28 Oct
28Oct

עד היום, לא ברור מה עבר בראשו של אנדרה דוגין ANDRE' DAUGIN, השף המעוטר בכוכבי מישלן של מלון "דה פראנס" בעיר אוֹש AUCH שבדרום-מערב צרפת, ולהיכן בדיוק חתר, עת  פיתח בשנת 1959 את המתכון המסורתי של מנה זו והוסיפה לתפריט של המלון. מדובר בבשר פילה משרירי החזה של הברווז, שבישולו נעשה בגריל או בתבנית בתנור, ברם, ניתן גם לייבשו, או לעשנו ולשמרו לטווח ארוך יחסית.

ונתח זה של הברווז, הינו עשיר בטעמים, שכל מה שהוא דורש, זה רוטב מתאים. 

ולליאורה'לה שלנו, יש מה להציע בנדון: 

ההכנה:

2 נתחי חזה ברווז ( או אווז)

חורצים חריצי שתי וערב על הצד השומני ומתבלים במלח ופלפל משני צידי החזה.

שמים מחבת על האש ומניחים את חזות הברווז על המחבת כשהצד השומני כלפי מטה. נותנים לשומן שעל נתח החזה להינמס ולאחר כ-4 דקות, הופכים לצד השני.

מורידים מהמחבת ועוטפים בנייר כסף כדי שהחזות ינוחו, יגירו נוזלים ויתבשלו עוד מעט באדים.

רצוי להכין מידיום-רייר.

הרוטב:

שמים 3 כפות רוטב בלסמי, כף דבש, 2 עלי מרווה ומעל מלח גס, מערבבים ומחממים.

פורסים את החזה לפרוסות של כחצי ס"מ, מניחים על צלחת הגשה ויוצקים את הרוטב מעל הפרוסות.

מצוין עם תפוחי אדמה צעירים וקטנים ושעועית ירוקה מאודה.

לרוטב יין: 

מצמצמים כוס יין וכף תרכיז תפוזים קפוא ומופשר. 

לרוטב חרדל ודבש: 

תערובת של חרדל, מעט שום, דבש וכפית לימון, מחממים ומצמצמים מעט.

לרוטב תפוז וטריאקי:

2 כפות תרכיז תפוזים עם 2-3 כפות טריאקי. לחמם מעט ביחד. 


ולאחר שגילינו כי העיר אוש היא המקור למאכל זה, הבה נצא לגלות מה יש לה להציע לנו בתחום נוסף – התיירות.

LES POUSTERLES D'AUCH

מדרגות אלה, נבנו בימי הביניים, בתוך סמטה צרה מאד ובמדרון תלול, על מנת להקל על הגישה ולקשר בין העיר העליונה – לעיר התחתונה ולנהר גרס. מדרגות אלה, ייחודיות לעיר אוש, נקראות פוסטרלס וגירסה שלמה מהן השתמרה עד היום ומהווה מקור משיכה לתיירים ולשוחרי נוסטלגיה.

TOUR D'ARMAGNAC 

מגדל זה, בעל 7 קומות, בגובה 40 מ', עם קירות בעובי של 2 מ', נבנה על ידי הארכיבישוף המקומי, במאה ה-13, למטרות כליאה. ואכן, בכל קומה יש תא כליאה קטן, 4 עד 5 מ"ר גודלו. 

בשנת 2013 המגדל שופץ וכיום הינו רכוש פרטי, ולפיכך הביקורים בו אסורים, למעט חלקים מספר, ומבחוץ. מהקומה העליונה תצפית יפה על העיר, הנהר והקתדרלה, ועל פסלו של ד'ארטאניאן, ההוא משלושת המוסקיטרים של אלכסנדר דיומא.

MUSEE DES JACOBINS 

במוזיאון זה, אחד הותיקים ביותר בצרפת, מוצגים כ-20000 חפצים, כ-8000 יצירות אמנות פרה-קולומביאניות, שנאספו/נאגרו במשך שנים רבות על ידי גיום פוז'וס PUJOS, שבילה שנים רבות בדרום-אמריקה, במהלכן צבר אוסף זה, שנתרם למוזיאון לאחר מותו. 

