20 Jun
20Jun
כתבה מס'  156, 1 מתוך 10 כתבות אודות חבל אַוֵוירוֹן AVEYRON שבדרום-צרפת 

פוּאַס הינו סוג של לחם או בעצם בְּרִיוֹשׁ, בניחוח פרחי-הדר, קל מאד להכנה. ולפיכך, נמצא אותו כמעט בכל בית בחבל אַוֵוירוֹן AVEYRON  שבדרום-צרפת. 

המקור לטיני, והפירוש: בית, אך מאזור לאזור השם השתבש: פוּאַס, פוּאַצָה, פוּגַאס, פוּקַצָ'ה וכו'. את הפוּאַס נמצא כמעט בכל אירוע: ארוחת בוקר, אפריטיף, אירועים משפחתיים וחגיגות או פסטיבלים בכפר.

וליאורה שלנו יודעת כיצד מכינים אותו. 

החומרים: 

1 קילו קמח 

250 גרם חמאה מומסת 

120 גרם אבקת סוכר 

4 ביצים 

30 מ"ל חלב פושר 

30 גרם שמרים 

3 כפות מי פריחת הדרים 

60 גרם פירות מסוכרים חתוכים לחתיכות קטנות

ההכנה: 

את השמרים ממיסים בקערה עם החלב. בקערה אחרת שמים קמח, מלח וסוכר ומוסיפים לערימת הקמח את הביצים אחת אחת, ומערבבים היטב. 

יוצקים לתערובת הקמח את השמרים המומסים בחלב, מוסיפים אחר כך את החמאה המומסת, ושוב.....מערבבים ה י ט ב . מוסיפים את מי פריחת ההדרים ואת הפירות המסוכרים. 

לשים היטב את הבצק. מכסים במגבת ומניחים לתפיחה של כשעתיים בטמפרטורת החדר. יוצרים כדור על משטח עבודה מקומח קלות, ומעצבים את הפוּאַס לצורת כתר. מברישים בחלמון ביצה ומפזרים מעט סוכר מלמעלה. 

מחממים תנור ל-180 מעלות, ואופים עד שמזהיב. 

במקום הפירות המסוכרים, אפשר להוסיף ולקשט בפרוסות תאנים טריות או פיצפוצי שוקולד. אפשר גם לעצב את הפוּאַס לצורה אחרת, או ללחמניות קטנות.  

ולאחר שלמדנו על מוצאו, וכיצד להכינו, הבה נעשה קצת תיירות בחבל ארץ קסום זה.

ESTAING 

ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת", נמצאת תת-רשימה הכוללת 10 כפרים הפזורים באזור אַווירון, וביניהם נימנה כפר זה, אֶסְטֵאן, גאוות 500 תושביו.

הכפר אֶסְטֵאן יושב על הנהר לוֹט, והגשר הגותי שמעליו, שניבנה במאה ה-16, המחבר את שני חלקי הכפר, הינו חלק מהמורשת העולמית של אונסק"ו, בהיותו על נתיב הצליינים בדרכם לסנטיאגו דה קומפוסטלה שבצפון ספרד.

ומעל לגגות הציפחה של בתי הכפר, מתנוססות טירת אֶסְטֵאן, שנבנתה במאה ה-13, בשיא יופיה והדרה, כיום בבעלות נשיא צרפת לשעבר, וַאלֶרִי זִ'יסְקָאר ד'אֶסְטֵאן, וטירת סט. פְלוּר, שנבנתה במאה ה-15 ומסווגת כמונומנט היסטורי. 

ובכל יום ראשון, הראשון בחודש יולי, מתקיימת בכפר תהלוכה עם תלבושות תקופתיות-מסורתיות, להדגיש את הצד הדתי של כנסית סט. פְלוּר.

MAS DE RIGOULAC 

לביקור בכפר אֶסְטֵאן ESTAING ובעיירה לָאיוֹל LAGUIOLE, נדרשו לי יומיים. בשיטוטי בגוגל נתקלתי בבית הארחה מַאס-דֶה-רִיגוֹלַאק. הנתונים והתמונות הבטיחו – וגם קיימו. 

