02 Jun
02Jun

פִּיטִיוְויֵיה הוא פאי מהמטבח הצרפתי, שמוצאו בכפר בשם זה, בחבל לוּאָרֶט מצפון לעיר אוֹרְלֵיאַן

ולפיכך, נייחד לכפר זה את הכתבה, לא לפני שליאורה'לה תלמד אותנו כיצד להכינו. 

מאפה עגול וסגור הממולא בממרח שקדים העשוי משתי שכבות בצק עלים הנאפים יחד עם המלית שביניהן. קל ופשוט. באופן מסורתי נהוג לעטר את המאפה בקווי ספירלה. פני המאפה מזוגגים בביצה. 

המיצרכים:

 500 גרם בצק עלים מופשר 

לקרם שקדים:

 150 גרם שקדים מולבנים

 150 גרם סוכר

 150 גרם חמאה רכה

 3 ביצים

 2 כפות קמח

 2 כפות ליקר שקדים או ליקר פרנג'ליקו 

לציפוי:

 1 ביצה טרופה עם כף מים

ההכנה: 

טוחנים את השקדים במעבד מזון עד לקבלת אבקה. מוסיפים את החמאה בפולסים, מוסיפים את הביצים, הסוכר, הקמח והליקר, עד לקבלת תערובת חלקה. מכסים בניילון ושומרים במקרר לכשעה. 

על משטח מקומח קלות, מרדדים את בצק העלים לעובי של כ-4 מ"מ. 

חותכים מהבצק 2 עיגולים, אחד בקוטר של 24 ס"מ והשני, שיהיה השכבה העליונה, ל-26 ס"מ. מורחים מעט ביצה טרופה על שולי העיגול הקטן, מסביב. 

מניחים את העיגול הקטן על נייר אפייה, מורחים את קרם השקדים הקר במרכז העיגול עד לפס המרוח בביצה.

מניחים מעל לכל את העיגול הגדול ומהדקים קלות על השוליים המרוחים בביצה. מורחים את פני המאפה בביצה הטרופה ושמים במקרר לשעה. 

בינתיים מחממים תנור ל-190 מעלות בעזרת סכין חדה יוצרים חתכים מעוגלים מעט, בצורת קשתות,  מהמרכז כלפי חוץ. במרכז הכיפה יוצרים חור קטן לאפשר יציאת אדים. 

אופים כ-30 דקות עד שמשחים. מצננים מעט לפני ההגשה ומפזרים אבקת סוכר.   


וכעת, לחלק התיירותי של כפר זה. הבה נבחן מה יש לו להציע לנו !


MUSEE DE TRANSPORTS DE PITHIVIERS 

מוזיאון ייחודי ונצחי המוקדש לנושא הרכבות ומסילות הברזל – בכלל, ול-12 קטרי קיטור ישנים – בפרט, כאשר 4 מהם עדיין בשירות, ואילו היתר – בתצוגה. אחד מהם בן 150 שנה ואילו 8 נוספים בני למעלה מ-100 שנים, ומסווגים כמונומנטים היסטוריים. 

המוזיאון מציג אלמנטים שונים, מרכיבים של תחנות רכבת, כמו: ספסלים, שעונים, שלטים, פנסים, מדים וכובעים, פוסטרים, צילומים, מכונות ניקוב ועוד. 

נסיעה קצרה של כ-4 ק"מ, תסתכלו על זה איך שבא לכם, משפחתית או רומנטית, מחזירה את המבקר להיסטורית הרכבות של ה"בֶּל אֶפּוֹק". מומלץ לבדוק זמני נסיעות ולהזמין מראש.

JARDIN PERSONAL D'ANDRE' EVE 

אם קתרין דנב, אלן דלון, אנני דופרי ואלברט השני כיבדו בנוכחותם את הגן, טרחו ובאו להציץ, להריח וליהנות מיופיו, כנראה שזה היה כדאי. 

מדובר בגן של ורדים בעיקר, המשתרע על שטח של כ-1500 מ"ר, שהוקם בשנת 1980 על ידי האמן/מעצב נוף/אספן ומגדל ורדים, אַנְדְרֵה אִיב בגן/חצר ביתו, גן שהוא תחזק בעצמו ולבדו, ששמו הלך לפניו ונישא מהר מאד בפי כל. הגן עשיר בערוגות פרחוניות, פרגולות, אזור מיוער, שטחי ירק ושבילים מפותלים, כשמאחורי כל עיקול: הפתעה !

EGLISE ST. SALOMON ET ST. GREGOIRE 

כנסיה רומנסקית מרשימה שנחנכה על ידי הבישוף של אוֹרְלֵיאַן בשנת 1080 ובשנת 1912 הוכרזה כמונומנט היסטורי, ברם, בין לבין, ידעה הרס, שריפות וחורבן – מחד, שינויים, שיקומים ושיפוצים – מאידך. 

המראה הגותי הנוכחי הינו מהמאה ה-17 והאלמנטים המרשימים ביותר בה כיום הם מגדל הפעמונים, העוגב וחלונות הויטראז'.

