירק הייחודי הזה שמישהוא טרח לכנותו "מלך הירקות" (לצד "מלכת הירקות", הכרובית). לכל אורך הכביש הראשי בכפר, מחסנים, בתי אריזה ודוכנים המתפארים בטיב, בגודל ובצבע של הירק הקסום והמעניין הזה.


האספרגוס הלבן לא נפוץ כל כך במטבח הישראלי כמו האספרגוס הירוק, הזמין יותר. הוא עבה יותר מהירוק ומעודן הרבה יותר. גדל מתחת לאדמה ויש לו מירקם רך ועדין והמון יתרונות בריאותיים: עוזר בהורדת לחץ הדם, עוזר להילחם נגד אבנים בכליות, מחזק ומעצים את המערכת החיסונית ועוד.

אפשר להכין ממנו מאכלים רבים כמו: מרקים מוקרמים ומעודנים, נהדר להוסיף אותו לקישים, לפסטה ברוטב שמנת, או להוסיף לו רוטב הולנדייז, או חמאה מתובלת בעירית או באגוזים קצוצים ועוד.

יש לקצוץ כ-1 ס"מ מחלקו התחתון של הגבעול ולקלף עם קולפן עד מעט לפני ה"כתר", שכן, הקליפה היא סיבית ואינה נעימה למאכל. כמו כן, רצוי לאדות כדי לשמור על תכולת הויטמינים שבו, אבל בישול במים רותחים, ישיג את הרכות הרצויה במהירות.


לפנינו מתכון ממכר, קל וכייפי של חטיפי אספרגוס אפויים בבצק פילו 

(ההכנה-ל-12 חטיפים)

12 יח' אספרגוס לבן, קלופים

24 דפי פילו גזורים למידות 12x14 ס"מ

12 פילטים של אנשובי מובחר או 12 רצועות של גבינת גרוייר (או גבינה קשה ארומטית אחרת) פרוסה דק. או פרוסות כתף בקר מעושנת

מעט חמאה מומסת

ביצה טרופה להברשה והזהבה יפה

אופן ההכנה

נרתיח מים ונמליח אותם. נבשל את האספרגוס במים רותחים כ-10 דקות. 

נוציא בזהירות ונניח על נייר סופג ונמתין שיתקרר.

ניקח כל אספרגוס ונעטוף אותו בגבינה או במה שנבחר. ניקח 2 מלבנים של דפי הפילו. נבריש דף אחד בחמאה ונניח עליו את השני. 

על הבצק, לאורכו בצד נניח אספרגוס ונגלגל כך שיתקבל מקל מאורך. (אם האספרגוס קצר יותר מאורך הפילו אפשר לחתוך את הבצק לאורך הרצוי). 

נשים על נייר אפיה. נבריש במעט ביצה טרופה ונאפה בתנור ב-180 מעלות, עד שיזהיב וישחים קלות.


אבל גם תיירות מרתקת ומעניינת יש באזור, כי בהחלט יש לו מה להציע. אם כך, בואו נצא לטיול בן יומיים שיוצא מהעיר שטרסבורג.

HOERDT  

אם התמזל מזלנו, ואנו באביב, ניתן להיכנס לאחד המשקים, לצפות בעבודות הליקוט והאריזות המיוחדות של האספּרגוס. בתחילת חודש מאי, בכל שנה, מתקיימת "חגיגת האספּרגוס" הכוללת בחירת מלכת היופי, תחרויות, תצוגות, מסיבות ריקודים ועוד. פסטיבל שלם.


HAGUENAU  

עיירה מרכזית באזור, שמלבד רובע עתיק ואזור מסחרי שוקק, יש לה את "יער הָאגֵנוֹ" LA FORET DE HAGUENAU, מעין שילוב מעניין של טבע והיסטוריה, ואַקוּאָטִיק פַּארְק נָאוּטִילֵנְד AQUATIC PARK NAUTILAND, שמלבד פארק מים, מגלשות, בריכות, סאונה, מפלים, ג'טים, יש בו מספר סוגים של אַקְוּוה-פִיט, כמו אַקוּוה-בּוֹקְסִינְג, אַקְוּוה-ג'וֹגִינְג ואַקְוּוה-בַּיְיקִינְג.

Nautiland park in Haguenau               

HUNSPACH  

כפר יפהפה, עם בתיו המעוטרים, שנבחר בשנים עברו כמה וכמה פעמים לאחד מ-"50 הכפרים היפים ביותר בצרפת".


OUVRAGE SCHOENENBOURG

אתר הנצחה, שריד מ"קו מָאזִ'ינוֹ" המפורסם שנבנה בין השנים 1930-1935 על מנת למנוע את פלישת הגרמנים לצרפת, ונקרא כך על שם אנדרה מָאזִ'ינוֹ, שר המלחמה הצרפתי, ובהמשך, שר החוץ באותם ימים.

מעניין להציץ בטירות FLECKENSTEIN או FROENSBOURG שמצפון לכפר LEMBACH, שתיהן מתנשאות מעל צוקים גבוהים החולשים על יערות עבותים, ממש על הגבול עם גרמניה.

OUVRAGE SCHOENENBOURGCHATEAU FLECKENSTEIN


LEMBACH 

כפר קטן ומקסים, מדרום לשתי הטירות הנ"ל, בו כדאי לעשות את הלילה. מלון מומלץ AUBERGE DU CHEVAL BLANC.

AUBERGE DU CHEVAL BLANC

MORSBRONN LES BAINS כמו גם NIEDERBRONN-LES-BAINS 

שתי עיירות חביבות בלב הפארק הטבעי הגדול של הווֹז', עם מרחצאות וספא, ומעיינות מים חמים. בשניה נמצא גם את DIDILAND, פארק שעשועים לילדים ולמשפחה.

Morsbronn-les-bainsNiederbronn-les-bainsDidiland



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.