13 Apr
13Apr

כתבה מס' 141

כתבה זו מוקדשת ללוּסִי מ-UNIL (אוניברסיטת לוזאן שבשוייץ) ובן-זוגה אוֹרֵלְיַאן, יליד העיר בֶּלְגָארְד 

העיירה בֶּלְגָארְד או בשמה המלא בֶּלְגָארד-סוּר-וַלְסֶרִין, לא נמצאת על מפת התיירות של הישראלי הממוצע, ברם, עיון מעמיק במפה, מגלה שהיא נמצאת כחצי שעה נסיעה דרומה-מערבה לזֵ'נֵבָה שבשוייץ, חצי שעה נסיעה דרומה-מזרחה לאָנֶסִי שעל שפת אגם אָנֶסִי, וכשעה נסיעה מערבה לעיר לִיוֹן

מבט נוסף, ממעוף הציפור, מגלה עיירה לא גדולה במיוחד, הטובלת בשפע של ירוק על כל גווניו, מחורצת בנחלים ונהרות ויושבת על מפגש הנהרות רוֹן ווַלְסֶרִין.

יש בבֶּלְגָארְד מוזיאונים, כנסיות, עתיקות, ואפילו מועדון בריאות וספא גדול VALSEO, הכולל חמאם ומרחצאות תורכיים. אך את כל אלה ניתן למצוא בכל מקום. 

לעומת זאת, מה שיש כאן ואין במקומות אחרים זהו הטבע בשיא יופיו: יערות ירוקים, הרים וגאיות, קניונים ומצוקים, נהרות ונחלים, שדות מוריקים ונהר אחד גדול וארוך, הרוֹן.

מה שעוד מאפיין את בֶּלְגָארְד הינו המאכל המסורתי המקומי, טָארְט אַ-לָה-גוֹם, ובתרגום חופשי: פַּאי מסטיק, מאפה עגול בצורת טָארְט (קִיש) המורכב מבצק עלים ותערובת פְלָאן

ומי שתפנק אותנו במתכון קליל, זו ליאורה'לה שלנו !

המיצרכים להכנת המלית:

50 גרם קמח

75 גרם סוכר

25 גרם חמאה

250 מ"ל חלב

100 מ"ל שמנת מתוקה

3 ביצים

1/4 כפית מלח

ההכנה: 

מרפדים תבנית פאי עגולה בקוטר של 22 ס"מ בבצק עלים מוכן. יש המכינים את הפאי מבצק בריוש. אבל אנחנו נעדיף את המתכון הטעים והקל יותר. 

מחממים את החלב בלי להרתיח אותו. מוסיפים סוכר, חמאה ומלח ומערבבים. מסירים מהאש ומוסיפים קמח תוך כדי בחישה. מיד אחרי הוספת הקמח מוסיפים ביצה אחרי ביצה, עד שהן נטמעות בבלילה, ולבסוף, את השמנת. 

יוצקים את התערובת על הבצק. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-20 דקות. מוציאים ומצננים. 

קל להכנה, טעים ומושלם לסוף ארוחה. 

ולאחר שהכנו, טעמנו ולקקנו אצבעות, הבה נצא ליהנות מהטבע היפה ממנו נהנים 11500 תושבי העיירה והתיירים הרבים הפוקדים אותה.

LES PERTES DE LE VALSERINE 

נהר הוַלְסֶרִין נכלל ברשימת "הנהרות הפראיים" של צרפת, בשל מזגו הסוער המפסל צורות משונות בסלעים שלאורכו, פיתוליו ומימיו הגועשים. 

לכל אורכו, שבילי הליכה מעוצבים ומשולטים, גשרים ועמדות צפיה ודיג, שכן, הנהר ידוע בשפע הדגה שבו, ובמיוחד, דגי הפוֹרֶל החומים. 