MUSEE DU SAFRAN 

10 ק"מ דרומה-מזרחה מפִּיטִיוְויֶיה, בכפר BOYNES, שוכן מוזיאון הזעפרן, מאז 1988 בתוך בנין ישן של סוחרי יין בעבר, ומאפשר מסע בזמן וסקירה היסטורית, בכל הקשור לחקלאות באזור הלוּאָרֶט – בכלל, ול"זהב האדום" (כך מכונה תבלין זה בשל מחירו היקר) – בפרט. 

השימוש בזעפרן החל עוד בימי קדם עת השתמשו בו לא רק לתיבול ולצביעה אלא גם בטכסי דת. בין המאות ה-16 וה-19 שימש הכפר כבירת הזעפרן של העולם כולו, ומידי שנה אף נערך בו קרנבל המוקדש כולו לתבלין היקר. 

הביקור כולל 6 חדרי מצגות ומוצגים, תצוגת תערוכות מתחלפות, חנות מוצרים וגישה לחצר פנימית בה מוצג שדה הזעפרן, לצד מכונות וציוד חקלאי המאופיין לאזור.

 YEVRE-LE-CHATEL 

זהו הכפר היחידי בחבל לוּאַרֶט שמככב ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת", ולא בכדי, כי המורשת ההיסטורית והארכיטקטונית שלו, מושכים לכפר, מידי שנה, כ-100000 מבקרים. 

טיול רגלי בסמטאותיו הפרחוניות היפות, בין בתי האבן גיר המשומרים, בין חומותיו, הצצה לטירה הגדולה עם 4 מגדליה הבולטים ולשתי הכנסיות ST. GAULT ו-ST. LUBIN, נשוא הערצתו של הסופר וִיקְטוֹר הוּגוֹ, חושפים את הקסם המיוחד של המקום.

חבל הלוּאָרֶט שופע בטירות. בחרתי עבורכם/ן 3 מהן. הבה נצא לביקור !

CHATEAU DE CHAMEROLLES 

דרומה-מערבה מפִּיטִיוְויֵיה, באמצע הדרך לעיר אוֹרְלֵיאַן, ניצבת טירה רנסנסית זו שנבנתה במאה ה-16 ומאז 1926 נחשבת למונומנט היסטורי. 

הטירה עברה ידיים רבות עד שנרכשה ב-1987 על ידי מועצת חבל הלוּאָרֶט, שהשקיעה בה, ואכן כעבור 5 שנים, ב-1992, הטירה והגן נפתחו לביקור הקהל הרחב, כולל האגף הדרומי בו התמקם מוזיאון בשמים, המכיל פריטים וחפצים הקשורים להיסטוריית הבישום וההיגיינה לאורך מאות שנים. 

הטירה עצמה בנויה כריבוע עם מגדל גלילי בכל פינה ומוקפת בחפיר שהשתמר. הגשר הנפתח שמעליו, מזכיר לנו סרטי מצור למיניהם.

CHATEAU DE DENAINVILLIERS

טירת דֵנֵאינְוִוילְיֶיה שניצבת בדרום פִּיטִיוְויֶיה, ממש ביציאה מהכפר, על הכביש המוליך לקודמתה, טירת שַׁמֵרוֹל, פתוחה רק בחלקה למבקרים, שכן זו טירה שנבנתה אמנם בין השנים 1600 ו-1630 ונמצאת במצב שימור מעולה, הינה כיום בבעלות פרטית. 

הטירה מהווה מפעל חיים של אדם אחד, הֶנְרִי לוּאִי דוּהַמֵל דֶה מוֹנְסוֹ, מהנדס ימי-אגרונום- פיזיקאי -בוטנאי-אנטמולוג-מטאורולוג וחוקר טבע, חובב חקלאות ואקלימטולוגיה, אחד מגדולי החוקרים של עולם הנאורות, שחי בטירה במאה ה-18 והותיר את חותמו באמצעות מחקרים והמצאות, ביניהן טחנת רוח. 

בחלקים הפתוחים לקהל הרחב ניתן להיחשף לעבודות עץ, ברומטרים, קמינים ופרטי ריהוט ישנים.

CHATEAU DE MALESHERBES

צפונה-מזרחה מפִּיטִיוְויֶיה, ליד הכפר מָאלֶשֶׁרְבְּ שעל גדת הנהר אֶסוֹן ESSONNE, בתוך פארק מיוער בן כ-100 דונם, שוכנת טירה מבוצרת זו שבנייתה החלה במאה ה-14 והסתיימה אי-שם במאה ה-18, תוך שהיא עוברת מיד ליד לאורך השנים.

אחד החלקים היותר מעניינים של הטירה הינו ה"קוֹלוֹמְבְּיֶיה", חלל יונים ענק, שיכול להכיל בו-זמנית מעל ל-8000 יונים. כיום הטירה שמוקפת בחפיר יבש המקיף את חזיתה, הינה נכס פרטי שסווג כמונומנט היסטורי. הביקורים בה מותרים, רק בימים מסויימים ורק בחלקים ממנה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.