10 May
10May

תבשיל דגים נוסח נורמנדי, שמקורו בעיר דְיֵיפּ שבצפון צרפת והכפרים שלחופי נורמנדי. זהו מרק קרמי, המשלב חמאה, סיידר וקצפת, רכיכות, סרטנים ודגים, כשהכל מתאחד עם ציר דגים בשמנת, ועם טעמיו המלוחים של האוקינוס האטלנטי.

ובעזרת ליאורה'לה שלנו, נכין אותו כך: 

המיצרכים:

30 גרם חמאה

3 כפות שמן זית

2 כרישות פרוסות דק 

גבעול סלרי פרוס דק

1 כפית אבקת קארי

1 כוס יין לבן

1/2 כוס מים

2 כפות ברנדי

500 גרם פילה דג לבן חתוך לרצועות

12 שרימפס גדולים מקולפים

500 גרם מולים נקיים

12 צדפות טריות

1/2 כוס שמנת מתוקה

2 חלמונים 

מלח ופלפל

1 כף פטרוזיליה או כוסברה, טריים וקצוצים 

לימון חתוך לשמיניות

ההכנה: 

בסיר בינוני-גדול מאדים סלרי וכרישה בחמאה ושמן זית. מערבבים ומאדים כ-4 דקות. 

מוסיפים אבקת קארי ומערבבים. מוסיפים לסיר יין, מים וברנדי. מחממים כ-3 דקות ומוסיפים את פירות הים והדג. מכסים ומבשלים כ-5 דקות. 

מעבירים את המולים וכל השאר לצלחת הגשה עמוקה. את המולים שלא נפתחו - זורקים. 

ממשיכים לבשל את הנוזל על אש נמוכה. 

מקציפים שמנת וחלמונים. מוסיפים 4 כפות נוזל חם ומערבבים במהירות ויוצקים אט אט לסיר עם הנוזל. מבשלים על אש נמוכה תוך ערבוב עד שהנוזל מסמיך. מתבלים במלח ופלפל ויוצקים על פירות הים שהוצאנו לצלחת ההגשה. 

מקשטים בפטרוזיליה ומגישים עם לימונים.


העיר דְיֶיפְּ שבצפון נורמנדי, מזוהה עם נמל גדול, אניות, נופש ושיט, דגים, פירות-ים, חוף האלבסטר, אמנים רבים ו...מלחמת העולם השניה, על שלל אתרי ההנצחה. הבה נציץ ונתרשם, כי אכן יש ממה ליהנות !

CHATEAU MUSEE DE DIEPPE 

במוזיאון דְיֶיפְּ, אוסף רב-תחומי של כ-25000 מוצגים, הממחישים את עושרה של ההיסטוריה הימית של העיר, פזורים ב-15 חדרי תצוגה מרווחים, בטירה שנבנתה במאה ה-14 על צוק נישא הפונה אל הים.

דְיֶיפְּ היוותה לאורך מאות שנים מרכז עולמי לסחר ועבודות שנהב: פסלונים, חפצי-חן, תכשיטים ודגמי ספינות, והיצירות שמוצגות נאספו בין המאות ה-16 וה-21, כולל כלים לעבודה בעיצוב חומר יקר ונדיר זה. 

היותה עיר חוף, משך גם את האליטות של אנגליה וצרפת לנפוש בה. איתם הגיעו גם האמנים כרֵנוּאַר, פִּיסַארוֹ, ז'וֹרְז' בְּרָאק ואחרים, שיצירותיהם האימפרסיוניסטיות מעטרות את קירות המוזיאון.

ESTRAN CITE DE LA MER

"עיר הים של אֶסְטְרָן" הינה מרכז מדעי-אסוציאטיבי-טכני של אזור צפון נורמנדי. הוקם במאי 1987 מתוך כוונה לשמר את הפופולריות של התרבות המדעית והטכנית של נושא הים, הדיג והדגה.

במיתחם בשטח כולל של 1600 מ"ר ניתן לראות אוספים היסטוריים, תערוכת בניית ספינות, טכניקות דיג, וכמובן, אקווריומים עם דגים. הרבה דגים. המקום פתוח כל השנה ומבקרים בו כ-40000 איש בשנה.

