10 Dec
10Dec

AUX LYONNAISE הינה מסעדה לא גדולה בלב הרובע ה-2, ברחוב קטן, סט. מַארְק, אבל שם גדול ומפורסם עומד מאחוריה, אחד השפים הגדולים והטובים ביותר בצרפת ובעולם כולו ובעל 19 כוכבי מִישְׁלֶן בשלל מסעדותיו – אַלַן דוּקַאס, שמגיש בה מאכלים מסורתיים צרפתיים – במחירים סבירים, כשאחת ממנות הדגל שלו היא שקדי עגל. ואני יכול להעיד: מעדן זה, כפי שמוגש במסעדה זו, הינו הטעים ביותר !

                        איור: ליאורה קרן

שקדי עגל נחשבים למעדן ומחירם בדרך כלל יקר יחסית לנתחי בשר אחרים. עשויים מבלוטת התימוס של עגל או כבש, והחלק המשמש לאכילה הוא תוכן הבלוטה, לאחר שהוסר ממנה הקרום. 

זמן ההכנה של השקדים הוא קצר ביותר, ועל פי רוב הכנתם נעשית בטיגון או בגריל. 

שקדי עגל נחשבים בדרך כלל, כמנה יוקרתית ונחשקת שמככבת בטובי המטבחים בעולם. אפשר להכין שקדי עגל גם בבית, ללא כל ידע מוקדם. מבקשים מהקצב לנקות את השקדים ואז כל מה שנשאר הוא לבחור בדרך להכנתם. 

אנחנו נבחר במתכון מזרחי להכנת שקדי עגל. 

המיצרכים:

 700 גרם שקדי עגל פרוסים       *      1 בצל גדול- פרוס       *      6 עגבניות קלופות ופרוסות        *      3 גזרים פרוסים      *      1 פלפל אדום פרוס      *      מעט כמון      *      10 שיני שום קלופות        *     1/2 צרור פטרוזיליה או כוסברה קצוץ גס      *      מלח ופלפל       *       1 כף שטוחה פפריקה 

ההכנה: 

בסיר רחב נאדה בצל במעט מאד שמן זית. נוסיף את פרוסות הפלפל ונערבב.  

נשים גזרים פרוסים, כוסברה, עגבניות ושום, נסדר את השקדים מעל הירקות ונכסה במים. 

נוסיף פפריקה, כמון מלח ופלפל. 

נביא לרתיחה על אש גדולה, נוציא בעזרת כף את הקצף. ננמיך את הלהבה ונבשל כ-40 דקות. מגישים על קוסקוס, או עם לחם שחור טרי.

ובמעבר חד, למעדנים מסוג אחר: אתרים מעניינים ומרתקים בעיר האורות !


 PALAIS GARNIER

במסגרת תכנית חדשה של העיר פריז – בכלל והרובע ה-9 - בפרט, שהגה מתכנן הערים בָּרוֹן הַאוּסְמַן, בהוראת נפוליאון ה-3, ובעיצובו של האדריכל שַׁארְל גָארְנְיֶיה, במחצית השניה של המאה ה-18, נבנה בנין האופרה, בסגנון נֵיאוֹ-בָּרוֹקִי, במשך 14 שנים (בין 1861 ל-1875), ונחשב לאחת מיצירות האדריכלות היפות ביותר באותה העת. 

האדריכל, שעל שמו נקרא הבניין, תכנן בהמשך גם את מבנה מלון "גְרַאנְד הוֹטֶל" שליד, ביחד עם קפה דֶה-לָה-פֶּה (קפה השלום) ובהמשך גם את בנין ה"אופרה גָארְנְיֶיה" של מונטה קרלו. 

המבנה המפואר, מעוטר בזהב ובקטיפה, בפסלי כרובים ונימפות וכולל 2000 מקומות ישיבה. בשנת 1964, הצייר היהודי מַארְק שַׁאגַאל צייר מחדש את תקרות האולם. 

פרט פיקנטי: הבניה נמשכה כאמור זמן רב, כי במהלכה התגלה אגם תת-קרקעי מתחת לאזור הבנייה, מה ששימש מאוחר יותר כרקע להצגה/מחזמר "פַנְטוֹם הָאוֹפֶּרָה", אודות הדמות מסתורית-מָאגית המסתובבת בין המחילות שמתחת לבנין ושולטת בנעשה בו.

LA MADELEINE 

השנה היא 1760 ומלך צרפת דאז, פִילִיפּ השני, מחליט להפקיע בית כנסת מיהודי פריז, למרות התנגדותם. מאורעות שונים, כמו המהפכה הצרפתית, עיכבו את הבנייה, ובתקופת נפוליאון הוחלט לשנות את ייעודו של המבנה: במקום מוסד שינציח את הישגי צבאו – כנסייה. וכך, בשנת 1845 הושלמה הבניה. 

