02 Nov
02Nov

בְּרִיוֹשׁ   BRIOCHE

בְּרִיוֹשׁ הוא מאפה שמרים מהמטבח צרפתי (איך לא ?), שתכולת הביצים והחמאה הגבוהה שבו עושה אותו לסוג של מאפה שמרים רך ואוורירי. 

הבְּרִיוֹשׁ הוא לא לחמניה וגם לא עוגה. בצורתו הקלאסית הוא מעין מאפה אישי בעל כיפה תפוחה, מבריקה וזהבהבה, אבל בהחלט אפשר לאפות אותו בתבניות מאורכות כמו עוגה או לחם.

אנחנו נאפה בְּרִיוֹשִׁים ב-20 תבניות מיוחדות אבל ניתן להם טַאץ' ישראלי !

המיצרכים לבריושים עם טאץ' במילוי חלבה:

100 מ"ל חלב

25 גרם שמרים טריים או "שמרית"

5 ביצים

1 כפית שטוחה מלח

50 גרם סוכר

1/2 קילו קמח

250 גרם חמאה חתוכה לקוביות קטנות.

20 קוביות קטנות של חלבה בטעמים: פיסטוק, קפה, וניל וכו'

ההכנה:                                                                                                         

נערבל בקערת מיקסר עם וָו לישה, ביצים, חלב ושמרים. 

נוסיף קמח וסוכר ונלוש כ-8 דקות. נוסיף מלח וחמאה קרה ב ה ד ר ג ה ונערבל עד שהבצק ייפרד מדפנות הקערה. 

נעטוף את הבצק בניילון ניצמד ונקרר לכ-12 שעות.

נוציא מהמקרר ונחלק את הבצק לחתיכות שוות. נגלגל כל חתיכה לכדור. נדחוף לכל כדור קוביית חלבה. 

נשמן 20 תבניות מיוחדות (בצורת פרח משונן) ונשים כל כדור בתבנית. נמרח בביצה טרופה, נכסה ונתפיח כשעה וחצי.

נחמם תנור ל-180 מעלות, לאחר שעה וחצי נמרח שוב ביצה, נפזר מעט סוכר או גבישי סוכר קטנים, על כל בריוש.

לפני שנכניס לתנור, נקטין את החום ל-160 מעלות ונאפה עד לקבלת גוון זהוב, משהו כמו עד 13-15 דקות. נשחרר את המאפים מהתבניות ונקרר על רשת.


מקורו של המאפה הזה, בשתי עיירות קטנות בחבל נורמנדי, GISORS ו-GOURNAY ממזרח לנהר הסֵיין, ומאחר ואזור זה שוקק באתרי תיירות, נחלק את טיולנו בו ליומיים, כשנקודות היציאה והחזרה – פריז. יוצאים לדרך.


GISORS

עיירה בת כ-12000 תושבים, כ-70 ק"מ צפונה מפריז, גאה להציג את CHATEAU DE GISORS טירה שהיתה מבצרם של הדוכסים של נורמנדי, במאות ה-11 וה-12, ניצבת על גבעה גבוהה חולשת על סביבתה ונראית למרחוק.


LYONS-LA-FORET

30 ק"מ מזרחה מהעיר רוּאֶן, בלב אזור פסטורלי מיוער, שופע פלגי מים, בוסתנים ועדרי בקר רועים, שוכן כפר קטן זה על 730 תושביו, וידוע בארכיטקטורת בנייניו מהמאה ה-17, ובהיותו מדורג כ"אחד הכפרים היפים ביותר בצרפת", כשגולת הכותרת שלו הוא מבנה השוק המקורה מהמאה ה-17. פנינת חמד באזור קסום.


