13 May
13May

לחי בקר, אחת ממנות הדגל של אזור נורמנדי, מבושלת בדרך כלל בסיידר תפוחים, גזר, בצל ושלל תבלינים. מדובר בבשר שרירי מאד, שזור בשכבות שומן ג'לטיני, שמתחיל להתמוסס אחרי 3 שעות בישול ורק אז מתחיל לקבל אט אט את מרקמו הנכון והראוי. ואילו אחרי 5 שעות בישול, שכבות הג'לטין מתמוססות לחלוטין, והבשר נהפך לעסיסי לח וטעים שניתן לאכלו בכיף...

ולליאורה'לה שלנו, יש מתכון נוח וקל יחסית להכנת מנה עסיסית זו ! 

המיצרכים:

2 קילו בשר לחי בקר, חתוך לקוביות גדולות (כ-7 ס"מ)

3 בצלים קלופים וקצוצים

12 בצלצלי שאלוט קלופים שלמים

ראש שום קלוף

3 גזרים חתוכים

6 תפוחי אדמה חתוכים

5 עגבניות חתוכות לקוביות

2 כוסות יין אדום יבש

5 ענפי טימין

1 צרור גדול של ענפי פטרוזיליה

3 עלי דפנה

ציר בקר 

חצי כפית פפריקה מרוקאית

1 בצל קטן קלוף שנעוצים בו 3 מסמרי ציפורן 

מלח ים אטלנטי 

פלפל שחור גרוס 

שמן זית לטיגון

ההכנה: 

מבשלים את קוביות הבשר בסיר מים מומלחים קלות כשעה. מסננים. 

בסיר רחב ושטוח מטגנים את הבצל הקצוץ בשמן זית עד להזהבה. מוסיפים את בצלי השאלוטס והגזר וממשיכים לטגן עוד כחמש דקות. 

מוסיפים לסיר את קוביות הבשר והצלעות המעושנות, שום, תפוחי אדמה, עגבניות וכל שאר התבלינים ועשבי התיבול. מוסיפים יין ומבשלים כחמש דקות. 

מוסיפים את ציר הבשר עד כדי כיסוי כל המרכיבים שבסיר.  

מביאים לרתיחה ומסירים את הקצף. מקטינים את האש ומבשלים על אש קטנטנה לא פחות מחמש שעות. 

אפשר גם להכניס את הסיר לתנור, כשהוא מכוסה ולאפות ב-140 מעלות במשך חמש שעות או אפילו מעט יותר.


חוויה אישית: ישבתי במסעדה, על שפת מזח הנמל הישן של העיירה הונְפְלֶר HONFLEUR, כשפני לשמש, נהנה מהנוף, מהנמל העתיק ומהנוף האנושי שחלף על פני, וכמו כל המוני התיירים שמסביבי, הזמנתי קערת צדפות, מוּלִים, מה שנקרא MOULE MARINIER

לשולחן הסמוך הסבו, כך הסתבר מאוחר יותר, זוג מבוגרים מהאזור, שהזמין מנת לחי בקר, שנראתה מפתה-מגרה. לא התאפקתי, הזמנתי גם לעצמי, ועד היום אני מסתובב עם הטעם הנהדר הזה של ה-JOUE-DE-BOEUF בפי. 

ולפיכך, נקדיש את החלק התיירותי של כתבה זו לעיירה הקסומה, הוֹנְפְלֶר

ובעודי סועד את נפשי ומספק את רעבוני וסקרנותי לגבי המאכל הזה, חשבתי על האמנים קְלוֹד מוֹנֶה, קוֹרְבֶּה ואַזֶ'ן בּוּדָן, שהתאהבו במקום זה, קיבלו השראה רבה והפיקו מעצמם יצירות רבות ומושלמות שנושאן העיקרי הוא הנמל הישן של הוֹנְפְלֶר.

PANORAMA MONT JOLI 

להתמצאות ולהתרשמות, המלצה שלי: לעלות לגבעה היפה הזו, הנמצאת מדרום לנמל העתיק. ניתן להגיע אליה גם ברגל, גם ברכב וגם בסיור מאורגן.

הנוף הנשקף ממנה – יישאר חרות בזכרונכם זמן-רב. ממערב, כפרי החוף היפהפיים וִִוילֶרְוִִויל, פֶּנֶדֶפִּי וקְרִיקֶבֶּף. מצפון-מערב, חופי הים של הוֹנְפְלֶר. מצפון, זַ'ארְדָן דֶה פֶּרְסוֹנָלִיטֶה, המגדלור הישן, המוצא אל שפך נהר הסֵיין והעיר הגדולה לֶה-הָאבְר. ומצפון-מזרח, הנמל העתיקהכנסיה הגדולה בעולם הבנויה מעץ, כנסיית סט. קָתֶרִין וגשר נוֹרְמַנְדִי הגדול, הנשקף למרחוק.

LE VIEUX BASSIN

אגן הנמל הישן, הממוקם במרכז העיירה בצורת האות "ם" סופית, המוקף בתים צרים מצופים באבן צִיפְחה, המאוכלסים במסעדות רבות ובְּרָאסֶרִי, עם התמחות בפירות-ים, מהווה את האטרקציה התיירותית העיקרית של העיר. נדמה כי כל היופי הקשור בים, בנמל, בסירות, במזח ושחפים התנקזו למקום זה. 

הרציפים הנגישים שמסביב לנמל, שאורכו 130 מ' ורוחבו נע בין 70 מ' בדרום ל-85 מ' בצפון, ואשר נבנה בשנת 1684, הם שמושכים את המוני התיירים הפוקדים את המקום מידי יום, ואשר נהנים להתרווח במושביהם במסעדות ולצפות במשחקי השפל והגיאות.

