24 May
24May

מִפְרָק/שוֹק בקר צלוי, לא נחשב בצרפת כחלק מ"המטבח העילי", בשל פשטות הכנתו, ברם, מדובר בטעם שאין דומה לו, בבשר שמתפצפץ בפה, רך, נימוח. 

מוצאו של מאכל זה, אי-שם במאה ה-19, באי שַׁאטוּ CHATOU בלב נהר הסֵיין, באחד מפיתוליו ממערב לפָּרִיז, שם מתקיימים ירידי עתיקות ובשרים, פעמיים בשנה, במרץ ובאוקטובר, בנוסף לפסטיבלים שנתיים בתחום המוסיקה האלקטרונית, דיסקו פארק וקרקסים.

מעביר את שרביט הכתיבה לשפית שלנו, ליאורה'לה, שתפנק אותנו במתכון מוצלח ! 

זָ'ארֶט רוֹטִי הינו תבשיל חגיגי של שוק בשר. במקור, הוא עשוי משוק חזיר, אבל גם שוק טלה טעים לא פחות ואפילו שוק אווז. 

הרבה שיטות קיימות להכנתו. אפשר לאפות בתנור או בסיר על אש קטנה. אפשר להשרות את השוק בתערובת של דבש וסויה, או לימון ותבלינים, או להכינו בדרך הקלה ביותר שאני מציעה לכם כאן. 

המיצרכים ל-4:

4 שוקי טלה קטנים

2 גזרים

1 גבעול סלרי

2 בצלים

2 שיני שום קלופות

1 כוס ציר בקר

2 כפות שמן 

צרור עשבי תיבול כמו טימין, נענע, פטרוזיליה, טרגון ועלה דפנה 

כוס יין אדום או כוס בירה  

מלח ופלפל

ההכנה: 

קוצצים שום ובצל, חותכים את הגזרים לקוביות קטנות וקוצצים גם את גבעול הסלרי. 

בכף שמן משחימים היטב את השוקיים מכל הצדדים. מוציאים, שומרים בצד ושופכים את השמן. 

מטגנים עם כף השמן שנותרה את הבצל, גזר, סלרי, שום ועשבי תיבול כ-3 דקות. יוצקים את ציר הבשר והיין (או הבירה). מחזירים את שוקי הטלה, ומוסיפים מלח ופלפל. 

מבשלים לפחות שעתיים בסיר מכוסה, על אש נמוכה מאד עד לריכוך מלא. 

מגישים עם תפוחי אדמה אפויים, מבושלים, או פירה. 

  

ולמי שכיבד את פריז בביקורים רבים, וחשקה נפשו במשהו קצת שונה, ללא אווירת הכרך הגדול, מומלץ לפנות מערבה, לנסוע לאורך נהר הסֵיין, ולעצור לכמה שעות באי שַׁאטוּ. 

CHATOU 

האי נקרא גם "אי האימפרסיוניסטים", כי היה חביבם והיווה סביבת עבודה נעימה, במחצית השניה של המאה ה-19. אמנים כקְלוֹד מוֹנֵה ואוֹגוּסְט רֵנוּאַר הירבו לבלות שם את זמנם, כי באותה תקופה שגשגה שם גם אופנת השיט בסירות קאנו (ראו ציור של רנואר).

MUSEE FOURNAISE 

מוזיאון פוּרְנֵייז שעל גדת נהר הסֵיין, בכפר שַׁאטוּ, מציג אמנם את ההיסטוריה של הבית עצמו ושל גדות הנהר שליד, אך מפנק את המבקרים באסף מכובד של האמנים האימפרסיוניסטים.

ואפילו בימים אלה מתקיימת בו תערוכת עבודות של אוֹגוסְט רֵנואַר, שחוזר למקום כהולוגרמה, כמאה שנה לאחר העלמותו, וכמי שנהג לבלות בכפר ובאי שבמרכז הנהר, באמצעות סרטונים, אנימציות דיגיטליות ועבודות מקוריות מפרי מכחולו.

ATELIER GROGNARD 

בשיאה של ה"בֶּל אֶפּוֹק", נבנה חלל תרבותי זה במאה ה-19, בשטח של כ-650 מ"ר, ומארח כיום תערוכות אמנות יוקרתיות שמארגנת העירייה, כמו של ציירי נופי הפרובנס, השתקפויות אימפרסיוניסטיות של נהר הסֵיין, אמני פּוֹנְט-אָבֶן בראשות פּוֹל גוֹגֶן, והאמנים קוֹרוֹ ווְלָמִינְק. 

