11 Nov
11Nov

מקורו של המאכל הטעים הזה הוא באזור אַקִיטֵן שבדרום-מערב צרפת. אמנם מכינים אותו בכל מטבח בכל רחבי צרפת, אך באזור זה הוא פופולרי ביותר, אולי גם בשל ריבוי החוות לגידול ברווזים במקום. לחופי הים התיכון אין מאכל מתאים יותר מטרין לארוחת ערב או ארוחה קלה. 

המאכל קיבל את שמו מכלי החרס המסורתי, שבו הוא נאפה בצרפת. את הטרין אפשר לאפות ואפשר להכין קר, מהודק למשעי והוא עשוי מבשרים או דגים, או ירקות בבלילה או עם ג'לטין. 

הוא נפרס כעוגה ומוגש בתוספת צנימים דקים, טוסטים, פלפלונים חריפים או ריבה.

ומה יש לליאורה'לה שלנו לאמר בנושא זה ? 

ישנם סוגי טרין מושקעים ומעט מסובכים ויש הקלים יותר להכנה. בחרנו בטרין ברווז וכבדים, טעים ומשובח ולא קשה להכנה במיוחד. 

ומה צריך להכין ? תבנית טרין מאורכת מחרס או תבנית המיועדת לאפיית אינגליש קייק.

 המיצרכים:

600 גרם נתח ברווז טחון

12 פרוסות חזה אווז פרוס דק

200 גרם חמאה

100 גרם שומן אווז

100 גרם כבדי עוף נקיים

1 כף מלח

50 גרם פיסטוק חלבי

1 ביצה

3 כפות קמח

צרור פטרוזיליה קצוצה

קמצוץ מציפורן טחונה, קינמון טחון, אבקת גרעיני כוסברה, פלפל שחור גרוס 

ההכנה: 

מחממים תנור ל-180 מעלות. מעבדים במעבד מזון את בשר הברווז, הביצה, החמאה והשומן, הקמח, והתבלינים. 

מערבלים כ-2 דקות ומוסיפים את הפיסטוקים. מערבלים ב-2 -3 פולסים. משהים קצת, ובינתיים צולים את הכבדים ומחלקים לכמה חתיכות. 

מרפדים את תבנית הטרין בפרוסות האווז כך שיגלשו אל מעבר לשפתי התבנית. מעבירים חצי מהתערובת לתבנית. מניחים על זה את נתחי הכבד, מהדקים ומוסיפים מעל הכבדים את שארית התערובת. 

מכסים בקצוות המשתפלות של חזה האווז (יש אפשרות לעבד את הכבדים, לאחר שניצלו, יחד עם כל המרכיבים לתערובת אחת אחידה, ואז אין צורך לחלק ל-2 כמובן).

מכסים בנייר כסף. רצוי להניח על נייר הכסף תבנית כבדה שתתאים לגודל תבנית הטרין, שתהווה משקולת למאפה. מניחים את התבנית בתוך תבנית עמוקה נוספת וממלאים אותה במים. אופים כשעתיים. 

מוציאים את התבנית מהתנור ונותנים למאפה להתקרר. או אז מעבירים למקרר למשך לילה שלם ל פ ח ו ת. להגשה, מסירים כמובן את רדיד האלומינים ומפרידים מעט את שולי הטרין מן התבנית והופכים על גבי צלחת הגשה. 

פורסים ליד השולחן ומגישים עם טוסטים, פרוסת לימון (או ריבה) וכוס יין לבן צונן. 

את הטרין ניתן גם לקנות מוכן במעדניות וברשתות השיווק השונות. הנה דוגמאות.

הכנו ? טעמנו ? אכלנו ? זה הזמן לחלץ עצמות וליהנות משכיות החמדה של העיר אוש.

 MUSEE DU TRESOR DE LA CATHEDRALE 

הקתדרלה של העיר אוֹשׁ הינה אחת הקתדרלות האחרונות בצרפת ואחת העשירות ביותר. ויש לכך גם סיבה: היא מהווה תחנה ואתר מרכזי במסלולם של צלייני סן ז'אק דה קומפוסטלה. בנייתה נמשכה כ-200 שנה, בין המאה ה-14 ל-16, ויש בה אפילו גם חלק בסגנון רנסנסי (מתקופה מאוחרת יותר): החזית הממוסגרת על ידי 2 המגדלים שגובהם 44 מ'. 

