07 Sep
07Sep

עוגיות פָּאלְמְיֶיה   PALMIERE

היום יום שני, הוא יום מנוחה לרוכבי הטור דה פראנס. ולנו, מצפה יום של כיף, טיולים ובילויים בחבל הבאסקי של דרום-מערב צרפת. אך לפני שנצא לדרך, בואו נכיר את המאכל המקומי הפופולרי – עוגיות פָּאלְמְיֶיה.

קוראים להן גם "עוגיות משקפיים", "עוגיות אוזני פיל", או בתרגום מצרפתית: דיקליות. מיגוון השמות הללו מתייחס לצורתן האופיינית של העוגיות, שמזכירות עלה דקל, כמו גם משקפיים, אזניים של פיל וכו'.

מוצאן של עוגיות אלה הוא כאן, בחבל הבאסקי שבפירנאים, משני צידי הגבול הצרפתי-ספרדי. וליאורה שלנו כבר ממתינה לכם, עם מתכון מתוק – עם סוויץ' מלוח, בסוף ! בתיאבון !


העוגיות קלות להכנה וכל מה שצריך הוא: חבילת בצק עלים מרודד על בסיס חמאה, מופשר וכוס סוכר.

ההכנה:

מחממים תנור ל-220 מעלות.

פותחים את יריעת הבצק. 

מפזרים על הבצק סוכר ומרדדים מעט כדי שהסוכר ידבק לבצק.

מגלגלים את הבצק לגליל מהודק מצד אחד ומהצד השני כך שנוצרים 2 גלילים מחוברים שמופנים אחד כלפי השני. 

מעבירים למקפיא לרבע שעה ואחר-כך פורסים את הגליל הכפול לפרוסות בעובי של כ-8 ס"מ. מניחים את הפרוסות על תבנית המכוסה בנייר אפיה כשהצד החתוך פונה כלפי מעלה, במרווחים של כ-2 ס"מ. 

מפזרים עוד מעט סוכר מעל שבלולי הבצק ואופים עד להזהבה. תרצו, תוכלו גם לבזוק מעט קינמון. הופכים את העוגיות לאפיה נוספת של כ-3 דקות. ניתן לאכסן בכלי סגור.

ואני אגוון בטבילת כל עוגיה כזו, רק עד חציה, בשוקולד נמס חם. אמתין עד שהשוקולד יתקרר ויתקשה - ואהנה מהמחמאות.

ואם כבר זרמתם איתי, תוכלו להפוך את הפאלמייה המתוק לעוגיה מלוחה! במקום סוכר, נסו לפזר על היריעה, גבינה צהובה מגוררת ומעט עשבי תיבול !


אך לא רק עוגיות פאלמייה יש בחבל הפירנאים, אלא גם אתרי תיירות מרתקים ומעניינים.


ESPELETTE

אֶסְפֶּלֶט – עיירת הפלפלים האדומים. לאן שתפנו, בקיץ כמובן, שרשראות פלפלים אדומים תלויים לייבוש ברחובות, בחזיתות הבתים והחנויות. חגיגה אדומה, שמסתיימת רק בשלהי אוקטובר בפסטיבלים ובקול תרועה. הפלפלים, לאחר הייבוש משמשים לאבקות תיבול ולתעשיית הנקניקים.

כ-2000 תושביה, דואגים לניראות ולטיפוח הבתים, הרחובות וכנסיית סנט. אֶטְיֶין הבארוקית המקומית. לא פלא שמתַּרְבּוּת אסתטיקה שכזו, נבחרה מלכת היופי הראשונה של צרפת, בשנת 1920, מיס אָנְיֶיס סוּרֶט.


IROULEGUY

לידיעת חובבי היינות: אֶירוֹלֶגִי על המפה ! אלו עדיין לא היינות של בורדו, אלזאס, בורגונדי או קוֹט-דוּ-רוֹן, אבל מידי שנה, חודרים יותר לתודעת מביני עניין, כיין איכותי המייצג את ארץ הבסקים שבדרום-מערב צרפת, וכפר קטן זה, על 360 תושביו, מהווה את המרכז ואת המותג הראשי גם כן. הגידול, הבציר, היישון וכל יתר ההליכים – עדיין בידיים ובשיטות מסורתיות שעוברות מדור לדור.

ובדרכנו מאֶסְפֶּלֶט לסט.-זַ'אן-פְּיֵיד-דֶה-פּוֹרְט, או להיפך, כדאי לעצור לכמה דקות באחד היקבים המאפשרים טעימה, דֶגוּסְטַסְיוֹן – ולהתרשם. יומו של יין זה, מתקרב !


UHINA RAFTING SUR NIVE

ליד העיירה בִּידָרֵיי BIDARRAY, רק 35 דקות נסיעה מבָּאיוֹן או מבֵּיאָרִיץ, תחנה אידיאלית לשיט קיאקים וקאנוּ, בנוף אקולוגי קסום, על הנהר נִיב NIVE. הרפתקה משפחתית-זוגית-חברתית. מה שתרצו. מומלץ !


LES GROTTES D'ISTURITZ ET D'OXOCELHAYA

מערות אלו שנתגלו בתוך גבעה ליד הכפר סט. מַרְטײין ד'אַרְבּרו, מהוות אתר פליאוליטי חשוב, בו נמצאו מימצאים ניאנדרטליים, ציורי קירות ועצמות, ולפיכך הוכרזו ב-1953 ע"י ממשלת צרפת כמונומנט היסטורי. מדובר ב-3 מערות שונות, המייצגות, כנראה, תקופות שונות. פתוח למבקרים !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.