CHATEAU DE VASCOEUIL

טירה מעניינת ומושכת, לאו דוקא בשל המבנה או המראה שלה, אלא בעיקר בשל היותה מרכז אזורי לאמנות (הוצגו בה תערוכות עם יצירותיהם של וַוזָארֶלִי, סַלְבָדוֹר דָאלִי, פֶרְנַנְד לֶזֶ'ה, ז'וֹרְז' בְּרָאק ורבים אחרים),היסטוריה (במוזיאון ז'וּל מִישְׁלֶט שבקומה העליונה של הטירה, נכתבו ההיסטוריה של צרפת וההיסטוריה של המהפכה הצרפתית), תערוכות ותצוגות.

הטירה שניצבת ליד כפר באותו שם, כוללת בשטחה חווה, פארק פסלים ושוֹבָך יונים ענק המוכר כמונומנט היסטורי (ראו בתמונה).


עתה נשים פעמינו לעבר נהר הסֵיין, על מנת להתמקם ללינת לילה. חשבתם פעם על לינה במלון שנמצא על אי באמצע נהר זורם ? מלון MOULIN DE CONNELLES שניצב במרכזו של אי בלב נהר הסֵיין, יגשים לכם חלום זה. נא להזמין מראש, חדר ושולחן לארוחת ערב.


ROUEN

רוּאֶן היא בירת נוֹרְמַנְדִי ההיסטורית, עיר ימי-ביניימית עם רובע עתיק וסמטאות צרות, שופעת כנסיות ומוזיאונים. לא בכדי כינה אותה הסופר ויקטור הוּגוֹ "העיר עם 100 מגדלי פעמונים מצלצלים באויר".

קתדרלת נוֹטְרֶה-דַאם דֶה רוּאֶן הינה הגבוהה ביותר בצרפת, 151 מ', ומבין המרשימות ביותר שבה, כולל הויטראז'ים שבחלונותיה.

העיר בת כ-500000 תושביה, מתהדרת גם בכנסית זַ'אן ד'אַרק, כנסיית סט. מַקְלוּ, במוזיאון לאמנות יפה, במוזיאון הקרמיקה, במגדל השעון היפה המפורסם מהמאה ה-14 שבמרכז העיר ה-TOUR DU GROS HORLOGE, ובעובדה שנשיא הרפובליקה ה-24 (שלפני מַקְרוֹן), פְרַנְסוּאָה הוֹלַנְד, נולד וחי בה.


CHATEAU GAILARD, LES ANDELYS

מי שאחראי לבניית טירה מרשימה זו, הוא לא אחר מהמלך ריצ'רד לב-ארי, שהיה גם הדוכס של נורמנדי. הטירה מתנוססת מעל נהר הסֵיין ומעל העיירה לֶז אַנְדֶלִיס LES ANDELYS, כ-95 ק"מ מצפון לפריז וכ-40 ק"מ מדרום לרוּאֶן. ממרומי הגבעה נשקף נוף נהדר של הנהר וסביבתו.


GIVERNY

כ-250 יצירות שונות בנושא ביתו וגנו של האמן קְלוֹד מוֹנֶה, ידועות ומוכרות בעולם, כי האמן ידע לבטא היטב, על כן הציור, במכחולו ובצבעיו, את הטבע כפי שנשקף מולו.

נולד בשנת 1840 ונפטר בגיל 86 בשנת 1926, כשלפחות 43 שנים בילה בבית זה, שבשנת 1976 הוכרז כמונומנט היסטורי.

כ-500000 מבקרים מידי שנה, נכנסים ובאים בין כל כתלי הבית, בחדרי עבודתו, אך בעיקר בגן, עם האגם הקטן, הגשר, פרחי החבצלות וענפי הערבה הבוכיה המשתפלים לכוון המים, ונזכרים בציורים המופלאים.

מי שמשמר ומתחזק את המקום זו עמותת קְלוֹד מוֹנֶה, שהינה עמותה ללא רווח, שזוכה להערכה על עבודת השימור המבורכת.

בית קלוד מונה בז'יברני. איור: ליאורה קרן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.