21 Dec
21Dec

עוגת פָּרִיז-בְּרֶסְט הוצגה לראשונה ע"י השף-פטיסייר לוּאִי דוּרַאנְד, בעיירה הקטנה מייזוֹן-לָאפִיט   MAISONS-LAFFITTE כ-18 ק"מ ממערב למרכז פריז, היושבת על גדת הנהר אוּאָז OISE, לבקשת פְּיֵיר זִ'יפָאר, עיתונאי ספורט ויזם תחרויות ספורט, לרגל מירוץ האופניים המפורסם פָּרִיז-בְּרֶסְט (במערב אזור בְּרֶטָאנִי) -פָּרִיז. 

העוגה מזכירה בצורתה גלגל של אופניים ובמשך השנים הפכה לפופולרית ביותר על הרוכבים בשל הערך התזונתי/הקלורי הגבוה שבאכילתה. כיום ניתן למצוא עוגה כזו בכל פטיסרי, בכל רחבי צרפת.

קדימה, ליאורה'לה, תני לנו מתכון לעוגה מיוחדת ומעניינת זו ! 

המאפה האייקוני-צרפתי הזה, עשוי מבצק רבוך (בצק שממנו מכינים פחזניות), חתוך לרוחבו וממולא בקרם (על פי רוב קרם פרלינה, קרם פטיסייר או קרם ערמונים), שאף הוא מזולף בצורת עיגולים. המאפה מעוטר בדרך כלל באבקת סוכר או בשקדים פרוסים.

לפניכם דרך קלילה להכנת פריז-ברסט !!!

המיצרכים לבצק הרבוך:

100 גרם חמאה

240 מ"ל מים רותחים (1 כוס)

כפית סוכרר

בע כפית מלח

1 כוס קמח

4 ביצים גדולות 

לקרם:

3 שמנת מתוקה

3 כפות סוכר

תותים חצויים

ההכנה:

נשים בסיר חמאה ומים רותחים ונערבב. נחמם על להבה נמוכה. כשהחמאה נמסה נוסיף סוכר, מלח וקמח תוך ערבוב מהיר. 

נכבה את האש ושוב, תוך ערבוב מהיר נוסיף את הביצים אחת אחת. 

נצייר על נייר אפייה 4 עיגולים בקוטר של 8 ס"מ. נשים את העיסה בתוך שקית זילוף ונזלף עיגולים לפי הציור. נבריש בביצה טרופה ונפזר שקדים פרוסים. 

נאפה בחום של 170 מעלות טורבו כ-35 דקות. נוציא את הפחזניות להתקרר. נקציף את השמנת עם הסוכר. (אפשר להוסיף כף אינסטנט פודינג וניל כדי שהקצפת תהיה יציבה יותר).

נחצה כל פחזנית. נזלף קצפת על צד אחד של הפחזנית. (רצוי בעזרת שקית זילוף עיגולים-עיגולים), נפזר פרוסות תותים טריים ונסגור עם החצי השני של הפחזנית. 

נקשט באבקת סוכר, ונזכה להרבה מחמאות !

העיירה מֵייזוֹן-לָאפִיט, על 24000 תושביה, ידועה בעולם כ"עיר הסוּסים" בשל מסלול בינלאומי למירוצי סוסים המצוי בה. כמו כן, העיירה מזוהה כמקום מגוריו של הסופר-אמן זַ'אן קוֹקְטוֹ, וכמקום הולדתה של השחקנית אֶמָה ווֹטְסוֹן. 

העיירה וסביבתה שוכנים בלב אזור עתיר יערות ופלגי מים. בשל הקירבה לפריז, נבנו באזור טירות וארמונות רבים. 

לפיכך, נייחד את החלק התיירותי לביקור בכמה טירות, שכולן ניצבות מצפון ומצפון-מערב לפריז. אין צורך לבקר בכולן, אך כולן פתוחות לביקורים, ובמהלך חופשה בפריז, כדאי לצאת לפעמים משאון העיר – אל השלווה שבפריפריה, מה גם שארמונות וטירות אלה, מרשימים ומרתקים מבחינת ההיסטוריה שלהם. 

CHATEAU MAISONS-LAFFITTE 

נבנתה בין השנים 1630 ל-1651 בצמוד לנהר הסֵיין ומהווה דוגמא קלאסית לארכיטקטורה צרפתית -בארוקית. 

'CHATEAU DU PRIEURE

שוכנת על גדת נהר הסֵיין, בכפר קוֹנְפְלַנְס-סט.-הוֹנוֹרִין, בצמוד למפגש עם הנהר אוּאָז. עברה מספר ידיים במהלך שנותיה וכיום הטירה משמשת כמוזיאון לנתיבי המים הפנימיים של צרפת, לסקיפרים ולתעשיית הסירות MUSEE DE LA BATELLERIE.

