23 Oct
23Oct

שַׁמְפָּנְיָה   CHAMPAGNE


חליצת הפקק מבקבוק השמפניה, לא נועדה רק לריסוס המתחרים בסיום מרוץ רכבי פורמולה 1. וניפוץ בקבוק שמפניה על דופן אניה לא נועד רק להנציח את העובדה שזו אניה חדשה שגלשה מהמבדוק אל לב ים, אלא גם, פשוטו כמשמעו, "לשמח לב אנוש" !

"אני נוהגת ללגום כוסית שמפניה ב-2 הזדמנויות: "כשאני מאוהבת – וכשאני לא !"

                                                                                                                                                                קוּקוּ שַׁאנֶל


ולפיכך, לא אלאה אתכם הפעם, קוראים יקרים, בהיסטוריה של המשקה ובדרכי הפקתו ושיווקו, אלא נתענג כולנו ביחד על מתכוני משקאות וקוקטיילים, שהשמפניה היא אחד ממרכיביהם, ובהמשך, מסיפורו של יקב מחבל שמפיין !


   KIR ROYALEPURPLE BUBBLEFRENCH 75SAY HELLO TO HEAVEN
קאסיס ושמפניהוודקה, סירופ סיגליות ושמפניהג'ין, מי-סוכר, לימון ושמפניהג'ין, מי-סוכר, לימון, תבלינים מהפרובנס ושמפניה


GRAND CHAMPAGNE COCKTAIL VANNILA SKYMARIELSYLVESTER COCKTAIL
קוניאק, מנתה, קמומיל, תפוח-עץ, שומר ורדים ושמפניהמיץ פירות, וודקה, סוכר, וניל ושמפניהקמפארי, ג'ין, וודקה ושמפניהוודקה, ליקר שמבור, מיץ לימון, סירופ פסיפלורה ושמפניה


MIMOZAAPPLE CHAMPAGNECOSTA DEL SOLPOMME INTERDITE
טריפל סק, מיץ תפוזים ושמפניהסמירנוף תפוחים, מעט ליים, מי-סוכר ושמפניהוודקה, מידורי, לימונצ'לו, מיץ מנגו, סוכר,שמפניהקלבדוס, ליקר תפוז, שמפניה, אנגסטורה ביטרס

* אנגסטורה ביטרס - משקה מר מרוכז עם ניחוח עשיר, המופק משורש צמח הערבז, הגדל בארינידד וטובגו, אך גם בישראל ומשמש כתבלין להוספת מרירות.


במסגרת החלק התיירותי שבכתבה, לא אתייחס הפעם לאתרי התיירות שבחבל שמפיין, אלא בסיפור אודות יקב מסויים, ונכון יותר, בסיפורו של בעל היקב "זִ'יפֶּר", מר כְּרִיסְטיַאן גוּטוֹרְבְּ.

את כריסטיאן הכרתי במהלך חופשת סקי בינואר 1985, במועדון הים התיכון, בוַואלְבֶּלָה-לֶנְזֵרְהַייד, שבשוויץ. למקום הגעתי בתיאום עם עוד כתריסר חברים בני גילי, יהודים כולם, מהעיר מֵץ שבצפון-מזרח צרפת. כריסטיאן ואשתו הצטרפו כחברים של חברים.

מאחר וכולנו היינו ברמת גלישה גבוהה יחסית, שובצנו כקבוצה הומוגנית, במהלכה נוצרו יחסי קירבה בינו לביני. וכך למדתי כי הוא בעל יקב בחבל שמפיין ששמו זִ'יפֶּר JEEPER.

ערב אחד, לקח אותי לגן המלון, חפר בשלג, וחשף 7 בקבוקי שמפניה טמונים בשלג, אותם הביא עימו לשתיה, בערב הסיום. ואכן, כעבור יומיים, התקיימו התחרויות המסכמות את שבוע הסקי, או אז התברר כי 7 מאתנו, כולל אני, זכינו בתחרות. ובערב, בכל פעם שמי מאתנו הוזמן לבמה לקבל את המדליה, כריסטיאן פתח בקבוק שמפניה ומזג לכל הקבוצה.