LE MEMORIAL DE 19 AOUT 1942 

אחד מאתרי הדגל של תיירות ההנצחה והזיכרון של מלחמת העולם השניה ואחד מאתריה החשובים ביותר של דְיֶיפְּ, השוכן למרגלות שַׁאטוֹ-דֶה-דְיֶיפְּ, במבנה בסגנון איטלקי, המהווה מעין תיאטרון/אנדרטה, לזכר ה-19 באוגוסט 1942, והמוקדש לזכרם של החיילים שנפלו בבהלך מבצע "היובל" לשחרור העיר מהכוחות הגרמנים, באותו מועד.

התיאטרון, שנבנה בשנת 1826, מציג באופן מילולי ותצוגתי צילומים, קטעי עיתונות, תלבושות, תמונות, מסמכים וחפצים אישיים, וכן סרט המחשה אודות המבצע.

 JARDIN AGAPANTHE 

"גן אַגָפַּנְת" ממוקם בלב נורמנדי, על שטח של כ-9000 מ"ר, בין רוֹאַן –שמדרום, לדְיֶיפְּ –שמצפון. הגן מהווה בעצם מעין "מעבדה" של אדם אחד, אַלֶכְּסַנְדֶר תּוֹמַאס, מעצב גנים פרטיים וציבוריים, מעל ל-25 שנה, המהווים יצירות ייחודיות ומקוריות, מושא למחקר קבוע שמתפתח לאורך השנים, המסביר את הצלחתו בצרפת ומחוצה לה

הגן מציג אוסף ענק של צמחים, פרחים, שיחים, עצים, פסלים, חפצי חן ועתיקות, חלקם גם למכירה. 

לא בכדי, נבחר הגן בשנת 2013 ל"הגן החביב על הצרפתים".

COTE D'ALBATRE 

חוף הבהט, כשמו כן הוא: בוהק כמו אלבסטר. נמצא בצד הדרומי-הצרפתי של תעלת למנש, ומתאפיין בצוקי הגיר הגבוהים שלו, עד כ-100 מ' גובה, בדומה לצוקי דוֹבֶר שבצד האנגלי, לאורך כ-120 ק"מ שמחורצים מידי פעם בגיאיות ובנהרות הזורמים אל הים, החל מלֶה-הַאבְר שבדרום ועד לכפר הדייגים הקטן לֶה טְרֵפּוֹרְט שבצפון.

חוף זה, הכולל את הערים המקסימות דְיֶיפְּ, אֶטְרֶטָה, פֵקַאמְפְּ וסט.-וָלֶרִי-אן-קוֹ, נתן השראה לציירים כקְלוֹד מוֹנֶה, רֵנוּאַר ופִּיסַארוֹ, מוסיקאים כקְלוֹד דֶבִּיסִי ואַלְבֶּר רוֹסֶל, ולסופרים כמו גִי דֶה מוֹפַּאסַאן ואחרים.

VEULES LES ROSES 

כפר קטן, כ-600 תושבים, על חוף תעלת לַמַאנְשׁ, 19 ק"מ מדרום לדְיֵיפּ, שמככב מזה זמן רב ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת".

את הכפר חוצה הנהר ווּלֶס VEULES, המהווה אטרקציה: זהו הנהר הקצר ביותר בצרפת הנשפך לים. רק 1194 מ' אורכו. מימיו משמשים לבריכות בהן מגדלים את הירק "גרגר הנחלים".

ידוענים רבים נהגו ונוהגים לבלות בכפר זה, כמו גם משוררים, סופרים, ציירים, מוסיקאים, מחזאים, אושיות מעולם הספורט ופוליטיקאים כוִיקְטוֹר הוּגוֹ, אוּזֶ'ן דֶלַקְרוּאָה, אַלֶכְּסַנְדֶר דְיוֹמָא, סוּזַאן לַנְגְלֶן ואחרים. 


עוד אתרים ראויים לביקור בעיר דְיֶיפּ, הינם טירת מִירוֹמֵנִיל, כנסית נוֹטְרֶה-דַאם-דֶה-בּוֹן-סֶקוּר, כנסיית סט. זַ'אק וכנסיית סט. רֶמִי.

                      טירת מירומניל                                                        כנסיית נוטרה-דאם-דה-בון-סקור

                         כנסיית סט. ז'אק                                                          כנסיית סט. רמי

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.