                             שאטו מֵיזוֹן-לָאפִיט                                                            שַׁאטוֹ דֶה פְּרִיוּרֶה

CHATEAU D'AUVRES 

נבנתה ב-1635 אך בעליה התחלפו בסיטונות עד שהמועצה האזורית של חבל אוּאָז OISE רכשה אותה. במאי 1994 פתחה שעריה לקהל הרחב, כמרכז לפרשנות אמנות, עם גן מטופח ותצוגות מולטימדיה אודות האימפרסיוניזם, אמנות צרפתית, ועם דגש על האמן וִינְסֶנְט וַאן-גוֹך שאף קבור בגן הטירה, כי הטירה היוותה את אחת מסצנות הולדת האימפרסיוניזם, במהלכה פעלו בה האמנים קוֹרוֹ, סֶזַאן, קָמִיל פִּיסַארוֹ וּוַאן-גוֹך, כאמור, שאף צייר בה את יצירתו המפורסמת "טירת אוֹבְרֶה בשקיעה", בשנת 1890.

                               שַׁאטוֹ ד'אוֹבְרֶה                                                                  קבר וַאן-גוֹך

CHATEAU DE BOUFFEMONT 

נבנתה במאה ה-12 ולימים הפכה לרכושו הפרטי של הברון אֵדוּאַר לוּאִי ג'וֹזֶף אַמְפיין, בונה המטרו בפריז. כיום, משמשת כמונומנט תיירותי, אך בעיקר כאתר מקורי לחתונות. 

CHATEAU DE LA CHASSE 

נבנתה בלב יער במאה ה-13 והחל מאוגוסט 1933 מהווה מונומנט היסטורי, בשל הסקרנות האדריכלית שהיא מעוררת, והן בשל השינויים הרבים שחוותה במהלך שנותיה, והאושיות אשר פקדו אותה כוִיקְטוֹר הוּגוֹ וזַ'אן-זַ'אק רוּסוֹ. כיום הטירה שייכת למשרד היערות לאומי הצרפתי.

                      שַׁאטוֹ דֶה בּוּפְמוֹנְט                                                      שַׁאטוֹ דֶה לָה שָׁאס

CHATEAU DE STORS 

שוכנת מאז בנייתה במאה ה-14 על גדת הנהר אוּאָז OISE ובמאה ה-16 היוותה מלון מפואר. נפגעה קשות מההפצצות במהלך מלחמת העולם השניה. בשנת 1999 נרכשה הזמר-מוסיקאי אמן זַ'אן-פַּטְרִיק קַאפְּדְוִויאל, ומאז היא בהליך שיקום. 

CHATEAU DE BALINCOURT 

נבנתה ב-1780 בסגנון קלאסי ועוטרה באלמנטים רבים יוניים ודוריים, אך לאורך 240 שנותיה, החליפה בעלים רבים, ביניהם המלך הבלגי לֵיאוֹפּוֹלד השני. כיום, נחשבת לאנדרטה היסטורית.

                            שַׁאטוֹ דֶה סטוֹרְס                                                                שַׁאטוֹ דֶה בַּלִינְקוּר

CHATEAU DE CHANTILLY 

אחת הטירות היפות, החשובות והמעניינות ביותר בצרפת, ממוקמת באזור מיוער כ-50 ק"מ מצפון לפריז. מחולקת ל-2 אגפים: הפטיט שַׁאטוֹ נבנתה ב-1560 ואילו הגראנד שַׁאטוֹ, נבנתה ב-1358, נהרסה במהלך המהפכה הצרפתית, ונבנתה מחדש ב-1870. 

טירת שַׁאנְטִיִי שייכת למכון הצרפתי, מהווה מונומנט היסטורי ומאז 1988 פתוחה לקהל הרחב. יש בה גלריה לאמנות ומוזיאון גדול וחשוב, מוזיאון קונדֶה, המכיל אוסף נכבד של ספרים וכתבי-יד מהמאות ה-15  וה-16, ויצירות של וַאטוֹ, קוֹרוֹ, רְפָאֵל, בּוֹטִיצֶ'לִי, וַאן-דַייק, דֶלַקְרוּאָה, אִינְגְס, גֶ'רִיקוֹ וּוֵרוֹנֶזֶה. 

הטירה מוקפת בבריכות ובגנים מטופחים כולל מפל מים, ביתנים, מסלול למירוצי סוסים, אורוות ומוזיאון המוקדש כולו לסוסים ומירוצי סוסים. הטירה שימשה ומשמשת גם כיום לנושאי ספורט, אמנות ותרבות: 

  • ב- 1994 2 הופעות של להקת פִּינְק פְלוֹיד המקורית, וב-2006 שוב עם דֵייוִיד גִילְמוֹר.

