20 Jul
20Jul

 כתבה מס' 159,  5 מתוך 12 כתבות אודות חבל אַוֵוירוֹן AVEYRON שבדרום-צרפת

עוגה מיוחדת, שמוצאה במזרח-אירופה (פולין, ליטא, בלארוס), שם שמה בָּאוּמְקוּכֶן שפירושו בפולנית או בליטאית "עוּגַת עֵץ" בשל צורתה הדומה לעץ אשוח. כוחות נפוליאון שחזרו ממזרח אירופה, הם שהביאו את המתכון לצרפת, שם הוא אומץ בעיקר על ידי תושבי המָאסִיף-סֵנְטְרַל שבמרכז צרפת, בהרי הפִּירֵנאִים, אך במיוחד באזור אַוֵוירוֹן AVEYRON, שבמרכז דרום-צרפת. 

זוהי עוגה חגיגית, המשמשת לחגיגת אירועים מרכזיים בחיים: חתונות, טבילות. אפשר לאכול לבד, בליווי ריבה או דבש. במדינות מסוימות היא עשויה להיות מכוסה בסוכר או בשכבת שוקולד. העוגה נאפית בתהליך מורכב, עתיר זמן ועבודה, בתוך תנור או מעל אש עצים, גלויה.

ליאורה'לה, מה דעתך ? יש לך מתכון ? 

זו עוגה מסורתית, קשָׁה מ אֹ ד להכנה במטבח פרטי. המתכון שלה דומה לזה של פנקייק, אבל צורתה מיוחדת ומקורית, ממש דומה לעץ אשוח עם קוצים קטנים ! 

אי אפשר לאלתר את הכנת העוגה הזו. היא דורשת זמן, סבלנות, מכשיר מיוחד, אח מבוערת או תנור עצים ! 

ובכל זאת, אתן את הכמויות למי שמתעקש להכין אותה ! 

החומרים: 

1 קילו חמאה 

1 קילו קמח 

1 קילו אבקת סוכר 

24 ביצים 

סוכר וניל 

2 שקיות שמרים נמסים 

קורט מלח  

3-4 כפות רום 

ההכנה: את הבצק יוצקים על תבנית חרוטית, גדולה, קבועה על ציר המסתובב ללא הרף. האפייה נמשכת מספר שעות. 

LA COUVERTOIRADE 

בקצה הדרומי-מזרחי של אזור אַוֵוירוֹן, בקירבת גֶשֶׁר מִיוֹ/וִיאַדוּק מִיוֹ המפורסם, שוכן לו כפר יפהפה זה, לָה קוֹבֶרְטוּאָָרָד, מרשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת". 

וכפי שניתן לראות בתמונה, מדובר בכפר קטנטן, מוקף חומה מסביב, ושני צריחים בכניסה: האחד גלילי והשני ריבועי, וביניהם הכניסה. ומשנכנסים אל תוך הכפר, מתגלים מיד חיים אחרים, שחיצוניותו אינה מעידה עליהם: חנויות מזכרות, ברים ומסעדות, חנויות קוסמטיקה ובישום, גלריות, חנויות ממתקים מקומיים כמו נוגט, בתי מלאכה של אמני-יד בכלי חרס, אריגה, אמייל, ועוד.

לָה קוּבֵרְטוּאָרָד המסווגת כאתר מורשת עולמית, נבנתה תחילה כעיר טמפלרית במאה ה-12, ובהמשך, במאה ה-15 הוקפה העיר בחומה על ידי ההוספיטלרים. הבתים היפים של היום, של כ-190 תושביה, נשתמרו היטב למרות שבנייתם היתה אי-שם במאות ה-16 וה-17 ! 

סיור בחוצות הכפר מגלה את התנור המשותף, את הטירה הטמפלרית היחידה מסוגה בכל צרפת, את האחוזות הפרטיות ואת מרפסות הטברנות המגישות מעדנים מקומיים-מסורתיים.

יופיו של הכפר לא נעלם מעיניהם של מפיק ובמאי הסרט "קַארְטושׁ", שהחליטו לצלמו ב-1962 בין הבתים והסימטאותבכיכובו של ז'אן-פול בלמונדו. 

הכפר מהווה גם מרכז לתרבות ולאירועים רבים שנמתחים לכל אורך השנה: פסטיבלי סרטים ומוסיקה, תיאטרון רחוב, ציד אוצרות, שווקי איכרים, פסטיבל "יש קול", תערוכות, תצוגות מזון, הדגמת הכנת מאכלים מקומיים, פינות סיפור, תיאטרון בובות ועוד.

חנות הנוגטים (חלביצה, בשפתנו) המקומית

PONT MILLAU 

גֶשֶׁר מִיוֹ או וִיאַדוּק מִיוֹ, העובר מעל לנהר טָארְן TARN, הינו גשר הכבלים הארוך ביותר בעולם (2460 מ'), והגבוה ביותר באירופה (343 מ', יותר גבוה ממגדל אייפל), שנישא על ידי 7 עמודים. הגשר עוצב על ידי האדריכל הנודע נוֹרְמַן פוֹסְטֶר ונחנך, לאחר 20 שנות תכנון ועבודה, בדצמבר 2004, על ידי זַ'אק שִׁירַאק, נשיא צרפת דאז.

ומי שבנה את הגשר זו חברת אֵייפַאז' הצרפתית, מיסודו של גוּסְטַב אֵייפֶל הנודע, אשר השקיעה 400 מיליון יורו בבנייה, וקיבלה בתמורה את הזיכיון למעבר דרכו למשך 75 שנה (עד דצמבר 2079), כולל תחזוקתו. 

בעיירות ובכפרים הסמוכים, נמצאות נקודות תצפית, מהן נשקף נוף מרהיב של הגשר המיוחד, וב-AIRE DE VIADUC DE MILLAU שהינו אזור מנוחה לנהגים, נמצא מרכז מידע אודות הקמתו של הגשר, מסעדה וחנות מזכרות. 

אגב, המעבר בו כרוך בתשלום של כ-11 יורו.

CIRQUE DE NAVACELLES 

כמה דקות נסיעה ממִיוֹ דרומה-מזרחה, ליד הכפר בְּלַאנְדָאס BLANDAS, בצמוד לנהר וִִִיס VIS, ממוקמת תופעת טבע ייחודית זו, שמצדיקה את הגיחה אליה.

מעין מכתש מפותל, בלב אזור הררי, שבמרכזו התנשאות קרקע בצורת גבעה המכונה "סלע הצדפות", סלעית ומיוערת. כמעט בכל פסגה מסביב, קיים מצפור, המאפשר מבט על תופעת טבע מוזרה זו. 

סִירְק דֶה נָאבָאסֶל, בעומק כ-300 מ', שופע הנקיקים, הינו הקניון הגדול ביותר באירופה !!! ונחשב כאתר מורשת עולמית של האנושות מטעם אונסק"ו. 

ואכן, התיירים נמשכים, והמקום התפתח עם הופעת בתי הארחה, מסעדות וחנויות מזכרות.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.