29 Oct
29Oct

טָארְט טַאטַן   TARTE TATIN

האורחים שהסבו לארוחת צהריים במלון טַאטַן HOTEL TATIN שבעיירה לַאמוֹט-בּוּוְרוֹן LAMOTTE-BEUVRON, הרימו גבה והביעו את שביעות רצונם עת הוגשה להם המנה האחרונה שהיתה אמורה להיות פאי-תפוחים, מאפה שבו הפירות, תפוחי-עץ בדרך כלל, מקורמלים בחמאה וסוכר לפני האפיה.

מבין שתי האחיות לבית טַאטַן, סְטֶפָאנִי וקָרוֹלִין, הראשונה היתה זו שאחראית על הבישולים, ובאותו יום, כשהחלה להכין את הפאי המסורתי, הוטרדה בנושא אחר במלון, וכך השאירה את האפייה זמן ממושך מידי.

ובשל מצוקת הזמן אליו נקלעה, הפכה את המאפה על פניו כששכבת הבצק שנאפתה בתנור – למטה, ואילו התפוחים השחומים/מקורמלים/מבריקים מעל הבצק, וכך הגישה אותו לאורחים, שלא הסתירו את הפתעתם והנאתם מאכילתו.

וכך, באותו יום בשנת 1880 בא לעולם המאפה שנקרא על שמן של האחיות לבית טַאטַן. וכיום, הוא מאפה בינלאומי ומוכר ונאכל בכל העולם.


מאז אותו אירוע, הפך הטָארְט טַאטַן לשם דבר, אבל קיבל המון גירסאות. יש המשתמשים באגסים, דובדבנים או חבושים במקום התפוחים, ויש שמקרמלים אפילו בצל והופכים אותו לטַארְט טַאטַן בצל !?!

המתכון שיובא כאן עשוי מתפוחים או אגסים מקורמלים שעליהם יוצקים תערובת גבינה, במקום לכסות בבצק. לאחר האפיה הופכים את העוגה כמו הטַארְט טַאטַן הקלאסי.

חשוב להכין תבנית אפיה (רצוי בעלת תחתית עשויה טפלון) בקוטר 24 ס"מ ובגובה כ-5 – 6 ס"מ, לא קפיצית ולא עם בסיס נשלף.

המיצרכים:

6-8 תפוחי עץ גרני סמיט, קלופים וחתוכים לפרוסות לא דקות מידי.

1 כוס סוכר חום

חצי כפית קינמון

30 גרם חמאה

(אפשר גם 2 כפות צימוקים)

ההכנה:

מערבבים בקערה את פרוסות התפוחים, הסוכר והקינמון. מורחים את החמאה על בסיס ודפנות התבנית, מוסיפים את תערובת התפוחים ומכניסים לתנור שחומם ל-170 מעלות לכ-20 דקות. מערבבים מידי פעם.

בינתיים מערבבים:

250 גרם גבינה לבנה 9%

4 חלמונים

5 כפות סוכר לבן

2 כפות קורנפלור

1 כפית תמצית וניל

בקערה נפרדת מקציפים 4 חלבונים עם 3 כפות סוכר עד שנוצר קצף מבהיק ומוצק. 

מאחדים את שתי התערובות בתנועות קיפול עדינות. 

מוציאים את התבנית עם התפוחים מהתנור. משתדלים לסדר את התפוחים כך שלא יהיו רווחים בין התפוחים, ויוצקים בזהירות את תערובת הגבינה על התפוחים. 

מחזירים לתנור ואופים עד שפני הגבינה תופחים ומשחימים. מכבים את חום התנור ומשאירים את העוגה בתנור לעוד כ-5 דקות.                           מעבירים סכין בין שולי העוגה והתבנית כדי שהעוגה לא תידבק. ממתינים עד שהעוגה פושרת. שמים צלחת כשפניה מכסים את התבנית והופכים בזהירות רבה. ממתינים שהעוגה תתקרר. אפשר לשמור כמה ימים במקרר.


 LAMOTTE-BEUVRON

עיירה קטנה בת כ-500 תושבים, יושבת על הנהר בּוּוְרוֹן, בחבל לוּאַר-אֶ-שֶׁר שבמרכז צרפת, כ-30 ק"מ מדרום לעיר אוֹרְלֵיאַן, וכ-170 ק"מ מפריז.

שמה הולך לפניה בעולם בזכות הטַארְט טַאטַן, אך גם בשל הפארק למירוצי סוסים, מהגדולים בעולם, בו מתקיימות תחרויות בינלאומיות כל העת.

העיירה נמצאת בלב אזור מיוער, הסוולוֹניֶיה SOLOGNE, הידוע כמושך ציידים, בעקבות צבאים, איילות, חזירי-בר ובעלי כנף כפסיונים, יונים ונקרים.


CHATEAU CHAMBORD  

טירת שַׁאמְבּוֹר שבחבל לוּאַר-אֶ-שֶׁר הינה אחת הטירות המוכרות והפופולריות ביותר בעולם, בשל הארכיטקטורה הצרפתית-רנסנסית המיוחדת שבה. מבין עשרות הטירות הגדולות שבעמק הלוּאַר, זו הגדולה והמרשימה  ביותר.

התחלת הבניה היתה בשנת 1519 כדי לשמש לציד למלך צרפת פרנסואה הראשון, אך הסתיימה רק כעבור כ-20 שנה.

BRIARE

כ-5600 תושבי העיירה בְּרִיאַר שבחבל לוּאַרֶט, חבים את פופולריותה לגוּסְטַב אֵייפֶל, כן, ההוא מהמגדל המפורסם בפריז. כי בין השנים 1890 ל-1896 היה זה הוא שהשלים את בניית "האֶקְוַודוּקְט של בְּרִיאַר", תעלה באורך 662 מ', המרחפת כגשר מעל לנהר לוּאַר, העובר ליד העיירה. 

דמיינו לעצמכם נהר שבו שטות ספינות, ומעליו גשר/תעלה תלוי/ה, בו/ה שטות סירות. מדהים ! ובכן, תעלה זו, שעומקה 2.2 מ' בלבד ורוחבה 6 מ', מהווה חלק מתעלה גדולה בת 57 ק"מ נקראת "קַאנַאל דֶה בְּרִיאַר", שמקשרת בין 3 נהרות: הלוּאַר, הסֵיין והלוּאַן LOING, ליד העיירה פוֹנְטֵיינְבְּלוֹ שמדרום-מזרח לפריז. זהו המיזם השני מסוגו בגודלו בעולם, אחרי "תעלת מַגְדֶבּוּרְג" בגרמניה, שאורכה 918 מ'.


רוחב האקוודוקט כולל שבילי הליכה משני צידיו הוא 11.5 מ', ובשני הקצוות, שני מונומנטים בצורת עמודים מעוטרים, המזכירים את גשר אלכסנדר ה-3 בפריז.


ובכן, תעלה זו, שעומקה 2.2 מ' ורוחבה 6 מ', מהווה חלק מתעלה גדולה בת 57 ק"מ שנקראת "קַנַל דֶה בְּרִיאַר" שמקשרת בין 3 נהרות: הלוּאַר, הסֵיין והלוּאַן LOING, ליד העיירה פוֹנְטֵיינְבְּלוֹ שמדרום-מזרח לפריז. זהו המיזם השני בגודלו בעולם, אחרי "תעלת מַגְדֶבּוְרְְג" בגרמניה שאורכה 918 מ'.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.