11 Mar
11Mar

אַלְפוֹנְס דֶה לֶמַרְטִין (1790-1869) שהיה משורר, דיפלומט, פוליטיקאי, סופר, היסטוריון, אוטוביוגרף ושר החוץ של צרפת, אמר פעם על העיר פּאוֹ: "יש לה את הנופים היפים ביותר בעולם על פני האדמה, כפי שלנפולי יש את הנופים היפים ביותר של הים".

ולא בכדי. למטייל ביום בהיר בשדרה הראשית של העיר, בּוּלְבָארְד דֶה פִּירֶנֶה, המובילה אל שַׁאטוֹ-דֶה-פּאוֹ, נשקף מצד דרום נוף נהדר של הרי הפִּירֵנֵאִים ופסגותיהם המושלגות. 

אנחנו, הישראלים, לא מגיעים אליה, הן מסיבה של נגישות והן מסיבה שאיננו מודעים למה שיש לעיר זו להציע מבחינה תיירותית-תרבותית-היסטורית-קולינרית, ועל כך ייכתב בהמשך.

77500 תושביה דוברים צרפתית אך בניב גסקוני, שכן, בעבר, אזור העיר פּאוֹ היה שייך לחבל גַסְקוֹנְיָה שהיה מיושב על ידי בַּסְקִים. 

גַסְקוֹנְיָה היא ארצו של המוּסְקִיטֶר ד'אַרְטָנְיָאן שהעניק השראה לסופר הצרפתי אַלֶכְּסַנְדֶר דְיוֹמָא ב"שלושת המוסקיטרים". 

זו גם אדמתו של סִירָנוֹ דֶה-בֶּרְזֶ'רַק שהיווה השראה למחזה בשם זה מאת המחזאי אֶדְמוֹנְד רוֹסְטַאנְד. 

זהו גם ביתו ומקום הולדתו של הֶנְרִי ה-3 שלימים הפך להֶנְרִי ה-4, מלך צרפת.

סירנו-דה-ברז'רקהמוסקיטר ד'ארטאניאןהנרי ה-4

פּאוֹ היא כיום בירת אזור פִּירֶנֶה-אַטְלַנְטִיק, בדרום-מערב צרפת, לרגלי רכס הפִּירֵנֵאִים, כ-100 ק"מ מהאוקינוס האטלנטי וכ-50 ק"מ מהגבול עם ספרד, ויושבת על גדת הנהר גָאב-דֶה-פּאוֹ.

עם השנים, במאות ה-18 וה-19 הפכה פּאוֹ לבירת התעשיה האוירית בעולם, בהשפעת האחים רַייט, חלוצי התעופה. יש לה שדה תעופה בינלאומי קטן, כ-10 ק"מ צפונה-מערבה ממרכז העיר, עם טיסות לפריז ולִיוֹן, אך גם לאמסטרדם, לונדון, דַבְּלִין וסאותהמפטון. 

לצד 25 פסטיבלים שונים הנערכים בה מידי שנה ומושכים מיליוני תיירים, פּאוֹ מהווה גם סוג של בירה קולינרית, כי מקורם של מאכלים רבים מאזור העיר וסביבתה, והינם כיום חלק בלתי נפרד מהמטבח הצרפתי העשיר. 

בסידרת כתבות החל מהיום, ניחשף ל-5 מאכלים, המייצגים יותר מכל את האזור ואלו הם:

קוֹנְפִי אַוָז   CONFIT D'OIEגַארְבּוּר   GARBUREמֶרְוֵויי   MERVEILLES




פּוּל-אוו-פּוֹט   POULE-AU-POT
אַשׁוֹאָה    AXOA

ולצד כל מאכל, נספר על אתרי תיירות בעיר פּאוֹ וסביבתה, ונחשוף בפני התייר הישראלי, צמא יעדים חדשים, יעד מגרה-מסקרן-מעשיר-מהנה.

להתראות בכתבה הבאה !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.