מוצא הנמל לצד צפון, סָכוּר כמובן, באמצעות מִינְעָל ECLUSE, ובשעת השפל, עת הים נסוג, נראות הסירות בנמל, כאילו הן במרחב אחר, בזמן אחר, כשברקע המיית השחפים.

PONT DE NORMANDIE

עם גובה עמודיו עד 215 מ', נישא "גשר נוֹרְמַנְדִי" על פני סביבתו וניראה למרחק ק"מ רבים, כשהוא מחבר את שתי גדותיו של הנהר סֵיין, כשהוֹנְפְלֶר – מדרום, ולֶה-הָאבְר – מצפון.

בנייתו החלה בשנת 1988 ונמשכה 7 שנים עד שנחנך ב-1995 בעלות של 465 מיליון דולר. עת נבנה, באורך 2143 מ' וברוחב של 24 מ', היה הוא גשר הכבלים הארוך ביותר בעולם. כיום הוא השני באורכו. 

הגשר מחולק ל-4 נתיבי תנועה לרכבים ועוד 2 מסלולים להולכי רגל. המרחק בין שני עמודיו הבסיסיים הוא 856 מ'.

MUSEE EUGENE BOUDIN 

יוּגֶ'ן בּוּדַן (1824-1898), יליד הוֹנְפְלֶר, נחשב לאחד מגדולי הציירים של נופי ים, והיה ממייסדי תנועת האימפרסיוניזם. המוזיאון מוקדש לאוסף יצירותיו, מעין הומאז' לאמן, ברם מציג גם יצירות של כ-20 אמנים צרפתים נוספים. לא לפספס !

MAISONS SATIE 

אֶרִיק סַאטִי היה אמן אוונגרדי ומלחין למוסיקה קלאסית, שנולד וחי בהוֹנְפְלֶר (1866-1925), אך את חינוכו המוסיקלי קיבל בפריז, שם התחכך עם קְלוֹד דֶבִּיסִי, מוֹרִיס רַאוֶול, פַּאבְלוֹ פִּיקַאסוֹ, זַ'אן קוֹקְטוֹ, אִיגוֹר סְטְרַוִוינְסְקִי ואחרים.

בזכות תרומות של כל מיני פטרונים, כל 3 הבתים שהיו שייכים למשפחתו, שסימן ההיכר שלהם היה חזיתותיהם ספוני עץ אדום, הפכו למוזיאון, בשנת 1998, המציג מסע סצנוגרפי-אמנותי-מוסיקלי של אורות וצללים, פרטי ריהוט, חפצים אישיים, רישומים, ציורים, יצירות ספרותיות, אוספי מטריות וקולבים, תלבושות וקטעי עיתונות, כשברקע מנוגנות יצירות מוסיקליות פרי יצירתו.

 EGLISE ST. CATHERINE 

כנסיית סט. קָתֶרִין הקתולית, שנבנתה במאה ה-15, זמן קצר לאחר מלחמת 100 השנים, ממוקמת בצמוד לנמל העתיק של הוֹנְפְלֶר ומתהדרת בייחודיות משלה: זו הכנסיה הגדולה ביותר בעולם שעשויה כולה מ...עץ. מעצי אלון וערמונים !!!

בתחילה שימש המקום, שנבנה על פי דגם של אולם שוק, כמספנה, לבניית ולתיקון ספינות, אך בהמשך שונה ייעודו, ומגדל הפעמונים שלו ניבנה בניפרד. ואכן, בשנת 1875 המבנה הוכרז כמונומנט היסטורי.

CHAPELLE NOTRE DAME DE GRACE 

קַפֶּלַת נוֹטְרֶה-דַאם-דֶה-גְרַס נבנתה בשנת 1023, בתקופת רִיצַ'רְד השני, דוכס נורמנדי דאז, על מצוק המשקיף על העיירה הוֹנְפְלֶר, אך נהרסה כליל בעקבות קריסתו והתפוררותו. בין השנים 1600-1615 נבנתה מחדש ע"י הבורגנים והמלחים של הוֹנְפְלֶר.

כיום מוצגים בכנסיה, מקטים, דגמים של בתים, סירות ואורגנים.

JARDIN DE PERSONNALITES 

גן האֹשיות, בן 10 הדונם, שנחנך בשנת 2004 בעיירה הוֹנְפְלֶר, על שפך נהר הסֵיין, נושק לתעלת לַמַאנְש, הינו "ריאה ירוקה קסומה", בשטח, שבעבר היה בוצי כולו.

לצד מדשאות נרחבות, בריכות שופעות צמחי נוי, אוסף ענק של שיחי ורדים, גזיבו ופינות צל לרוב, ייחודו של הגן הוא כשמו: גן המציג עשרות פסלים עם מגוון רחב של דמויות, מילידי העיירה המחוננים וכלה באשיות מפורסמות ששהו או חיו בה כקְלוֹד מוֹנֶה, שַׁארְל בּוֹדְלֶר, אֶרִיק סַאטִי, יוּגֶ'ן בּוּדַן, קָרְל ה-5, זַ'אן-בַּטִיסְט קוֹלְבֶּר, אַן-מַארִי לוּאִיז ד'אוֹרְלֵאַן, פְרַנְסוּאַז סַאגַאן ואחרים.

NATUROSPACE

נָטוּרוֹסְפֵּייס הינו גן מיוחד במינו, מושך, מסקרן ומזמין ביקור, בשל שלושת מרכיביו:

גן הפרפרים, המציג אוסף ענקי מ-3 אזורים: מרכז ודרום אמריקה, אפריקה, דרום-מזרח אסיה ואוסטרליה. 

גן הציפורים, המציג ציפורים צבעוניות המגיעות מארצות רחוקות ואכזוטיות. 

וגן הפרחים המציג צמחים טרופיים נדירים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.