הקתדרלה מסווגת כמונומנט היסטורי, גם בשל המוזיאון שבה, האוצר בקרבו אוצרות היסטוריים בעלי חשיבות תיעודית. מדובר בכ-200 פריטים של אמנות, דתית בעיקר: פסלים, ציורים, עבודות צורפות, סרטונים ומצגות אינטראקטיביות המאפשרות את גילוי מסגרת המורשת הזו, לאחר כל עבודות השיקום שבוצעו במקום. 

המוזיאון שממוקם לצד מגדל ארמניאק (הכלא לשעבר), מאפשר גישה והצצה אל חלק מתאי הכליאה, הצינוק, תאי העינוי וגם אל שרידיה הקדומים של הקתדרלה.

D'ARTAGNAN 

שלושת ספריו של הסופר הצרפתי אלכסנדר דיומא האב: "שלושת המוסקטרים", "אחרי עשרים שנה" ו"הוויקונט דה בראז'לון", הפכו לרבי-מכר בצרפת ובעולם כולו, הרבה בזכות הדמות המרכזית, ד'ארטניאן, מי שהיה מנהיגם של שלושת המוסקטרים, אַתוֹס, פּוֹרְתוֹס ואַרָאמִיס, שפעלו בשירות המלך לואי ה-14.

נולד בשנת 1611 בכפר קטן, לוּפִּיַאק, מערבית לעיר אוֹשׁ (בה גם התגורר, בהמשך), בשם שַׁארְל דוּ בֶּה קַסְטֵלְמוֹר דַ'ארְטָנְיָאן, ומשהתגייס לשירות המלך, הוטלו עליו משימות כמו מעצרים או ליווי של נכבדים מסויימים, פעולות שבוצעו על הצד הטוב ביותר,על ידו ועל ידי שלושת שותפיו המוסקטרים, וגרמו לקידומו. 

הם היו אלה שטבעו את מטבע הלשון המפורסם: "אחד למען כולם, כולם למען אחד". 

דמותו היוותה השראה לסופר, ובהמשך, נעשו גם סרטים רבים נושאי השם "שלושת המוסקטרים". ולכן, לא פלא כי פסל המנציח את דמותו ההירואית, ניצב לצד המדרגות המפורסמות, המקשרות את חלקיה של העיר אוֹשׁ, העילי והתחתי.

ABBAYE DE FLARAN 

באמצע הדרך שבין אוש מדרום, לקונדום בצפון, ניצב מנזר זה שנוסד בשנת 1151, על מפגש שני הנהרות פֶּטִיט בֵּייז PETITE BAISE, ואוֹלוֹ AULOUE

זהו אחד המנזרים השמורים ביותר במערב צרפת, למרות שלאורך השנים, לא חמק ממלחמות, מלחמות דת בעיקר, כולל מלחמת 100 השנים.

בשנת 1972 נרכש על ידי מינהלת מחוז גֶרס GERS, עבר פרוייקט שיקום אינטנסיבי, וכיום הינו אתר לפעילויות תרבות רבות. במקום מוצגת תערוכת קבע מעניינת, המוקדשת כולה למסלול העליה לרגל, לסנטיאגו דה קומפוסטלה, שבספרד. 

העיר אוֹשׁ מוקפת ב-6 כפרים הנושאים בתואר "הכפרים היפים ביותר בצרפת". הבה נבקר באחד מהם, לָבַרְדֶנְס.

LAVARDENS 

20 ק"מ צפונה לעיר אוֹשׁ, שוכן כפר קסום זה, על 400 תושביו, כשבמרכזו מתנוססת טירת לֶה לָבַרְדֶנְס מלאת ההוד הבולטת בגובהה, מעל יתר בנייני הכפר השמורים, שנבנתה במאה ה-17, עת לָבַרְדֶנְס היוותה באותם ימים, עיר הבירה של רוזני אַרְמָנְיַאק

שיטוט בסמטאות הכפר מגלה שרידים, כמו חומות, מימי הביניים, שהשתמרו להפליא, ולפיכך, לא פלא שהטירה מהווה מונומנט היסטורי, והכפר כולו, נכלל ברשימה המכובדת של "הכפרים היפים ביותר בצרפת".

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.