16 May
16May

כתבה מס' 143 

כתבה שניה בסידרה על העיר מונפלייה 


מוצאו של מאכל מסורתי טעים זה בעמק הֵרוֹ HERAULT שממערב לעיר מוֹנְפֶּלְיֵיה שבדרום צרפת. הכפריים היו מכינים תבשיל זה, אותו העבירו לבולנז'ר, האופה המקומי, שדאג לעטפו במעטפת בצק עלים, שאפה בתנור הלחם שלו.

עם השנים, נוספו לו ירקות ותבלינים נוספים, וכיום הוא תבשיל בשר וירקות המייצג של עמק הֵרוֹ וחבל לנגדוק-רוסיון. 

ולליאורה שלנו יש את המתכון שייקח אתכם לדרום-צרפת, לאותו עמק שליד מוֹנְפֶּלְיֵיה

המיצרכים ל-8 איש:

4 כרעי עוף או חלקים אחרים

250 גרם נקניק מכל סוג

1 בצל גדול

1 קילו גזר

1 קילו גבעולי סלרי

2 כפות רכז עגבניות 

חופן פיטריות פורצ'יני מיובשות

100 גרם זיתים, איזה שיש 

מעט קמח

2 כפות שמן זית   

ההכנה: 

מכינים את הירקות ומקלפים. את הבצל קוצצים לקוביות קטנות, את הגזרים למקלות ואת הסלרי למִקטעים. 

את הפטריות משרים במים פושרים. 

את הסלרי מבשלים במים מומלחים עד לריכוך. 

את ירכי העוף חותכים ל-2-3 חתיכות. 

בסיר כבד משחימים את נתחי העוף במעט שמן. מוסיפים בצל וגזר עד שהם נראים צלויים ושחומים. מוסיפים את הסלרי עם מעט מהמים ואת הפטריות המסוננות מהמים, זיתים ורסק. 

מוסיפים נוזל כך שיכסה את המיצרכים. 

מבשלים על אש קטנה כשעתיים. מתבלים. 

את הנקניק חותכים לקוביות, מגלגלים בקמח ומטגנים בשמן על מחבת. כעשר דקות לפני שמסירים את התבשיל מהאש מוסיפים את הנקניק המטוגן לתבשיל, מערבבים ומגישים.

בִּשלנו. טעמנו. נהנינו. עתה העת לגלות את הפן התיירותי של מוֹנְפֶּלְיֵיה. 

MUSEE FABRE 

הברון פְרַנְסוּאָה-קְסַאבְיֵיר פַאבְּרֵה (1766-1837)‎‎, שהיה צייר דגול ונודע, שיצר בעיקר ברומא ובהמשך בפירנצה, היה בנוסף לכך גם אספן אמנות, שהחליט יום אחד לתרום את אוספו הגדול, כולל יצירותיו, וכל זאת בתנאי שיוקם מוזיאון שישא את שמו ויכלול גם את עבודותיו. 

וכך בדצמבר 1828, נחנך המוזיאון והחל מיום זה התרחב אוספו וגדל מספר המבנים שסביבו. כיום, נחשב מוזיאון פַַאבְּרֵה לאחד החשובים ביותר בצרפת. 

המוזיאון מחולק לאגפים שונים המציגים יצירות אמנות פלמית, הולנדית, צרפתית, איטלקית וספרדית, מתקופות שונות, כז'אק-לואי דוד, ז'אק בלאנשרד, שארל לה ברון, פול וורונזה, פיטר ברויגל, פול רובנס, קאמיל קורו, גוסטב קורבה, אדגר דגה, יוג'ין דלקרואה, אדוארד מאנה, אלפרד סיסלי, רוברט דלאוני, ראול דופי, הנרי מאטיס, סוזאן וואלאדון, מוריס אוטרילו, מוריס דה-וולאמינק ועוד.