הכנסיה, השוכנת ברובע ה-8, בין כיכר הקונקורד לבנין האופרה, בנויה בסגנון ניאו-קלאסי, (בעיקר בשל אכסדרת 8 העמודים הקורינתים שבחזיתה, ועשרות העמודים שמסביבה), דומה למבנה דתי, מעין מקדש יווני אדיר מימדים. שלוש כיפות גדולות מעל, מאפשרות חדירת אור לאולם המרכזי, המשופע ביצירות אמנות נוצרית. 

לאורך השנה, מתקיימים בכנסיה קונצרטים של מוסיקה קלאסית איכותית.

PLACE VENDOME 

אחת הכיכרות היפות והיוקרתיות ביותר בפריז ! 

שמה עבר מספר גלגולים: בתחילה נקראה "פְּלַאס דֶה-לָה-קוֹנְקוּאֶט", ולאחר מכן "פְּלַאס לואי-לֶה-גראנד". במאה ה-17 ניתן לה שמה הנוכחי ע"ש אחד המבנים היוקרתיים שנבנו בה, ברם, בזמן המהפכה הצרפתית שונה שמה ל"פְּלַאס דֶה פִּיק", וב-1871 נקראה "כיכר האינטרנציונל". 

במרכז הכיכר, עמוד וַנְדוֹם, עשוי מברונזה, בגובה 44 מ', בסגנון רומאי, ובקצהו, פסל נפּוליאון בלבוש קיסר רומאי, שהוצב במקום לכבוד נצחונו בקרב אוֹסְטֶרְלִיץ. 

כאמור, כיכר שמסביבה 20 בתי מידות יוקרתיים, שכל אחד מהם קשור, בדרך זו או אחרת, עם ההיסטוריה של צרפת. כיום ממוקמות בהם חנויות מותגי על בתחומי השעונים, התכשיטים, היהלומים, אופנה, בשמים, בנקים, כמו: שַׁאנֵל, לוּאִי וִיטוֹן, בּוּלְגָרִי, פִּיאַגֶ'ט, פַּאטֶק פִילִיפּ, רוֹלֶקְס, יֵיגֶר-לה-קוּלְטוּר, שׁוֹמֶה, קַארְטְיֶיה, רֶפּוֹסִי, טוּרְנְיֶיר, בּוּשֶׁרוֹן, אַרְפֶּל וַאן-קְלִיף, בנק ג'יי. פי. מורגן ועוד.

CAFÉ DE LA PAIX

"קפה השלום", אחד מבתי הקפה המיתולוגיים של פריז, היה מושבם של אֶמִיל זוֹלָא, גִי דֶה-מוֹפַּסַאן, אדוארד ה-7 מלך אנגליה, צַ'ייקוֹבְסְקִי, ועוד חשובים וסלבריטאים, במחצית השניה של המאה ה-18. 

נבנה כחלק ממלון "גראנד הוטל" המפואר, גם כן בתכנונו של האדריכל שַׁארְל גָארְנְיֶיה, בכיכר האופרה, באחת הנקודות המרכזיות והאסטרטגיות ביותר בפריז. תחילת פעילותו ב-1862. 

אוירה קלאסית, עיצוב ישן אך מושקע ויפהפה, תפריט עשיר וקפה משובח ממקומות שונים בעולם, הופכים את המקום לנקודת מפגש מושכת, לאחר בילוי בבנין האופרה, לאחר ביקור בכנסיית מַדֶלֶן הקרובה, או לאחר מסע קניות בכיכר וַנְדוֹם או ב"גָאלֶרִי לַאפַאיֵיט" הסמוכה, עם הידיים המלאות בשקיות.

                          איור: ליאורה קרן

LE CENTORIAL

אחד המבנים הסמליים של פריז, ברובע ה-2, שהיה בעבר המטה הראשי של בנק קרדיט לִיוֹנֶז. ראשיתו בשנת 1895 עת הורחב בניין קיים לטובת צרכי הבנק והוגדל נפחו בצורה משמעותית. ברם, ב-1999 נשרף חלקו, או-אז הושקעו בו כ-70 מיליון יורו על מנת להפכו למרכז עסקים ושירותים עסקיים, כמשרדים, חנויות, חדרי ישיבות, חללי עבודה, מסעדה וקפטריה. 

החלל פנימי פתוח גדול במיוחד, עם מספר מיפלסים וחללים מודולריים, ששימש לא פעם לתצוגות אופנה יוקרתיות, נהנה מאור טבעי החודר אליו דרך חופה גדולה, בגובה 20 מ', עשוייה ממתכת וזכוכית, הפוגש רצפה עשויה מלוחות זכוכית, ומחזיר אור לחלל המבנה.





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.