את פנינו קידמה רַאזָ'ה, אישה יפת-מראה, בת 35, שמוצאה במרוקו, שנישאה לאֶטְיֵין, מבוגר בן כ-60 ממוצא בלגי, ולו 2 בנות מנישואיו הקודמים, מבוגרות יותר ממנה !!! 

ורַאזָ'ה עושה הכל: מתפעלת-מתחזקת-מבשלת-אופה-מנקה-מנהלת את בית ההארחה עם 5 החדרים, ביד רמה, בנקיון מופתי ו....לבדה.

בכניסה למבנה אולצנו לחלוץ נעלינו ולנעול סנדלי קרוקס, שנתנה לנו. "מחרתיים בערב יש לי 25 אורחים לארוחת ערב" סיפרה. "ותתני להם להיכנס עם נעליהם ?" – הִקְשֵׁיתִי. מיד נענתה לאתגר, פתחה בפני ארונית שבכניסה, והציגה עשרות זוגות סנדלי קרוקס ! 

חדר האורחים (סלון, פינת אוכל ואח) הינו מרכז החיים של בית ההארחה. הכל מטופח ומדוגם כשבכל פריט, מורגש מגע ידה של רַאזָ'ה, ומוצאה.

בקומה שמעל – אזור הספא, הכולל ג'קוזי וחמאם. בחצר, בריכת שחיה מטופחת, ובקידמת המיבנה – שולחנות וכסאות ערוכים בקפידה, עדות לארוחת בוקר המוגשת במקום, בימי הקיץ בעיקר.

ובערבים, במקום לרוץ ולחפש מסעדה בעיירה לַאיוֹל, התמסרנו לרַאזָ'ה, שפינקה אותנו במיטב מעדנים: אָלִיגוֹ ALIGOT ובשר אוֹבְּרָאקִי מעולה – בערב הראשון, פַּאסְטִיָה וטַאגִ'ין עם כל הטוב – בערב השני.

 היה זה פיוז'ן מעניין, מעין מפגש גאסטרונומי בין המסורת של אַוֵוירוֹן AVEYRON והמסורת של מָרוֹקוֹ.

ובעוד אנו נהנים מהארוחה המרוקאית, אמרה רַאזָ'ה בצניעות: "מה הפלא, סֶבַּסְטִיַאן בְּרָאס, ההוא עם כוכבי מִישְׁלֶן ורשת רִילֶה & שַׁאטוֹ אכל כאן כבר 5 פעמים !!!"

ומילה טובה לאֶטְיֵין, שלא חסך מאתנו הסברים על "מצעד הפרות" של אוֹבְּרָאק AUBRAC, וטרח להסביר לנו, בעזרת מפות ושרטוטים, כיצד ומאין להגיח למקום, באיזו שעה, היכן להחנות ואיך לחמוק מתוך ההמון החוגג. תודה אֶטְיֵין ! תודה רַאזָ'ה ! אתם מקסימים !

ומן הראוי לציין כי מָאס דֶה רִיגוֹלַאק נמצאת 10 דקות נסיעה צפונה-מערבה מלָאיוֹל !

LAGUIOLE

כתבותַי מס' 154 ו-155 מתייחסות לעיירה לַאיוֹל ולסביבתה, כולל תיאורים מפורטים אודות כל המייחד אותה: מפעלי הסכינים ששמם הולך לפניהם בכל העולם, גבינות לַאיוֹל על 4 סוגיהן, השור האוֹבְּרָאקִי ותפקידו החשוב ביותר....להרביע, הפרה האוֹבְּרָאקִית המפנקת את בעליה בחלב מעולה ובבשרה הטעים, רמת אוֹבְּרָאק (שהעיירה לַאיוֹל עומדת במרכזה) הגבוהה, הירוקה, העשירה בצמחיה, כרי מרעה וערוצי נחלים רבים, שופעי מים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.