בנוסף לטיול רגלי מהנה, במקום גם תחנה להשכרת אופניים, רגילים או חשמליים. ולאורך השבילים, שיחי פטל ודומדמניות, כשברקע, מוסיקת בעלי כנף מצייצים. מקסים !

AIRE DE VENT

רוצים להרגיש כמו ציפור בשמים ? 

דִידְיֶיה מַארִינֶט DIDIER MARINET הוא הכתובת בבֶּלְגָארְד. מדריך מקצועי ומוסמך, מעל ל-35 שנות ניסיון, המכיר את נושא הרחיפה ואת השטח, ויודע כיצד להעניק, תמורת 80 יורו, שעת רחיפה בגובה של עד 800 מ' ממנו נראות ג'נבהאַנֵסִינַנְטוּאָה הסמוכה ואזורי המוֹן-בְּלָאן והז'וּרָה בשיא יופיים/ן. 

הרחיפה מונצחת בעזרת מצלמות, כשנקודת הזינוק היא באתר לה סוֹרְגִיָה SORGIA, כ-12 ק"מ מהעיירה, בכפוף לתנאי מזג האויר.

 חוויה !

BELVEDERE DE CUVERY ET DU CATRAY

נקודת תצפית גבוהה ומרשימה, מערבית מבֶּלְגָארְד, אשר באמצעות שלטי התמצאות, מאפשרת מבט עילי אל נופים עוצרי נשימה של הרי האלפים והמון-בְּלָאן בראשם – במזרח, אגמי אָנֶסִי ובּוּרְזֶ'ה – בדרום, ואגם ג'נבה ומוֹנְט סָאלֵב – בצפון-מזרח. 

כביש גישה נוח, חניה בשפע, ספסלים ופינות חמד, מאפשרים פיקניק ובילוי בגובה של 1040 מ', באויר צלול ונקי. מכאן גם ניתן לצאת לטיולים רגליים באזור, ובעת מנוחה לנפוש באחת מהחוות שבאזור הררי זה כמו ה-FERME DE RETORD או RESTAURANT CHEZ LISA.

LA PAIN DE SUCRE 

מפל מפתיע ומרשים, כחצי שעה נסיעה לאורך נהר הרוֹן מדרום לבֶּלְגָארְד, הנחבא בין עצי היער, ואשר ניזון ממי "נהר הפרא" VEZERONCE (בדומה לנהר וַלְסֶרִין).

לאחר 5-7 דקות הליכה מאזור החניה, נגלה המפל בגובה כ-20 מ' שנשפך אל אגן בצבע איזמרגד. עוד נקודה לפיקניק ו/או בילוי בחיק הטבע, סביב שולחנות שהותקנו במקום. 

יש להזהר, כי במקום לחות גבוהה וקיימת סכנת החלקה. 

ATELIER DE VERRE ANVI 

זהו מוסד בעל שם עולמי בנושא ייצור ועיצוב זכוכית, שחובה לבקר בו ! 

ההתנסות בזכוכית של בעלי המקום, אַן דוֹנְזֶה שמתמחה בטכניקה של משחת זכוכית ווִינְסֶנְט שַׁאנְיוֹן שמתמחה בניפוח זכוכית, זכתה בהכרה בינלאומית ובשלל פרסים יוקרתיים.

המפעל עוסק בעיצוב תכשיטים, פסלים, בגופי תאורה ואלמנטים דקורטיביים, גביעים ומתנות, תוך עבודה בזכוכית מנופחת, מותכת ו/או מסובבת וזכוכית לפיד. 

במקום מתקיימות סדנאות, ימי גיבוש, קורסי פנאי, הדגמות וחוגי הפעלה לחֶבְרות, לקבוצות, ליחידים, לבתי ספר וכו'.

ולסיום, מבט נוסף על נקיק נהר הפרא וַלְסֶרִין ומימיו האיזמרגדים, שמצדיקים ביקור בבֶּלְגָארְד לכל מי שאוהב את הטבע והחוויות שהוא מעניק לנו.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.