ממוקם בבנין שנבנה במאה ה-15 כמנזר יעקוביני, למרגלות העיר העתיקה, ונחשב כיום כמונומנט היסטורי, שעבר מסע שיקום ממושך בשנת 1979.

המוזיאון מכיל בנוסף, פריטים ארכיאולוגים, פרטי אמנות עממית מקומית מדרום-אמריקה, אמנות קדושה, עתיקות מצרים, עתיקות גלו-רומיות, יצירות אמנות מימי הביניים, פרטי ריהוט דקורטיבים וגם יצירות אמנות יפה.

גן המוזיאון בסגנון צרפתי שבצמוד, בשטח של כ-1600 מ"ר, מכיל צמחים דקורטיביים ואכילים מדרום אמריקה.

MAISON A COLOMBAGES 

לשכת התיירות המקומית באוש, לא יכלה למצוא לעצמה אכסניה ראויה יותר, ממבנה עתיק זה, בן 520 השנים, שחציו אבן – חציו עץ. מוזר, אך נכון, כי חלקי העץ המגוונים שלו, ממולאים בלבנים אדומות. המבנה בן 4 הקומות, ניצב בכיכר דה לה רפובליק, ממש מול הקתדרלה של אוש, ונראה אמנם כנטע זר בסביבה זו, ברם, בסיס האבן שלו, מעיד על גילו, יציבותו וחוסן ביסוסו.


זו העת, לקחת קצת פסק זמן מהעיר, לצאת אל סביבתה וליהנות מביקור ב-2 כפרים, שניהם ברשימה המכובדת של "הכפרים היפים ביותר בצרפת".

FOURCES 

פורסה, כפר קטן ימי-ביניימי, בן כ-280 תושבים, 55 ק"מ מצפון-מערב לאוש, שנבנה על שרידי טירה עתיקה שנהרסה במאה ה-15, בצורה מעגלית (מזכיר את מושב נהלל שלנו), על מנת לאפשר הגנה עליו מפני פולשים.

הכפר שיושב על גבעה בגדה השמאלית של פיתול הנהר אוזואה AUZOUE, הצליח לאורך השנים לשמור על צביונו ועל המורשת העתיקה שלו, על המבנה המעגלי, הטירה והארקדות. תושבי הכפר מתפרנסים ברובם מייצור ליקר ארמניאק, כבד אווז, גבינות ותיירות, במיוחד בעונת הקיץ, עת המקום תוסס, שוקק ומלא תיירים.

LA ROMIEU 

מסביב לכיכר המרכזית של הכפר לה רומייה, פזורים פסלי חתולים, פרי יצירתו של פסל חיות מהעיר אורליאן, שקיבל השראה מאגדה מקומית מעניינת, לפיה, במהלך רעב נוראי שפקד את הכפר בימי הביניים, נאלצו תושביו לאכול את החתולים שבמקום. צעירה מקומית בשם אנג'לין, הצילה זוג חתולים, שמרה וגידלה אותם בסתר בביתה. 

לאחר שהכפר ניצל והחל לשגשג, פקד אותו אסון נוסף, עת החולדות והעכברים שהתרבו במקום, בהיעדר חתולים, טרפו את כל הגידולים. או אז, שיחררה אנג'לין את שני החתולים שהצילה, שטרפו מיד את כל החולדות והעכברים, ובכך ניצל הכפר מחרפת רעב מחדש.

כיום, מצפון לאוש, באמצע הדרך בינה לבין העיר אז'ן AGEN, מהווה הכפר בן 600 התושבים, תחנה חשובה בדרכם של הצליינים, הבאים מקומפוסטלה שבספרד. 

בעבר הרחוק, היה מיושב בתקופה הרומית, ומכאן שמו לה רומייה, שפירושו: עולי הרגל הרומיים. המבנה הבולט והחשוב ביותר בכפר הינו כנסיית הקולג' סן-פייר דה לה רומייה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.