15 Mar
15Mar
כתבה ראשונה מתוך חמש כתבות, אודות מאכלים צרפתיים שמקורם בעיר פּאוֹ וסביבתה.


קוֹנְפִי היא טכניקת שימור בשר עתיקת יומין, שמקורה בדרום-מערב צרפת באזור פִּירֶנֶה-אַטְלַנְטִיק. 

כיום, וביחוד בארץ, הסיבה העיקרית שמכינים קוֹנְפִי אינה קשורה לשימור כמו בעבר הרחוק או בארצות קרות, אלא לטעם המשובח של בשר שבושל בבישול איטי.

ליאורה'לה, האם גם אנחנו יכולים לפנק את עצמנו ולהכין קוֹנְפִי אוז בעצמנו ? 

המיצרכים: 

ניקח 2 יחידות שוקי אווז. נכבוש אותן במלח ותבלינים ואחר כך נבשל אותן בשומן אווז, שום וצמחי תבלין. 

נערבב תערובת כבישה:

 1 כף מלח דק 

 1 כף סוכר דֶמֶרֶרָה 

מעט ציפורן 

פלפל שחור, פלפל אנגלי טחון ומעט קינמון 

רבע כוס ברנדי 

ההכנה: 

נערבב הכל ונעסה בזה את שוקי האווז. נעביר לכלי גדול, נניח על השוקיים מִשקולת (כלי כבד) ונשמור במקרר 48 שעות. 

נשטוף היטב את השוקיים ונשרה במים למשך כמה שעות כדי לאזן את המליחות. נניח אותם בסיר גדול עם קילו שומן אווז, 3-4 ענפי טימין ו-3-4 שיני שום שלמות קלופות. 

נבשל על להבה נמוכה מאד כשעתיים. במהלך הבישול השוקיים חייבות להיות מכוסות בשומן האווז (לחילופין אפשר גם לאפות כשעתיים בתנור ב-120 מעלות). מבשלים עד שהבשר רך מאד וכמעט נופל מהעצם. 

זה הזמן להעביר את השוקיים לצנצנת או תבנית ולצנן, עד שהשומן נעשה מוצק ואוטם את השוקיים. שומרים במקרר בקיץ או בחוץ, בימי החורף. 

כשרוצים לאכול, מוציאים מהשומן ומכינים עם זה כל מאכל: מחממים בתוספת כרוב מתקתק מבושל, מוסיפים למרק סמיך או פורסים לפרוסות.

חוץ מקוֹנְפִי אוז, יש לעיר פּאוֹ הרבה מה להציע מבחינה תיירותית. בואו נהנה !

MUSEE DE BEAUX-ARTS DE PAU

 מוזיאון זה, השני בחשיבותו באזור דרום-מערב צרפת (אחרי מוזיאון בשם זה בעיר בּורדו), נחנך ב-1931. המבנה בו הוא שוכן, נבנה במאה ה-18 בהשראת האמנות הביזנטית, ואילו החזיתות החיצוניות – תזכורת לאדריכלות יוונית קדומה, מאופיינת בקישוטים ובכַּרְכּוֹבִים למיניהם.

האוסף מכיל עבודות של ציירי העולם המערבי, החל מהמאה ה-16 ועד ימינו, כולל יצירות של אמני בתי הספר מהגדולים באירופה: בספרד, הולנד, איטליה וצרפת, כמובן, ביניהם קָמִיל קוֹרוֹ, אֶדְגָר דֶגָה, אוֹגוּסְט רוֹדֶן ובּוּשֶׁה.

PLACE CLEMENCEAU

אחת הכיכרות המרכזיות, המרשימות והחשובות ביותר בעיר פּאוֹ. עברה תהפוכות רבות ושינויים רבים במהלך השנים, אך שופצה כהלכה בשנת 2006 על ידי העירייה, ונבנה מתחתיה חניון תת-קרקעי לכ-400 כלי רכב, והפכה בכך למדרחוב עם מזרקה וסילוני-מים.

גם ארמון הפִּירֵנֵאִים שבצמוד, שופץ כדי להכיל 16 בתי-עסק חדשים ומשרדים. כיכר מרשימה !

FUNICULAIRE DE PAU

הפוּנִיקוּלֵייר דֶה פּאוֹ, רכבת השיניים, נחנכה בשנת 1908, והיא מקשרת בין מרכז העיר ושַׁאטוֹ-דֶה-פּאוֹ לשדרת הפִּירֵנֵאִים ותחנת הרכבת, ומסיעה כ-500000 נוסעים בשנה, כ-1500 ביום.

NAVARENX

כפר עתיק יפהפה, שניבנה במאה ה-11 מערבית לעיר פּאוֹ, שיושב על גדת הנהר גָאב ד'אוֹלוֹרוֹן, שמאז שנת 2014 נכלל ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת".

הכפר ניבנה מראש כיעד מבוצר עבור חיל מצב ששהה בו, כולל חומות מבוצרות מסביבו, חרכי ירי, 5 עמדות תצפית ושליטה, וכמובן חפיר, העוטף את החומות מסביב.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.