מה שהיה פעם בית חרושת שייצר לוחות נחושת ואבץ לחריטה, נותר כפי שהוא ולו רק כדי לשמר את הקסם והאופי של מקומות תעשייתיים, שהוסבו תוך מתן כבוד, לחומרים המקוריים: ברזל וזכוכית. לא פלא אפוא, שאחד האולמות המוארים, הגג שלו עשוי מזכוכית.

PARC DES IMPRESSIONNISTES 

הפארק קטן אך קסום, על הגדה השמאלית של נהר הסיין, מול אי האימפרסיוניסטים ומוזיאון פורנייז, יזכיר לכם, בעזרת האגם הקטן, סככת הגזיבו, עצי הערבות הבוכיות הישר אל המים, הנופרים, החבצלות, פרחי הלילך, הגרניום והוִיסטרה, את גנו של האמן קְלוֹד מוֹנֵה בזִ'יבֶרְנִי, כי בהשראתו הוא הוקם. 

זו העת לטיול רגלי בין גני הורדים – לאיי הצבים שבאגם, בין הגן הלבן – לגן האוסף, בין קני הסוף - לקיוסק הקטן שבמקום.

CHATEAU DE MALMAISON

טירות רבות עוטפות את סביבת העיר פריז, אך לשַׁאטוֹ דֶה מַאלְמֵייזוֹן ייחוד משלה, בהיותה מקום מגוריהם של נַפּוֹלֵיאוֹן וג'וֹזֶפִין, שרכשה עבורם את המקום, כ-15 ק"מ ממערב למרכז פריז, בשנת 1799. 

ובעוד הטירה משמשת כמטה של ממשלת צרפת בשנים 1800-1802 והוא עסוק בענייניו, הפכה ג'וזפין את הגן שמסביב ליפה והמעניין ביותר באירופה, שכן, הביאה ממרטיניק מולדתה וממקומות אחרים בעולם, מאות צמחים נדירים או אכזוטיים. גן הורדים והחבצלות שלה זכו לתהילת עולם. בהמשך, אפילו בעלי חיים הילכו חופשי בין ערוגות הפרחים: יענים, זברות, למות, כלבי-ים, ברבורים, קנגורו, צבאים. 

לאחר תבוסתו של נפוליאון בקרב ווטרלו, ובעקבות מותה של ג'וזפין בשנת 1814, נבזזה הטירה והגן הושחת. 

הכבישים המהירים 13-A ו-86-A מחברים את הטירה למרכז פריז, משם יוצא גם אוטובוס ישיר אל הטירה. בתמונה למטה משמאל, חדרה של ג'וזפין.

MUSEE DU DOMAIN ROYAL DE MARLY 

מוזיאון האחוזה המלכותית של מָרְלִי, היווה את "הארמון האחֵר" של לואי ה-14, מלבד מושבו הקבוע בארמון וורסאי

ומדוע "אחֵר" ? כי לכאן נהג לואי ה-14 לבוא על מנת לבדר ולענג את עצמו, את אורחיו ואנשי חצרו, באווירה יותר אינטימית: קונצרטים, ציד, טיולים וכו', הסתכלו היטב בתמונת המבנה שנבנה בשנת 1679: אין הוא נראה כתפאורה להצגת תיאטרון ? 

ובניגוד לטירות אחרות שהוזנחו קצת במהלך השנים, מקום זה שוקק פעילות. סדנת נשפים וריקודים סלוניים, סיור מודרך בטירה ובמפעל המים המיוחד שלה, כנסים, או סיור במסגרת חבילת ביקורים ב"טירות של פעם".

ACCROCAMP RUEIL MALMAISON

גן הרפתקאות זה הינו מקום אידיאלי למסיבות רווקים, גיבוש צוות, מסיבת יום הולדת ובילוי משפחתי עם הילדים. 

טרמפולינות, רשתות, אומגות, קפיצות בנג'י והליכה באויר בין העצים, הם רק חלק ממגוון של הפעילויות האקרובטיות שבגן זה. 

הורים יכולים להתמקם במרפסת הבר, ללגום משקה, לשלוח את ילדיהם, כל אחד לפי גילו, לקורס טיפוס וליהנות מהירוק בעיניים והשקט שבאזניים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.