כשקראו בשמי, ציינו שאני מישראל והזמינו אותי לבמה, התברר לפי מחיאות הכפיים וקריאות העידוד כי לפחות 200 ישראלים נמצאים במועדון. עבורי היה זה רגע מאד מרגש, כמו גם רגע שליפת הפקק מבקבוק השמפניה. כריסטיאן ריסס אותי כאילו זכיתי במירוץ פורמולה1.

לאחר שנרגעו הרוחות, ישבנו בצד והוא סיפר את סיפורו.


למרות ששורשי משפחתו, גוּטוֹרְבְּ, יצרני השמפניה מהכפר דָאמֶרִי שבלב עמק המָארְן, ליד העיירה אֶפֶּרְנֵיי, הינם עמוקים אי-שם במאה ה-18, הסיפור האמיתי מתחיל במלחמת העולם השניה. אביר אַרְמַנְד גוּטוֹרְבְּ, שירש את העסק המשפחתי, עבר ציוני דרך מהותיים בשנות ה-40 של המאה הקודמת, עת היה קצין מודיעין בצבא הצרפתי, ונפל בשבי. כאדם בעל אישיות חזקה, שרד תקופה זו מבלי שנאלץ לגלות סודות מלחמה ומדינה, ובכך הציל חיי חיילים צרפתיים רבים, כמו גם חיילי אר"הב ויתר בנות הברית.

לכפרו דָאמֶרִי חזר כשהוא נכה מלחמה, אך קיבל ג'יפ מצבא אר"הב, על מנת לאפשר לו לנוע בין הכרמים ולעבד אותם, ולתת לו אפשרות לחזור למסלול חיים נורמלים. בתקופה קשה זו אף נולד בנו, יורשו לעתיד, כריסטיאן.


וכך, בעודו מסייר עם הג'יפ בין הגפנים, קיבל ב-1949 את ההחלטה, להתנתק מהשם גוטורב שהיה שמם של רבים מבני משפחתו בעלי כרמים ויקבים באזור, להקים יקב משלו ולשנות את שם המותג ל"ז'יפר", ומאותו יום ואילך, נקרא כך גם בפי תושבי החבל, "איש הג'יפ".

וכריסטיאן גדל ישר אל לתוך הצמיחה הזו, שייצרה שמפניה מצויינת ברוח תעוזה, מודרניות ונגישות, עד שהגיע יומו לרשת ולנהל את העסק המתרחב.


באותה שנה, לקראת סוף חודש אוקטובר, אירח כריסטיאן בביתו את אשתי, שלי, למשך שבוע ימים, במהלכו קמה מידי בוקר ב-03.30 והצטרפה לבוצרים, צוענים נודדים ברובם, לעבודת הבציר. בסיומו של השבוע, אף נטלה חלק פעיל ב"קוֹשְׁלֶט", נשף סיום הבציר, בו נוהגים הבוצרים להשתכר עד אובדן ההכרה, לאחר שבמהלך שבוע הבציר, נמנעת מהם הטיפה המרה. את רשמיה סיפרה שלי בתכנית מיוחדת בגל"צ.

לפני מספר שנים, בהיעדר יורשים, חבר לקונצרן של קבוצת יקבים בעלי כרמים רבים ומכר את חלקו.

בשנת 2016 נבחרה שמפניה "ז'יפר" באופן רשמי ל"בית השמפניה של השנה", ומצאה עצמה בליגה של הגדולים: מוֹאֶט-אֶ-שַׁנְדוֹן, וֶו קְלִיקוֹ, דוֹם פְֶּרִינְיוֹן, מַאם, לוֹרֶן-פֶּרְיֶיה, פּוֹמֶרִי, בּוֹלִינְגֶר וטֵייטִינְגֶר.

כיום עומדים לרשות "ז'יפר" 34000 דונם על פני 357 עיירות, כפרים ומשקים: ב-17 מהם מגדלים את ענבי הגְרַאנְד קְרוּ, ב-44 את הפְּרֵמְיֵיר קְרוּ, וב-296 את כל יתר זני הקְרוּ. סוגי הענבים הם: שַׁרְדוֹנֵה (לבן), פִּינוֹ נוּאַר ופִּינוֹ מוּנְיֶיר (שחור).


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.