  • ב- 1985 צולם באורוות הטירה קטע מהסרט הג'יימס בונדי "רצח בעיניים" עם רוֹגֶ'ר מוּר, כְּרִיסְטוֹפֶר ווֹקֶן, גְרֵייס ג'וֹנְס ודוֹלְף לוֹנְדְגֶרְן.

  • קבוצות רוכבי אופניים (אֶדִי מֶרְקְס) ניהלו בה מחנות אימונים.

  • אחת לשנתיים מתקיימת בה תחרות זיקוקין-די-נור.

  • הכדורגלן הברזילאי רוֹנַלְדוֹ התחתן בה עם בחירת ליבו, בעלות של 700000 יורו.

בראשית המאה ה-21 הטירה שוקמה ושופצה בעלות כוללת של 70 מיליון יורו.

                                                                   שַׁאטוֹ דֶה שַׁאטִינִיִי

CHATEAU DE MONTATAIRE 

טירה יפה זו כ-60 ק"מ מצפון לפריז וכ-10 ק"מ מצפון לטירת שַׁאטִינִיִי, נבנתה כבר במאה ה-12 על ידי המרקיז רֶנוֹ ה-2 דֶה קְלֵרְמוֹן, במצוות המלך. מחולקת ל-3 אגפים ובנויים בה 4 מגדלים עגולים בהיקפים שונים.

CHATEAU DE CHAMPLATREUX 

נבנתה בין 1751 ל-1757, והיתה לביתם של המשפחה המהוללת של חברי פרלמנט פריזאיים הוללים, שאהבו ונהגו לצאת לציד ביערות הסמוכים. ולכן, הטירה מעוצבת כמגורים כפריים ומיועדת לקבלות פנים ולאירוח. יש בה 23 חדרים, כולל חדרי אמבטיה וחדר למשרתת הצמודה. החל ממרץ 1989 נחשבת לאנדרטה היסטורית, וביום-יום נערכות בה מידי פעם חתונות יקרות.

                            שַׁאטוֹ דֶה מוֹנְטַאטֵייר                                                            שַׁאטוֹ דֶה שַׁמְפְּלַאטְרוֹ

CHATEAU DE CHATENAY-EN-FRANCE 

30 דקות מפריז, 10 דקות נסיעה צפונה-מערבה משדה התעופה שארל דה-גול, ממוקמת טירה זו, בלב אזור כפרי, ומשמשת בעיקר לאירוח ימי עיון, פגישות, ימי לימוד, סמינרים, קוקטיילים, השקת מוצרים ועוד. 

נבנתה בסגנון ניאו-קלאסי, אך המיוחד בה הינו פארק מטופח ומושקע בן 19 דונם המקיף אותה, שעוצב על ידי מי שעיצב גם את פאר בּוּלוֹן בפריז. 

CHATEAU DE ERMENONVILLE 

וידוי אישי: זכיתי להתארח במקום מקסים וקסום זה, שנמצא לא הרחק מטירת שַׁאנְטִיִי, קצת צפונה-מזרחה משדה התעופה שרל דה-גול. טירה עתיקה ומעניינת זו, שתחילתה בשנת 987, עברה שיפוץ רציני לאחרונה, כולל החפיר והגנים שמסביבה. טיול רגלי בגניה של הטירה – חוויה ! 

אך עד שהגיעה הלום, צברה פרקים מאושרים ועצובים לחליפין בחייה. בימי הביניים היתה בידי אדונים פיאודלים. במאה ה-15 נהגו להתארח בה המלך לואי ה-13 והפילוסוף-סופר זַ'אן זַ'אק רוּסוֹ. ובשנת 1800 פקד את הטירה נַפֹּוֹלֵיאוֹן בּוֹנַפַּרְטֶה שאהב לצאת לציד ארנבות בפארק הטירה וביערות שמסביב. 

בשנת 1932 רכשה את הטירה משפחת בּוֹגָאטִי, ובמהלך מלחמת העולם השניה, היא נכבשה ע"י הגרמנים. בהמשך הפכה לבית אבות ולבית מלון ברשת RELAIS ET CHATEAUX. כיום הטירה שייכת לרשת HOTELS PARTICULIERS, ומשמשת כמלון, מסעדה ואתר חתונות, וכמקום מבוקש ביותר לצילומי סצנות סרטים.

                          שאטו שאטניי-אן-פרנס                                                      שאטו ד'ארמנונוויל

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.