04 Jul
04Jul

כתבה מס' 158, 3 מתוך 12 כתבות אודות חבל אַוֵוירוֹן AVEYRON שבדרום-צרפת. 

מרק גבינה הינו מאכל מסורתי בחבל אַוֵוירוֹן שבדרום צרפת, המורכב מלחם כפרי, בצל וגבינה. מנה דשנה זו, שהתבשלה כל היום ליד המדורה, תאכיל משפחת איכרים אחרי יום עבודה, במיוחד בימים קרים מאוד, או יום אחרי מסיבה, או מוקדם בבוקר שלאחר חתונה, כי זה מנהג מחייב, להביא אותו לזוג הטרי, לחדר השינה שלהם.

וכיצד מכינים אותו ? התשובה אצל ליאורה !

החומרים: 

800 גרם לחם כפרי לא טרי 

3 בצלים גדולים 

5 עלים של כרוב מבושל 

400 גרם גבינת מגוררת (אמנטל ו/או לָאיוֹלָה)

ליטר מרק עוף או בשר 

10 מ"ל יין לבן יבש 

מעט שומן ברווז (עפ"י, המתכון המסורתי) 

מלח ופלפל לטעם

ההכנה: 

בסיר בינוני, ממיסים שומן ברווז ומשחימים בו את פרוסות הבצלים. מוסיפים את עלי הכרוב למחבת ובהמשך, יין ומרק. מבשלים כ- 30 דקות. 

בתבנית חסינת אש, שמתאימה לאפיית גְרַאטָן, מניחים פרוסות של לחם, גבינה מגוררת ומצקת של מרק עם הכרוב והבצל, ושוב פרוסת לחם, גבינה ומרק.  

מסיימים בגבינה מגוררת ומכניסים לתנור שחומם ל-180 מעלות ואופים כ-40 דקות. 

לפי המסורת, מגישים את המרק לשולחן, רק כאשר כף המזיגה עומדת זקופה בתוכו !   

והכי חשוב: המרק נאכל במזלג (ראה/י בתמונות) !!!! הנאה מובטחת !!!



למדנו להכין, טעמנו, נהנינו, הגיעה עת התיירות ! לדרך !

CONQUES 

כמה סיבות להגיע לכפר זה. חלק מהן צויינו בכתבה מס' 155. ראשית, הכפר הבנוי על גדת הנהר דוֹרְדוֹ DOURDOU, ומהאויר נראה כנקודה בתוך קונכיה, ומכאן גם שמו, קוֹנְק.

שנית, הכפר בנוי מרחובות צרים שנבנו בימי הביניים, שהשתמרו עד כה ללא פגע, ומשכך, אין כניסה לרכבים, אותם יש להחנות במגרשי חניה מיוחדים בכניסה לכפר. 

שלישית, הכפר היווה תחנה חשובה בדרכם של הצליינים לסנטיאגו דה קומפוסטלה שבצפון-מערב ספרד, שנהגו לעצור למנוחה בכנסיית המנזר סט.-פוֹי, שהחל משנת 1998 הינה חלק מאתרי המורשת העולמית של אונסק"ו (ראה/י תמונה למטה מימין).

ולבסוף, הכפר נמנה על רשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת" מזה שנים רבות, ומהווה נקודת משיכה לתיירים רבים, לא רק לצליינים. 

MOULIN DE CAMBELONG 

ומאחר וכפר מבודד זה, השקוע עמוק בתוך עמק הנהר, מזמין שהות של לילה לפחות, ארצה להמליץ על מלון 4 כוכבים, השוכן בתחתית העמק, על שפת הנהר. 

מוּלֶן-דֶה-קַמְבֵּלוֹנְג מושקע-מטופח-מדוגם-מעוצב להפליא, עם מרפסת גדולה היושבת מול המפל הקטן, כשברווזים ואנפות מארחים/ות לחברה, וברקע, משק המים המפכפכים. נירוונה מושלמת !

ובאם היום שלמחרת הינו שבת, מומלץ לערוך את הטיול הבא, נסיעה בת כשעה ו-45 דקות עד לעיירה סט. פלוֹר ST. FLOUR, וממנה להתחיל לחזור במסלול בן מספר תחנות: 

ST. FLOUR 

עיירה בת 6500 תושבים, מקסימה ביופיה, מחולקת לשניים: תחתית ועילית, שיושבת על מפגש 3 נהרות: האַנְדֶר, הוֵונְדֶז והרֵזוֹנֶט

אך הסיבה העיקרית להגיע אליה בשבת, היא השוק הקיים בה, בשבתות בלבד, ואשר מתפרס על מספר רחובות, וכולל ומציע מכל טוב. מגבינות ונקניקים, דרך פרטי ביגוד ומזכרות ועד לשלל ירקות ופירות. 