במוזיאון אוסף פסלים מרשים, אוסף אמנויות גראפיות (ברניני, בורדון, ג'ריקו, מאטיס, רפאל) וכמובן שלל יצירות פרי עבודתו של פַאבְּרֵה.

CATHEDRALE ST. PIERRE 

קתדרלת סן פְּיֵיר הממוקמת בלב העיר העתיקה של מוֹנְפֶּלְיֵיה, מהווה דוגמא חשובה ל"קתדרלת-מבצר" בשל מבנהָ, צורתה וסגנונה הגותי, שנחשבת לגדולה ביותר באזור לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן. 

נבנתה תחילה ככנסיה בשנת 1364, ורק ב-1536 הפכה לקתדרלה. ב-1906 סווגה כמונומנט היסטורי. 

ארבעת המגדלים שבפינות, מהווים את האלמנטים היחידים בארכיטקטורת ימי הביניים ששרדו ועדיין ניתן לצפות בהם כיום. בנוסף, מרשימים מאד העוגב הגדול ו-7 הפעמונים, כש-3 מהם לשימוש דתי, ואילו יתר ה-4 לשימוש אזרחי (שעון).

BASILIQUE NOTRE-DAME-DES-TABLES

בָּזִילִיקַת נוֹטְרֶה-דַאם-דֶה-טַבְּלֶס ממוקמת אף היא בלב מוֹנְפֶּלְיֵיה, נבנתה בין השנים 1707 ו-1748 בסגנון בארוק. את שמה קיבלה עוד בימי הביניים, עת שימשה תחנה לצליינים בדרכם לסַנְטִיאַגוֹ דֶה קוֹמְפּוֹסְטֶלָה שבצפון-מערב ספרד, כאשר בחזיתה עמדו שולחנות של חלפנים וסוחרים למיניהם. 

המבנה סבל רבות בימי הביניים ממלחמות הדת למיניהן, שופץ ונהרס שוב. באוקטובר 1939 נבנתה מחדש כבזיליקה קטנה על ידי האפיפיור פיוס ה-12 ומאז 1938 נחשבת למונומנט היסטורי. 

גם כאן, כבקתדרלת סן-פְּיֵיר ראוי להציץ בעוגב המרשים וב-3 הפעמונים.

PARC DE LUNARET – ZOO DE MONTPELLIER

80 דונם, 11 ק"מ של שבילים הלוקחים את המבקרים לשמורת טבע, לחממת אמזונס שנוסדה ב-2007, אזור שימור, צמחיה עשירה, סבוכה ומגוונת, וכ-750 בעלי חיים, מהווים את גן החיות של מוֹנְפֶּלְיֵיה שנמצא בצפונה של העיר.

הגן, בבעלות ובאחזקת העירייה, שנוסד בשנת 1964, פתוח לקהל הרחב ללא תשלום, למעט הכניסה לחממת האמזונס המחוייבת בתשלום. זהו אחד מ-5 גני החיות הגדולים ביותר בצרפת המתברך בכ-500000 מבקרים מידי שנה ! 

בין החיות האטרקטיביות המושכות תשומת לב של מרבית האורחים: דגי פירניאה, נחשים למיניהם, טוקאנים, דובי נמלים, תנין מסוג קיימן משקפיים, קוף שאגן, קוף עצלן ועוד.

 ST.-GUILHEM-LE-DESERT

כפר ימי-ביניימי יפה וקסום הנכלל זה שנים רבות ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת", שבנוי על ערוץ הנהר הֵרוֹ HERAULT, מצפון-מערב למונְפֶּלְיֵיה

ייחודו הנוסף, הינו מיקומו על דרך הצליינים המובילה אל סַנְטִיאַגוֹ דֶה קוֹמְפּוֹסְטֶלָה שבצפון ספרד.

ולפיכך ראויים לביקור במקום מנזר גֵלוֹן שנבנה בשנת 804, מגדל בתי הכלא, ומערת קְלַמוּס Grotte de Clamouse הנחשבת לאחת היפות והמרשימות ביותר בצרפת.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.