אנחנו נעצרנו בדוכן שמכר רוּבַּארְבְּ, רִיבָּס או רָבַּרְבֶּר בעברית. 

אכלתם פעם ריבת רוּבַּארְבְּ ? טעים ! מעדן !

VIADUC-DE-GARABIT 

גשר ענק וגבוה, עד לא מזמן הגבוה ביותר בעולם, מעל הנהר טְרוּיֵיר TRUYERE, המאפשר קו רכבות ישיר בין פריז שבצפון – לבֵּזְיֵיר ומוֹנְפֵּלְיֶיה – שבדרום.

הגשר שגובהו 122 מ' מעל הנהר ואורכו 565 מ', ניבנה בין השנים 1880 ו-1884 כפרוייקט של מהנדס הגשרים הצעיר לֵאוֹן בּוֹיֵיר, שהפקיד את גיבושו ובנייתו בידי מיודענו גוּסְטַב אֵייפֶל, כן כן, ההוא מהמגדל המפורסם בפריז. 

הגשר המפורסם, הונצח בסרטי קולנוע, בספרות, בשטר כסף ב-1996 (ע"ס 200 פר"צ), בפארק מיניאטורות, ובבּוּל ב-1952 (ע"ס 15 פר"צ).

RESTAURANT SERGE VIEIRA 

עת צהריים הגיעה, וזה הזמן לעצור ולהתפנק מארוחה, במסעדת סֶרְז' וִיאֶרָה, הממוקמת בצמוד לטירת קוֹפוֹר CHATEAU COUFFOUR, על גבעה נישאת, החולשת על עיירת המרפא שׁוֹדְס-אֵייג  CHAUDES-AIGUES.

סיפור המקום מעניין לכשלעצמו: סרז' עיצב והקים ב-2009 את המקום, מבלי לפגוע באופי חזותו, כשמגע יד אשתו מַארִי-אוֹד Marie-Aude ניכר בכל פינה. אל המסעדה, בעלת 2 כוכבי מישלן מאז שנת 2012, הוסיפו/בנו 3 חדרי הארחה מעוצבים להפליא. ב-2005 זכה בפרס BOCUSE D'OR, ובמהלך השנים הבאות זכה בפרסים נוספים.

ב-2019 פתח בעיירה עצמה מלון-מסעדה 4 כוכבים בשם סוֹדַאד SODADE

ביולי 2023, בגיל 46, לאחר מחלת סרטן, נפטר סֶרְז'. מי שלקחה את שרביט ניהול המקום היא אשתו, ומי שלקח לידיו את תפקיד השף, היה חברו הטוב ביותר, שף אַאוֹרֶלְיֵין גְרַאנְסַנְיֵיה AURELIEN GRANSAGNE, שנכנס מיד לנעליו, והמשיך ושמר על הרמה הגבוהה של המסעדה ואל ייקל הדבר בעיניכם, כי לזכות בשולחן – יש להזמין לפחות 3 חודשים מראש !!! 

BELVEDERE DE MALLET 

זה המקום לעצור, בשעת אחה"צ/לפנות ערב, מלון-מסעדה על צלע ההר, המשקיף על עיקול הנהר טְרוּיֵיר  TRUYERE. הנוף ממרפסת המקום הינו נוף בראשיתי עוצר נשימה, עם קניון הנהר על שלל פיתוליו, גשר, סכר ויערות-עד בשלל גווני הירוק. 

וזה הזמן להתרווח על כסא וליהנות ממראה העיניים, ולרעבים, זמן טוב להתפנק מאוכל מקומי-מסורתי: טְרוּפָאד, אַלִיגוֹ, ראש עגל ברוטב רַבִיגוֹט, שקדי עגל ברוטב נוּאִי פְרָט ועוד.

SOURCE DU PAR 

באזור עיירת המרפא שוֹדְס-אֵייג CHAUDES-AIGUES נובעים כ-30 מעיינות מים חמים עם טמפרטורה שנעה בין 45 ל-82 מעלות, כשהמוכר ביניהם הוא פָּר, הזורם בלב העיירה, אחד החמים ביותר בכל אירופה ! 

בעבר, היא היתה עיירת-מרפא תחת האימפריה הרומית, ובהמשך, הוקמה בה מערכת צינורות תת-קרקעית לצורך חימום בתי העיירה, ברם, בשנת 2009 הקימה העירייה מכון תרמי לטיפול בשיגרון ויתר מחלות עור, וניתבה את מי המעיינות לטובת פרוייקט זה וחימום בריכות השחייה והטבילה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.